Gå til innhold

Om det blir tredje verdenskrig, vil du slåss?

Gjest Bieter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tiuren skrev (5 minutter siden):

Du lister opp mange som ikke kan/vil/bør delta i militære operasjoner, men unngår å svare på spørsmålet. Det spørsmålet jeg stilte på bakgrunn av dit tidligere innlegg. 

Hvordan kan et lands innbyggere "forsvare seg/unngå vold uten å drepe noen" dersom man blir invadert og 3.verdenskrig har startet? 

Det går bli opp til hver enkelt sin samvittighet om de vil delta i drap. En slik dyp moralsk beslutning skal en iallfall kunne ta selv.

Dessuten stiller fram en eventualitet som er hypotetisk. Om vi har en 3. Verdenskrig er det IALLFALL ikke noe mye poeng i å delta i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AdonisFFM said:

Det går bli opp til hver enkelt sin samvittighet om de vil delta i drap. En slik dyp moralsk beslutning skal en iallfall kunne ta selv.

Dessuten stiller fram en eventualitet som er hypotetisk. Om vi har en 3. Verdenskrig er det IALLFALL ikke noe mye poeng i å delta i dette.

Fortsatt ingen svar på din påstand om hvordan et lands innbyggere kan "forsvare seg/unngå vold uten å drepe noen" dersom man blir invadert og 3.verdenskrig har startet, eller generelt når et land er invadert.

Endret av Tiuren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (2 timer siden):

Fortsatt ingen svar på din påstand om hvordan et lands innbyggere kan "forsvare seg/unngå vold uten å drepe noen" dersom man blir invadert og 3.verdenskrig har startet, eller generelt når et land er invadert.

Det er jo slett ikke sikkert alle landets "innbyggere" er like store fans av systemet som deg. For meg er det vel stort sett et fett om dagens politikere selger oss ut til EU/USA eller om noen andre kommer. Når vi ikke gjør motstand nå, vil det neppe skje i en reell situasjon.

Så til spørsmålet ditt konkret: 

Dersom man blir "innvadert" erstattes en statsmakt av en annen. Det vanlige folk blir uansett offer for maktmisbruk.

Jeg tror ikke det er min jobb å spekulere videre over premissene du har satt, siden jeg ikke har tenkt å drepe uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AdonisFFM said:

Det er jo slett ikke sikkert alle landets "innbyggere" er like store fans av systemet som deg. For meg er det vel stort sett et fett om dagens politikere selger oss ut til EU/USA eller om noen andre kommer. Når vi ikke gjør motstand nå, vil det neppe skje i en reell situasjon.

Så til spørsmålet ditt konkret: 

Dersom man blir "innvadert" erstattes en statsmakt av en annen. Det vanlige folk blir uansett offer for maktmisbruk.

Jeg tror ikke det er min jobb å spekulere videre over premissene du har satt, siden jeg ikke har tenkt å drepe uansett.

Så du mener at når nazistene tok over store deler av Europa på 40 tallet så var det ingen grunn til å stoppe dem? Du har selvfølgelig rett til å mene det, men jeg kan ikke forstå at noen tenker slik. 

Ukraina burde bare la russerene overta landet, og når USA ville ha kontrollen med Vietnam var det deres rett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tiuren skrev (23 minutter siden):

Så du mener at når nazistene tok over store deler av Europa på 40 tallet så var det ingen grunn til å stoppe dem? Du har selvfølgelig rett til å mene det, men jeg kan ikke forstå at noen tenker slik. 

Ukraina burde bare la russerene overta landet, og når USA ville ha kontrollen med Vietnam var det deres rett? 

Tja, ikke helt så enkelt, men dom hovedprinsipp er tanken på å risikere liv og lemmer for konge og politikere noe jeg ikke synes høres ut som en flott avtale.

Når det gjelder Ukraina tror jeg nok det er mange der som rett og slett skulle ønske Maidan i 2014 hadde aldri skjedd.

De fleste kriger kan unngås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AdonisFFM said:

Tja, ikke helt så enkelt, men dom hovedprinsipp er tanken på å risikere liv og lemmer for konge og politikere noe jeg ikke synes høres ut som en flott avtale.

Når det gjelder Ukraina tror jeg nok det er mange der som rett og slett skulle ønske Maidan i 2014 hadde aldri skjedd.

De færreste som har erfart krig romantiserer det, krig er helvete på jord, men realiteten er at det ikke finnes noe alternativ til militærmakt for å unngå å bli invadert. 

Tar man i betraktning de enorme kostnadene en krig (inklusive en forsvarskrig) medfører, ville det ikke eksistert krig om det var enkelt å unngå. 

Du har enda ikke svart på hvordan man som nasjon forsvarer seg mot en invasjon uten å ha mulighet for å utøve vold (millitærmakt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (12 minutter siden):

Hvis du sjekker Ukrainas historie så ser du at det landet opp igjennom lange tider har blitt  rammet av at forskjellige hærførere fra forskjellig land har kriget der , helt i strid med folkets ønsker og behov. Ukrainas folk vil ikke ha denne krigen. Bahmut har blitt "befridd" og befrielsen består i at hele byen er skutt i fillebiter, folk har flyktet og alt er ødelagt. Mange er drept eller lemlestet. Ikke hyggelig å bli "befridd".  Maidankuppet var  en av spikerne i kista  for Ukrainas folk, det er sant, men ansvaret for faenskapet ligger allikevel på den russiske invasjonshæren og Putin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (16 minutter siden):

Du har enda ikke svart på hvordan man som nasjon forsvarer seg mot en invasjon uten å ha mulighet for å utøve vold (millitærmakt). 

