Gå til innhold

ABC-enheten legges ned


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg blir helt matt av denne "janteloven" tankegangen. 

Hvorfor kan vi ikke bevare et fødetilbud som mange ønsker å benytte seg av, som faktisk er annerledes enn en vanlig fødestue? Vi vet alle at mennesker er forskjellig.... Joda, kanskje mange er fornøyd med en vanlig fødestue og kan tenke seg det selv. Veldig flott for de! Men hva med de som f.eks har opplevd vanlig fødestue og fikk en dårlig opplevelse og ønsker noe annet for å få en bedre opplevelse ved senere fødsler? Hva med de som kanskje faktisk trenger mer omsorg og nærhet på en fødestue som ABC som ikke vil få i nærheten av samme oppfølging i en vanlig fødestue? Er jo ingen hemmelighet at jordmødre på vanlig fødestue jobber på spreng, får lite pause og ikke klarer å følge opp fødende så godt som de ønsker fordi de er for få på avdelingen. Kjenner en venninne som jobbet som jordmor som aldri rakk å ha spisepause... Og det var nesten ved hver vakt. 

Min erfaring etter første fødsel var at jeg fikk null omsorg av min jordmor og følte meg fryktelig alene. Fikk nesten ikke lov til å komme inn på fødeavdelingen fordi de ikke trodde på meg på telefon at riene var ille og at de faktisk aldri ble regelmessige på meg (de krever jo ofte at det skal være så og så mange min mellom hver rie før man kommer inn). Gråt og bønnfalte i telefonen om å få lov til å komme inn. Jeg ble også redd rett før jeg skulle presse, skikkelig angst, men ble møtt med veldig lite forståelse. Etterpå var det fortsatt samme behandling, og jeg kom hjem og fikk fødselsdepresjon. Jeg har derfor søkt og vært utrolig heldig å få plass på ABC, og allerede nå før fødsel så føler jeg meg så ivaretatt at jeg ikke gruer meg til neste fødsel. Går bare og håper på at fødselen ikke starter i helgen da ABC er stengt. Om det skjer så vet jeg ikke hvordan jeg skal klare å komme meg gjennom. 

Anonymkode: 23749...58b

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Silisium skrev (5 timer siden):

Jeg kan ikke svare på det du spør om men ville gi deg en klem ❤️ Nedstengingen er til å bli så sykt forbanna av. Vi kan ikke tolerere dette her. 

Som om det er noe dere kan gjøre. Bare å finne seg i det. 

Anonymkode: c855b...05b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disco skrev (41 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at ABC blir lagt ned fordi det er for få som benytter seg av tilbudet. Det er feil å opprettholde et tilbud som få benytter seg av når det til tider er fullt opp og vel så det på de andre fødeenhetene. Samtidig har fødselstallene gått ned og pga høyere alder på førstegangsfødende så er det flere komplikasjoner og det krever annen kompetanse enn de har på ABC. 

Jeg syns det er veldig leit at dette tilbudet blir borte, men det kan ikke forsvares ifht de utfordringene som sykehusene nå møter. Og tilbudet er veldig bra på vanlige fødeavdelinger også.

 

Her har du ikke fulgt med gitt. Ventelistene er fulle, kun 1/3 av søkerne får plass.

Anonymkode: 2a1ac...dc8

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det viktigste å få babyen ut? Jeg kan ikke skjønne at det er så mye bedre på ABC enn vanlig fødestue.

Jeg lå på vanlig fødestue og hadde samme jordmor hele tiden mens jeg var på fødeavdelingen. Hun jobbet dagvakter og var den som kjente meg best. På kvelden og natta så jeg lite til jordmor.

Barba mine ble født ved KS til slutt og det ville jo skjedd enten jeg var på ABC eller vanlig fødestue.

Jeg synes det er fint at de legger ned dette tilbudet. Det koster for mye å ha denne kosemose avdelingen for fødende. Kosemose kan de gjøre på vanlig fødestue eller massevis da de wr hjemme igjen.

Anonymkode: 391ad...034

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tran09 skrev (5 timer siden):

Men alle får ikke en bedre oppfølging og opplevelse av å få legge ned det beste tilbudet. Hvorfor ikke spre ABC avdelingen til resten av Norge? 

