Gå til innhold

ABC-enheten legges ned


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser det er mange som ikke bor i Oslo og som synes det er bra at fødselsomsorgen reduseres i hovedstaden. 

Her er det viktig å huske på at trykket på fødeavdelingene i Oslo eller andre storbyer ofte er mye større enn på mindre plasser. Spesielt når det er høysesong. Det fører gjerne til at det er mye mer stress og dårlig oppfølging, kanskje må man vente på gangen til langt ut i fødsel eller være alene uten tilbud og omsorg.

Hilsen en førstegangs fødende som var alene uten jordmor omtrent hele fødselen 7t fordi hun måtte løpe alene mellom 3 fødende. Var innom ett par minutter kun for å sjekke hjerteslag og når hodet skulle ut.

Neste fødsel på ABC var noe helt annet. Uten ABC og hvis man ikke har risiko for styrtfødsel høres det mer fristende ut å velge tilbud på sykehus utenfor Oslo. 

Anonymkode: 1faa8...435

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Diskriminering? Hvordan da? Mtp. eksklusjonskriterier, bare friske gravide?

Anonymkode: d8f78...89b

ABC-klinikken har bare vært for de som vil ha en "naturlig fødsel", altså de som ikke vil ta smertestillende. Dette er sterkt diskriminerende. Det er ingen grunn til at du skal få bedre oppfølging fordi du velger "naturlig fødsel" (kaster litt opp i munnen min hver gang jeg hører eller sier det begrepet). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Man kan da fint ha dempet belysning og ro på vanlige sykehus også. Der jeg fødte var det også rom med dobbeltseng, badekar osv. Jordmødrene var rolige og behagelige å være rundt, de er jo ikke en egen rase bare fordi de jobber 100% ved sykehuset.

Selv følte jeg hvert fall ikke noe stress, og selv om jeg ikke valgte badekar eller dobbeltseng så kunne partneren min holde rundt meg og stryke.

Når ABC-rommene er en del av den vanlige fødeavdelingen på sykehuset så blir kanskje ikke så mange ekskludert fra tilbudet? Det høres jo fint og flott ut med tilbudet ABC hadde, for de som fikk benytte seg av det, men jeg synes det høres bedre ut at det er noe alle fødeavdelinger kan tilby alle.

Anonymkode: 78abd...2da

Nå handlet det om mer enn dempet belysning og ro på ABC-klinikken. Anbefaler deg å sette deg litt inn i hva tilbudet egentlig var.

Det høres bedre ut at det er noe alle fødeavdelinger kan tilby alle, men dette er overhodet ikke noe som skjer nå bare fordi de legger ned ABC-klinikken.

Anonymkode: d8292...f16

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (5 minutter siden):

ABC-klinikken har bare vært for de som vil ha en "naturlig fødsel", altså de som ikke vil ta smertestillende. Dette er sterkt diskriminerende. Det er ingen grunn til at du skal få bedre oppfølging fordi du velger "naturlig fødsel" (kaster litt opp i munnen min hver gang jeg hører eller sier det begrepet). 

Kan du utdype med hva du mener som er sterkt diskriminerende med å tilby naturlig fødsel for kvinner som ikke ønsker å ta smertestillende under fødsel?

Hva er det med naturlig fødsel som gjør at du kaster opp i munnen din?

Anonymkode: d8292...f16

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå handlet det om mer enn dempet belysning og ro på ABC-klinikken. Anbefaler deg å sette deg litt inn i hva tilbudet egentlig var.

Det høres bedre ut at det er noe alle fødeavdelinger kan tilby alle, men dette er overhodet ikke noe som skjer nå bare fordi de legger ned ABC-klinikken.

Anonymkode: d8292...f16

Anbefaler deg å lese innlegget jeg siterte en gang til. Jeg svarer jo på alle "komponentene" som ble nevnt i innlegget om hvorfor ABC er så flott, og dempet belysning, ro og dobbeltseng var det som ble nevnt av brukeren.

 

Anonymkode: 78abd...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du utdype med hva du mener som er sterkt diskriminerende med å tilby naturlig fødsel for kvinner som ikke ønsker å ta smertestillende under fødsel?

Hva er det med naturlig fødsel som gjør at du kaster opp i munnen din?

Anonymkode: d8292...f16

Det som er diskriminerende er at de som ønsker smertelindring IKKE får den oppfølgingen kvinnene på ABC fikk. De fikk tettere oppfølging av fødestedet sitt i forkant, noe alle kvinner burde få av sitt fødested, uavhengig av risikofaktorer og valg av smertelindring.

