Gå til innhold

ABC-enheten legges ned


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/osloogviken/abc-klinikken-ved-ulleval-sykehus-i-oslo-legges-ned-1.16268805

Jeg hadde fødeplass i slutten av mars men nå legges tilbudet ned. Hva gjør jeg? Er jeg uten fødeplass? Må jeg søke nytt sted? Hva skjer om jeg får avslag på det nye stedet? Finnes det andre såkalte myke enheter å føde på å Oslo omegn?

Er veldig nervøs for fødsel og var trygget på abc var riktig for meg. Dette er min første og svangerskapet har vært tøft :(

Mvh frustrert 

Anonymkode: 1d3b1...61e

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke svare på det du spør om men ville gi deg en klem ❤️ Nedstengingen er til å bli så sykt forbanna av. Vi kan ikke tolerere dette her. 

  • Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette får altfor mye oppmerksomhet. Har nettopp født i Oslo selv (Riksen). Hvorfor er det riktig at en gjeng med de friskeste gravide skal få et tilbud som vi andre kan se langt etter? Få kontrollene på sykehuset hvor man skal føde for eksempel. Hvorfor er det så sykt masse oppmerksomhet for et tilbud som bare treffer 5 % av de fødende i Oslo (tar det på husken, mulig jeg tar feil på prosent, men den var lav). Hvorfor ikke jobbe for at ALLE skal få en bedre oppfølging og opplevelse? 

Anonymkode: 3d935...e39

  • Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes dette får altfor mye oppmerksomhet. Har nettopp født i Oslo selv (Riksen). Hvorfor er det riktig at en gjeng med de friskeste gravide skal få et tilbud som vi andre kan se langt etter? Få kontrollene på sykehuset hvor man skal føde for eksempel. Hvorfor er det så sykt masse oppmerksomhet for et tilbud som bare treffer 5 % av de fødende i Oslo (tar det på husken, mulig jeg tar feil på prosent, men den var lav). Hvorfor ikke jobbe for at ALLE skal få en bedre oppfølging og opplevelse? 

Anonymkode: 3d935...e39

Men alle får ikke en bedre oppfølging og opplevelse av å få legge ned det beste tilbudet. Hvorfor ikke spre ABC avdelingen til resten av Norge? 

 

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel alltid rett på plass på ditt nærmeste offentlige sykehus? Noen ganger kan du også velge sykehus, til en viss grad. Min kone har født tre ganger på "vårt" sykehus og vi har ingen grunn til å klage på tilbudet vi fikk der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig får du fødeplass ved Ullevål. Du skal ikke trenge å søke på nytt, vil tro de overfører de som de har satt opp ved ABC. Ta kontakt med OUS og forhør deg. Dette går nok bra, kjære deg, men skjønner det er veldig kjedelig med endring så tett på termin. 

Anonymkode: 8e30a...749

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tran09 skrev (6 minutter siden):

Men alle får ikke en bedre oppfølging og opplevelse av å få legge ned det beste tilbudet. Hvorfor ikke spre ABC avdelingen til resten av Norge? 

 

Fordi det er fryktelig dyrt? Mtp hvor mange som har timesvis å kjøre til nærmeste fødetilbud, fordi nærtilbudene legges ned og det ikke ER noe annet tilbud, synes jeg det blir feil å sutre over at man er nødt til å føde på et annet sykehus i samme by... 

Anonymkode: f2b62...041

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo fremdeles ha en naturlig fødsel på en ordinær fødestue. 

Anonymkode: 4d9b6...278

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silisium skrev (35 minutter siden):

Nedstengingen er til å bli så sykt forbanna av. Vi kan ikke tolerere dette her. 

Hvorfor er du ikke forbanna over diskrimineringen ABC-klinikken har drevet med i stedet?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (35 minutter siden):

Hvorfor er du ikke forbanna over diskrimineringen ABC-klinikken har drevet med i stedet?

Diskriminering? Hvordan da? Mtp. eksklusjonskriterier, bare friske gravide?

Anonymkode: d8f78...89b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes dette får altfor mye oppmerksomhet. Har nettopp født i Oslo selv (Riksen). Hvorfor er det riktig at en gjeng med de FYSISK friskeste gravide skal få et tilbud som vi andre kan se langt etter? Få kontrollene på sykehuset hvor man skal føde for eksempel. Hvorfor er det så sykt masse oppmerksomhet for et tilbud som bare treffer 5 % av de fødende i Oslo (tar det på husken, mulig jeg tar feil på prosent, men den var lav). Hvorfor ikke jobbe for at ALLE skal få en bedre oppfølging og opplevelse? 

