Gå til innhold

ABC-enheten legges ned


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde godt over en time reisevei til ABC klinikken jeg. 

Anonymkode: cbb51...88e

En time reisevei til ABC eller nærmeste fødestue? For det kan virkelig ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 6e745...de0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Og barseloppholdet også.

Virker som man skal belønnes som «flink» gravid med familierom og masse hjelp.

Men var du en dårlig gravid som hadde en tøff fødsel og ekstra ressurser skal man straffes med flermannsrom, skjermbrett og mannen kan du glemme å se uten de tillatte tidene.

Ikke tvil om hvem som hadde trengt det mest.

Av de jeg kjenner som har født stemmer det ganske;

- lette fødsler=familierom og all verdens hjelp og skryt om personalet etterpå

- røffe fødsler/kommisjoner/mer oppfølging;

Flere på rommet, mye styr, lite hjelp og syrlige ansatte med lite raushet.

Siste en avsporing men også en påminnelse om dette handler om ressurser.

Anonymkode: 47e27...7aa

Dette! Jeg var hun som hadde sett for seg fødsel i badekar og at det skulle være naturlig og flott, og det endte med en serie komplikasjoner fra første minutt, keisersnitt etter to timers aktiv pressing, og så komplikasjoner etter fødsel også. Fikk selvsagt fødselsdepresjon også. 
At kvinner som allerede har blitt «belønnet» i form av at de har vært heldige og hatt ukompliserte fødsler også skal belønnes med masse ekstra goder på barsel er for meg en gåte. Selvsagt er det de som burde delt rom med andre heldige kvinner. Det er ikke den nedbrutte og traumatiserte kvinnen som kanskje har tatt akutt keisersnitt eller fått en kjempestor rift som skal dele rom med hun som har hatt stort blodtap og nesten døde. 
Samme med det å få fødeplass på ABc også, den rene flaksen det faktisk er å ha et ukomplisert svangerskap og ingen sykdommer fra før skal belønnes med spesialbehandling både før og under fødsel. 

Anonymkode: db1d7...8c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette! Jeg var hun som hadde sett for seg fødsel i badekar og at det skulle være naturlig og flott, og det endte med en serie komplikasjoner fra første minutt, keisersnitt etter to timers aktiv pressing, og så komplikasjoner etter fødsel også. Fikk selvsagt fødselsdepresjon også. 
At kvinner som allerede har blitt «belønnet» i form av at de har vært heldige og hatt ukompliserte fødsler også skal belønnes med masse ekstra goder på barsel er for meg en gåte. Selvsagt er det de som burde delt rom med andre heldige kvinner. Det er ikke den nedbrutte og traumatiserte kvinnen som kanskje har tatt akutt keisersnitt eller fått en kjempestor rift som skal dele rom med hun som har hatt stort blodtap og nesten døde. 
Samme med det å få fødeplass på ABc også, den rene flaksen det faktisk er å ha et ukomplisert svangerskap og ingen sykdommer fra før skal belønnes med spesialbehandling både før og under fødsel. 

Anonymkode: db1d7...8c6

Hvor er søstersolidariteten dems da?😏

Så lenge fødsels og barselomsorg er et så stort sjansespill etter hvor man bor og tydeligvis HVEM man er har jeg liten medfølelse. 

 

Anonymkode: 47e27...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (På 25.1.2023 den 18.58):

Kjenner jeg blir provosert av å lese om alle støtten ABC får.  ABC er et spesialtilbud som ligger innenfor et område med ellers gode fødselstilbud på sykehus.  Flott det, men da synes jeg folk bør betale selv.  Det er ikke rettferdig at staten gir driftstilskudd til bedre helsetilbud i en del av landet, mens de reduserer i andre deler.  

I årevis har distriktene kjempet for å beholde fødeavdelingene ved lokalsykehusene.  Både i Lofoten og Vesterålen trues det hver sommer med å stenge avdelingene.  Da må den fødende ta fly eller kjøre opp til 6-7 timer for å nå fram til sykehus.  

Men dette synes ikke de fleste på KG å kjenne til?  

 

Ikke noe å provoseres over. Nå forsvinner heldigvis hele klinikken.

Anonymkode: 3b485...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke noe å provoseres over. Nå forsvinner heldigvis hele klinikken.

Anonymkode: 3b485...934

Leste i nyhetene at den nå blir et privat tilbud.  Det synes jeg er helt greit.  Da betaler folk av egen lomme for å få tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amossa skrev (Akkurat nå):

Leste i nyhetene at den nå blir et privat tilbud.  Det synes jeg er helt greit.  Da betaler folk av egen lomme for å få tilbudet.

