Gå til innhold

ABC-enheten legges ned


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men nå var sammenligneningen mellom vanlig fødeavdeling på Ullevål, og ABC. På vanlig fødeavdeling der er rommene akkurat som rommene på lungemedisinsk, ortopedisk etc - kalde, ukoselige, med oksygenuttak på veggen, overvåkingsskjermer, sånne fæle smale senger laget av metallrør, og ingen badekar.

Om andre sykehus andre steder i Norge har et tilbud som kan minne litt om ABC er jo det veldig fint for de som har det tilbudet, men hjelper svært lite for de som nå mister det.

Man kan ikke føde naturlig på samme måten som på ABC nei. Ikke har de bade kar heller. og de har ikke tilstedeværelse.

Det er ikke naturlig med operasjon samme om det hadde vært med eller uten smertestillende. Du ser ikke ut til å skjønne hav en naturlig fødsel er i det hele tatt. 

Men på ABC har de altså ikke disse unaturlige hjelpemidlene - i hvert fall er det tanken.

Luksus er da en sterk overdrivelse. Har du vært på ABC siden du har så sterke meninger om hvor overflødig og luksuriøst det er der...? 

Kanskje hun ikke hadde fått framfall om hun hadde fått føde et sted som ABC. Det er liksom poenget - friske kvinner får mindre fødselsskader med god omsorg, støtte og fravær av medisinsk intervensjon.

Anonymkode: cbb51...88e

Å si at ABC bidrar til færre fødselsskader blir for dumt, rett og slett fordi de absolutt ikke har en eneste risikofaktor ved seg i utgangspunktet og at de i tillegg flyttes til annen avdeling så fort det er en eneste form for komplikasjon eller behov for medisinsk hjelp. Selvfølgelig får du færre komplikasjoner når du fjerner alle risikofaktorer og uansett sender de videre så fort noe faktisk må taes tak i.

Anonymkode: 2a1ac...dc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men nå var sammenligneningen mellom vanlig fødeavdeling på Ullevål, og ABC. På vanlig fødeavdeling der er rommene akkurat som rommene på lungemedisinsk, ortopedisk etc - kalde, ukoselige, med oksygenuttak på veggen, overvåkingsskjermer, sånne fæle smale senger laget av metallrør, og ingen badekar.

Om andre sykehus andre steder i Norge har et tilbud som kan minne litt om ABC er jo det veldig fint for de som har det tilbudet, men hjelper svært lite for de som nå mister det.

Man kan ikke føde naturlig på samme måten som på ABC nei. Ikke har de bade kar heller. og de har ikke tilstedeværelse.

Det er ikke naturlig med operasjon samme om det hadde vært med eller uten smertestillende. Du ser ikke ut til å skjønne hav en naturlig fødsel er i det hele tatt. 

Men på ABC har de altså ikke disse unaturlige hjelpemidlene - i hvert fall er det tanken.

Luksus er da en sterk overdrivelse. Har du vært på ABC siden du har så sterke meninger om hvor overflødig og luksuriøst det er der...? 

Kanskje hun ikke hadde fått framfall om hun hadde fått føde et sted som ABC. Det er liksom poenget - friske kvinner får mindre fødselsskader med god omsorg, støtte og fravær av medisinsk intervensjon.

Anonymkode: cbb51...88e

Jeg har født på ABC

Fremfall har ikke nødvendigvis noen sammenheng med fødsel. Det kan komme uavhengig om du hadde kompliserte fødsler eller ei.

Endret av Turtellure12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Å si at ABC bidrar til færre fødselsskader blir for dumt, rett og slett fordi de absolutt ikke har en eneste risikofaktor ved seg i utgangspunktet og at de i tillegg flyttes til annen avdeling så fort det er en eneste form for komplikasjon eller behov for medisinsk hjelp. Selvfølgelig får du færre komplikasjoner når du fjerner alle risikofaktorer og uansett sender de videre så fort noe faktisk må taes tak i.

Anonymkode: 2a1ac...dc8

Du tar feil.

https://forskning.no/medisinske-metoder/faerre-kvinner-revnet-under-hjemmefodsel/348229

https://sykepleien.no/2015/02/tryggest-fode-hjemme

https://sykepleien.no/meninger/2022/04/jordmor-er-losningen-pa-utfordringene-i-fodselsomsorgen

 

Anonymkode: cbb51...88e

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gjør hun det?

