Gå til innhold

ABC-enheten legges ned


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 hours ago, Tran09 said:

Men alle får ikke en bedre oppfølging og opplevelse av å få legge ned det beste tilbudet. Hvorfor ikke spre ABC avdelingen til resten av Norge? 

 

Fordi ABC krever en helt sinnsyk bemanning i forhold til ordinære fødeavdelinger. når sykehusene allerede sliter ENORMT med å få tak i nok folk (eldrebølge og færre folk i arbeid og alt det der vet du - vi er bare ikke nok mennesker i dette landet) gir det absolutt ingen mening å bruke stor bemanning på et tilbud til noen få privilegerte. 

Jeg skal innrømme at jeg også sliter med å få sympati med de få privilegerte Osloboerne som roper så høyt. Resten av landet har klart seg uten ABC, dere greier det også. Det er ikke slik at Osloboerne er de eneste i landet som har kunnet føde naturlig, tvert imot... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke si jeg kjenner til hva denne ABC enheten er for noe, og skal ikke legge meg oppi akkurt det.

Men det jeg ikke forstår, jeg føler jeg leser hele tiden om overarbeidete jordmødre, som ikke en gang har tid til et toalettbesøk, for de har så mange pasienter som trenger dem.

Hvorfor i allverden legger vi ned steder hvor folk kan føde, om sykehusene allerede er over kapasitet 😳

Anonymkode: 9a5ae...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter denne fullt ut: 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/de-far-ikke-noe-penger-av-meg-om-jeg-ikke-far-fode-pa-abc/15445115/

Håper at så mange som mulig unngår å føde på OUS, når de tar fra kvinner et så godt tilbud. Og det for å spare penger på noe så viktig som god fødselsomsorg og kvinnehelse. Det er ikke uten grunn at det har vært lange ventelister hos ABC-klinikken, hvor mange som kunne født der fikk avslag fordi OUS ikke tjente like mye penger pr. barn som andre fødeavdelinger.  Det er en fallitterklæring for kvinnehelse at det ikke er større fokus på å la kvinner velge hva slags fødselsomsorg de skal ha.

Ledelsen ved OUS har tirsdag dessverre vedtatt at om man ønsker naturlig fødsel med god oppfølging, så må man heretter gå privat og betale i dyre dommer. Og de private aktørene tar selvfølgelig med seg de erfarne jordmødrene som har kjempet for naturlig fødsel og god oppfølging for mor:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/privat-fodetilbud-rekrutter-nesten-halvparten-av-abc-jordmodrene/15453124/

 

 

Anonymkode: a5f70...b8a

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Støtter denne fullt ut: 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/de-far-ikke-noe-penger-av-meg-om-jeg-ikke-far-fode-pa-abc/15445115/

Håper at så mange som mulig unngår å føde på OUS, når de tar fra kvinner et så godt tilbud. Og det for å spare penger på noe så viktig som god fødselsomsorg og kvinnehelse. Det er ikke uten grunn at det har vært lange ventelister hos ABC-klinikken, hvor mange som kunne født der fikk avslag fordi OUS ikke tjente like mye penger pr. barn som andre fødeavdelinger.  Det er en fallitterklæring for kvinnehelse at det ikke er større fokus på å la kvinner velge hva slags fødselsomsorg de skal ha.

Ledelsen ved OUS har tirsdag dessverre vedtatt at om man ønsker naturlig fødsel med god oppfølging, så må man heretter gå privat og betale i dyre dommer. Og de private aktørene tar selvfølgelig med seg de erfarne jordmødrene som har kjempet for naturlig fødsel og god oppfølging for mor:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/privat-fodetilbud-rekrutter-nesten-halvparten-av-abc-jordmodrene/15453124/

 

 

Anonymkode: a5f70...b8a

Utrolig barnslig. Er det en slags hevn mot OUS? I alle dager? Nå tenker jeg at ledelsen har innkalt til krisemøte! Tenk at hun ikke vil føde på OUS, hun drar til Kongsvinger!!! Hva gjør vi? Det er jo fullstendig krise! Buhu.

I stedet for å være glad for at hun har vært en av de ytterst få kvinnene i landet som har fått føde på ABC-klinikken to ganger, så sutrer hun til media og "hevner" seg ved å føde i Kongsvinger. Pinlige saker

Anonymkode: cb390...50e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 time siden):

Jeg skal innrømme at jeg også sliter med å få sympati med de få privilegerte Osloboerne som roper så høyt. Resten av landet har klart seg uten ABC, dere greier det også. Det er ikke slik at Osloboerne er de eneste i landet som har kunnet føde naturlig, tvert imot... 