Jada, det er helt ok.

Anonymkode: 3b485...934

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (1 time siden):

Leste i nyhetene at den nå blir et privat tilbud.  Det synes jeg er helt greit.  Da betaler folk av egen lomme for å få tilbudet.

Da bekrefter de jo at de i utgangspunktet var en klinikk for de privilegerte. Lurer på hvor mange somaliske flyktningmødre som har født på ABC.

Anonymkode: ce087...97e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Da bekrefter de jo at de i utgangspunktet var en klinikk for de privilegerte. Lurer på hvor mange somaliske flyktningmødre som har født på ABC.

Anonymkode: ce087...97e

Det er påfallende hvor mange hvite, høyt utdannede/noe i kultur-akademia-litteratur Oslo-vest damer som protester høyest om dette.

Med tanke på potensielle traumer de somaliske kvinnene kan ha burde de fått førsterett på et slik opplegg.

Tror ikke den direktøren sin synsing av helt feil😏

Anonymkode: 47e27...7aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er påfallende hvor mange hvite, høyt utdannede/noe i kultur-akademia-litteratur Oslo-vest damer som protester høyest om dette.

Med tanke på potensielle traumer de somaliske kvinnene kan ha burde de fått førsterett på et slik opplegg.

Tror ikke den direktøren sin synsing av helt feil😏

Anonymkode: 47e27...7aa

Ja, det er jo også en greie rundt dette med at abc ikke reklamerer så mye for hva de gjør. Og at man må skrive søknad selv (ikke alle er så gode på å fremlegge behov i skrift - spesielt ikke når de ikke helt vet hva tilbudet består i). Man må altså til en viss grad være innvidd gjennom jungeltelegrafen. 

Åpenbart er det ikke fødsel uten smertelindring som er attraksjonen, det får man også på vanlig avdeling.

Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva abc-tilbudet består i. Man kan også bli overflyttet fra abc hvis det blir behov for f.eks epidural, så jeg er egentlig ikke så sikker på om de som føder der tenker at mangelen på epidural er noen hindring, for det får man med rask overflytting fra abc også. 

Ser de sier av og til at det er et tilbud for "sårbare" gravide. I så tilfelle er det såvidt jeg vet eneste tilbudet for tilrettelegging i fødsel uten å måtte bli psykiatrisert. Har også hørt, men er ikke sikker, at man får komme tidligere inn til abc. Og at dersom man har en hard fødsel og ellers ville måttet vært uten far på barselavdeling, så kan man komme tilbake til abc. Har hørt folk få ligge på rom med far på abc etter hastekeisersnitt, mens andre da må være alene på barselavdelingen mens far må jhjem om natten. 

For fysisk friske gravide så er det altså et bedre tilbud (mer oppfølging, mer jordmortid, bedre barselopphold med partner tilstede) enn man kan få på noen annen måte enn å ha psykiatrisk diagnose. Og man kan altså likevel flyttes for epidural. Tror dette er et elite-tilbud, ja. 

Anonymkode: c4e68...c46

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 14.35):

Jeg synes dette får altfor mye oppmerksomhet. Har nettopp født i Oslo selv (Riksen). Hvorfor er det riktig at en gjeng med de friskeste gravide skal få et tilbud som vi andre kan se langt etter? Få kontrollene på sykehuset hvor man skal føde for eksempel. Hvorfor er det så sykt masse oppmerksomhet for et tilbud som bare treffer 5 % av de fødende i Oslo (tar det på husken, mulig jeg tar feil på prosent, men den var lav). Hvorfor ikke jobbe for at ALLE skal få en bedre oppfølging og opplevelse? 

Anonymkode: 3d935...e39

Helt enig. De skal kutte i det psykiatriske tilbudet for barn og unge, spiseforstyrrelser og rus også, og det synes jeg er mye verre enn at folk mister muligheten for alternativ fødsel på ABC 🙄!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Et par mistet datteren sin etter en dramatisk fødsel. Én av årsakene var at legene og jordmødrene hadde for mye å gjøre, ifølge Helsetilsynet. Jeg har ikke ord for hvor tragisk dette er. 💔 

Hvorfor legge ned fødestuer når slikt skjer?


https://www.nrk.no/norge/barnet-deres-dode-etter-fodsel_-_-vi-opplevde-at-situasjonen-var-ute-av-kontroll-1.16314144

Anonymkode: d8292...f16

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...