AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #81 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ingen lovbrudd her; Alle kan fritt melde til barnevernet uten å si fra til dem som meldes på forhånd. Også de med taushetsplikt, selv om det er anbefalt at de snakker med de som meldes først, så er det ikke forbudt å la være. Her gjelder uansett ikke taushetsplikte - venninnen meldte som privatperson, og de kan gjøre akkurat som de vil. Selv om det så klart er dårlig gjort å gå bak ryggen på folk Anonymkode: 0f2fe...6c0 Dette stemmer ikke. Mulig privatpersoner fritt kan melde uten å si ifra først, men ikke de med taushetspliktplikt. Da må meldeplikten være oppfylt først (saken skal være av svært alvorlig art for at meldeplikten er oppfylt, men mange - bla skoler - misforstår og tror at meldeplikten har LAV terskel - det har den ikke, den har HØY. Derfor skal alltid de med taushetsplikt drøfte/informere/opplyse foreldre først. Man kan også si det slik at i denne saken så har venninna blandet rollene sine, hun har vært litt av begge deler - meldt som venninne (bak ryggen), men samtidig hatt på seg (en dårlig en synes jeg) barnevernsansatt-hatten. Som ansatt i barnevernet burde venninna vite litt om at det også kan være belastende og vondt å bli meldt. Derfor burde hun hatt anstendigheten til å ta opp bekymringen sin med venninna si før hun gikk og meldte. Da hadde hun utvist forståelse og omsorg ovenfor venninna - nå har hun bare bidratt med «tvungen omsorg». Anonymkode: 9d0c1...a7f 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #82 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Åja, ja selvfølgelig. Hun er ufrivillig barnløs. 😬 Hvis alle hjem skulle vært perfekte hadde nok minst 80-90% av alle hjem blitt meldt til barnevernet. Livet skjer jo. 😬 og i barnevernet er det mye motsatt bevisføring. Sin egen påvirkning regner de ikke med. Som feks en venninne som hadde med seg gutten til en sosionom, med svarte gothklær og svart leppestift. Gutten ble livredd og helt stille på grunn av henne og sosionomen ble veldig bekymret for barnet. De tenker sjeldent på at de selv er ubehagelige eller at de selv har en innvirkning. Det er vel for krevende. Anonymkode: b50a6...add Ja, det har du rett i. Vi fikk kritikk fordi toåringen svarte med enstavelsesord i barnehagen. Hun var ellers ganske pratsom på den tiden, men det var nok litt uvant å bli tatt til side og spurt ut av den dama vi hadde som saksbehandler. Turte ikke å si så mye jeg heller til henne. Anonymkode: 0f2fe...6c0 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #83 Skrevet 16. desember 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Dette stemmer ikke. Mulig privatpersoner fritt kan melde uten å si ifra først, men ikke de med taushetspliktplikt. Da må meldeplikten være oppfylt først (saken skal være av svært alvorlig art for at meldeplikten er oppfylt, men mange - bla skoler - misforstår og tror at meldeplikten har LAV terskel - det har den ikke, den har HØY. Derfor skal alltid de med taushetsplikt drøfte/informere/opplyse foreldre først. Man kan også si det slik at i denne saken så har venninna blandet rollene sine, hun har vært litt av begge deler - meldt som venninne (bak ryggen), men samtidig hatt på seg (en dårlig en synes jeg) barnevernsansatt-hatten. Som ansatt i barnevernet burde venninna vite litt om at det også kan være belastende og vondt å bli meldt. Derfor burde hun hatt anstendigheten til å ta opp bekymringen sin med venninna si før hun gikk og meldte. Da hadde hun utvist forståelse og omsorg ovenfor venninna - nå har hun bare bidratt med «tvungen omsorg». Anonymkode: 9d0c1...a7f Du har bare helt feil. Totalt.. Ingen har taushetsplikt som privatperson.. Ærlig talt. Anonymkode: 839fc...465
