AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #101 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har allerede svart en annen her om dette - at jeg var utydelig i det jeg skrev -,og kommer ikke til å bruke mer tid på å svare deg utover at jeg står for det jeg skriver om meldeplikt - så får den som tviler søke opp selv, men bla artikkelen «Når omsorg blir tvang» som nylig stod på trykk og podcasten «Rett og slett» med jusprofessor Bente Ohnstad og barnefaglig sakkyndig Heidi Wittrup Djup tar opp dette. Anonymkode: 9d0c1...a7f God podcast-episode! Bør høres av alle som jobber i skolen. Anonymkode: 0f2fe...6c0 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #102 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan du vise til et slikt brev der det står at det er lovpålagt å informere? Det finnes ikke noe krav i loven om at man skal informere, det er kun en anbefaling. Er ellers veldig bra at kommunene får info. Mange kan alt for lite om reglene. Anonymkode: 0f2fe...6c0 Se svaret mitt til forrige anonyme. Anonymkode: 9d0c1...a7f
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #103 Skrevet 16. desember 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg svarer allikevel: Fint du googlet. Ser ut til at vi er ganske enige allikevel, du/dere har rett i at jeg var utydelig i det jeg skrev, og at jeg refererte til selve meldeplikten, høy/lav terskel. Takk for at du opplyser. Anonymkode: 9d0c1...a7f Vi er da ikke enige? Du sier det er lovpålagt å informere foreldrene om bekymringsmelding, jeg og bufdir sier det er kun anbefalt. Bør og skal har stor betydning innenfor lovverket Anonymkode: 839fc...465
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #104 Skrevet 16. desember 2022 Hun er en idiotvenninne. Bvt brys seg egentlig bare om vold, vitne til vold eller incest. Dere jobber med dere selv! Er hun nyutdannet? Og «engasjert» i gamet? Anonymkode: fc635...a76 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #105 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er da virkelig ingenting lovstridig ved det. Det er heller ikke slik at venninnen har noen lovpålagt meldeplikt for informasjon hun tilegner seg som privatperson. Hun har akkurat samme generelle mulighet til å melde bekymring som alle andre borgere. Om det er tilstrekkelig grunn til bekymring til at meldingen burde være sendt eller ikke, er det fullkomment umulig for noen på et nettforum å vite. Det er selvfølgelig sannsynlig at en barnefaglig utdannet person som faktisk kjenner familien har bedre grunnlag for å vurdere det enn noen her, men det kan ikke garanteres at vurderingen er riktig. TS: Det er bare du selv som kan vurdere om du har grunnlag for sinne og eventuelt å kutte ut relasjonen til din venninne. Det kan godt hende det vil være nyttig for deg å vente en stund med å ta en avgjørelse. Det er nå en gang slik at både barseltid, fødselsdepresjon, sinne og frykt vil kunne påvirke oss til å ta irrasjonelle eller uriktige valg. Anonymkode: 9d585...ce1 Jo, det er lovpålagt. Dersom hun tror barnet lider nød. Selvsagt har alle sosionomer, barnevernspedagoger og andre som jobber i barnevernet plikt til å melde fra om man hører om barn som ikke har det greit. Problemet er vel mer at venninnen har overdrevet hvor dårlig omsorgssituadjlnen er. Evt. Underdriver TS. Anonymkode: a8071...0d2 2 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #106 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi er da ikke enige? Du sier det er lovpålagt å informere foreldrene om bekymringsmelding, jeg og bufdir sier det er kun anbefalt. Bør og skal har stor betydning innenfor lovverket Anonymkode: 839fc...465 Jeg opplever at du nærmest angriper meg nå, og jeg lurer på hvorfor du velger å ha denne stilen på et diskusjonsforum? Hva får du ut av det? Jeg HAR SAGT at jeg var utydelig i svar til både deg og andre, og det bør vel være greit da? Jeg svarte også at det var fint med googling og takket også for å bidra til opplysning der. Ellers anbefalte jeg bla en podcast hvor jeg ihvertfall opplever jusprofessoren som tydelig og klar. Selv om jeg selv ikke her har greid å være tydelig nok - det var ikke min intensjon forøvrig - så var nå ihvertfall Ohnstad det vedr disse tingene. Anonymkode: 9d0c1...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #107 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun meldte jo ikke som ansatt i barnevernet her da. Som privatperson har hun ingen meldeplikt. Anonymkode: 0f2fe...6c0 Jo. Hvorfor er dere så mange som sier dette når dere tydeligvis ikke vet det? Dere sprer feilinformasjon som går utover barn. Når man er utdannet innen visse yrker så har man en lovfestet plikt til å melde fra om både det ene og det andre. På samme måte som en lege må trå til på et fly om noen trenger det. Så må sosionomer, barnevernspedagoger og andre melde fra om det er grunnlag for det. Anonymkode: a8071...0d2 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #108 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om hun jobber i barnevernet eller i vannverket har ingenting å si for hva hun gjør i sin fritid. Hun melder som privatperson. Da gjelder selvsagt samme regelverk som for alle andre privatpersoner. Anonymkode: 839fc...465 Selvsagt har det noe å si for hva man gjør i sin fritid. Hvis noen hadde visst at jeg hadde bevitnet omsorgssvikt på fritiden og ikke meldt fra, så hadde jeg mistet jobben. Anonymkode: a8071...0d2 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #109 Skrevet 16. desember 2022 Her er screenshoter