 

Newsflash; først må man få FØDEAVDELINGER i alle deler av Norge. Mange må reise i timesvis for å faktisk komme til sykehus for kyndig hjelp ved fødsel, i oslo sutrer man fordi ett av mange alternativ legges ned. 

Anonymkode: 28e09...bd5

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott at den legges ned, tull at vi skal bruke masse penger på at priviligerte feminister skal få bedre oppfølgning enn alle andre.

Anonymkode: 7801d...e4e

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner heller ikke hva dette gnålet handler om. Høres ut som alternativet til ABC er å føde alene i skogen liksom. Man står dessuten helt fritt til å føde uten medikamenter og inngrep ved en vanlig fødeavdeling også. Så hva er det som er så unikt og nødvendig med ABC? 

Anonymkode: a718e...7e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke det viktigste å få babyen ut? 

Anonymkode: 391ad...034

Ja, norske fødende overlever tross alt fødselen. Hurra!

-Vi trenger ikke å gjøre noen forbedringen i barnehagen, det viktigste er jo at barnet overlever. 

-Vi trenger ikke å gjøre noen forbedring på eldreomsorgen, det viktigste er jo at de overlever (frem til naturlig dødsårsak). 

-Vi trenger ikke å gjøre noen forbedringer i kollektivtrafikken, det viktigste er jo at folk overlever bussturen. 

Anonymkode: 34049...6bd

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er ikke det viktigste å få babyen ut? Jeg kan ikke skjønne at det er så mye bedre på ABC enn vanlig fødestue.

Anonymkode: 391ad...034

Det viktigste er å få babyen ut, og at mor og barn overlever, ja. Betyr jo ikke at verdens mest likestilte land ikke kan legge lista litt høyere enn å få ungen ut.

Men selv om du ikken forstår det, er det jo tydeligvis mange andre som forstår det!

Endret av IDGAF
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med kvinnehelse nedprioriteres, både i Oslo og andre steder i landet. Hvor langt måmde i Kristiansund reise for å føde? Eller andre steder i Norge? Fødeplasser legges ned overalt, og flere opplever traumatiske fødsler som kunne vært bedre om det var mer ressurser. Fnnes det et bra tilbud, neinda er det for bra så da legger vi det ned! Har du en sjelden sykdom som  volvudyni, så prioriteres du ikke. 

Fødetilbud og kvinnehelse er i utgangspunktet et nedprioritert område, og alle kutt her er svært alvorlige. 

Og hvorfor i alle dager aksepteres det igjen og igjen at det er kvinnehelse det går utover? 

Anonymkode: cd125...556

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, nesten så man begynner å lure på hvordan vi som ikke bor i Oslo har overlevd våre fødsler? Nei, dette er jeg ikke opprørt over at legges ned. Synes det er på overtid. 

Anonymkode: e6f8e...2ff

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre at abc-klinikken legges ned for å spare penger, enn at et hvilket som helst annet tilbud legges ned. Fødende kvinner i Oslo og omegn har fortsatt et godt fødetilbud, de får den hjelpen de trenger og ønsker, og de kan få en helt naturlig og medikamentfri fødsel også på ei ordinær fødestue. Abc-klinikken er et, for meg, overflødig tilbud, og når penger  skal spares, bør man kutte de overflødige tilbudene først. Så kan man være uenig og ikke like det, men fakta er fortsatt at som fødende i Oslo er tilbudet godt. De slipper iallfall å bruke ferje og flere timer i bil for å føde. 

Til ts; du får nok automatisk fødeplass på Ullevål eller Riksen. 

Anonymkode: ca8e4...012

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som om det er noe dere kan gjøre. Bare å finne seg i det. 

Anonymkode: c855b...05b

Jepp, nå ryker den.

Anonymkode: 3b485...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er bedre at abc-klinikken legges ned for å spare penger, enn at et hvilket som helst annet tilbud legges ned. Fødende kvinner i Oslo og omegn har fortsatt et godt fødetilbud, de får den hjelpen de trenger og ønsker, og de kan få en helt naturlig og medikamentfri fødsel også på ei ordinær fødestue. Abc-klinikken er et, for meg, overflødig tilbud, og når penger  skal spares, bør man kutte de overflødige tilbudene først. Så kan man være uenig og ikke like det, men fakta er fortsatt at som fødende i Oslo er tilbudet godt. De slipper iallfall å bruke ferje og flere timer i bil for å føde. 