AMEN!

Anonymkode: cb390...50e

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du kan jo fremdeles ha en naturlig fødsel på en ordinær fødestue. 

Anonymkode: 4d9b6...278

Det er ikke like fint.

Har født både på sånn jordmorstyrt klinikk og vanlig fødestue. Sistnevnte var ikke noe hyggelig, det var typ 14-15 grader på fødestua og jeg skalv og frøys under dyna. Mannen og.

Måtte FORTE MEG å legge babyen på brystet med teppe over da hun ble født. Jordmødrene løp ut og inn, sykt stress hele tiden. 

Nei, takke meg til ro og mak på ei vanlig seng på jordmorstyrte klinikker

Anonymkode: f6714...54a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, AnonymBruker said:

Enig, ser virkelig ikke problemet eller forskjellen. Så innmari stort forskjellige er det ikke å føde i en dobbeltseng kontra en annen type seng 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 2a1ac...dc8

Poenget er jo å slippe å føde i seng. Og i dobbeltseng kan far ligge sammen mor. I min siste fødsel fikk vi ligge på barsel frem til fødsel var godt i gang slik at jeg kunne ligge intill far frem til jeg ville på føden

Anonymkode: 0b766...964

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Albbas said:

Fordi ABC krever en helt sinnsyk bemanning i forhold til ordinære fødeavdelinger. når sykehusene allerede sliter ENORMT med å få tak i nok folk (eldrebølge og færre folk i arbeid og alt det der vet du - vi er bare ikke nok mennesker i dette landet) gir det absolutt ingen mening å bruke stor bemanning på et tilbud til noen få privilegerte. 

Jeg skal innrømme at jeg også sliter med å få sympati med de få privilegerte Osloboerne som roper så høyt. Resten av landet har klart seg uten ABC, dere greier det også. Det er ikke slik at Osloboerne er de eneste i landet som har kunnet føde naturlig, tvert imot... 

Resten av landet legger også med sine gode tilbud. Abc var spikeren i kista. Nå er det vel nesten bare storken som naturlig igjen. Kompetansen forsvinner og vi kvinner sitter igjen som tapere. 

 

Endret av Rosa Sitron
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Rosa Sitron said:

Resten av landet legger også med sine gode tilbud. Abc var spikeren i kista. Nå er det vel nesten bare storken som naturlig igjen. Kompetansen forsvinner og vi kvinner sitter igjen som tapere. 

 

Jaha? Hvilke andre "gode" tilbud snakker du om som må legge ned? 

Kristiansund for eksempel greier ikke drifte fordi de ikke får ansatt nødvendig kompetanse til å jobbe der - leger VIL IKKE dit. Er det et "godt" tilbud, å drifte uten nødvendig helsepersonell? 

Hva er det du mener vi som må føde i Stavanger tydeligvis aldri har fått et godt tilbud om da, mener du? 

Jeg syns det er langt verre at fødende må reise tre timer til et trygt fødested, enn at 5 prosent av de stakkars gravide oslokvinnene mister et særtilbud som ingen andre har hatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Poenget er jo å slippe å føde i seng. Og i dobbeltseng kan far ligge sammen mor. I min siste fødsel fikk vi ligge på barsel frem til fødsel var godt i gang slik at jeg kunne ligge intill far frem til jeg ville på føden

Anonymkode: 0b766...964

Herrefred. Bevare ABC klinikken fordi du vil ligge i dobbeltseng med far. 

Dere får ingen sympati. Dere er så priviligerte at jeg har ikke ord. Dobbeltseng er argumentet?! 

Anonymkode: 6e745...de0

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utrolig barnslig. Er det en slags hevn mot OUS? I alle dager? Nå tenker jeg at ledelsen har innkalt til krisemøte! Tenk at hun ikke vil føde på OUS, hun drar til Kongsvinger!!! Hva gjør vi? Det er jo fullstendig krise! Buhu.