av det jeg forsøkte å skrive om, fra «når omtanke blir lovbrudd». Anonymkode: 9d0c1...a7f 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #110 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jo, det er lovpålagt. Dersom hun tror barnet lider nød. Selvsagt har alle sosionomer, barnevernspedagoger og andre som jobber i barnevernet plikt til å melde fra om man hører om barn som ikke har det greit. Problemet er vel mer at venninnen har overdrevet hvor dårlig omsorgssituadjlnen er. Evt. Underdriver TS. Anonymkode: a8071...0d2 Her er det foreldre som ikke har det grei, IkKE barnet! Din venninne er en idiot! Anonymkode: fc635...a76 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #111 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har slitt med fødselsdepresjon og en frakobla mann som sliter med sitt. Har fått ekstra oppfølging fra helsestasjonen med støttesamtaler og behandling hos psykolog. Gått på familievern med mannen og forsøkt å få han mer involvert i meg og barn der. Han har også startet behandling hos psykolog. Etter nok en diskusjon med samboeren så blåser jeg ut masse drittsinne til ei barndomsvenninne, som (fordi hun jobber i bvt) melder oss til bvt her vi bor fordi «jeg kan ikke høre på dette med den jobben jeg har». Hun mener mannen trenger veiledning og at jeg bør gå fra ham og blablabla. Bvt har aldri vært et tema på helsestasjonen eller familievern, så jeg ble veldig overrasket. Ja, mannen sliter også, men det er ikke snakk om hverken vold eller rus akkurat, og babyen trives og koser seg med både oss og familie. Selv om det stresser meg, er jeg ikke overbekymra for selve saken, men hva i alle dager gjør jeg med venninna mi? Jeg føler det er et ekstremt overtramp å gjøre det hun har gjort. Kan jeg kutte all kontakt her uten å være urimelig? Anonymkode: 660e6...040 Ja kutt henne ut, dette er rolleblanding. Anonymkode: cc8a3...252 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #112 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): To voksne som sliter altså. Barnevernet kan hjelpe dere. Så venninnen din gjorde helt rett. Vær glad hun setter barnet først. Anonymkode: 1969d...32d De kan og gjøre alt så mye mye verre Anonymkode: cc8a3...252 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #113 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Her er screenshoter av det jeg forsøkte å skrive om, fra «når omtanke blir lovbrudd». Anonymkode: 9d0c1...a7f Tror du har misforstått. Hvis jeg er Kari sin psykolog, og hun forteller meg om forhold i hjemmet, så gjelder disse tingene meg. Fordi hun har fortalt meg ting med den tanken om at det e taushetsbelagt. Det gjelder ikke en hver fagansatte med taushetsplikt i sin jobb. Anonymkode: a8071...0d2 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #114 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, det er lovpålagt. Dersom hun tror barnet lider nød. Selvsagt har alle sosionomer, barnevernspedagoger og andre som jobber i barnevernet plikt til å melde fra om man hører om barn som ikke har det greit. Anonymkode: a8071...0d2 Dette er feil. Du må nesten vise til relevant lovverk om du vil fortsette å hevde det. Hennes yrke er irrelevant her, dette gjelder informasjon tilegnet som privatperson. Private har ingen meldeplikt til barnevern i Norge. Alle har en avvergeplikt ved grunn til å tro at noen står i fare for å utsettes for vold. Terskelen for at denne inntrer som plikt er forholdsvis høy. Å "høre om barn som ikke har det greit" er langt unna den kvalifiserte sannsynlighetsvurdering loven krever. Anonymkode: 9d585...ce1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #115 Skrevet 17. desember 2022 Venninden melder som privatperson men i sitt yrke vet hun at bv kan bidra til at livet for familien skal bli enklere slik at mor spesielt kan blir frisk. Det er som privatperson ingen lov som sier at hun må informere ta først eller i det hele tatt men hun gjør det, hun sier at hun har gjort det og der synes jeg er redelig. Anonymkode: 5d5ac...a8f 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #117 Skrevet 17. desember 2022 Har vært til oppfølging ned veiledning av bv fra 6åringen var 2.5 år, og kommer til å være det en god stund til. Er godt og trygt med hjelp😊 Anonymkode: bf135...9d1 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #118 Skrevet 17. desember 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Ja men ærlig talt- det er en BARNDOMSVENNINNE- hun burde sagt fra til ho på forhånd- hjulpet henne privat Anonymkode: 01d2f...a7e Det skal man iallfall ikke gjøre. Det hadde vært uproff Anonymkode: e6c12...618 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #119 Skrevet 17. desember 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Ja kutt henne ut, dette er rolleblanding. Anonymkode: cc8a3...252 Nei, rolleblanding ville vært om hun prøvde å hjelpe selv Anonymkode: e6c12...618 4
Apis Skrevet 17. desember 2022 #120 Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hun meldte jo ikke som ansatt i barnevernet her da. Som privatperson har hun ingen meldeplikt. Anonymkode: 0f2fe...6c0 Tror du blander hvilke roller forskjellige fagpersoner har, og også hva som er forskjell på taushetsplikt og meldeplikt. Feks, Fastlegen til mor har en annen rolle en en barnevernspedagog. Hvis jeg som helsearbeider kommer opp i en ulykke, har jeg en lovpålagt plikt til å hjelpe, jeg kan ikke bare si at i dag er jeg en privatperson, det samme vil selvsagt en ansatt i BV. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå