Gå til innhold

Om det blir tredje verdenskrig, vil du slåss?


Gjest Bieter

Anbefalte innlegg

 

Tvillingsjel skrev (13 minutter siden):

 

Endret av servitrise&suppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager feil over her! Fikk det ikke bort av en eller annen grunn.

Jeg bare lurer på dere som skriver at dere ikke har det i dere å drepe noen. Det er ikke mange som tror de har det i seg. 

Hva med å tenke på om dere har det i dere å forsvare andre? For å se det fra det perspektivet. Jeg tror ikke jeg kunne latt være å gjøre mitt for å forsvare andre og landet. Den følelsen av å ikke gjøre noe, den tror jeg ville vært verre å leve med både under og etter. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke blitt mye fred og seier med meg på laget. Udugelig 😬 Kan være med i telt der man pleier sår og gir mat til de sårede og skadet. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maestro skrev (2 minutter siden):

Hadde ikke blitt mye fred og seier med meg på laget. Udugelig 😬 Kan være med i telt der man pleier sår og gir mat til de sårede og skadet. 

Alle som bidrar teller. Å pleie sårede er jo veldig viktig.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

servitrise&suppe skrev (3 minutter siden):

Alle som bidrar teller. Å pleie sårede er jo veldig viktig.

Heller der enn og holde på uti felten/krigssone. Har niks og nada noe og gjøre der ute. Hadde elitespiller som samboer før i paintball, har spilt mye selv pga han da. Nei. Altså.. Vi prater ikke om det😬 Sier det ganske enkelt, fikk ikkr helt til og leke krig engang 🤭 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (56 minutter siden):

Nå er det vel ikke all verden man trenger da. De er jo ikke så  mange.

Hele Stortinget får nok plass i ett enkelt fly om det kniper, og det er om alle får være med. Det kan man ikke ta for gitt.

Dere som snakker om "politikere", glemmer at det er mange, mange flere politikere her i landet enn de få som er folkevalgte på Stortinget.

Det er omtrent 10.000 folkevalgte politikere i Norge, og i tillegg kommer alle de som er med i styrer i politiske partier, dvs 4-10 stk per parti per kommune og fylke, altså minimum 20.000 stk til, alle ansatte som jobber direkte for politikere (altså ikke embedsmenn eller byråkrater) men ikke er folkevalgte selv og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet til TS er helt umulig å svare på siden det er så mange variabler. Hvem kjemper mot hvem i denne verdenskrigen? Er Norge med? Hvis ja, er det kamper i Norge eller er frontlinjene tusenvis av kilometer unna? Hvorfor er det kamper i Norge? Hvem startet krigen? Osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to små barn under 4. Nei, jeg hadde ikke sloss. Jeg hadde forlatt landet fort som f dersom det var fare for invasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde børsta støv av gode gamle NATO genseren da gitt. Ikke at jeg er sykelig patriot. Føler ikke jeg skylder Norge noe,men gidder ikke være feig...... Heller dø som krigs"helt" en å sitte i Alicante å bite negler..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg ville nok sett og behandlet skadde enten det var sivilister, soldater eller fiender. Samtidig er det overveiende sannsynlig at jeg ville vært på et sykehus under hele konflikten.

   Avtjente verneplikt før i tiden, men er senere dimmitert grunnet stilling.

   Jeg har sett nok døde og sårede med både skuddskader og hjerteinfarkt.  Hadde nok aldri tatt et liv nei. Og "selvforsvar" argumentet holder nok ikke. Man kan forsvare seg/unngå vold uten å drepe noen.

      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/25/2023 at 8:25 PM, Badebuksa2.0 said:

Ingen av mine nærmeste kan bli tvunget ut i kamp. Så

Under krig så kan de bli tvunget. I Ukraina ble mange tvunget til å bli igjen i Ukraina for å krige. Det vil det skje her i Norge også dersom krig skulle bryte ut. Det er naivt å tro noe annet. Det er kun de færreste som faktisk vil krige. De fleste vil ikke gjøre det, men blir tvunget av myndighetene.