Er det så vanskelig å forstå? 

Anonymkode: 78abd...2da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Anbefaler deg å lese innlegget jeg siterte en gang til. Jeg svarer jo på alle "komponentene" som ble nevnt i innlegget om hvorfor ABC er så flott, og dempet belysning, ro og dobbeltseng var det som ble nevnt av brukeren.

 

Anonymkode: 78abd...2da

Bare bla deg én side tilbake og les innleggene der, så slipper jeg å gjenta mye av hva som var bra med ABC-klinikken.

Anonymkode: d8292...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det som er diskriminerende er at de som ønsker smertelindring IKKE får den oppfølgingen kvinnene på ABC fikk. De fikk tettere oppfølging av fødestedet sitt i forkant, noe alle kvinner burde få av sitt fødested, uavhengig av risikofaktorer og valg av smertelindring.

Er det så vanskelig å forstå? 

Anonymkode: 78abd...2da

Og da er det bedre at ingen får det tilbudet? Hva med å vinkle det slik at tilbudet på ABC-klinikken burde praktiseres for alle, også for de som ønsker medikamenter? 

Anonymkode: d8292...f16

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bare bla deg én side tilbake og les innleggene der, så slipper jeg å gjenta mye av hva som var bra med ABC-klinikken.

Anonymkode: d8292...f16

Jeg har lest hele tråden, så det er ikke behov for å gjenta det.

Jeg kan derimot gjenta: Les innlegget jeg siterte igjen, for innlegget jeg siterte trakk frem dempet belysning, rolige mennesker og dobbeltseng som viktige komponenter, og det var akkurat det jeg svarte på. 

Anonymkode: 78abd...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og da er det bedre at ingen får det tilbudet? Hva med å vinkle det slik at tilbudet på ABC-klinikken burde praktiseres for alle, også for de som ønsker medikamenter? 

Anonymkode: d8292...f16

Det er jo hele poenget. Alle burde ha et like godt fødetilbud i dette landet, det samme med oppfølging før og etter.

Det er mangel på jordmødre, de kutter i alt av tilskudd, og da mener jeg at det er mer riktig å kutte f.eks ABC enn at det kuttes andre steder i det ordinære tilbudet som flere her mener allerede er for dårlig. 

Anonymkode: 78abd...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo hele poenget. Alle burde ha et like godt fødetilbud i dette landet, det samme med oppfølging før og etter.

Det er mangel på jordmødre, de kutter i alt av tilskudd, og da mener jeg at det er mer riktig å kutte f.eks ABC enn at det kuttes andre steder i det ordinære tilbudet som flere her mener allerede er for dårlig. 

Anonymkode: 78abd...2da

Nå er poenget at det ikke bør kuttes noe sted, da. Og spesielt ikke et tilbud som har hjulpet så mange. 

Anonymkode: d8292...f16

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Kan du utdype med hva du mener som er sterkt diskriminerende med å tilby naturlig fødsel for kvinner som ikke ønsker å ta smertestillende under fødsel?

Hva er det med naturlig fødsel som gjør at du kaster opp i munnen din?

Anonymkode: d8292...f16

Man kan føde "naturlig" på Ullevål også. Jeg gjorde det.

Kan noen definere "naturlig" fødsel for meg? I mitt hode vil det si å føde alene i en fjøs mens mannen mater dyra. Ikke i en dobbeltseng med dempet belysning og kumbaya.

Anonymkode: ce087...97e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Anbefaler deg å lese innlegget jeg siterte en gang til. Jeg svarer jo på alle "komponentene" som ble nevnt i innlegget om hvorfor ABC er så flott, og dempet belysning, ro og dobbeltseng var det som ble nevnt av brukeren.

 

Anonymkode: 78abd...2da

Du svarte ikke på alle komponentene i det hele tatt:

Dobbeltseng er da vitterlig ikke poenget med ABC-klinikken. Poenget med ABC er Midwife led continuity of care, som forskning viser gir redusert risiko for ALLE komplikasjoner i fødsel for lavrisikogruppen, som gjelder veldig veldig mange. Dette er ikke et tilbud for priviligerte, det er det tilbudet WHO anbefaler for alle gravide og fødene i denne gruppen. Som gjelder svært mange, både fattige og rike. Sett deg inn i hva det handler om.