Til ts; du får nok automatisk fødeplass på Ullevål eller Riksen. 

Anonymkode: ca8e4...012

Jeg vil nå ikke si fødetilbudet i Oslo er bare fryd og gammen. Det er ofte mange fødende og det påvirker absolutt fødsels-og barselomsorgen når det er et press av fødende. Jeg har selv opplevd å knapt få komme inn i aktiv fødsel, og jeg lå lenge på gangen med full trafikk forbi meg hele tiden fordi det ikke var ledig på barsel da jeg nettopp hadde født mitt andre barn. I tillegg skal man helst fortest mulig ut da det kommer andre som skal ha plassen. 

Anonymkode: 8e30a...749

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt nysgjerrig, jeg har født på Storken i Bergen. Er det noen som hvordan ABC klinikken var i forhold? 

Anonymkode: 14712...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, norske fødende overlever tross alt fødselen. Hurra!

-Vi trenger ikke å gjøre noen forbedringen i barnehagen, det viktigste er jo at barnet overlever. 

-Vi trenger ikke å gjøre noen forbedring på eldreomsorgen, det viktigste er jo at de overlever (frem til naturlig dødsårsak). 

-Vi trenger ikke å gjøre noen forbedringer i kollektivtrafikken, det viktigste er jo at folk overlever bussturen. 

Anonymkode: 34049...6bd

Ikkesant. Som om ikke fødeomsorgen har milevis å gå helt uten at ABC er en nødvendighet 🤪 Vi trenger tross alt ikke en avdeling som koster samfunnet millionvis med kroner fordi folk vil føde med lyslenker i dobbeltseng og ha flere uker med oppfølging som en vanlig kommunejordmor helt fint kunne utført samtidig som kvinner i Lofoten føder i bilen i en snøfond fordi de ikke har et fødetilbud i nærheten i det heletatt. 

 

Alternativet til ABC er tross alt ikke å bare overleve, slik du virker å tro 🤪

Anonymkode: 2a1ac...dc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får plass på en vanlig fødestue. Man kan føde helt mykt og rolig på en vanlig fødsstue også. Fødte sist på Ahus og det var badekar på rommet, kun en jordmor, meg og mannen inne på fødestuen, dempet belysning, fikk ingen smertestillende, tilbudet var flott. 

Anonymkode: 3287a...c29

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare elsker hvor mange her i tråden som tror at pengene som ikke lenger skal brukes på ABC kommer til å brukes for å bedre tilbudet generelt i landet. 😂

Ikke vær så dumme da folkens. De pengene kommer vi ikke til å se snurten av, og resten av fødetilbudene i landet kommer til å fortsette å bygges ned videre. 

Å juble for dette er så dumt at jeg ikke har ord, dere må ha store problemer med å forstå hvordan dette fungerer. 

Her blir det nok bare å droppe fødinga fremover, alt er på vei utfor stupet. Og da mener jeg ALT. Både føde sorg og helsevesen generelt. 😔

Anonymkode: 96b77...47d

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg bare elsker hvor mange her i tråden som tror at pengene som ikke lenger skal brukes på ABC kommer til å brukes for å bedre tilbudet generelt i landet. 😂

Ikke vær så dumme da folkens. De pengene kommer vi ikke til å se snurten av, og resten av fødetilbudene i landet kommer til å fortsette å bygges ned videre. 

Å juble for dette er så dumt at jeg ikke har ord, dere må ha store problemer med å forstå hvordan dette fungerer. 

Her blir det nok bare å droppe fødinga fremover, alt er på vei utfor stupet. Og da mener jeg ALT. Både føde sorg og helsevesen generelt. 😔

Anonymkode: 96b77...47d

Ingen skriver at de tror pengene går til bedre fødselsomsorg, vi skriver at fødselsomsorgen har milevis å gå før et tilbud som ABC burde prioriteres.

Anonymkode: 2a1ac...dc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...