Mange havner på sykehus likevel

En annen studie Blix har gjort viser at en av tre førstegangsfødende som vil føde hjemme, likevel havner på sykehus.

Den vanligste grunnen var at fødselen gikk for sakte. Andre årsaker til at kvinnene måtte på sykehus, var misfarging av fostervannet, at fosteret lå feil vei, som i seteleie, og at kvinnene trengte medisiner mot smertene.

Anonymkode: be32f...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan du utdype med hva du mener som er sterkt diskriminerende med å tilby naturlig fødsel for kvinner som ikke ønsker å ta smertestillende under fødsel?

Hva er det med naturlig fødsel som gjør at du kaster opp i munnen din?

Anonymkode: d8292...f16

Det er fullt mulig å ha en naturlig fødsel uten smertestillende på en «vanlig» fødeavdeling. Har hatt det selv. 

Anonymkode: 3287a...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Lol. Hele poenget er jo tross alt at man bare fjerner absolutt alle risikofaktorer og sitter igjen med de med aller beste kandidatene i denne statistikken. Selvfølgelig vil man da få tall som viser at alle de som er friske kom best utav det 😂 

 

Det du gjør er på ingen måte å sammenligne statistikk på like premisser. Hadde folk i seteleie, med tvillinger og med svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning fått føde hjemme eller på jordmorstyrte enheter så hadde det vært noe helt annet, men alle disse risikofødslene får jo sykehuset. Noe som selvsagt gjør at de som kun har kremen av helse får bedre tall 😂

Anonymkode: 2a1ac...dc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan ikke føde naturlig på samme måten som på ABC nei. Ikke har de bade kar heller. og de har ikke tilstedeværelse.

Har født naturlig, uten smertelindring, med jordmor tilstede under hele fødselen. På ahus. 

Anonymkode: 3287a...c29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Men nå var sammenligneningen mellom vanlig fødeavdeling på Ullevål, og ABC. På vanlig fødeavdeling der er rommene akkurat som rommene på lungemedisinsk, ortopedisk etc - kalde, ukoselige, med oksygenuttak på veggen, overvåkingsskjermer, sånne fæle smale senger laget av metallrør, og ingen badekar.

Man kan ikke føde naturlig på samme måten som på ABC nei. Ikke har de bade kar heller. og de har ikke tilstedeværelse.

Anonymkode: cbb51...88e

Og hva så? Det er vel ingen som tvinger noen til å bruke hverken oksygen eller overvåkingsutstyr under fødsel med mindre det er nødvendig? Er det et problem at det finnes slikt utstyr på rommet? 🤷🏻‍♀️ Ser virkelig ikke problemet.

Ønsker man ro og dempet belysning får man vel det. Synd hvis det ikke er badekar for den som ønsker det, men da får man finne et sykehus som tilbyr det hvis det er så utrolig viktig. 

Angående tilstedeværelse, trenger man virkelig at jordmor skal være der å holde en i hånda under hele prosessen? Hun er jo der når det trengs. Holder det ikke at partner er der? 

Er dobbeltseng en nødvendighet for å kunne føde som noen andre var ikke på her, så får man ordne med hjemmefødsel, eventuelt være hjemme frem til aktiv fødsel. Maken til hva man skal kreve av det offentlige.. 

Anonymkode: a718e...7e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABC er vel den fødestuen som tar imot flest kvinner med fødselsangst i forkant av fødsel, ettersom andre sykehus ikke har tid og ventetiden på time for slikt er på mange måneder. 

I 2023 kan ingen lengre argumentere imot at oppfølging rundt psykisk helse er viktig. 

Anonymkode: 73bab...dd2

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere skriver at det er bra at ABC avdelingen legges ned, og heller brukes til vanlig fødeavdeling. En ting er at tilbudet legges ned, man kan fint få føde naturlig osv på vanlig fødeavdeling. Største problemet jeg finner med at ABC legges ned er at det legges ned, avdelingen skal ikke innlemmes i vanlig fødeavdeling, i stedet skal OUS legge ned 2-4 vanlige fødestuer i tillegg, noe de færreste ser ut å ha fått med seg i denne debatten om ABC. Så fødetilbudet til de gravide kvinnene blir verre jevnt over, ikke bare for disse såkalt privilegerte Frognerfruene folk tror er de eneste som får benytte seg av ABC. ABC har strengt tatt fødende fra alle samfunnslag, men ja, de må oppfylle en del fysiske vilkår for å få plass der som dessverre ekskluderer en del andre gravide som av andre medisinske grunner må føde på vanlig fødeavdeling for sikkerhetsskyld, de ekskluderes ikke fordi de ikke tilhører eliten. 
Å legge ned tilbudet i Oslo området vil dessverre ikke gjøre fødetilbudet i andre steder av landet noe bedre heller, bare at flere fødende får et dårligere tilbud… 