For øvrig er dobbeltsengen en viktig komponent. Oksytosin er hormonet som setter i gang og driver fødsel. Det produseres når man er rolig, komfortabel og føler seg trygg. Kroppskontakt setter i gang oksytosinproduksjon. Å kunne ha partner som holder rundt en, stryker på en osv er derfor en viktig del av å skape en mer effektiv fødsel. Andre ting som gir oksytosinproduksjon er dempet belysning, god temperatur, rolige mennesker rundt seg osv.  Adrenalin hemmer oksytosin produksjon, og gir dermed en mindre effektiv fødsel. Mange faktorer på en vanlig fødeavdeling jobber mot oksytosinproduksjon og fremmer adrenalin. Enkeltseng er en av disse faktorene. Alene kan man "overkomme" den faktoren, men til sammen blir alle faktorene en stor faktor som gjør miljøet mindre fødselsfremmende. Og på gruppenivå gir dette store utslag. 

Anonymkode: 17b2a...899

Svaret ditt:

"Man kan da fint ha dempet belysning og ro på vanlige sykehus også. Der jeg fødte var det også rom med dobbeltseng, badekar osv. Jordmødrene var rolige og behagelige å være rundt, de er jo ikke en egen rase bare fordi de jobber 100% ved sykehuset.

Selv følte jeg hvert fall ikke noe stress, og selv om jeg ikke valgte badekar eller dobbeltseng så kunne partneren min holde rundt meg og stryke.

Når ABC-rommene er en del av den vanlige fødeavdelingen på sykehuset så blir kanskje ikke så mange ekskludert fra tilbudet? Det høres jo fint og flott ut med tilbudet ABC hadde, for de som fikk benytte seg av det, men jeg synes det høres bedre ut at det er noe alle fødeavdelinger kan tilby alle."

Anonymkode: d8292...f16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man kan føde "naturlig" på Ullevål også. Jeg gjorde det.

Kan noen definere "naturlig" fødsel for meg? I mitt hode vil det si å føde alene i en fjøs mens mannen mater dyra. Ikke i en dobbeltseng med dempet belysning og kumbaya.

Anonymkode: ce087...97e

Tror jeg ville googlet det altså, og litt om ABC-klinikken. Denne tråden er for å diskutere nedleggelsen, ikke for å forklare det jeg trodde var grunnleggende kunnskap om fødsel. 

Anonymkode: a5f70...b8a

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er ikke det viktigste å få babyen ut? Jeg kan ikke skjønne at det er så mye bedre på ABC enn vanlig fødestue.

Jeg lå på vanlig fødestue og hadde samme jordmor hele tiden mens jeg var på fødeavdelingen. Hun jobbet dagvakter og var den som kjente meg best. På kvelden og natta så jeg lite til jordmor.

Barba mine ble født ved KS til slutt og det ville jo skjedd enten jeg var på ABC eller vanlig fødestue.

Jeg synes det er fint at de legger ned dette tilbudet. Det koster for mye å ha denne kosemose avdelingen for fødende. Kosemose kan de gjøre på vanlig fødestue eller massevis da de wr hjemme igjen.

Anonymkode: 391ad...034

Det handler ikke om kosemose men ivaretakelse og trygghet. 

Forskning viser at når mor føler seg utrygg i fødsel eller blir stresset så øker sannsynligheten for bruk av tang, vakuum og keisersnitt betraktelig.  Dette er ikke ønskelig for noen. 

Anonymkode: 73bab...dd2

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man kan føde "naturlig" på Ullevål også. Jeg gjorde det.

Kan noen definere "naturlig" fødsel for meg? I mitt hode vil det si å føde alene i en fjøs mens mannen mater dyra. Ikke i en dobbeltseng med dempet belysning og kumbaya.

Anonymkode: ce087...97e

Jeg hadde startet med å lese denne artikkelen :)

https://sykepleien.no/meninger/2022/03/er-naturlig-fodsel-et-gufs-fra-fortiden

Anonymkode: d8292...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Kan du utdype med hva du mener som er sterkt diskriminerende med å tilby naturlig fødsel for kvinner som ikke ønsker å ta smertestillende under fødsel?

Hva er det med naturlig fødsel som gjør at du kaster opp i munnen din?

Anonymkode: d8292...f16

Hvorfor legger du ord i munnen på meg? Det var ikke det jeg sa i det hele tatt. Jeg sa det er sterkt diskriminerende at du kun fikk tilgang på den utvidede oppfølgingen som ABC-klinikken tilbudte dersom du ville "føde naturlig", altså uten hjelp av smertestillende.