Kapittel 2 Verneplikten

§ 6.Hvem som har verneplikt

Norske statsborgere som er skikket til tjeneste i Forsvaret, har verneplikt fra det året de fyller 19 år, til utgangen av det året de fyller 44 år. Norske statsborgere som også er statsborgere av et annet land, har verneplikt i Norge så lenge de er bosatt her, og så lenge avtale med det andre landet ikke er til hinder for det.

Norske statsborgere som også er eller har vært statsborgere av et land Norge er i krig med, er fritatt for tjeneste i Forsvaret.

Utenlandske statsborgere som oppholder seg i og har en fast tilknytning til Norge, kan bli pålagt verneplikt hvis ikke avtale med landet de er statsborgere av, er til hinder for det. De er fritatt for tjeneste i Forsvaret når Norge er i krig med det landet de er statsborgere av.

Verneplikten gjelder ikke for kvinner som er født før 1. januar 1997.

Verneplikten gjelder ikke for ordinerte prester i Den norske kirke og prester og forstandere i registrerte tros- og livssynssamfunn som ikke har gjort tjeneste i Forsvaret.

Kongen kan gi forskrift om vilkår for og fritak for verneplikten.

Men, til spørsmålet om jeg vil slåss? Nei. Men, hadde forsvart Norge om det hadde brøt ut krig. Men, tviler på at noe slikt vil skje med mindre det blir kriget om vann og mat. Vi har holdt oss nøytrale i de fleste situasjoner, og har vært veldig behjelpelig med de fleste landene som har hatt trengt hjelp og vi er medlem av NATO med USA i bakhånd. Selv om det er anspent mellom Russland og Kina tviler jeg på noen av de landene vil ut å krige selv lille landet Norge. De kommer til å få så store problemer med tanke på sanksjoner og tap av menneskeliv at det ikke er verdt det. De vet også at det tredje verdenskrig kommer til å bryte ut. Noe som igjen kommer til å føre til enorme tap.

Endret av Intervence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattens rytter skrev (På 25.1.2023 den 20.28):

Eg vil ikkje at sambygdingane mine skal døy for Ukraina! 

Hva snakker du om? Startinnlegget handler om Norge, ikke Ukraina.

Men hvis ikke Russland blir stoppet i Ukraina så er det naturligvis riktig at risikoen for invasjon av andre land øker markant. Derfor er det viktig å stoppe RuZZland nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PanteneProVVV skrev (På 25.1.2023 den 22.52):

Nei, hvis det er slik at Russland står på døren så tenker jeg det er like så greit å gi seg ende over. Så lenge vi holder på og forer krigsmaskineriet isteden for å gjøre det innlysende som er å plukke Putin ned kan det være det samme.

Hvordan tenkte du å "plukke Putin ned"?

Og hvem erstatter Putin? Hva om det er en som er enda verre og galere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amossa skrev (På 25.1.2023 den 22.42):

Nei, jeg er ikke villig til å risikere livet mitt i krig.  Har mann og voksne barn som er av samme mening som meg.    

Hørte nylig forsvarssjefen fortelle at de regner med at 300.000 ukrainske soldater og 30.000 sivile er blitt drept i krigen så langt.  Man skulle tro at man var kommet lenger i dag enn at våpen skal bestemme vinner og taper.  Hva godt kommer det ut av sånt? 
Hell uforståelig at ikke forhandlinger og kompromisser kunne inngås slik at alle disse menneskelivene kunne vært spart.  

Så hva gjør du når de kommer for å drepe barna dine?

Nei, forsvarssjefen sa ikke 300.000 drepte ukrainske soldater. Hvorfor sprer du feilinformasjon?

Hvordan tenker du at forhandlinger og kompromisser vil spare menneskeliv? Russland fortsetter jo å torturere og drepe folk i områdene de har okkupert, så det er åpenbart slik at det eneste som vil stoppe drepingen er å beseire Russland.

