Gå til innhold

❤️ Prøverør 2023 ❤️

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

lillemeg93 skrev (27 minutter siden):

Sitter her etter avbrutt første forsøk forrige uke. Fikk akkurat svar fra Riksen om at neste forsøk ikke blir før på nyåret grunnet kapasitet.. Noen erfaringer med dette? Ellers noen gode tips i venteperioden?

Åååh så kjedelig.. 💔  Det er veldig vanlig en del steder at de pga kapasitet ikke kan hoppe rett på igjen.. Desember er mange klinikker (iallefall) offentlige stengt i en periode.. 

Tips til ventingen? Neeei sorry! Skulle hatt noen selv også, for her skjer ikke mer før januar heller 🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lillemeg93 skrev (1 time siden):

Sitter her etter avbrutt første forsøk forrige uke. Fikk akkurat svar fra Riksen om at neste forsøk ikke blir før på nyåret grunnet kapasitet.. Noen erfaringer med dette? Ellers noen gode tips i venteperioden?

Så kjedelig. Har hatt mange avbrutte på Riksen. Om du allerede får på nyåret er du heldig! 

Dessverre ingen tips. Hold ut?

Jeg går selv privat og pga syklus ligger det an til at jeg også må vente til januar for nytt innsett. Sånn er det når man treffer jula dessverre, ikke bare offentlig.

Anonymkode: 0ce56...af5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor et forsøk blir avbrutt? Jeg er i mitt første forsøk nå. Uttak veldig snart. Gruer meg veldig 

Anonymkode: 7c446...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor et forsøk blir avbrutt? Jeg er i mitt første forsøk nå. Uttak veldig snart. Gruer meg veldig 

Mange grunner. Jeg hadde for mye progesteron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

For meg var det grunnet dårlig respons på nedreguleringa med Gonapeptyl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det kan bli avbrutt for mange ulike årsaker. 

- Ingen egg utviklet seg optimalt for tilbakesetting etter uttak

- Overstimulering 

- Dårlig respons på stimulering 

- Egg som ikke overlever opptining

- Høye/lave hormonnivåer 

- For tynn/for tykk slimhinne 

- Krasjer med helg/helligdager/stengt

- Sykdom/ infeksjoner som kan påvirke innsett 

- Cyster på eggstokkene

- Uteblitt eggløsning/forlenget syklus enn normalt 

Hvis man er så uheldig at man ikke finner egg i posene ved uttak eller ingen er brukernes til tilbakesetting, blir det ikke regnet som ett forsøk (de aller fleste steder). 

Ett forsøk = egguttak + innsett (uavhengig av hvor mange innsett man kan ha fra første uttak med fryste egg) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Helene90 said:

Det kan bli avbrutt for mange ulike årsaker. 

- Ingen egg utviklet seg optimalt for tilbakesetting etter uttak

- Overstimulering 

- Dårlig respons på stimulering 

- Egg som ikke overlever opptining

- Høye/lave hormonnivåer 

- For tynn/for tykk slimhinne 

- Krasjer med helg/helligdager/stengt

- Sykdom/ infeksjoner som kan påvirke innsett 

- Cyster på eggstokkene

- Uteblitt eggløsning/forlenget syklus enn normalt 

Hvis man er så uheldig at man ikke finner egg i posene ved uttak eller ingen er brukernes til tilbakesetting, blir det ikke regnet som ett forsøk (de aller fleste steder). 

Ett forsøk = egguttak + innsett (uavhengig av hvor mange innsett man kan ha fra første uttak med fryste egg) 

Tusen takk for informativt svar 💚

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tusen takk for informativt svar 💚

Bare hyggelig 😊  Lykke til med uttaket ditt 🤞🌹 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/9/2023 at 8:22 PM, lillemeg93 said:

Sikkert ikke dette du vil høre, men det er nok mulig du må vente lenger enn Riksen sier.

Jeg hadde forsamtale i starten av september og de forsikret meg om at jeg ville få forsøk før jul. Men jeg hørte ingenting da jeg meldte mens og nå ringte de meg til slutt og sa jeg fikk forsøk etter jul. 

Sier dette kun for at du ikke skal bli så skuffa som jeg ble, jeg var helt innstilt på å komme i gang i okt/nov, og nå blir det tidligst jan. 

Anonymkode: d0d1b...75f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Sikkert ikke dette du vil høre, men det er nok mulig du må vente lenger enn Riksen sier.

Jeg hadde forsamtale i starten av september og de forsikret meg om at jeg ville få forsøk før jul. Men jeg hørte ingenting da jeg meldte mens og nå ringte de meg til slutt og sa jeg fikk forsøk etter jul. 

Sier dette kun for at du ikke skal bli så skuffa som jeg ble, jeg var helt innstilt på å komme i gang i okt/nov, og nå blir det tidligst jan. 