Jeg kaster litt opp i munnen min av begrepet "naturlig fødsel" fordi det insinuerer at det er unaturlig og mindreverdig å ta i bruk smertestillende medikamenter ved fødsel. Det er ikke som snakker om "naturlig operasjon" uten smertestillende dersom du f.eks. skal operere kneet, skulderen eller magen. Hvorfor har vi i det hele tatt denne distinksjonen? Det er kvalmende hvordan en slik arbitrær ordbruk har fått innpass i fødselsomsorgen. Du burde egentlig se Folkeopplysningen sin episode "Naturlig" på NRK TV som problematiserer dette begrepet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du svarte ikke på alle komponentene i det hele tatt:

Dobbeltseng er da vitterlig ikke poenget med ABC-klinikken. Poenget med ABC er Midwife led continuity of care, som forskning viser gir redusert risiko for ALLE komplikasjoner i fødsel for lavrisikogruppen, som gjelder veldig veldig mange. Dette er ikke et tilbud for priviligerte, det er det tilbudet WHO anbefaler for alle gravide og fødene i denne gruppen. Som gjelder svært mange, både fattige og rike. Sett deg inn i hva det handler om.

For øvrig er dobbeltsengen en viktig komponent. Oksytosin er hormonet som setter i gang og driver fødsel. Det produseres når man er rolig, komfortabel og føler seg trygg. Kroppskontakt setter i gang oksytosinproduksjon. Å kunne ha partner som holder rundt en, stryker på en osv er derfor en viktig del av å skape en mer effektiv fødsel. Andre ting som gir oksytosinproduksjon er dempet belysning, god temperatur, rolige mennesker rundt seg osv.  Adrenalin hemmer oksytosin produksjon, og gir dermed en mindre effektiv fødsel. Mange faktorer på en vanlig fødeavdeling jobber mot oksytosinproduksjon og fremmer adrenalin. Enkeltseng er en av disse faktorene. Alene kan man "overkomme" den faktoren, men til sammen blir alle faktorene en stor faktor som gjør miljøet mindre fødselsfremmende. Og på gruppenivå gir dette store utslag. 

Anonymkode: 17b2a...899

Svaret ditt:

"Man kan da fint ha dempet belysning og ro på vanlige sykehus også. Der jeg fødte var det også rom med dobbeltseng, badekar osv. Jordmødrene var rolige og behagelige å være rundt, de er jo ikke en egen rase bare fordi de jobber 100% ved sykehuset.

Selv følte jeg hvert fall ikke noe stress, og selv om jeg ikke valgte badekar eller dobbeltseng så kunne partneren min holde rundt meg og stryke.

Når ABC-rommene er en del av den vanlige fødeavdelingen på sykehuset så blir kanskje ikke så mange ekskludert fra tilbudet? Det høres jo fint og flott ut med tilbudet ABC hadde, for de som fikk benytte seg av det, men jeg synes det høres bedre ut at det er noe alle fødeavdelinger kan tilby alle."

Anonymkode: d8292...f16

Ser du ikke sammenhengen mellom det uthevede i innlegget jeg siterte og svaret mitt?

Anonymkode: 78abd...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (11 minutter siden):

Hvorfor legger du ord i munnen på meg? Det var ikke det jeg sa i det hele tatt. Jeg sa det er sterkt diskriminerende at du kun fikk tilgang på den utvidede oppfølgingen som ABC-klinikken tilbudte dersom du ville "føde naturlig", altså uten hjelp av smertestillende.

Jeg kaster litt opp i munnen min av begrepet "naturlig fødsel" fordi det insinuerer at det er unaturlig og mindreverdig å ta i bruk smertestillende medikamenter ved fødsel. Det er ikke som snakker om "naturlig operasjon" uten smertestillende dersom du f.eks. skal operere kneet, skulderen eller magen. Hvorfor har vi i det hele tatt denne distinksjonen? Det er kvalmende hvordan en slik arbitrær ordbruk har fått innpass i fødselsomsorgen. Du burde egentlig se Folkeopplysningen sin episode "Naturlig" på NRK TV som problematiserer dette begrepet.

Det er ingenting naturlig med å ta smertestillende under fødsel. Operasjoner har vi ikke drevet med like lenge som fødsler, så "naturlige operasjoner" uten smertestillende er vel ikke helt på agendaen heller.

At det er mindreverdig vet jeg ikke helt hvor du henter fra, har ikke sett noen skrive det i denne tråden i hvert fall?

Anonymkode: d8292...f16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nå er poenget at det ikke bør kuttes noe sted, da. Og spesielt ikke et tilbud som har hjulpet så mange. 

Anonymkode: d8292...f16

Selvfølgelig hadde det vært fantastisk om det ikke ble kuttet noen steder, men dessverre gjøres det kutt. Jeg mener fortsatt at dette da blir det eneste riktige.

Anonymkode: 78abd...2da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...