I stedet for å være glad for at hun har vært en av de ytterst få kvinnene i landet som har fått føde på ABC-klinikken to ganger, så sutrer hun til media og "hevner" seg ved å føde i Kongsvinger. Pinlige saker

Anonymkode: cb390...50e

Jeg leser det ikke som hevn i det hele tatt, men som den eneste måten fødende kvinner kan "stemme" over valg som blir tatt over hodet på både dem selv og kommunene, for å spare inn penger på noe av det viktigste vi har i landet vårt: gode tilbud for fødende. Dette er dessverre eneste måten man kan protestere mot det som har blitt gjort, og den sjansen håper jeg selvfølgelig at flest mulig bruker. For det stopper ikke her, det stoppet ikke ved fødeavdelingen i Kristiansund, og det kommer ikke til å stoppe på sykehus noen andre steder. Her skal det spares. Det som er trist med ABC-klinikken var at kvinnene ble godt ivaretatt og var én av ekstremt få tilbud for de som ønsket en naturlig fødsel med god oppfølging.  

Anonymkode: d8292...f16

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er jo at jordmorstyrte enheter er det som burde vært standarden for fødsler med lav komplikasjonsrisiko. Dette gjelder en stor grad av fødende. Forskningen viser at denne typen fødselsomsorg gir redusert risiko for ALLE komplikasjoner for denne gruppen fødene. Dvs at jordmorstyrte enheter vil redusere bruk av tang, klipping, vakuum,keisersnitt, igangsettelse og epidural. De gir også lavere risiko for fortidlig fødsel og fødselsdepresjon. Og dette gjelder for kun gruppen lavrisiko, det er ikke en sammenlikning mellom høyrisiko i vanlig fødselsomsorg og lavrisiko i jordmordstyrt fødselesomsorg. Dette tilbudet er ikke for rike, priviligerte kvinner. Man søker seg inn, og alle som faller i kategorien som er aktuell er velkomne, innenfor kapasitetsgrensen. Det er også et tilbud som burde bygges ut slik at det er tilgjengelig for alle i denne kategorien. Det vil gi mindre skader og komplikasjoner hos fødende med lav risiko. At dette tilbudet blir fremstilt som et luksustilbud er virkelig skammelig! Det burde være standarden, ikke unntaket. I storbritannia er denne formen for fødselsomsorg det vanligste. Fordi forskning viser at det er best! Det er også denne fødselsomsorgen som anbefales av WHO. Så er det naturligvis viktig med sykehus som har ekspertisen på hvordan å håndtere fødsler med komplikasjoner så vi har trygghet i at går det den veien så vil vi overleve. Men det må da være et mål å gi en fødselsomsorg som ikke skaper mer komplikasjoner enn nødvendig, og da må jordmorstyrte enheter bygges ut ikke legges ned.

Et raskt søk på "midwife led continuity of care" og man får masse forskning og informasjon om forskjellene opp. 

Anonymkode: 17b2a...899

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Herrefred. Bevare ABC klinikken fordi du vil ligge i dobbeltseng med far. 

Dere får ingen sympati. Dere er så priviligerte at jeg har ikke ord. Dobbeltseng er argumentet?! 

Anonymkode: 6e745...de0

Dobbeltseng er da vitterlig ikke poenget med ABC-klinikken. Poenget med ABC er Midwife led continuity of care, som forskning viser gir redusert risiko for ALLE komplikasjoner i fødsel for lavrisikogruppen, som gjelder veldig veldig mange. Dette er ikke et tilbud for priviligerte, det er det tilbudet WHO anbefaler for alle gravide og fødene i denne gruppen. Som gjelder svært mange, både fattige og rike. Sett deg inn i hva det handler om.

For øvrig er dobbeltsengen en viktig komponent. Oksytosin er hormonet som setter i gang og driver fødsel. Det produseres når man er rolig, komfortabel og føler seg trygg. Kroppskontakt setter i gang oksytosinproduksjon. Å kunne ha partner som holder rundt en, stryker på en osv er derfor en viktig del av å skape en mer effektiv fødsel. Andre ting som gir oksytosinproduksjon er dempet belysning, god temperatur, rolige mennesker rundt seg osv.  Adrenalin hemmer oksytosin produksjon, og gir dermed en mindre effektiv fødsel. Mange faktorer på en vanlig fødeavdeling jobber mot oksytosinproduksjon og fremmer adrenalin. Enkeltseng er en av disse faktorene. Alene kan man "overkomme" den faktoren, men til sammen blir alle faktorene en stor faktor som gjør miljøet mindre fødselsfremmende. Og på gruppenivå gir dette store utslag. 

