Gå til innhold

Fått innvilget AAP men satsen er lav, tips til hvordan overleve på 15.000 kr i måneden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvor mye kan man tjene ekstra, før man blir trukket av AAP? Noen som vet? Eller blir man trukket time for time? 

Anonymkode: 05526...78d

Man kan ikke jobbe mer enn deltid, da blir man trukket hele utbetalingen. Jeg jobbet litt sist jeg gikk på AAP, og da fikk jeg lønn + AAP ca 20000,- i mnd. Det var veldig ålreit. 

Anonymkode: cad26...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vet ikke hva AAP er, men er det en slags pensjon? og vil du få andre inntekter utover AAP?

Hvis du er gjeldfri, så er 15000 kr bra utbetaling til å leve godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badebuksa2.0 skrev (2 timer siden):

Hvor mange er dere? Hvis det bare er deg så går jo egentlig 6000 greit? Finnes mye billig mat, mange triks. Hva har du problemer med? 

 

Du tenker ikke det er relevant hva medisiner koster før du kommer med en så dum påstand...?

Anonymkode: 4b9c6...8f7

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (Akkurat nå):

vet ikke hva AAP er, men er det en slags pensjon? og vil du få andre inntekter utover AAP?

Hvis du er gjeldfri, så er 15000 kr bra utbetaling til å leve godt.

 

AAP er arbeidsavklaringspenger.

TS skriver lengre nede i tråden at hun/han sitter igjen med 6000,- til mat, klær og medisiner etter at husleie osv. er betalt,  og at de er to. Uklart om 6000,- er for begge.

Anonymkode: d4a09...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du tenker ikke det er relevant hva medisiner koster før du kommer med en så dum påstand...?

Anonymkode: 4b9c6...8f7

Du tenker ikke det er relevant at TS skriver det dersom medisinene koster 5900 kr i mnd, og hn kun sitter med 6000?

Jeg har gått på en medisin som kostet nesten 10 000 kr i mnd. Men staten dekket det.

Det er mye man kan få dekket dersom man får spesialist til å søke om det til Helfo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Badebuksa2.0 skrev (1 minutt siden):

Du tenker ikke det er relevant at TS skriver det dersom medisinene koster 5900 kr i mnd, og hn kun sitter med 6000?

Jeg har gått på en medisin som kostet nesten 10 000 kr i mnd. Men staten dekket det.

Det er mye man kan få dekket dersom man får spesialist til å søke om det til Helfo.

Med det sagt koster de fleste medisiner langt mindre og hvis man er kronisk syk er det heldigvis sånn at mange medisiner betaler man kun en egenandel for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det dessverre. Jeg gikk på AAP i flere år før jeg gikk over på ufør, der får man enda mindre. Jeg har f eks aldri hatt bil, men nå reiser jeg knapt nok kollektivt engang, jeg bruker beina. Kjøper ikke det jeg vil ha av mat, men det jeg har råd til. Ingen røyk og alkohol selvfølgelig. Kjøper ikke klær, går ikke til frisøren, på cafe, restaurant osv. Kun nødvendig livsopphold som for meg er husleie, strøm, mat, medisin, tlf, forsikringer og et kjæledyr. Ingen spotify, lydbok, netflix osv heller.

Anonymkode: 004c0...c62

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er to. Problemet er at inntekten er halvert, og jeg trenger tips. 6000 til mat, medisiner, klær osv er ikke mye.

Anonymkode: 05526...78d

Kjøp linser og bønner fra innvandrerbutikker. De er relativt billige i forhold til hvor mye du får. Du kan supplementere med frosne billige grønnsaker. For noen år siden levde jeg på det og brukte ca 1500 på mat til meg i mnd. Det er noen år siden, da, så prisene har nok steget litt siden den gang. Kjøp noen grønnsaksbuljonger på billige butikker som europris.

Anonymkode: ee67b...e40

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6000,- til mat og medisiner. Men hvor mye sitter du igjen med etter at du har betalt medisinene, ts?

Anonymkode: 6ec81...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange tråder om sparetips på forumet allerede... 6000 kr burde gå helt fint. Bruk Sulten-appen, Too good to go, og kjøp klær på Finn. Selg unna alt du ikke trenger. Dropp å feire jul, bursdager etc.

AAP er jo bare midlertidig, til du kommer ut i jobb igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenandel for blå resept er maksimalt 520 kroner for 3 måneders forbruk, så lenge resepten er skrevet ut av samme lege på samme dato. Så, hvis det kun er fastlegen din som forskriver blåreseptene dine: Sørg for at alle resepter blir fornyet samtidig.

