Gå til innhold

ABC-enheten legges ned


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ingenting naturlig med å ta smertestillende under fødsel. Operasjoner har vi ikke drevet med like lenge som fødsler, så "naturlige operasjoner" uten smertestillende er vel ikke helt på agendaen heller.

At det er mindreverdig vet jeg ikke helt hvor du henter fra, har ikke sett noen skrive det i denne tråden i hvert fall?

Anonymkode: d8292...f16

Du utstråler den mindreverdigheten jeg snakker om i dette innlegget, uten å innse det selv. Det her er kjernen av problemet.

Det er masse hjelpemidler på et sykehus som er langt fra "naturlig". Hvorfor skal da smertestillende og de som ønsker det blir stigmatisert?

Hvor lenge vi har drevet med operasjoner og fødsler er da helt irrelevant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser det er mange som ikke bor i Oslo og som synes det er bra at fødselsomsorgen reduseres i hovedstaden. 

Anonymkode: 1faa8...435

Ingen ønsker kutt, men jeg har ingen sympati for oslokvinner som mener de mister tilbud når det egentlig bare er luksustilbud. Kuttes fødestuen her jeg bor er det 2 og 4 timer kjøretid til neste. Kom dere utenfor oslo og opplev fødetilbud i disktriktet. Dere syter så utrolig mye at det er skammelig.

Anonymkode: 6e745...de0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forferdelig trist at det nok en gang kuttes i føde avdelingen.

Men jeg er glad for at det er ABC istedenfor at nok en føde blir lagt ned og enda flere kvinner må kjøre timesvis uten jordmor tilstede i ambulanse.

Ja, det er synd det legges ned et tilbud og kvinnene i Oslo får enda mer "rullebånd" opplevelse, men heller det,  ikke sant?

Vi må se litt perspektiv oppe i det hele.

Igjen, jeg skulle helst sett at det ble økte midler, så det var flere fødestuer rundt i landet så kvinner slapp i føde hjemme/i bil/ambulanse/beg kanten.

Anonymkode: a4fe6...dc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (56 minutter siden):

Du utstråler den mindreverdigheten jeg snakker om i dette innlegget, uten å innse det selv. Det her er kjernen av problemet.

Det er masse hjelpemidler på et sykehus som er langt fra "naturlig". Hvorfor skal da smertestillende og de som ønsker det blir stigmatisert?

Hvor lenge vi har drevet med operasjoner og fødsler er da helt irrelevant. 

Litt usikker på hva du diskuterer her, hvem er det som blir stigmatisert? Er det på sykehuset du mener, eller?

Anonymkode: d8292...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye hyling i tråden. Det er godt dette tilbudet legges ned snarest.

Anonymkode: 3b485...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke like fint.

Har født både på sånn jordmorstyrt klinikk og vanlig fødestue. Sistnevnte var ikke noe hyggelig, det var typ 14-15 grader på fødestua og jeg skalv og frøys under dyna. Mannen og.

Måtte FORTE MEG å legge babyen på brystet med teppe over da hun ble født. Jordmødrene løp ut og inn, sykt stress hele tiden. 

Nei, takke meg til ro og mak på ei vanlig seng på jordmorstyrte klinikker

Anonymkode: f6714...54a

Nei staten skal såklart pælme penger ut av vinduet fordi du vil ha det "finere". 

 

Har født 2 barn på helt vanlig sykehus og har hatt det helt topp. Hvis du vil ha det varmere og finere kan du betale selv for hjemmefødsel 😉

Anonymkode: 2a1ac...dc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser det er mange som ikke bor i Oslo og som synes det er bra at fødselsomsorgen reduseres i hovedstaden. 

Her er det viktig å huske på at trykket på fødeavdelingene i Oslo eller andre storbyer ofte er mye større enn på mindre plasser. Spesielt når det er høysesong. Det fører gjerne til at det er mye mer stress og dårlig oppfølging, kanskje må man vente på gangen til langt ut i fødsel eller være alene uten tilbud og omsorg.