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #84 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har bare helt feil. Totalt.. Ingen har taushetsplikt som privatperson.. Ærlig talt. Anonymkode: 839fc...465 Det påstår personen heller ikke. Men venninnen har taushetsplikt i sitt virke. Anonymkode: e90a2...200 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #85 Skrevet 16. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: Det påstår personen heller ikke. Men venninnen har taushetsplikt i sitt virke. Anonymkode: e90a2...200 Om hun jobber i barnevernet eller i vannverket har ingenting å si for hva hun gjør i sin fritid. Hun melder som privatperson. Da gjelder selvsagt samme regelverk som for alle andre privatpersoner. Anonymkode: 839fc...465 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #86 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har bare helt feil. Totalt.. Ingen har taushetsplikt som privatperson.. Ærlig talt. Anonymkode: 839fc...465 Du misforstår meg her. Jeg skriver om offentlige meldere som har taushetsplikt. Det er riktig at privatpersoner ikke har det. Neste gang kan du gjerne lese hva jeg skriver før du angriper - ærlig talt. Jeg står ellers for det jeg skrev der om at min mening er at venninna har klønet det til og brukt litt av begge «hattene» sine. Anonymkode: 9d0c1...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #87 Skrevet 16. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du misforstår meg her. Jeg skriver om offentlige meldere som har taushetsplikt. Det er riktig at privatpersoner ikke har det. Neste gang kan du gjerne lese hva jeg skriver før du angriper - ærlig talt. Jeg står ellers for det jeg skrev der om at min mening er at venninna har klønet det til og brukt litt av begge «hattene» sine. Anonymkode: 9d0c1...a7f Jeg er uenig. Og vil også legge til at det er ikke en plikt for offentlige ansatte å informere om bekymringsmelding før den sendes. Det er sterkt anbefalt, men hvis du leser lovteksten ser du at det ikke er påbud. Anonymkode: 839fc...465 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #88 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om hun jobber i barnevernet eller i vannverket har ingenting å si for hva hun gjør i sin fritid. Hun melder som privatperson. Da gjelder selvsagt samme regelverk som for alle andre privatpersoner. Anonymkode: 839fc...465 Igjen så misforstår du det jeg skrev. Som privatperson har hun ikke taushetsplikt, der har du rett. Hadde hun vært offentlig melder hadde hun hatt det - allikevel mener jeg at hun har blandet kortene (melder som venninne, men jobber/tenker som ansatt i barnevernet - hvor går grensene her? - hun kunne ha hatt «baller» nok til å lufte bekymringen sin med venninna før hun meldte, men det gjorde hun ikke - det er ikke ulovlig siden hun meldte som venninne, men det er ikke spesielt snilt gjort. Anonymkode: 9d0c1...a7f 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #89 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dette stemmer ikke. Mulig privatpersoner fritt kan melde uten å si ifra først, men ikke de med taushetspliktplikt. Da må meldeplikten være oppfylt først (saken skal være av svært alvorlig art for at meldeplikten er oppfylt, men mange - bla skoler - misforstår og tror at meldeplikten har LAV terskel - det har den ikke, den har HØY. Derfor skal alltid de med taushetsplikt drøfte/informere/opplyse foreldre først. Man kan også si det slik at i denne saken så har venninna blandet rollene sine, hun har vært litt av begge deler - meldt som venninne (bak ryggen), men samtidig hatt på seg (en dårlig en synes jeg) barnevernsansatt-hatten. Som ansatt i barnevernet burde venninna vite litt om at det også kan være belastende og vondt å bli meldt. Derfor burde hun hatt anstendigheten til å ta opp bekymringen sin med venninna si før hun gikk og meldte. Da hadde hun utvist forståelse og omsorg ovenfor venninna - nå har hun bare bidratt med «tvungen omsorg». Anonymkode: 9d0c1...a7f Hvis du leser diverse veiledere, så ser du at det er en anbefaling å si ifra først. Dårlig gjort å ikke si fra, men det er ikke noe krav i loven at melder skal informere foreldrene på forhånd. Er ellers enig med deg. Anonymkode: 0f2fe...6c0 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #90 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er uenig. Og vil også legge til at det er ikke en plikt for offentlige ansatte å informere om bekymringsmelding før den sendes. Det er sterkt anbefalt, men hvis du leser lovteksten ser du at det ikke er påbud. Anonymkode: 839fc...465 Vi får være enige om å være uenige. Anonymkode: 9d0c1...a7f