Betaler man flere egenandeler på grunn av ulike datoer på reseptene kommer man selvsagt raskere til frikort, og det kan sikkert være greit for enkelte med god råd, men i din situasjon ville jeg gjort mitt beste for å spre kostnadene utover i stedet.

Anonymkode: 07f79...a14

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke uføreforsikring som dekker opp noe av gapet ? 

Anonymkode: 2c479...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også på AAP og har 16000 utbetalt. Litt sent å si til ts men til alle andre, når dere blir syk, begynn å spare med en gang. Jeg la av penger det året jeg var sykmeldt, det gjør at jeg har det noe lettere nå.

Anonymkode: 8a789...fbb

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter; jeg skal prøve å gi deg litt ordentlig informasjon om hva du kan ha krav på i tillegg til AAP.

 

Dere kan ha krav på bostøtte fra Husbanken. Søk om bostøtte.

 

Om du er samboer uten felles barn, regnes du av sosialtjenesten som enslig. Da har du krav på sosialstønad som enslig. Satsen for én enslig per måned (det du skal ha igjen til livsopphold; mat, klær, normalt medisinutgift, mobilabonnement osv.) ligger på cirka 7750,- per måned (dette kan variere litt fra kommune til kommune, men ligger omtrent der).

Du kan også få dekke nødvendige medisiner av sosialtjenesten dersom du har "mer enn normalt" i utgifter til medisin. Du kan også ha krav på penger til nødvendig behandling. Dette i tillegg til livsoppholdssatsen.

Du kan få støtte til store utgifter som for eksempel briller og tannlegebehandling av sosialtjenesten.

Søk sosialhjelp. Søk om alt du har utgifter til: livsopphold, medisiner, strøm, forsikring, husleie (og eventuelt andre ting). Du får kanskje ikke innvilget alt, men du vil få det du har krav på.

Om du og den du bor sammen med er gift, har dere gjensidig forsørgerplikt. Da vi sosialtjenesten i tilfelle se på både din og din ektefelles økonomi under ett.

Forhør deg med HelseNorge om det er medisiner du kan ha krav på støtte til.

 

Vurder om det er utgifter du kan kutte helt eller delvis. Billigere mobilabonnement, strømmetjenester, billigere forsikring osv..

 

Sett opp et budsjett, for eksempel for hver måned for månedsutgifter, og for hver uke med tanke på mat og husholdningsartikler.

Skru ned strømmen nattestid og når du skal være ute av huset i flere timer. Slå av lys i rom du ikke oppholder deg i. Sjekk 50%-kassa på butikken. Følg med i tilbudsaviser fra butikker i nærheten av der du bor.

 

Om du skal på tiltak gjennom AAP kan du ha krav på tilleggsstønader, for eksempel til reise til og fra tiltaksstedet.

Anonymkode: d4a09...7a2

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Inntektsgrense for bostøtte når man er to personer er 32000,- ☺️

Anonymkode: cad26...a5d

Hva er grensa hvis man er alene? Vurderer å flytte for meg selv. 

Anonymkode: 05526...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er grensa hvis man er alene? Vurderer å flytte for meg selv. 

Anonymkode: 05526...78d

 

Grensen er ikke den samme over hele landet. Du kan få en beregning med dine tall for din bostedskommune her:

https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/

Anonymkode: d4a09...7a2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du har ikke uføreforsikring som dekker opp noe av gapet ? 

Anonymkode: 2c479...26e

Nei dessverre. Må forøvrig takke for mange gode innspill 😊

Anonymkode: 05526...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (1 time siden):

vet ikke hva AAP er, men er det en slags pensjon? og vil du få andre inntekter utover AAP?

Hvis du er gjeldfri, så er 15000 kr bra utbetaling til å leve godt.

Så nyttig innlegg. 

Anonymkode: 9b8b1...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jada; kommet igjennom det berømte AAP nåløyet men får utbetalt 15.000 kr i mnd. Det er halvparten av hva jeg har hatt utbetalt de siste årene. Tips til å klare seg på så lite? 

Anonymkode: 05526...78d

Søke bostøtte, da får du i tillegg strømstøtte, og om du har høye boutgifter: søk nødhjelp digitalt via nav. Ellers: ikke så mye utskeielser ang. handling .    

Anonymkode: d04e9...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...