Gå til innhold

Meldt til bvt av venninne

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når dette er argumentasjonen din så skjønner jeg at du ikke har så mye å komme med.

To psykisk syke foreldre som er i behandling og ikke samarbeider høres ikke bra ut, skjønner godt at venninnen din reagerte. Hun har nok sett mye mer enn du med frakobla mann og en unge du depper over, så jeg tenker at når hun mener det trenger å varsles videre så er det greit. Er ikke sånn at det plutselig står noen på døren og tar ungen, men det kan jo være de kan stille opp med hjelpetiltak også når barnet skal i bhg f.eks. 

Anonymkode: 14525...419

Jeg forstår ikke hva du reagerer på? Når fagkyndige har observert oss over tid, uten å finne noe å reagere på, så mener jeg det er en mer legitim vurdering av hjelpebehovet enn det er av min venninne som aldri har sett oss sammen som familie.

Det jeg har uthevet er forøvrig bare nedlatende og frekt, hva er det du vil oppnå? Føle deg bedre?

Jeg vet hva bvt kan bidra med, og jeg mener det ikke er behov for den type hjelp. Jeg håper (og tror) helsestasjonen hadde meldt for lengst om de var bekymret for omsorgsevnen vår.

Anonymkode: 660e6...040

• Liker 7
  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, hun gav beskjed på forhånd, men spurte ikke om hva slags hjelp vi allerede fikk. Fra baby var noen uker gammel var vi på forsterket barseltreff med samspillsvurderinger gjennom barne- og familietjenesten på helsestasjonen, men etter 5-6 ganger der så avsluttet vi fordi samspillet med barnet er helt normalt. Jeg er også helt frisk i toppen til vanlig, men har slitt med depresjon etter fødselen (og litt i svangerskapet). Ikke nok til at jeg har blitt sykmeldt, men nok til at det er godt å få hjelp. På forsterket barseltreff ble vi observert av to fagkyndige hver gang, så jeg vil tro de kan mer om oss enn venninna mi som hverken har møtt mann eller barn (avstand)…

Å du tenker det er merkelig hun reagerer?

Anonymkode: 191e8...113

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså dette er jo en uavhengig person som vet ganske mye om hvor viktig det er for barnet å ha tilstede værende foreldre, hvertfall en, mtp utviklingen. Det er mye man kan «gjemme» bort på kontroller på helsestasjonen, og du har sikkert sagt mer til venninnen din enn du har gjort til helsesykepleier. 
Ofte blir fødselsdepresjoner oppdaget fordi barnet ikke utvikler seg som det skal pga for lite stimuli fra foreldrene. Men som også ofte så blir ikke dette oppdaget på den måten fordi den andre forelderen klarer å være der for barnet og gi hen den stimulien babyen trenger. I dette tilfelle så er du deprimert, og mannen din psykisk syk, jeg tror det er fin at barnevernet blir koblet på og kan hjelpe dette barnet så det får en fin fremtid.
Barnevernet er ikke automatisk noe skummelt som skal ta fra dere barnet, de har mange fine måter og mulighet for å hjelpe dere som familie, med barnet i hovedfokus.  

Anonymkode: a1f31...4d1

👏

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja men ærlig talt- det er en BARNDOMSVENNINNE- hun burde sagt fra til ho på forhånd- hjulpet henne privat

Anonymkode: 01d2f...a7e

Hun har sagt fra på Forhånd🙄

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun har sagt fra på Forhånd🙄

Hun sa fra, det stemmer, men spurte ikke om hva jeg trengte hjelp til. Hadde hun gjort det hadde jeg svart at hun gjerne måtte kommet på besøk og hjulpet meg å komme ajour med husarbeidet. Tatt en tur på kafe og spist noe godt. Leka litt med baby så jeg får pakket inn julegaver. Det er tingene jeg gjerne skulle hatt hjelp til. Vi får akkurat det vi trenger av hjelp. Jeg regner også med at bvt henlegger etter helsestasjon/fastlege/alleogenhver har uttalt seg, jeg er ikke bekymra for bvt, jeg spør om hvordan i alle dager jeg skal reagere på dette ovenfor min venninne.

• Liker 5
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

To voksne som sliter altså.

Barnevernet kan hjelpe dere.

Så venninnen din gjorde helt rett.

Vær glad hun setter barnet først.

Anonymkode: 1969d...32d

Hva mener du bv kan bidra med? De får oppfølgning begge to av psykolog, de får oppfølgning fra fastlege og helsestasjon.  Nøyaktig hva mener du bv kan gjøre for å bedre situasjonen her?

Anonymkode: e90a2...200

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg forstår ikke helt problemet. Venninnen mener dette er en sak BV burde vurdere, og det kan jo hende hun har helt rett. Hun ser jo denne saken fra utsiden. Finner ikke BV noe kritikkverdig så legges saken død.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg forstår ikke hva du reagerer på? Når fagkyndige har observert oss over tid, uten å finne noe å reagere på, så mener jeg det er en mer legitim vurdering av hjelpebehovet enn det er av min venninne som aldri har sett oss sammen som familie.

Det jeg har uthevet er forøvrig bare nedlatende og frekt, hva er det du vil oppnå? Føle deg bedre?

Jeg vet hva bvt kan bidra med, og jeg mener det ikke er behov for den type hjelp. Jeg håper (og tror) helsestasjonen hadde meldt for lengst om de var bekymret for omsorgsevnen vår.