Anonymkode: 17ea8...a1b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og hva så? Det er vel ingen som tvinger noen til å bruke hverken oksygen eller overvåkingsutstyr under fødsel med mindre det er nødvendig? Er det et problem at det finnes slikt utstyr på rommet? 🤷🏻‍♀️ Ser virkelig ikke problemet.

Ønsker man ro og dempet belysning får man vel det. Synd hvis det ikke er badekar for den som ønsker det, men da får man finne et sykehus som tilbyr det hvis det er så utrolig viktig. 

Angående tilstedeværelse, trenger man virkelig at jordmor skal være der å holde en i hånda under hele prosessen? Hun er jo der når det trengs. Holder det ikke at partner er der? 

Er dobbeltseng en nødvendighet for å kunne føde som noen andre var ikke på her, så får man ordne med hjemmefødsel, eventuelt være hjemme frem til aktiv fødsel. Maken til hva man skal kreve av det offentlige.. 

Anonymkode: a718e...7e6

Sykehus som har dette tilgjengelig bruker det i større grad. Sannsynlighet for bruk øker også når mor er utrygg eller stresset. Finnes flere studier på dette om du vil lese deg opp. Fødsel er en kompleks prosess. 

Der jeg fødte kunne man ikke skru av eller dempe belysning nei. Var flombelysning også om natten på fødestue. Heldigvis kunne man skru av lysene på barsel. 

Nå tar de vekk mulighet for fritt sykehusvalg, så det går ikke å velge noe annet heller. 

Flott at du kunne ha med partner, det kunne ikke vi under covid. Ofte ikke en mulighet for de som har flere barn. Min venninne fødte også alene, ettersom mannen hennes døde i en arbeidsulykke når hun var 7 mnd på vei. 

Dette handler om alt annet enn dobbeltseng. Les deg heller opp før du uttaler deg. Det der er ikke dn del av diskusjonen overhodet. 

Anonymkode: 73bab...dd2

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig for at man skal ha et tilbud som ABC, men jobber selv innenfor psykiatrien og ser hvordan det kuttes omtrent inn til beinet pengemessig. Da tenker jeg at det er rett og rimelig at et tilbud som ABC ryker når det først skal kuttes. Realiteten er jo at de som ikke får muligheten til å føde på ABC, får et fullverdig tilbud på en vanlig fødeavdeling. Selv om jeg skjønner at det er enormt skuffende når man hadde sett for seg noe helt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at ABC har bedre resultater, hvordan er dette undersøkt? Det er gjort en RCT i Norge av jordmorstyrt avdeling vs vanlig sykehusavdeling. (Ser ut som om det var i Østfold). Var ingen statistisk forskjell på det fleste ting som betyr noe, 

There were no significant differences in total operative deliveries between the three units: 16.3% in the midwife-led unit; 18.0% in the normal unit; and 18.8% in the special unit. There were no significant differences in postpartum haemorrhage, sphincter injuries or in neonatal outcomes.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3187863/
 

Endret av Sprudlesann
feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ser flere skriver at det er bra at ABC avdelingen legges ned, og heller brukes til vanlig fødeavdeling. En ting er at tilbudet legges ned, man kan fint få føde naturlig osv på vanlig fødeavdeling. Største problemet jeg finner med at ABC legges ned er at det legges ned, avdelingen skal ikke innlemmes i vanlig fødeavdeling, i stedet skal OUS legge ned 2-4 vanlige fødestuer i tillegg, noe de færreste ser ut å ha fått med seg i denne debatten om ABC. Så fødetilbudet til de gravide kvinnene blir verre jevnt over, ikke bare for disse såkalt privilegerte Frognerfruene folk tror er de eneste som får benytte seg av ABC. ABC har strengt tatt fødende fra alle samfunnslag, men ja, de må oppfylle en del fysiske vilkår for å få plass der som dessverre ekskluderer en del andre gravide som av andre medisinske grunner må føde på vanlig fødeavdeling for sikkerhetsskyld, de ekskluderes ikke fordi de ikke tilhører eliten. 
Å legge ned tilbudet i Oslo området vil dessverre ikke gjøre fødetilbudet i andre steder av landet noe bedre heller, bare at flere fødende får et dårligere tilbud… 

Anonymkode: 17ea8...a1b

Nei. De skal legge ned 2-4 fødestuer, og det inkluderer de 3 på ABC. 