Hilsen en førstegangs fødende som var alene uten jordmor omtrent hele fødselen 7t fordi hun måtte løpe alene mellom 3 fødende. Var innom ett par minutter kun for å sjekke hjerteslag og når hodet skulle ut.

Neste fødsel på ABC var noe helt annet. Uten ABC og hvis man ikke har risiko for styrtfødsel høres det mer fristende ut å velge tilbud på sykehus utenfor Oslo. 

Anonymkode: 1faa8...435

Fødte 3 juli i værste rushen på et av landets største sykehus i et av landets største byer og det gikk helt fint det også. Har aldri tenkt at jeg har manglet noe. Hva skal du med jordmor inne hos deg om det tross alt ikke er nødvendig? Bare for å ha noen å jatte med? Du hadde jo mannen din der, og hun fulgte jo opp babyen og fødselen som du sier?

 

Har aldri en sykepleier inne hos meg for moro skyld når jeg er innlagt på sykehuset, de kommer innom når de skal gi nytt drypp, ta blodprøver og gi meg mat. Er liksom ikke sånn at en helt normal fødsel trenger så mye mer, det er jo ikke jordmora som skal føde 🤷🏼‍♀️ Skal du først ha der så innmari naturlig så setter du vel pris på at det kun er deg og partneren din som er til stede?

 

Makan til sutring, rett og slett. At kvinner som trenger det MINST skal være de som hyler i panikk for noe så tåpelig er det dummeste jeg har vært med på. Dere får spare penger selv og betale for hjemmefødsel, det er tross alt de samme kriteriene uansett. Men det er sikkert ikke så gøy hvis man må betale det selv når man kan skrike etter skattebetalernes penger i stedet?

Anonymkode: 2a1ac...dc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemet til TS. Hun kan føde på sykehuset for det? Hva er problemet med Ullevål sykehus? Enig at kvinnehelse er nedprioritert, men kutte ned på et tilbud som er luksus i utgangspunktet er helt feil fokus.

Syns heller det er for jævlig at en mor til 2 barn i tidlig 40-årene måtte stå på venteliste i 1,5 år for å få operasjon for fremfall....Da snakker vi

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (På 24.1.2023 den 15.08):

Hvorfor er du ikke forbanna over diskrimineringen ABC-klinikken har drevet med i stedet?

Jeg svarer ikke på stråmannsargumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtellure12 skrev (37 minutter siden):

Skjønner ikke problemet til TS. Hun kan føde på sykehuset for det? Hva er problemet med Ullevål sykehus? Enig at kvinnehelse er nedprioritert, men kutte ned på et tilbud som er luksus i utgangspunktet er helt feil fokus.

Syns heller det er for jævlig at en mor til 2 barn i tidlig 40-årene måtte stå på venteliste i 1,5 år for å få operasjon for fremfall....Da snakker vi

Er en differensiert fødselsomsorg å anses som luksus? Jordmorstyrte enheter (som ABC) er økonomisk, og det er i tråd med all forsking på emnet samt anbefalingene til WHO. 

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silisium skrev (Akkurat nå):

Er en differensiert fødselsomsorg å anses som luksus? Jordmorstyrte enheter (som ABC) er økonomisk, og det er i tråd med all forsking på emnet samt anbefalingene til WHO. 

Når fødselsomsorgen ellers skranter pga økonomi så er definitivt en kostnadskrevende enhet som ABC luksus, ja. Vi har (dessverre) lang veg å gå før en avdeling som ABC burde være en del av en budsjettprioritering.

Anonymkode: 2a1ac...dc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silisium skrev (16 minutter siden):

Er en differensiert fødselsomsorg å anses som luksus? Jordmorstyrte enheter (som ABC) er økonomisk, og det er i tråd med all forsking på emnet samt anbefalingene til WHO. 

Når det er færre enn 3 fødsler til dagen så er det ikke riktig at ABC klinikken prioriteres fremfor de andre. 

Anonymkode: 6e745...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Anbefaler deg å lese innlegget jeg siterte en gang til. Jeg svarer jo på alle "komponentene" som ble nevnt i innlegget om hvorfor ABC er så flott, og dempet belysning, ro og dobbeltseng var det som ble nevnt av brukeren.