Jeg svarer bare i samme tone som deg, du sier selv at du har en frakobla mann og uten unge hadde det ikke vært noen depresjon. Og måten du svarer på her sier meg bare at denne venninnen gjør helt rett. 

Anonymkode: 14525...419

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Fortalte du venninna hva slags bistand du allerede har da?

Anonymkode: 724b5...644

Skrevet

Etter nok en diskusjon med samboeren så blåser jeg ut masse drittsinne til ei barndomsvenninne, som (fordi hun jobber i bvt) melder oss til bvt her vi bor fordi «jeg kan ikke høre på dette med den jobben jeg har». 

Ett ustabilt hjem. Rett og slett.

Vær glad dette blir fulgt opp.

Du har vel ikke vist denne siden på helsestajon ect....

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke bare vold og rus som skader barn men også fravær av uttrykket kjærlighet og omsorg. Med en mann som er frakoblet og du som har vært gjennom fødselsdepresjon høres det ut som det kan være fint å få veiledning fra barnevernet. De er ikke ute etter å ta ungen deres men hjelpe dere på rett kjøl

Anonymkode: dd473...4a4

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva mener du bv kan bidra med? De får oppfølgning begge to av psykolog, de får oppfølgning fra fastlege og helsestasjon.  Nøyaktig hva mener du bv kan gjøre for å bedre situasjonen her?

Anonymkode: e90a2...200

Det er vel ting de ikke vet da.

Har selv meldt ei (eks)venninne til barnevernet, som allerede ble fulgt opp av de.

Etter å ha besøkt hun over lengre tid, kom det opp ting hun klarte skjule for mange.

Hun mistet til slutt omsorgen for barnet sitt. Tok dessverre lang tid.

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg har slitt med fødselsdepresjon og en frakobla mann som sliter med sitt. Har fått ekstra oppfølging fra helsestasjonen med støttesamtaler og behandling hos psykolog. Gått på familievern med mannen og forsøkt å få han mer involvert i meg og barn der. Han har også startet behandling hos psykolog. Etter nok en diskusjon med samboeren så blåser jeg ut masse drittsinne til ei barndomsvenninne, som (fordi hun jobber i bvt) melder oss til bvt her vi bor fordi «jeg kan ikke høre på dette med den jobben jeg har». Hun mener mannen trenger veiledning og at jeg bør gå fra ham og blablabla. Bvt har aldri vært et tema på helsestasjonen eller familievern, så jeg ble veldig overrasket. Ja, mannen sliter også, men det er ikke snakk om hverken vold eller rus akkurat, og babyen trives og koser seg med både oss og familie. Selv om det stresser meg, er jeg ikke overbekymra for selve saken, men hva i alle dager gjør jeg med venninna mi? Jeg føler det er et ekstremt overtramp å gjøre det hun har gjort. Kan jeg kutte all kontakt her uten å være urimelig? 

Din venninne er som ansatt i barnevern forpliktet til å melde, vis ikke gjør hun ikke jobben sin. Fordi Hun evt senere kan få trøbbel fordi hun unnlot å melde fra i første omgang. Tydelig forklart av din venninne,

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fortalte du venninna hva slags bistand du allerede har da?

Nei, men hun spurte ikke heller. Det er jo ikke sånn at jeg forteller alle og enhver at jeg har slitt etter fødselen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, men hun spurte ikke heller. Det er jo ikke sånn at jeg forteller alle og enhver at jeg har slitt etter fødselen. 

Nei, ok. Ikke engang da hun informerte deg om at hun kom til å melde deg, altså. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Hun har meldeplikt etter bvl § 6.4. Så hun har handlet helt rett. 

Hvis dere har alt på stell som du sier, vil dette bli henlagt. 

Hva du skal gjøre i forhold til venninnen din? Vel hun har gjort det hun må og skal i følge lovverket, og hadde risikert jobben sin ved å la være, så avslutter du vennskapet sier det mer om deg enn henne. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Klart hun må melde til bv om hun mener omsorgen ikke er god nok for barna nå. Ta i mor hjelpen dere får, og vær glad for at du har ei venninne som tar barna dine på alvor. Hun gjorde jo ikke dette for å straffe dere foreldre. 

Anonymkode: a23b7...ada

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du har jo tydeligvis fortalt henne nok til at hun som fagperson syntes det var grunn til ta det videre. At din reaksjon er at hun er en dårlig venninne du vil kutte på grunn av dette heller enn å reflektere over hva hun har hørt og sett og reagert på, sier egentlig sitt om at hun kan ha grunnlag for å være litt bekymret.

Endret av Daria
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja men ærlig talt- det er en BARNDOMSVENNINNE- hun burde sagt fra til ho på forhånd- hjulpet henne privat

Anonymkode: 01d2f...a7e

Hva har det med saken å gjøre? 

Skal en politibetjent bare lukke øynene når barndomskompisen smugler og selger videre? 

Bli voksen. Denne trangen til å beskytte ei venninne er helt på trynet. 

Det finnes utallige eksempler der ute hvor folk ikke har meldt videre, med det resultat at de har ødelagt et helt barns oppvekst og senere i livet. 

Anonymkode: da3b6...33e

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tror situasjonen hos deg er verre enn du selv føler! 

Din venninne er nok reelt bekymret for barnet. Og det er man gjerne ikke uten grunn! 

• Liker 7
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...