Gå til innhold

Er ammefri så irriterende for samfunnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det så kjipt?

 

Jeg begynner straks å jobbe, baby er 7 mnd. Fikk til svar fra sjefen at "trenger du det da? Er hun ikke 7 mnd?"

Skrev at jeg trengte det ja.. fikk til svar at da måtte jeg eventuelt søke om det.

 

Man trenger jo ikke søke? Hva er dere erfaringer med ammefri? 

 

 

Anonymkode: ed75e...d64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde personlig ikke irritert meg over at en kollega hadde ammefri 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo søke, men det er jo ikke noe spørsmål om hvordvidt du får søknaden godkjent. 

Anonymkode: 77c12...228

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ifølge Arbeidsmiljøloven rett på en (inntil to noen steder) timer betalt ammefri hver dag, når det passer deg best. Dette er ikke noe du trenger å søke om, og arbeidsgiver har ikke lov å nekte deg det. 

Anonymkode: 551b9...2aa

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må jo søke, men det er jo ikke noe spørsmål om hvordvidt du får søknaden godkjent. 

Anonymkode: 77c12...228

Nei, man skal ikke søke. Man skal informere om behovet. 

Anonymkode: 256ac...374

  • Liker 24
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du må jo søke, men det er jo ikke noe spørsmål om hvordvidt du får søknaden godkjent. 

Anonymkode: 77c12...228

Godkjent? Hva da godkjent?

Anonymkode: ed75e...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja- det er irriterende. Bli heller hjemme lenger i permisjon.

Å ikke kunne jobbe hele vakta blir bare krøll- med mindre du har en veldig fleksibel jobb.

 

Anonymkode: 4e8b9...709

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja- det er irriterende. Bli heller hjemme lenger i permisjon.

Å ikke kunne jobbe hele vakta blir bare krøll- med mindre du har en veldig fleksibel jobb.

 

Anonymkode: 4e8b9...709

Det er jo mange som ikke har råd til å bli hjemme i ekstra permisjon, som da ville vært helt uten lønn. Babyens behov er uansett viktigere enn arbeidsplassens bemanning, det står svart på hvitt i vedtektene at det er opp til arbeidsgiver å ta hensyn til ammefri og organisere deretter. Jeg tar ammefri med verdens beste samvittighet. Og om jeg spurte arbeidsplassen om tillatelse til å ta ammefri? Nope, jeg sa at jeg kommer til å benytte meg av retten til ammefri og spurte hvordan jeg skulle stemple fraværet. 

Anonymkode: 551b9...2aa

  • Liker 27
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo mange som ikke har råd til å bli hjemme i ekstra permisjon, som da ville vært helt uten lønn. Babyens behov er uansett viktigere enn arbeidsplassens bemanning, det står svart på hvitt i vedtektene at det er opp til arbeidsgiver å ta hensyn til ammefri og organisere deretter. Jeg tar ammefri med verdens beste samvittighet. Og om jeg spurte arbeidsplassen om tillatelse til å ta ammefri? Nope, jeg sa at jeg kommer til å benytte meg av retten til ammefri og spurte hvordan jeg skulle stemple fraværet. 

Anonymkode: 551b9...2aa

Hadde du en eller to timer?

Anonymkode: ed75e...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde du en eller to timer?

Anonymkode: ed75e...d64

Jeg har en time betalt ammefri nå. Om jeg ikke husker helt feil så har man faktisk rett på så mye ammefri som man selv mener man har behov for, men maks 1 eller 2 timer med betaling, alt ettersom hvordan avtalen på arbeidsplassen er.

Anonymkode: 551b9...2aa

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å ta ammefri etter behov. Virksomheten jeg jobbet i med siste hadde ikke fungerende ledelse, så jeg bare informerte om at jeg tok fri. 
Prøvde dog å legge det til tider der det var rolig på jobb, og tok bare en time. 
Sykepleier i turnus, sykehjem. Var tross alt snakk om få måneder. 

Sidenote; ja jeg skjønner at noen irriterer seg, men ammefri har man faktisk behov for og barnet går foran jobb her. 
Hvis vi slutter å ta fri for å amme undergraver vi for kommende generasjoner mødre. Vi kvinner må slutte å please alle, det er ikke mulig. 