 

Anonymkode: 78abd...2da

Jeg nevnte disse som eksempler på faktorer ala dobbeltseng som er hjelp for oksytosinproduksjon. Hele løpet på ABC inneholder jo selvfølgelig mer enn dette som skiller seg fra vanlig fødselavdeling. Og ja, helt enig med deg at det er mange ting som fint kan gjøres på en vanlig avdeling. Men da må de gjøres også da. Og personalet må ha tid. Man skal ikke være avhengig av ar det er få fødende akkurat den dagen man føder for å få god oppfølging. Det er langt til det tilbudet ABC tilbød selv om man slukker lyset på vanlig avdeling, selvom det naturligvis hjelper å gjøre det uansett. 

Anonymkode: 17b2a...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg nevnte disse som eksempler på faktorer ala dobbeltseng som er hjelp for oksytosinproduksjon. Hele løpet på ABC inneholder jo selvfølgelig mer enn dette som skiller seg fra vanlig fødselavdeling. Og ja, helt enig med deg at det er mange ting som fint kan gjøres på en vanlig avdeling. Men da må de gjøres også da. Og personalet må ha tid. Man skal ikke være avhengig av ar det er få fødende akkurat den dagen man føder for å få god oppfølging. Det er langt til det tilbudet ABC tilbød selv om man slukker lyset på vanlig avdeling, selvom det naturligvis hjelper å gjøre det uansett. 

Anonymkode: 17b2a...899

Men det du nevner her er jo hele grunnen til at ABC bør legges ned. Fødselsomsorgen i grunnlinjen må selvfølgelig stykres før man kan prioritere en avdeling med 3 fødende i døgnet som vil ha dobbeltseng.

Anonymkode: 2a1ac...dc8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Når det er færre enn 3 fødsler til dagen så er det ikke riktig at ABC klinikken prioriteres fremfor de andre. 

Anonymkode: 6e745...de0

Har du reliable kilder på at det jevnlig er mindre enn 3 fødsler i døgnet?

Endret av Silisium
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler om at nedleggelsen av ABC er en del av en stor nedprioritering av fødsel- og barselomsorg over hele landet hvor kvinners mest sårbare periode i livet spyttes på - gang på gang. Er stygt redd for at dette setter en presedens på andre helseforetak, slik som fødeloftet på SUS. Vi trenger jordmorstyrte enheter, det er vist gang på gang at mer inngripen fordrer mer inngripen i form av keisersnitt etc. 

Den norske stat tjener milliarder i uka på av olje- og gassnæringen. Meanwhile…

Endret av Silisium
Skrivefeil
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor skal bare friske kvinner få god oppfølging i form av høyere jordmortetthet? Det høres jo ikke billig ut, selv om de som er for abc sier at det er billig? Er det kjent hvor stor overflyttingsprosent de har på førstegangsfødende? 

Anonymkode: c4e68...c46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man kan da fint ha dempet belysning og ro på vanlige sykehus også. Der jeg fødte var det også rom med dobbeltseng, badekar osv. Jordmødrene var rolige og behagelige å være rundt, de er jo ikke en egen rase bare fordi de jobber 100% ved sykehuset.

Selv følte jeg hvert fall ikke noe stress, og selv om jeg ikke valgte badekar eller dobbeltseng så kunne partneren min holde rundt meg og stryke.

Når ABC-rommene er en del av den vanlige fødeavdelingen på sykehuset så blir kanskje ikke så mange ekskludert fra tilbudet? Det høres jo fint og flott ut med tilbudet ABC hadde, for de som fikk benytte seg av det, men jeg synes det høres bedre ut at det er noe alle fødeavdelinger kan tilby alle.

Anonymkode: 78abd...2da

Men nå var sammenligneningen mellom vanlig fødeavdeling på Ullevål, og ABC. På vanlig fødeavdeling der er rommene akkurat som rommene på lungemedisinsk, ortopedisk etc - kalde, ukoselige, med oksygenuttak på veggen, overvåkingsskjermer, sånne fæle smale senger laget av metallrør, og ingen badekar.

