Gå til innhold

Om det blir tredje verdenskrig, vil du slåss?


Gjest Bieter

Anbefalte innlegg

Tviler på at de ville hatt meg. Var ikke bra nok for førstegangstjenesten, og jeg ville nok ikke giddet å argumentere for å få gå i krig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kar90 skrev (2 timer siden):

Så hva er alternativet ditt da? Leve på nåde som flyktning?

Hvorfor tror du man må være flyktning? Jeg kan få oppholds- og arbeidstillatelse i flere land med min bakgrunn og vil jo i så fall bare flytte dit og jobbe, ikke komme dit og leve på deres penger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg vil gjerne bidra, men har ikke vært i militæret og er såpass nevrotisk at jeg sikkert hadde fått hjerteinfarkt i en kamp. Men om det er noe som helst annet jeg kan bidra med, gjør jeg gjerne det. Uten at jeg aner hva, for jeg har ingen spesielt nyttige kunnskaper eller ferdigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frankenstein1 skrev (Akkurat nå):

Altså, jeg vil gjerne bidra, men har ikke vært i militæret og er såpass nevrotisk at jeg sikkert hadde fått hjerteinfarkt i en kamp. Men om det er noe som helst annet jeg kan bidra med, gjør jeg gjerne det. Uten at jeg aner hva, for jeg har ingen spesielt nyttige kunnskaper eller ferdigheter. 

Knyte kamuflasjenett, lage mat, rive opp laken til bandasjer, frakte klær og mat, ivareta sivile, organisere, observere, dokumentere, sabotere, underholde, koke vann, lage molotov coctails, gi mental støtte, osv..

Oppgavene vil stå i kø i et slikt scenario. 

Det er mange måter å krige og drive forsvar på.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig fjernt for meg, i alle fall. Har ikke vært i militæret, og er generelt et veldig lite voldelig anlagt menneske. Hadde vel prøvd å forsvare meg om jeg eller noen andre i umiddelbar nærhet var trua på livet, men hadde ikke stilt opp som soldat, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om ingen hadde stilt opp som (leie)soldater på noen sider - så hadde det heller ikke blitt krig og drepte? 
Det er jo egentlig veldig surrealistisk at en leder i et land- ønsker noe fra et annet land, vil fjerne styret i det landet etc. så tvinger lederen tusenvis av mennesker (som ikke ønsker dette) til å invadere et land. Det er jo som man er «eid» av staten.Og soldater i det invaderte landet må også forsvare landet og de blir også tvunget til å krige. 
 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (21 timer siden):

Nei. Setter meg på første fly med fam. til Sør-Amerika. 

Er nok for sent hvis det er verdenskrig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bieter skrev (23 timer siden):

Vil du melde deg friviliig som soldat? Hva om det ble tvangstjeneste? Er du ok med at noen i din nærmeste familie blir tvunget ut i kamp?

Personlig har jeg null interesse av å drepe andre mennesker, militærtjeneste byr meg imot. Har forakt for underholdningsprogrammer som glorifiserer militærtjeneste som om det bare er en disiplinskole der man lærer å trene styrke og re opp senga.

"Heldigvis" har jeg vært sykmeldt en stund grunnet sykdom som sannsynligvis vil unnta meg noen form for tjeneste. Veldig tungt om familie og venner blir sendt av gårde og må leve med de grusomheter krig kommer med, om de i det hele tatt overlever

Hva tenker du om deg selv? Er du villig til å slåss personlig? Er du klart til kamp om konflikten eskalerer til større krig?

Om jeg kan brukes til noe så Ja, samme med gubben og de eldste barna. Barna som er i undervisningspliktig alder vil bli sendt til fam i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (18 timer siden):

Svært lite sannsynlig at det vil skje, og de vil ikke kalle ut folk uten våpentrening eller førstegangstjeneste.

Intensiv trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trent på det i 15 år, så det er fare for at jeg må det. 

Selvsagt gjør jeg det jeg kan for at mine ikke skal bli drept eller voldtatt. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freesummer3 skrev (23 timer siden):

Om ingen hadde stilt opp som (leie)soldater på noen sider - så hadde det heller ikke blitt krig og drepte? 

I mange land tilbyr man utdanning og lønn for de som melder seg. Dersom man har mennesker som trenger penger, en sponset karriere eller lignende, så finner man mennesker som melder seg. Kanskje de ikke alltid tenker på hva det innebærer, kanskje har de ikke mye valg for å tjene til livets opphold. Men det er altså flere mekanismer et land kan bruke for å forsøke rekruttere mennesker. Du kan jo legge merke til hvordan norsk militære blir frontet og hva man lokker med for å få ungdommer til å melde seg på.