Som tidligere sagt: Jeg tror ikke det er mye nytteverdi at jeg svarer deg utifra de premissene du setter her.

Du skal få ha krigen din i fred 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (11 minutter siden):

Hvis du sjekker Ukrainas historie så ser du at det landet opp igjennom lange tider har blitt  rammet av at forskjellige hærførere fra forskjellig land har kriget der , helt i strid med folkets ønsker og behov. Ukrainas folk vil ikke ha denne krigen. Bahmut har blitt "befridd" og befrielsen består i at hele byen er skutt i fillebiter, folk har flyktet og alt er ødelagt. Mange er drept eller lemlestet. Ikke hyggelig å bli "befridd".  Maidankuppet var  en av spikerne i kista  for Ukrainas folk, det er sant, men ansvaret for faenskapet ligger allikevel på den russiske invasjonshæren og Putin.

Ukrainas folk vet vi vel ikke hva vil nå. Det er iallfall sikkert at mennene der har mer å tape på denne krigen (livet) enn kvinnene som når som helst kan (og gjør det) dra til andre land.

elensky selv er jo igså noe av en jetsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (3 minutter siden):

Ukrainas folk vet vi vel ikke hva vil nå. Det er iallfall sikkert at mennene der har mer å tape på denne krigen (livet) enn kvinnene som når som helst kan (og gjør det) dra til andre land.

elensky selv er jo igså noe av en jetsetter.

Vi vet hva de vil, de vil ha bort det helvetet som Putin driver å sender på dem. De vil ha  bort rakettene og krigen. De vil ha fred.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AdonisFFM said:

Du skal få ha krigen din i fred 

Jeg ønsker ingen krig, krig er helvete på jord for alle som er berørt. Men jeg har vært soldat i mange år, så jeg vet.

Men jeg er overbevist om at du hadde ønsket at jeg kjempet for deg og din families frihet om vi hadde flyttet oss tilbake til 1940.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tiuren skrev (8 minutter siden):

Jeg ønsker ingen krig, krig er helvete på jord for alle som er berørt. Men jeg har vært soldat i mange år, så jeg vet.

**Ja, som Norsk soldat har du vel sett mye? 🤣🤣

Men jeg er overbevist om at du hadde ønsket at jeg kjempet for deg og din families frihet om vi hadde flyttet oss tilbake til 1940.

**Slik kongen gjorde, mener du? Nå var det jo ikke mye som kom utav å kjempe DEN gangen da. Haddr spart mange liv om kongen ikke hadde sagt nei, (for så å stikke av og overlate alt til sitt folk).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (13 minutter siden):

Vi vet hva de vil, de vil ha bort det helvetet som Putin driver å sender på dem. De vil ha  bort rakettene og krigen. De vil ha fred.

Det er mange som vil ha fred ja. Spesielt de som hentes av politi for å tvangssendes til fronten. Politiet slipper vel som vanlig unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AdonisFFM said:

**Ja, som Norsk soldat har du vel sett mye? 🤣🤣

**Slik kongen gjorde, mener du? Nå var det jo ikke mye som kom utav å kjempe DEN gangen da. Haddr spart mange liv om kongen ikke hadde sagt nei, (for så å stikke av og overlate alt til sitt folk).  

Hva vet du om hva norske soldater ser og gjør. 

Som du nok vet var det militær innsats som forhindret nazistisk verdensorden, hva var alternativet? 

Endret av Tiuren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tiuren skrev (13 timer siden):

Hva vet du om hva norske soldater ser og gjør. 

Som du nok vet var det militær innsats som forhindret nazistisk verdensorden, hva var alternativet? 

Ja, og hvilket land sin millitære innsats var det som dro det absolutt tyngste lasset?

Norske sjøfolk bidro med betydning, men våre "doldater"?  Ehhhhh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FAEN IKKE. DE SOM SITTER MED MAKTEN BØR VÆRE I FRONTEN. HADDE DET VÆRT SLIK FRA STARTEN AV SÅ HADDE DET VÆRT FÆRRE KRIGER. MEN TIPPER AT DISSE BALLELØSE MED MAKTEN HELLER SITTER I SIN FANCY KONTOR MED SIN FANCY DRESS. 

SORRY FOR CAPS LOCK.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AdonisFFM said:

Ja, og hvilket land sin millitære innsats var det som dro det absolutt tyngste lasset?

Norske sjøfolk bidro med betydning, men våre "doldater"?  Ehhhhh.

Norske soldater eller utenlandske, det vi diskuterer er din påstand om at man klarer seg uten militær makt om man blir invadert, at det er alternativer til vold som løser det problemet, Så jeg lurte på hvilke virkemiddel du kjenner til som nesten ingen andre vet om. 

Norske soldater ble latt i stikken av vår regjering, og norske sjøfolk ble ofret under WW2. Men det er en annen historie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (4 timer siden):

Norske soldater eller utenlandske, det vi diskuterer er din påstand om at man klarer seg uten militær makt om man blir invadert, at det er alternativer til vold som løser det problemet, Så jeg lurte på hvilke virkemiddel du kjenner til som nesten ingen andre vet om. 

Norske soldater ble latt i stikken av vår regjering, og norske sjøfolk ble ofret under WW2. Men det er en annen historie. 

Poenget mitt var at det var Norske sjøfolk som gjorde en virkerlig forskjell under krigen og, som du sier, våre svikefulle ledere ofret etter at UK beordret det.

I det hele tatt er våre politikere og kongehus sine handlinger før, under og etter krigen et godt eksempel på hvorfor en ikke skal bry seg med å løfte en finger for de samme folkene. Hadde regjeringen overgitt seg ville mangd mennesker vært i luve, på begge sider.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...