Anonymkode: 3d935...e39

La til et ord du glemte.

Kvinner med utfordringer psykisk har svært godt av helhetlig føde-og barselomsorg.

Anonymkode: a919c...bf8

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

La til et ord du glemte.

Kvinner med utfordringer psykisk har svært godt av helhetlig føde-og barselomsorg.

Anonymkode: a919c...bf8

Helt enig i det, og det bør de få i den ordinære fødselsomsorgen. Ikke som del av et tilbud som kun treffer de fysisk friskeste og som gir dem et tilbud mange gjerne vil ha men som de ikke får tilbud om fordi de ikke er fysisk friske nok. 

Anonymkode: 3d935...e39

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan jo fremdeles ha en naturlig fødsel på en ordinær fødestue. 

Anonymkode: 4d9b6...278

Enig, ser virkelig ikke problemet eller forskjellen. Så innmari stort forskjellige er det ikke å føde i en dobbeltseng kontra en annen type seng 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 2a1ac...dc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig, ser virkelig ikke problemet eller forskjellen. Så innmari stort forskjellige er det ikke å føde i en dobbeltseng kontra en annen type seng 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 2a1ac...dc8

Fødte selv på Ahus og jeg husker ikke hvordan senga så ut. Helt naturlig rolig fødsel med kun jordmor og pappaen til stede. Klarer ikke helt å se forskjellen fra ABC. Ble ikke tilbudt smertestillende heller, men var i badekar under riene 

Anonymkode: 39f65...47d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fødte selv på Ahus og jeg husker ikke hvordan senga så ut. Helt naturlig rolig fødsel med kun jordmor og pappaen til stede. Klarer ikke helt å se forskjellen fra ABC. Ble ikke tilbudt smertestillende heller, men var i badekar under riene 

Anonymkode: 39f65...47d

Samme opplevelse på St Olavs 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 2a1ac...dc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at ABC blir lagt ned fordi det er for få som benytter seg av tilbudet. Det er feil å opprettholde et tilbud som få benytter seg av når det til tider er fullt opp og vel så det på de andre fødeenhetene. Samtidig har fødselstallene gått ned og pga høyere alder på førstegangsfødende så er det flere komplikasjoner og det krever annen kompetanse enn de har på ABC. 

Jeg syns det er veldig leit at dette tilbudet blir borte, men det kan ikke forsvares ifht de utfordringene som sykehusene nå møter. Og tilbudet er veldig bra på vanlige fødeavdelinger også.

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Disco said:

Jeg er ganske sikker på at ABC blir lagt ned fordi det er for få som benytter seg av tilbudet. Det er feil å opprettholde et tilbud som få benytter seg av når det til tider er fullt opp og vel så det på de andre fødeenhetene. Samtidig har fødselstallene gått ned og pga høyere alder på førstegangsfødende så er det flere komplikasjoner og det krever annen kompetanse enn de har på ABC. 

Jeg syns det er veldig leit at dette tilbudet blir borte, men det kan ikke forsvares ifht de utfordringene som sykehusene nå møter. Og tilbudet er veldig bra på vanlige fødeavdelinger også.

 

Feil. Man må søke om plass og alle får ikke plass.

Dette skyver bare flere kvinner inne på allerede overfylte fødestuer. Og mange av jordmødrene fra ABC kommer ikke til å følge over til vanlige fødestuer, de kommer til å slutte.

Anonymkode: 48416...9be

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Feil. Man må søke om plass og alle får ikke plass.

Dette skyver bare flere kvinner inne på allerede overfylte fødestuer. Og mange av jordmødrene fra ABC kommer ikke til å følge over til vanlige fødestuer, de kommer til å slutte.

Anonymkode: 48416...9be

Rettelse: Du må søke om plass OG møte kriteriene som vil si at det ikke er noen indikasjon på at det blir komplikasjoner, og at det ikke har vært komplikasjoner under foregående svangerskap. Så nei, alle som søker får ikke plass.

Men hvis for få av kvinner som kunne benyttet seg av tilbudet søker så blir det en del ledig kapasitet. Og det kan ikke forsvares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...