Om andre sykehus andre steder i Norge har et tilbud som kan minne litt om ABC er jo det veldig fint for de som har det tilbudet, men hjelper svært lite for de som nå mister det.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man kan føde "naturlig" på Ullevål også. Jeg gjorde det.

Kan noen definere "naturlig" fødsel for meg? I mitt hode vil det si å føde alene i en fjøs mens mannen mater dyra. Ikke i en dobbeltseng med dempet belysning og kumbaya.

Anonymkode: ce087...97e

Man kan ikke føde naturlig på samme måten som på ABC nei. Ikke har de bade kar heller. og de har ikke tilstedeværelse.

Reign skrev (4 timer siden):

Hvorfor legger du ord i munnen på meg? Det var ikke det jeg sa i det hele tatt. Jeg sa det er sterkt diskriminerende at du kun fikk tilgang på den utvidede oppfølgingen som ABC-klinikken tilbudte dersom du ville "føde naturlig", altså uten hjelp av smertestillende.

Jeg kaster litt opp i munnen min av begrepet "naturlig fødsel" fordi det insinuerer at det er unaturlig og mindreverdig å ta i bruk smertestillende medikamenter ved fødsel. Det er ikke som snakker om "naturlig operasjon" uten smertestillende dersom du f.eks. skal operere kneet, skulderen eller magen. Hvorfor har vi i det hele tatt denne distinksjonen? Det er kvalmende hvordan en slik arbitrær ordbruk har fått innpass i fødselsomsorgen. Du burde egentlig se Folkeopplysningen sin episode "Naturlig" på NRK TV som problematiserer dette begrepet.

Det er ikke naturlig med operasjon samme om det hadde vært med eller uten smertestillende. Du ser ikke ut til å skjønne hav en naturlig fødsel er i det hele tatt. 

Reign skrev (4 timer siden):

Du utstråler den mindreverdigheten jeg snakker om i dette innlegget, uten å innse det selv. Det her er kjernen av problemet.

Det er masse hjelpemidler på et sykehus som er langt fra "naturlig". Hvorfor skal da smertestillende og de som ønsker det blir stigmatisert?

Hvor lenge vi har drevet med operasjoner og fødsler er da helt irrelevant. 

Men på ABC har de altså ikke disse unaturlige hjelpemidlene - i hvert fall er det tanken.

Turtellure12 skrev (2 timer siden):

Skjønner ikke problemet til TS. Hun kan føde på sykehuset for det? Hva er problemet med Ullevål sykehus? Enig at kvinnehelse er nedprioritert, men kutte ned på et tilbud som er luksus i utgangspunktet er helt feil fokus.

Syns heller det er for jævlig at en mor til 2 barn i tidlig 40-årene måtte stå på venteliste i 1,5 år for å få operasjon for fremfall....Da snakker vi

Luksus er da en sterk overdrivelse. Har du vært på ABC siden du har så sterke meninger om hvor overflødig og luksuriøst det er der...? 

Kanskje hun ikke hadde fått framfall om hun hadde fått føde et sted som ABC. Det er liksom poenget - friske kvinner får mindre fødselsskader med god omsorg, støtte og fravær av medisinsk intervensjon.

Anonymkode: cbb51...88e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silisium skrev (51 minutter siden):

Har du reliable kilder på at det jevnlig er mindre enn 3 fødsler i døgnet?

Når ABC består av 3 fødestuer så er det vel riktig å anta at det ikke er kapasitet for så mange flere enn 3 i døgnet når hele konseptet er at det ikke skal gå på samlebånd.

Anonymkode: 2a1ac...dc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silisium skrev (56 minutter siden):

Har du reliable kilder på at det jevnlig er mindre enn 3 fødsler i døgnet?

Les artikkelen sitert i HI. Det er færre enn 1100 fødseler i 2022. Delt på antll dager i året så er det færre enn 3 til dagen i snitt. 

Anonymkode: 6e745...de0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...