Gå til innhold

Om det blir tredje verdenskrig, vil du slåss?


Gjest Bieter

Anbefalte innlegg

LeveMannen skrev (9 timer siden):

Nei. Jeg kjemper kun for meg selv og mine nærmeste. Landet jeg er født i og dets politikere ser jeg ingen grunn til å skulle ofre meg for.

Enig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mamajune11 skrev (12 minutter siden):

Aldri. Setter oss på første fly til Canada. 

Canada? Det er ikke noe fint land

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk

Enkel menneskelig psykologi.

Når vi kommer til det punktet at vi har en verdenskrig vil ethvert land med atomvåpen hatt disse armert i ukesvis og sittet med fingeren på avtrekkeren.Frykt vil få disse rakettene i lufta og utslette oss..

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tar nok heller en overdose. Blir rimelig skremt av tanken. Om dette eskalerer seg, så har vell ingen noe som helst sjans

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automagisk skrev (3 minutter siden):

Når vi kommer til det punktet at vi har en verdenskrig

Det finnes ikke ett allment akseptert tidspunkt hvor alle er enige om at nå gikk vi over i verdenskrig. Noen mener vi har en verdenskrig nå. Andre mener det krever krigshandlinger på alle bebodde kontinenter. Det finnes ikke ett tidspunkt.

Du har ikke pekt på ett insentiv for å starte atomkrig. Jeg venter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (12 timer siden):

Kommer litt an på. For det norske folk, og å redde norske liv? Absolutt. For Nato og for å bevare det vestlige hegemoniet? Ikke faen. Så kommer an på hvem som angrep hvem og hvordan Norge ble dratt inn. Jeg har null interesse i å dø eller drepe for ukraina, men er Norge direkte truet så blir det noe annet.

Dette handler ikke om å redde hegemoni, dette handler om å forsvare lands uavhengighet, frihet og folkestyre. Om folk i andre nato-land tenkte slik ville Norge blitt fjernet fra kartet, for vi må ofre oss for dem slik de vil ofre seg for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Badebuksa2.0 skrev (52 minutter siden):

Canada? Det er ikke noe fint land

Jo.

Det er et liberalt og progressivt demokrati med en kultur og natur som på enkelte områder kan ligne Norges.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (12 timer siden):

Kommer litt an på. For det norske folk, og å redde norske liv? Absolutt. For Nato og for å bevare det vestlige hegemoniet?

Hvor fritt, demokratisk og liberalt tror du Norge er uten NATO?

Det er nettopp disse verdiene det vestlige hegemoniet (som du og andre russo-apologeter kaller det) sikrer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært yngre og hadde gjennomført førstegangstjeneste, så kunne jeg nok ha bidratt. Ville føltes feil å bare sitte på ræva og la andre ta støyten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Invasjonen av Ukraina burde ha lært folk at det er bedre å ha våpen og strategiske oppstillinger enn å være en forsvarsløs sivil. Jeg hadde følt meg tryggere som stridende enne som sivil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (8 minutter siden):

Jo.

Det er et liberalt og progressivt demokrati med en kultur og natur som på enkelte områder kan ligne Norges.

😅 har du ikke fått med deg diktator regimet til  Justin Trudeau ? Absolutt ikke en plass å føle seg fri  men enig i at naturen er vakker der

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (På 25.1.2023 den 22.42):

Nei, jeg er ikke villig til å risikere livet mitt i krig.  Har mann og voksne barn som er av samme mening som meg.    

Hørte nylig forsvarssjefen fortelle at de regner med at 300.000 ukrainske soldater og 30.000 sivile er blitt drept i krigen så langt.  Man skulle tro at man var kommet lenger i dag enn at våpen skal bestemme vinner og taper.  Hva godt kommer det ut av sånt? 
Hell uforståelig at ikke forhandlinger og kompromisser kunne inngås slik at alle disse menneskelivene kunne vært spart.  

Du risikerer jo livet like mye som sivil, om ikke mer. Det ligger antageligvis rundt 200-250k døde sivile i Mariupol alene, som vi ikke hører noe om. Mange av de overlevende lever i hungersnød og tortur i Russland. Du så masakkeren i Bucha. Å være sivil i krig er ikke noe å trakte etter.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bieter skrev (19 timer siden):

Vil du melde deg friviliig som soldat? Hva om det ble tvangstjeneste? Er du ok med at noen i din nærmeste familie blir tvunget ut i kamp?

Hva tenker du om deg selv? Er du villig til å slåss personlig? Er du klart til kamp om konflikten eskalerer til større krig?

Hvis det kommer til det, så er nok min kompetanse fortsatt høyst relevant, selv om alderen ikke nødvendigvis er det 😉

Minner om avslutningen på diktet til Arnulf Øverland som han skrev til julefeiringen i Sachsenhausen 1943 - det illustrerer hvorfor vi må og skal slåss om vi blir angrepet igjen.

"Men neste gang, vi hører dyreskriket
og motorbrølet fra en fremmed hær,
da kjenner vi dem; vet vi, hvem de er,
og vi skal møte dem og ikke vike!
Ukrenkelig er Norges land og rike!"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MuggenKanari

Kunne bidratt med førstehjelp, transport, mat og de tingene. Kunne ikke bidratt med våpen. Er alt for klønete og fiklete. Hadde skutt av meg hue ved et uhell første dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tunique skrev (13 minutter siden):

😅 har du ikke fått med deg diktator regimet til  Justin Trudeau ? Absolutt ikke en plass å føle seg fri  men enig i at naturen er vakker der

Nei, det har jeg ikke. Vet du hvorfor? 
Justin Trudeau leder et liberalt demokrati på en trygg demokratisk plattform. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MuggenKanari

Og de som sitter og kritiserer innvandring og flyktninger dag ut og dag inn ville vært de første til å flykte til utlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferske tall fra 2021 viser at 9888 ble innkalt til førstegangstjeneste. Av disse ble var det bare 34,5% kvinner. Allmenn verneplikt trådte i kraft i 2016, med andre ord er det langt færre kvinner i andre generasjoner. 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VaniIIe skrev (14 timer siden):

Tror nok de fleste kunne tatt livet av et annet menneske under de rette omstendighetene. Om noen truet livet til barnet ditt? Jeg hadde hvert fall ikke nølt..

 

Hjemlandet er vel strengt tatt der du ble født? Og når det kommer til innvandring, minstekravet burde faktisk være at man beskytter det landet man selv velger å bo i. Hvorfor bo i et land man har null følelser for...da hører en faktisk ikke til i det landet lenger.

du er ingen til å belære meg hva som utgjør "hjemlandet". For en person utgjør røttene 'hjemlandet', mens for andre utgjør det der de er oppvokst hen. 

"minstekravet burde faktisk være at man beskytter det landet man selv velger å bo i" Nei. hva med dere nordmenn her som sier 'nei' til å krige? tror du jeg skal gjøre jobben for dere? Første ut i rekka blir det dere, også kan vi snakke om de andre "mindre norske". 

Minstekravet for oss utlendinger er å betale skatt og oppføre oss greie i forhold til det norske folk.

"Hvorfor bo i et land man har null [nasjonal] følelser for..." jo, enkelt svar: penger. Det kommer av utdanning og karriere. De fleste folk immigrer ikke ut av glede, men på grunn av behov. 

Mange av oss har dobbelt statsborgerskap og vi nyter privilegiet.  🙂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...