Anonymkode: d0d1b...75f

Er forberedt på det, men samtidig hadde jeg forsamtale i mai. Fikk også beskjed om at de prioriterer de som får avbrutte forsøk, så holder fast i håpet litt til hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel generelt en del mer venting og forsinkelser på Riksen enn en del andre steder.

Anonymkode: 106aa...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på UL kontroll forrige uke for å se hvor jeg lå an i syklusen og eggløsning. Slimhinnen var da 7mm og ikke tegn til eggløsning. Fikk positiv EL test i går og var på kontroll igjen i dag, men slimhinnen er fortsatt bare 7mm☹️ Det er planlagt innsett på fredag, men må først til kontroll igjen på torsdag for å sjekke om den har blitt noe tykkere.

Er så redd for å ikke få innsett denne syklusen pga for tynn slimhinne🥺 Har lest litt rundt på nettet og det står at 7mm er nedre grense, så har et håp om at den vokser litt frem til torsdag.

Men så er det cyclogest (progesteron) da, skal starte med det i morgen kveld, men står forskjellige ting på nett ang progesteron og slimhinnen. Noen steder står det at progesteron hindrer slimhinnen å vokse og at det er østrogen som står for den biten, mens andre steder står det at progesteron fortykker slimhinnen noe. Jeg blir så forvirret😮‍💨

Noen her som vet? Bedre å høre med mennesker som har vært gjennom det samme selv❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laizz skrev (5 minutter siden):

Var på UL kontroll forrige uke for å se hvor jeg lå an i syklusen og eggløsning. Slimhinnen var da 7mm og ikke tegn til eggløsning. Fikk positiv EL test i går og var på kontroll igjen i dag, men slimhinnen er fortsatt bare 7mm☹️ Det er planlagt innsett på fredag, men må først til kontroll igjen på torsdag for å sjekke om den har blitt noe tykkere.

Er så redd for å ikke få innsett denne syklusen pga for tynn slimhinne🥺 Har lest litt rundt på nettet og det står at 7mm er nedre grense, så har et håp om at den vokser litt frem til torsdag.

Men så er det cyclogest (progesteron) da, skal starte med det i morgen kveld, men står forskjellige ting på nett ang progesteron og slimhinnen. Noen steder står det at progesteron hindrer slimhinnen å vokse og at det er østrogen som står for den biten, mens andre steder står det at progesteron fortykker slimhinnen noe. Jeg blir så forvirret😮‍💨

Noen her som vet? Bedre å høre med mennesker som har vært gjennom det samme selv❤️

Krysser fingrene 🤞 Når det kommer til slimjinnetykkelse opplever jeg at det varierer fra lege til lege. Min lege sier hun ikke setter inn hvis den er tynnere enn 6mm og ikke hvis den er tykkere enn 12mm. Ved 6 av mine innsett har slimhinnen vært 7mm og 7,5mm. Kun ved fersk innsett og stimulering i forkant hadde jeg slimhinne som var tykkere enn 7.5 mm.. Tror den var 11 da, hvis jeg husker rett. 

Så det med slimhinnetykkelse praktiseres ulikt slik jeg har oppfattet det på andre her inne tidligere ❤️ 

Progesteron er ikke beste hormonet for slimhinne vekst nei, men den stopper ikke helt opp. Hvis den hadde gjort det så hadde de droppet å sjekke den en gang til 🤞

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laizz skrev (13 minutter siden):

Æsj så kjedelig situasjon! 

Progesteron gjør at den mister de tre tydelige delene, den blir mer udefinert altså. 

Jeg har selv fått avbrutt et par ganger for samme problemet, og det er kjipt, samtidig bedre enn å bruke en eskimo som ikke får gode nok forhold til at det skal kunne utvikle seg :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite tips!

Jeg var hos legen i dag. Ble anbefalt å ta influensa vaksinen før jul, så jeg tok den i dag. Med tanke på forsøk på nyåret. Den settes ellers ikke før man er i 3 trimester hvis man blir gravid, så kan være noe å vurdere for dem som har tenkt på å ta den.  Jan- Mars er jo høysesong for Influensa. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laizz skrev (3 timer siden):

Var hos fertilitetsklinikken på fredag og spurte om nettopp dette ettersom jeg selv har slitt med tynn slimhinne.

Hun sa at de, privat klinikk, ikke setter inn hvis slimhinnen er mindre enn 6mm. Min slimhinne var 7mm sist innsett og det festet seg selv om det endte i SA. Men det endte ikke i SA pga tynn slimhinne sa hun.

Hun sa også at Progesteron kan gjøre slimhinnen tynnere og at jeg antakeligvis hadde tykkere slimhinne siste sjekk før innsettet 6 dager før. Satte inn blasto og hadde gått på Progesteron 5 dager før innsettet. Slimhinnen skal bli tynnere av Progesteronen, for å være mottakelig for egget.