Anonymkode: 17b2a...899

  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinner som føder ved ABC enheten har mer kostnadseffektive fødsler og færre senplager. At fødekvinner er i trygge omgivelser, blir fulgt tett ved tegn på komplikasjon, og føler seg ivaretatt bidrar til resultatet. Dette sparer helsevesenet penger og ressurser på lang sikt. Nedleggelsen kan umulig være ment for å spare penger og langsiktig ressursbruk? 

Men tanken var kanskje at ressursene og kompetansen som er bundet opp på ABC var tenk å skulle omrokkeres så de kan bidra på ordinær fødeavdeling. Litt kortsiktig tankegang. Men det virker ikke som det blir sånn, da mange jordmødre signaliserer at de heller går over til jobber i private fødselstilbud. 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2023/01/25/195899378/jordmodre-fra-nedlagt-ulleval-avdeling-apner-privat-fodestue

Mye tyder på at besluttningen bidrar til økt privatisering og at de med best økonomi vil kunne kjøpe seg til en god fødselsomsorg. 

Anonymkode: 1faa8...435

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er ikke det viktigste å få babyen ut? Jeg kan ikke skjønne at det er så mye bedre på ABC enn vanlig fødestue.

Jeg lå på vanlig fødestue og hadde samme jordmor hele tiden mens jeg var på fødeavdelingen. Hun jobbet dagvakter og var den som kjente meg best. På kvelden og natta så jeg lite til jordmor.

Barba mine ble født ved KS til slutt og det ville jo skjedd enten jeg var på ABC eller vanlig fødestue.

Jeg synes det er fint at de legger ned dette tilbudet. Det koster for mye å ha denne kosemose avdelingen for fødende. Kosemose kan de gjøre på vanlig fødestue eller massevis da de wr hjemme igjen.

Anonymkode: 391ad...034

Ja, det viktigste er at babyen overlever. At mor kommer fra det med livsvarige fysiske og psykiske skader er ikke så nøye.

Anonymkode: d8f78...89b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (3 timer siden):

Fordi ABC krever en helt sinnsyk bemanning i forhold til ordinære fødeavdelinger. når sykehusene allerede sliter ENORMT med å få tak i nok folk (eldrebølge og færre folk i arbeid og alt det der vet du - vi er bare ikke nok mennesker i dette landet) gir det absolutt ingen mening å bruke stor bemanning på et tilbud til noen få privilegerte. 

Jeg skal innrømme at jeg også sliter med å få sympati med de få privilegerte Osloboerne som roper så høyt. Resten av landet har klart seg uten ABC, dere greier det også. Det er ikke slik at Osloboerne er de eneste i landet som har kunnet føde naturlig, tvert imot... 

Så du tenker at det er bedre at jordmødrene som jobbet på ABC-klinikken går over til det private, som nå er det som faktisk skjer: 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/privat-fodetilbud-rekrutter-nesten-halvparten-av-abc-jordmodrene/15453124/

Jordmødrene har forresten ingenting med eldrebølgen å gjøre. 

Synes det er en dårlig holdning at "resten av landet har klart seg uten ABC, dere greier det også", fremfor at vi kvinner heller krever tilbud om så god fødselsomsorg som de som har fått plass på ABC-klinikken har fått. Les deg opp på fordelene med naturlig fødsel (der det er mulig), og god oppfølging, så vil jeg tro du er enig. 

Anonymkode: a5f70...b8a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, Albbas said:

Jaha? Hvilke andre "gode" tilbud snakker du om som må legge ned? 

Kristiansund for eksempel greier ikke drifte fordi de ikke får ansatt nødvendig kompetanse til å jobbe der - leger VIL IKKE dit. Er det et "godt" tilbud, å drifte uten nødvendig helsepersonell? 

Hva er det du mener vi som må føde i Stavanger tydeligvis aldri har fått et godt tilbud om da, mener du? 

Jeg syns det er langt verre at fødende må reise tre timer til et trygt fødested, enn at 5 prosent av de stakkars gravide oslokvinnene mister et særtilbud som ingen andre har hatt. 

Det var derfor jeg sa naturlig fødsel. Jeg vet bare om storken. Det legges ned gode tilbud over hele landet, jeg sa ikke at alle gode tilbud er borte. Men for Oslo syns jeg bare det er kalnes og Bærum igjen med gode tilbud. De andre er bare ok ut ifra erfaringer jeg leser om. 

Mente ikke tråkke deg på tærne. 