Anonymkode: 6e745...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir provosert av å lese om alle støtten ABC får.  ABC er et spesialtilbud som ligger innenfor et område med ellers gode fødselstilbud på sykehus.  Flott det, men da synes jeg folk bør betale selv.  Det er ikke rettferdig at staten gir driftstilskudd til bedre helsetilbud i en del av landet, mens de reduserer i andre deler.  

I årevis har distriktene kjempet for å beholde fødeavdelingene ved lokalsykehusene.  Både i Lofoten og Vesterålen trues det hver sommer med å stenge avdelingene.  Da må den fødende ta fly eller kjøre opp til 6-7 timer for å nå fram til sykehus.  

Men dette synes ikke de fleste på KG å kjenne til?  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (15 minutter siden):

Kjenner jeg blir provosert av å lese om alle støtten ABC får.  ABC er et spesialtilbud som ligger innenfor et område med ellers gode fødselstilbud på sykehus.  Flott det, men da synes jeg folk bør betale selv.  Det er ikke rettferdig at staten gir driftstilskudd til bedre helsetilbud i en del av landet, mens de reduserer i andre deler.  

I årevis har distriktene kjempet for å beholde fødeavdelingene ved lokalsykehusene.  Både i Lofoten og Vesterålen trues det hver sommer med å stenge avdelingene.  Da må den fødende ta fly eller kjøre opp til 6-7 timer for å nå fram til sykehus.  

Men dette synes ikke de fleste på KG å kjenne til?  

 

Bor selv en flytur fra sykehus. Jeg unner likevel de som ønsker å benytte abc at det tilbudet er tilgjengelig. Selv om jeg ikke kan benytte meg av det selv.

Anonymkode: 73bab...dd2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Sykehus som har dette tilgjengelig bruker det i større grad. Sannsynlighet for bruk øker også når mor er utrygg eller stresset. Finnes flere studier på dette om du vil lese deg opp. Fødsel er en kompleks prosess. 

Der jeg fødte kunne man ikke skru av eller dempe belysning nei. Var flombelysning også om natten på fødestue. Heldigvis kunne man skru av lysene på barsel. 

Nå tar de vekk mulighet for fritt sykehusvalg, så det går ikke å velge noe annet heller. 

Flott at du kunne ha med partner, det kunne ikke vi under covid. Ofte ikke en mulighet for de som har flere barn. Min venninne fødte også alene, ettersom mannen hennes døde i en arbeidsulykke når hun var 7 mnd på vei. 

Dette handler om alt annet enn dobbeltseng. Les deg heller opp før du uttaler deg. Det der er ikke dn del av diskusjonen overhodet. 

Anonymkode: 73bab...dd2

Har ikke behov for å lese meg opp, har født to ganger (og det gikk fint det, tross både flombelysning, epidural, vakum, lystgass, klipp osv). Er ikke traumatisert av den grunn. 

Hva har covid med dette å gjøre? Det ene barnet mitt ble forresten født når det var covid-restriksjoner, far fikk bli med på fødsel han. Det er forresten lov å ha med andre enn partner på fødsel også, så skjønner ikke hvorfor du drar inn venninnen din. 

Anonymkode: a718e...7e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har ikke behov for å lese meg opp, har født to ganger (og det gikk fint det, tross både flombelysning, epidural, vakum, lystgass, klipp osv). Er ikke traumatisert av den grunn. 

Hva har covid med dette å gjøre? Det ene barnet mitt ble forresten født når det var covid-restriksjoner, far fikk bli med på fødsel han. Det er forresten lov å ha med andre enn partner på fødsel også, så skjønner ikke hvorfor du drar inn venninnen din. 

Anonymkode: a718e...7e6

Jeg prøver å påpeke at ikke alle er som deg. Norge består av masse forskjellige mennesker. 

Du forstod ikke det budskapet nei 😅 ser jo det....