  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (4 minutter siden):

Det er bare å ta ammefri etter behov. Virksomheten jeg jobbet i med siste hadde ikke fungerende ledelse, så jeg bare informerte om at jeg tok fri. 
Prøvde dog å legge det til tider der det var rolig på jobb, og tok bare en time. 
Sykepleier i turnus, sykehjem. Var tross alt snakk om få måneder. 

Sidenote; ja jeg skjønner at noen irriterer seg, men ammefri har man faktisk behov for og barnet går foran jobb her. 
Hvis vi slutter å ta fri for å amme undergraver vi for kommende generasjoner mødre. Vi kvinner må slutte å please alle, det er ikke mulig. 

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har en time betalt ammefri nå. Om jeg ikke husker helt feil så har man faktisk rett på så mye ammefri som man selv mener man har behov for, men maks 1 eller 2 timer med betaling, alt ettersom hvordan avtalen på arbeidsplassen er.

Anonymkode: 551b9...2aa

Takk for svar.

Begynner på jobb på lørdag, og får ikke noe svar fra sjefen angående det. Det blir bare ungått. Spurte om det var en eller to timer betalt, fikk ikke noe svar.

Hva gjør man da? Informerer også bare går? 🤷‍♀️

Anonymkode: ed75e...d64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet går ikke fremover hvis folk ikke får barn og WHO anbefaler amming til barnet er 2 år. Så de som blir irritert over ammefri får ta seg en bolle og hvis de synes det er problematisk får de bli politisk aktiv og jobbe for at kvinner får ha lengre lønnet permisjon, noe som betyr at vi alle isåfall må betale mer skatt. 

Anonymkode: ee572...b72

  • Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sendte bare Mail (som jo er skriftlig søknad) hvor jeg informerte om at jeg ønsker å benytte meg av ammefri inntil videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

Takk for svar.

Begynner på jobb på lørdag, og får ikke noe svar fra sjefen angående det. Det blir bare ungått. Spurte om det var en eller to timer betalt, fikk ikke noe svar.

Hva gjør man da? Informerer også bare går? 🤷‍♀️

Anonymkode: ed75e...d64

Du bare går ja. Du har informert. Er du offentlig eller privat? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

Takk for svar.

Begynner på jobb på lørdag, og får ikke noe svar fra sjefen angående det. Det blir bare ungått. Spurte om det var en eller to timer betalt, fikk ikke noe svar.

Hva gjør man da? Informerer også bare går? 🤷‍♀️

Anonymkode: ed75e...d64

Ja. Det er sjefen sin feil og ikke din. Men du kan alltids ringe i morgen og si at du ikke fikk svar på meldingen.

Anonymkode: ee572...b72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snurrepurre skrev (Akkurat nå):

Du bare går ja. Du har informert. Er du offentlig eller privat? 

Offentlig. Kommunen. 

Anonymkode: ed75e...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja- det er irriterende. Bli heller hjemme lenger i permisjon.

Å ikke kunne jobbe hele vakta blir bare krøll- med mindre du har en veldig fleksibel jobb.

 

Anonymkode: 4e8b9...709

Hva da krøll?

Skal jeg please jobben, eller babyen min? 🤔

Anonymkode: ed75e...d64

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Offentlig. Kommunen. 

Anonymkode: ed75e...d64

Da har du sannsynligvis rett til to timer 😊 Og det skal du ikke ha noe dårlig samvittighet for, det er kun sjefens ansvar å ordne opp i eventuelle problemer med bemanning som følge av din ammefri.

Anonymkode: 551b9...2aa

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammefri er kun en unnskyldning for å få ha kortere arbeidsdager. Man mister tross alt melka veldig kjapt dersom man går i mange timer uten å amme, 5 dager i uka. Jeg prøvde å pumpe meg på jobb etter 4 t for å prøve å opprettholde melkeproduksjonen, men jeg gikk fra å ha masse melk til å miste melka i løpet av en måned. Har hatt flere bekjente som var overraskende åpne om at de ikke ammet lenger, men at det var digg med f eks kortere nattevakter. Ikke fullt så digg med de som måtte komme på dagvakt kl 06 for å sende "den ammende" hjem....

Anonymkode: 8c939...b37

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...