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #91 Skrevet 16. desember 2022 Goes in the category: Only in Norway. Anonymkode: 246b8...130 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #92 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dette stemmer ikke. Mulig privatpersoner fritt kan melde uten å si ifra først, men ikke de med taushetspliktplikt. Da må meldeplikten være oppfylt først (saken skal være av svært alvorlig art for at meldeplikten er oppfylt, men mange - bla skoler - misforstår og tror at meldeplikten har LAV terskel - det har den ikke, den har HØY. Derfor skal alltid de med taushetsplikt drøfte/informere/opplyse foreldre først. Anonymkode: 9d0c1...a7f Dette er bare delvis riktig. At terskelen for å kunne melde uten samtykke er høy for taushetsbelagt informasjon, er riktig. At det er lovpålagt å informere/drøfte med foreldre først, er feil. Det er anbefalt å informere så fremt meldingen ikke omhandler vold/overgrep. Anonymkode: 9d585...ce1 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #93 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du leser diverse veiledere, så ser du at det er en anbefaling å si ifra først. Dårlig gjort å ikke si fra, men det er ikke noe krav i loven at melder skal informere foreldrene på forhånd. Er ellers enig med deg. Anonymkode: 0f2fe...6c0 Vi må være enige om å være uenige. Ift offentlige meldere så skal de si ifra først MED MINDRE de frykter at det er svært alvorlig og dreier seg om alvorlig vold eller overgrep - da oppfylles meldeplikten og de kan melde uten å gi informasjon om det på forhånd. I alle andre tilfeller skal offentlige meldere informere/drøfte/opplyse foreldre først, og deretter melde. Dette misforstås ofte av mange, det er bla derfor en av Statsforvalterne nå har sendt ut et brev til alle kommuner i fylket om hvordan prosedyrene faktisk er. Anonymkode: 9d0c1...a7f 1 1
Silva Pluvialis Skrevet 16. desember 2022 #94 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Nei, ikke som privatperson. Hvis du f.eks er lærer eller helsesykepleier og observerer noe hos naboen som du finner bekymringsverdig, så kan du gjerne melde ifra til barnevernet, men du har da verken meldeplikt eller taushetsplikt. Skjønner at dette kan virke litt forvirrende, men meldeplikten gjelder for personer med taushetsplikt, og det har man ikke som venninne, bare når man er på jobb. Anonymkode: 0f2fe...6c0 Liten digresjon fra trådens tema, men alle har vel avvergeplikt ved mistanke om vold eller overgrep? Men meldeplikt og avvergeplikt er kanskje ikke det samme? 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #95 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er bare delvis riktig. At terskelen for å kunne melde uten samtykke er høy for taushetsbelagt informasjon, er riktig. At det er lovpålagt å informere/drøfte med foreldre først, er feil. Det er anbefalt å informere så fremt meldingen ikke omhandler vold/overgrep. Anonymkode: 9d585...ce1 Ja, her var jeg utydelig, det ser jeg. Min intensjon var å si dette med at selve terskelen faktisk er høy og ikke lav, som mange (offentlige) meldere tror. (I tillegg dette andre jeg skrev om venninna som jeg mener har blandet rollene sine litt, og jeg synes ihvertfall ikke det er en grei måte å gjøre det på.) Anonymkode: 9d0c1...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #96 Skrevet 16. desember 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vi må være enige om å være uenige. Ift offentlige meldere så skal de si ifra først MED MINDRE de frykter at det er svært alvorlig og dreier seg om alvorlig vold eller overgrep - da oppfylles meldeplikten og de kan melde uten å gi informasjon om det på forhånd. I alle andre tilfeller skal offentlige meldere informere/drøfte/opplyse foreldre først, og deretter melde. Dette misforstås ofte av mange, det er bla derfor en av Statsforvalterne nå har sendt ut et brev til alle kommuner i fylket om hvordan prosedyrene faktisk er. Anonymkode: 9d0c1...a7f Hvis du er så sikker, så finn lovteksten som bygger opp det du sier. For det er feil.. Anbefalt er ikke påbud. Det er så synd slik feilinformasjon spres. Mange foreldre bruker masse penger på advokat fordi de tror det har skjedd lovbrudd, uten at det er tilfellet Anonymkode: 839fc...465