Så dette hadde jeg ikke bekymret meg for om jeg var deg. Du kan eventuelt spørre om å få Estradot-plastre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Neutral90 skrev (3 timer siden):

Æsj så kjedelig situasjon! 

Progesteron gjør at den mister de tre tydelige delene, den blir mer udefinert altså. 

Jeg har selv fått avbrutt et par ganger for samme problemet, og det er kjipt, samtidig bedre enn å bruke en eskimo som ikke får gode nok forhold til at det skal kunne utvikle seg :/

Ja, det er veldig kjedelig🥺 Dette er første mulighet for innsett da jeg ikke fikk satt inn etter uttak fordi jeg ble så dårlig. 

Som du sier, det er bedre med eventuelt avbrutt forsøk enn å bruke et embryo som sannsynligvis ikke har noe sjans. Vi er heldig å har 4 på frys, men ikke lyst til å ta noen sjanser selvom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (3 timer siden):

Krysser fingrene 🤞 Når det kommer til slimjinnetykkelse opplever jeg at det varierer fra lege til lege. Min lege sier hun ikke setter inn hvis den er tynnere enn 6mm og ikke hvis den er tykkere enn 12mm. Ved 6 av mine innsett har slimhinnen vært 7mm og 7,5mm. Kun ved fersk innsett og stimulering i forkant hadde jeg slimhinne som var tykkere enn 7.5 mm.. Tror den var 11 da, hvis jeg husker rett. 

Så det med slimhinnetykkelse praktiseres ulikt slik jeg har oppfattet det på andre her inne tidligere ❤️ 

Progesteron er ikke beste hormonet for slimhinne vekst nei, men den stopper ikke helt opp. Hvis den hadde gjort det så hadde de droppet å sjekke den en gang til 🤞

Tusen takk❤️

Ikke lett med ting man ikke rår over😩 Håper så på innsett på fredag❤️ Blir det avbrutt så håper jeg de lager en plan for neste syklus slik at det er større sjans for å lykkes.

Dagene frem til torsdag kommer til å gå sakte😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Var hos fertilitetsklinikken på fredag og spurte om nettopp dette ettersom jeg selv har slitt med tynn slimhinne.

Hun sa at de, privat klinikk, ikke setter inn hvis slimhinnen er mindre enn 6mm. Min slimhinne var 7mm sist innsett og det festet seg selv om det endte i SA. Men det endte ikke i SA pga tynn slimhinne sa hun.

Hun sa også at Progesteron kan gjøre slimhinnen tynnere og at jeg antakeligvis hadde tykkere slimhinne siste sjekk før innsettet 6 dager før. Satte inn blasto og hadde gått på Progesteron 5 dager før innsettet. Slimhinnen skal bli tynnere av Progesteronen, for å være mottakelig for egget.

Så dette hadde jeg ikke bekymret meg for om jeg var deg. Du kan eventuelt spørre om å få Estradot-plastre.

Tusen takk for svar😊 

Vi går også privat og fikk beskjed om at 7mm er nedre grense. Håper selvfølgelig den vokser noe før torsdag, men vanskelig å tro på det når jeg skal starte på cyclogest🙁 

Blir dette forsøket avbrutt så vil jeg spørre om estradot vil gjøre noe forskjell og om jeg eventuelt kan få det❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laizz skrev (21 minutter siden):

Tusen takk for svar😊 

Vi går også privat og fikk beskjed om at 7mm er nedre grense. Håper selvfølgelig den vokser noe før torsdag, men vanskelig å tro på det når jeg skal starte på cyclogest🙁 

Blir dette forsøket avbrutt så vil jeg spørre om estradot vil gjøre noe forskjell og om jeg eventuelt kan få det❤️

Aha, da har du fått en annen beskjed enn meg angående tykkelse.

Dessverre så skal progesteronprodukter stoppe utviklingen av slimhinnen, så så fort du begynner på de så stopper veksten. Og som legen min sa så vil tykkelsen ofte gå noe ned.

Hadde tatt en telefon til klinikken for jeg tror ikke du kan ikke gå på Estradot og progesteron samtidig, de medisinene vil kanskje skape krøll ettersom deres oppgave er motstridende. Den ene skal bygge hinnen og den andre stoppe utviklingen. Skulle du brukt Estradot ville vel det vært før oppstart av progesteron. Men jeg vet ikke, kanskje det faktisk går. Men det er noe med hvilke signaler kroppen blir utsatt for før innsettet også, har man for mye av x eller y så vil ikke kroppen være mottakelig for egget fordi den kanskje ikke tror den er klar hvis Estradoten gir feil signaler til feil tid.

Lykke til uansett, kanskje jeg tenker for komplisert. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...