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/4/2023 at 9:41 PM, Mango said:

Har to små barn under 4. Nei, jeg hadde ikke sloss. Jeg hadde forlatt landet fort som f dersom det var fare for invasjon. 

Og hvor ville du dratt om 3.verdenskrig var startet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 hours ago, AdonisFFM said:

Jeg ville nok sett og behandlet skadde enten det var sivilister, soldater eller fiender. Samtidig er det overveiende sannsynlig at jeg ville vært på et sykehus under hele konflikten.

   Avtjente verneplikt før i tiden, men er senere dimmitert grunnet stilling.

   Jeg har sett nok døde og sårede med både skuddskader og hjerteinfarkt.  Hadde nok aldri tatt et liv nei. Og "selvforsvar" argumentet holder nok ikke. Man kan forsvare seg/unngå vold uten å drepe noen.

      

Hvordan kan et lands innbyggere "forsvare seg/unngå vold uten å drepe noen" dersom man blir invadert og 3.verdenskrig har startet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (8 minutter siden):

Hvordan kan et lands innbyggere "forsvare seg/unngå vold uten å drepe noen" dersom man blir invadert og 3.verdenskrig har startet? 

      Det kommer an på hvilken rolle en spiller. Forlanger du at alle skal delta i å drepe andre fir prinsippet sin skyld?

   Hva med pasifister og samvittighetsnektere? Jehovas Vitner menn har flyktet fea Ukraina av samme grunn.

  Så har du folk som har andre roller som de kan fylle mye bedre enn å drepe noen. Eksempler på det siste er jo sykepkeiere, leger, prester. Alle disse vil vel ALKTID kunne fylle en ikke-voldelig linje i en krig?

   Jeg har også opplært min sønn til å unngå militært"tjrneste", men her er det enklere ved å overbevis ham om at han ikke gus noen frie valg og bare er en brikke. Datteren min bedriver mye kampsport, men vil vel heller ikke delta i orgsnisert drsp av andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 time siden):

Så hva gjør du når de kommer for å drepe barna dine?

Nei, forsvarssjefen sa ikke 300.000 drepte ukrainske soldater. Hvorfor sprer du feilinformasjon?

Hvordan tenker du at forhandlinger og kompromisser vil spare menneskeliv? Russland fortsetter jo å torturere og drepe folk i områdene de har okkupert, så det er åpenbart slik at det eneste som vil stoppe drepingen er å beseire Russland.

      I Bakhmut har Ukraina matet den ene bataljonen etter den andre, i mange tilfeller tilnærmet grønne soldater. 

 

 Wagner har vel aldri hatt mye mer enn 30000 i felten. De har, på grunn av overlegen evne og massiv tilgang til artilleri nedkjempet en betydrlig større styrke.

    Beskyldninger om "tortur" og annet kommer begge veier og hvem vet sannheten. Dette er iallfall ikke tiden for objektivitet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AdonisFFM said:

      Det kommer an på hvilken rolle en spiller. Forlanger du at alle skal delta i å drepe andre fir prinsippet sin skyld?

   Hva med pasifister og samvittighetsnektere? Jehovas Vitner menn har flyktet fea Ukraina av samme grunn.

  Så har du folk som har andre roller som de kan fylle mye bedre enn å drepe noen. Eksempler på det siste er jo sykepkeiere, leger, prester. Alle disse vil vel ALKTID kunne fylle en ikke-voldelig linje i en krig?

   Jeg har også opplært min sønn til å unngå militært"tjrneste", men her er det enklere ved å overbevis ham om at han ikke gus noen frie valg og bare er en brikke. Datteren min bedriver mye kampsport, men vil vel heller ikke delta i orgsnisert drsp av andre mennesker.

Du lister opp mange som ikke kan/vil/bør delta i militære operasjoner, men unngår å svare på spørsmålet. Det spørsmålet jeg stilte på bakgrunn av dit tidligere innlegg. 

Hvordan kan et lands innbyggere "forsvare seg/unngå vold uten å drepe noen" dersom man blir invadert og 3.verdenskrig har startet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...