Det er bevisste strategier for å få folk til å melde seg på. Og det er ganske kynisk når man tenker på at de som går til konfliktfylte områder kan bli drept eller lemlestet. De snakker ikke om det når de reklamerer, for å si det sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (10 timer siden):

Tror du sikter til Putin.  Men det er vel Prigoshin som har benådet disse morderne. Det er i seg selv en skandale.  I følge loven så er det bare presidenten som har lov til dette. Og nå har plutselig eieren av et leisoldatfirma fått presidentfullmakter. Et av mange tegn på at rettstaten og Russland er i oppløsning. Jeg tror Russlands oppløsning vil redde verden.

Alle vet at wagner egentlig er endel av den russiske styrken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mbiema skrev (2 timer siden):

du er ingen til å belære meg hva som utgjør "hjemlandet". For en person utgjør røttene 'hjemlandet', mens for andre utgjør det der de er oppvokst hen. 

"minstekravet burde faktisk være at man beskytter det landet man selv velger å bo i" Nei. hva med dere nordmenn her som sier 'nei' til å krige? tror du jeg skal gjøre jobben for dere? Første ut i rekka blir det dere, også kan vi snakke om de andre "mindre norske". 

Minstekravet for oss utlendinger er å betale skatt og oppføre oss greie i forhold til det norske folk.

"Hvorfor bo i et land man har null [nasjonal] følelser for..." jo, enkelt svar: penger. Det kommer av utdanning og karriere. De fleste folk immigrer ikke ut av glede, men på grunn av behov. 

Mange av oss har dobbelt statsborgerskap og vi nyter privilegiet.  🙂

Jeg har bare et statsborgerskap og det er ikke Norsk men er her jeg bor så vil kjempe for Norge om jeg kan brukes til noe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bieter skrev (23 timer siden):

Vil du melde deg friviliig som soldat? Hva om det ble tvangstjeneste? Er du ok med at noen i din nærmeste familie blir tvunget ut i kamp?

Personlig har jeg null interesse av å drepe andre mennesker, militærtjeneste byr meg imot. Har forakt for underholdningsprogrammer som glorifiserer militærtjeneste som om det bare er en disiplinskole der man lærer å trene styrke og re opp senga.

"Heldigvis" har jeg vært sykmeldt en stund grunnet sykdom som sannsynligvis vil unnta meg noen form for tjeneste. Veldig tungt om familie og venner blir sendt av gårde og må leve med de grusomheter krig kommer med, om de i det hele tatt overlever

Hva tenker du om deg selv? Er du villig til å slåss personlig? Er du klart til kamp om konflikten eskalerer til større krig?

Jeg er nok stridsudyktig per definisjon med mitt doble statsborgerskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Politikerne kan gå i første rekke når disse er nede for telling kan folket fortsette de som setter  i gang en krig bør være de første på slagmarken til å kjempe krig er ikke annet enn politikk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 2 verdenskrig, her jeg er, så ble det dyrket poteter og spiselige vekster overalt hvor dette var mulig. Det ble drept småfugl for mat, og smuglet egg. Klær ble stjålet fra tyskerne, og iløpet av en natt så var disse omsydd til klær for sivile, og gjort slik at de så slitt ut og ikke nytt, så det ikke skulle bli avslørt hvem og hvor. Det var organisert folk med symaskin, hele nabolag samarbeidet om overlevelse. 

Vi trenger mat. Folk ble pålagt å dyrke mest mulig selv. Det var salat i krukker og gulrøtter i bøtter. Bær ble høstet inn. 

Under en katastrofe, så er det mye vi kan gjøre. 

De barna som er igjen her vil trenge undervisning. Kunnskap må videreføres.

Ly, mat, vann, varme, og kunnskap, (Og medisiner).

Det er så mye som vil bli snudd på hodet, og det vil bli nødvendig å bidra på måter som vi ikke forutser.

Og det som blir ødelagt, må gjenoppbygges. 

Endret av Gullsjakal
Lagt til (og medisiner).
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (13 minutter siden):

Politikerne kan gå i første rekke når disse er nede for telling kan folket fortsette de som setter  i gang en krig bør være de første på slagmarken til å kjempe krig er ikke annet enn politikk 

Det er så, men verden er ikke slik. Hvis helvete eskalerer, så vil mange av oss bli tvunget til å ta ansvar for vår overlevelse, selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...