Skal innrømme at jeg så at posten kunne tolkes anderledes enn jeg mente den, men hadde ikke tid til å rette det opp. Beklager det. Jeg står fortsatt ved at dette var en av mange i rekken av nedleggelser og å fjerne gode tilbud. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dobbeltseng er da vitterlig ikke poenget med ABC-klinikken. Poenget med ABC er Midwife led continuity of care, som forskning viser gir redusert risiko for ALLE komplikasjoner i fødsel for lavrisikogruppen, som gjelder veldig veldig mange. Dette er ikke et tilbud for priviligerte, det er det tilbudet WHO anbefaler for alle gravide og fødene i denne gruppen. Som gjelder svært mange, både fattige og rike. Sett deg inn i hva det handler om.

For øvrig er dobbeltsengen en viktig komponent. Oksytosin er hormonet som setter i gang og driver fødsel. Det produseres når man er rolig, komfortabel og føler seg trygg. Kroppskontakt setter i gang oksytosinproduksjon. Å kunne ha partner som holder rundt en, stryker på en osv er derfor en viktig del av å skape en mer effektiv fødsel. Andre ting som gir oksytosinproduksjon er dempet belysning, god temperatur, rolige mennesker rundt seg osv.  Adrenalin hemmer oksytosin produksjon, og gir dermed en mindre effektiv fødsel. Mange faktorer på en vanlig fødeavdeling jobber mot oksytosinproduksjon og fremmer adrenalin. Enkeltseng er en av disse faktorene. Alene kan man "overkomme" den faktoren, men til sammen blir alle faktorene en stor faktor som gjør miljøet mindre fødselsfremmende. Og på gruppenivå gir dette store utslag. 

Anonymkode: 17b2a...899

Man kan da fint ha dempet belysning og ro på vanlige sykehus også. Der jeg fødte var det også rom med dobbeltseng, badekar osv. Jordmødrene var rolige og behagelige å være rundt, de er jo ikke en egen rase bare fordi de jobber 100% ved sykehuset.

Selv følte jeg hvert fall ikke noe stress, og selv om jeg ikke valgte badekar eller dobbeltseng så kunne partneren min holde rundt meg og stryke.

Når ABC-rommene er en del av den vanlige fødeavdelingen på sykehuset så blir kanskje ikke så mange ekskludert fra tilbudet? Det høres jo fint og flott ut med tilbudet ABC hadde, for de som fikk benytte seg av det, men jeg synes det høres bedre ut at det er noe alle fødeavdelinger kan tilby alle.

Anonymkode: 78abd...2da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Albbas said:

Fordi ABC krever en helt sinnsyk bemanning i forhold til ordinære fødeavdelinger. når sykehusene allerede sliter ENORMT med å få tak i nok folk (eldrebølge og færre folk i arbeid og alt det der vet du - vi er bare ikke nok mennesker i dette landet) gir det absolutt ingen mening å bruke stor bemanning på et tilbud til noen få privilegerte. 

Jeg skal innrømme at jeg også sliter med å få sympati med de få privilegerte Osloboerne som roper så høyt. Resten av landet har klart seg uten ABC, dere greier det også. Det er ikke slik at Osloboerne er de eneste i landet som har kunnet føde naturlig, tvert imot... 

De gjør jo ikke det. Det er ikke veldig mye mer bemanning der nå som de har fjernet oppfølgingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man kan da fint ha dempet belysning og ro på vanlige sykehus også. Der jeg fødte var det også rom med dobbeltseng, badekar osv. Jordmødrene var rolige og behagelige å være rundt, de er jo ikke en egen rase bare fordi de jobber 100% ved sykehuset.

Selv følte jeg hvert fall ikke noe stress, og selv om jeg ikke valgte badekar eller dobbeltseng så kunne partneren min holde rundt meg og stryke.

Når ABC-rommene er en del av den vanlige fødeavdelingen på sykehuset så blir kanskje ikke så mange ekskludert fra tilbudet? Det høres jo fint og flott ut med tilbudet ABC hadde, for de som fikk benytte seg av det, men jeg synes det høres bedre ut at det er noe alle fødeavdelinger kan tilby alle.

Anonymkode: 78abd...2da

Jeg er enig i at mye av tilbudet burde innlemmes i det ordinære tilbudet. Jeg tror desverre at det ikke skjer. Og det er en forskjell i opplevelsen av å ikke bli sjekket av apparater og å bli sjekket. Mannen min ble veldig overasket over forskjell på abc og vanlig føde. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...