Anonymkode: 73bab...dd2

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er fullt mulig å ha en naturlig fødsel uten smertestillende på en «vanlig» fødeavdeling. Har hatt det selv. 

Anonymkode: 3287a...c29

Gratulerer. Men nå handler ABC om mer enn å bare la være å få smertelindring.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lol. Hele poenget er jo tross alt at man bare fjerner absolutt alle risikofaktorer og sitter igjen med de med aller beste kandidatene i denne statistikken. Selvfølgelig vil man da få tall som viser at alle de som er friske kom best utav det 😂 

 

Det du gjør er på ingen måte å sammenligne statistikk på like premisser. Hadde folk i seteleie, med tvillinger og med svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning fått føde hjemme eller på jordmorstyrte enheter så hadde det vært noe helt annet, men alle disse risikofødslene får jo sykehuset. Noe som selvsagt gjør at de som kun har kremen av helse får bedre tall 😂

Anonymkode: 2a1ac...dc8

Du glemmer stressfaktoren. Få man ikke støtte og trygghet stiger kortisolnivåer, den fødende kan få rett og slett angst, og det stopper opp prosessene i kroppen. Hjelp til å puste og slappe av gjør at fødselen går lettere, og det dermed blir færre intervensjoner.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har født naturlig, uten smertelindring, med jordmor tilstede under hele fødselen. På ahus. 

Anonymkode: 3287a...c29

Så heldig du er - da er kanskje Ahus bedre enn Ullevål. Tror du at du hadde fått like mye tid fra jordmor om alle som per nå er på Ullevål, både ABC og vanlig, plutselig skulle komme til Ahus de også?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hva så? Det er vel ingen som tvinger noen til å bruke hverken oksygen eller overvåkingsutstyr under fødsel med mindre det er nødvendig? Er det et problem at det finnes slikt utstyr på rommet? 🤷🏻‍♀️ Ser virkelig ikke problemet.

Ønsker man ro og dempet belysning får man vel det. Synd hvis det ikke er badekar for den som ønsker det, men da får man finne et sykehus som tilbyr det hvis det er så utrolig viktig. 

Angående tilstedeværelse, trenger man virkelig at jordmor skal være der å holde en i hånda under hele prosessen? Hun er jo der når det trengs. Holder det ikke at partner er der? 

Er dobbeltseng en nødvendighet for å kunne føde som noen andre var ikke på her, så får man ordne med hjemmefødsel, eventuelt være hjemme frem til aktiv fødsel. Maken til hva man skal kreve av det offentlige.. 

Anonymkode: a718e...7e6

Ja, jeg hadde trengt at jordmor var der hele tiden. Min mann er dessverre ingen fødselseksepert, som var det jeg hadde behov for i den situasjon. Og de fleste i Oslo i hvert fall må være hjemme til aktiv fødsel uansett. Evt sitte i flere timer utenfor sykehuset med rier og gråte i bilen fordi de ikke får lov å komme inn.

Resten svarte anonym unde veldig bra på.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sykehus som har dette tilgjengelig bruker det i større grad. Sannsynlighet for bruk øker også når mor er utrygg eller stresset. Finnes flere studier på dette om du vil lese deg opp. Fødsel er en kompleks prosess. 

Der jeg fødte kunne man ikke skru av eller dempe belysning nei. Var flombelysning også om natten på fødestue. Heldigvis kunne man skru av lysene på barsel. 

Nå tar de vekk mulighet for fritt sykehusvalg, så det går ikke å velge noe annet heller. 

Flott at du kunne ha med partner, det kunne ikke vi under covid. Ofte ikke en mulighet for de som har flere barn. Min venninne fødte også alene, ettersom mannen hennes døde i en arbeidsulykke når hun var 7 mnd på vei. 

Dette handler om alt annet enn dobbeltseng. Les deg heller opp før du uttaler deg. Det der er ikke dn del av diskusjonen overhodet. 

Anonymkode: 73bab...dd2

Takk.

Anonymkode: cbb51...88e

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg prøver å påpeke at ikke alle er som deg. Norge består av masse forskjellige mennesker. 

Du forstod ikke det budskapet nei 😅 ser jo det....

Anonymkode: 73bab...dd2

Da får du heller forklare litt bedre hva som er budskapet da, i stedet for å bli spydig..

Norge er et av verdens tryggeste land å føde i, så forstår ikke sutringen nei. 

Anonymkode: a718e...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...