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #97 Skrevet 16. desember 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du er så sikker, så finn lovteksten som bygger opp det du sier. For det er feil.. Anbefalt er ikke påbud. Det er så synd slik feilinformasjon spres. Mange foreldre bruker masse penger på advokat fordi de tror det har skjedd lovbrudd, uten at det er tilfellet Anonymkode: 839fc...465 Jeg Googlet selv. Fra bufdir. Legg merke til bør. "For å unngå at bekymringsmeldingen kommer overraskende, bør skolen snakke med dem om bekymringen sin før de kontakter barnevernet. Det er viktig at foreldrene / de foresatte får beskrive sin opplevelse av situasjonen. Foreldre/foresatte skal imidlertid ikke varsles om skolens bekymringer i alle tilfeller. Vi anbefaler at skolen informere foreldrene / de foresatte etter at bekymringsmeldingen er skrevet – for at meldingen skal være så objektivt utformet som mulig, men før du/dere sender bekymringsmeldingen til barnevernet." Anonymkode: 839fc...465
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #98 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du er så sikker, så finn lovteksten som bygger opp det du sier. For det er feil.. Anbefalt er ikke påbud. Det er så synd slik feilinformasjon spres. Mange foreldre bruker masse penger på advokat fordi de tror det har skjedd lovbrudd, uten at det er tilfellet Anonymkode: 839fc...465 Jeg har allerede svart en annen her om dette - at jeg var utydelig i det jeg skrev -,og kommer ikke til å bruke mer tid på å svare deg utover at jeg står for det jeg skriver om meldeplikt - så får den som tviler søke opp selv, men bla artikkelen «Når omsorg blir tvang» som nylig stod på trykk og podcasten «Rett og slett» med jusprofessor Bente Ohnstad og barnefaglig sakkyndig Heidi Wittrup Djup tar opp dette. Anonymkode: 9d0c1...a7f
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #99 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vi må være enige om å være uenige. Ift offentlige meldere så skal de si ifra først MED MINDRE de frykter at det er svært alvorlig og dreier seg om alvorlig vold eller overgrep - da oppfylles meldeplikten og de kan melde uten å gi informasjon om det på forhånd. I alle andre tilfeller skal offentlige meldere informere/drøfte/opplyse foreldre først, og deretter melde. Dette misforstås ofte av mange, det er bla derfor en av Statsforvalterne nå har sendt ut et brev til alle kommuner i fylket om hvordan prosedyrene faktisk er. Anonymkode: 9d0c1...a7f Kan du vise til et slikt brev der det står at det er lovpålagt å informere? Det finnes ikke noe krav i loven om at man skal informere, det er kun en anbefaling. Er ellers veldig bra at kommunene får info. Mange kan alt for lite om reglene. Anonymkode: 0f2fe...6c0
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #100 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg Googlet selv. Fra bufdir. Legg merke til bør. "For å unngå at bekymringsmeldingen kommer overraskende, bør skolen snakke med dem om bekymringen sin før de kontakter barnevernet. Det er viktig at foreldrene / de foresatte får beskrive sin opplevelse av situasjonen. Foreldre/foresatte skal imidlertid ikke varsles om skolens bekymringer i alle tilfeller. Vi anbefaler at skolen informere foreldrene / de foresatte etter at bekymringsmeldingen er skrevet – for at meldingen skal være så objektivt utformet som mulig, men før du/dere sender bekymringsmeldingen til barnevernet." Anonymkode: 839fc...465 Jeg svarer allikevel: Fint du googlet. Ser ut til at vi er ganske enige allikevel, du/dere har rett i at jeg var utydelig i det jeg skrev, og at jeg refererte til selve meldeplikten, høy/lav terskel. Takk for at du opplyser. Anonymkode: 9d0c1...a7f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå