AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #81 Skrevet 3. desember 2022 Her får barna(13 06 16) ikke kalender i det hele tatt. Har vært år der de har fått sjokoladekalender og innimellom pakkekalender. I år ble vi enige om å ikke ha kalender. De er ikke opptatt av å ha en og vi tenker heller gå ut og spise og kose oss sammen en kveld før jul🤶😊. Som økonomien er nå, må jeg velge hva jeg bruker penger på. Anonymkode: 8aa41...2e7
Purple Basil Skrevet 3. desember 2022 #82 Skrevet 3. desember 2022 Jeg har ingen planer om å gi ungen min pakkekalender, det er fullstendig unødvendig når hun får flotte gaver til jul. Her må du bare sette ned foten og nei, du er ikke urimelig.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #83 Skrevet 3. desember 2022 Her har femåringen ein sjokoladekalender til 15 kr. Kva faen skal dei med pakkekalendar? Gåver får dei på julaftan, og altfor mange av dei. Denne sjuke overfloda, må folk sjå til å slutte med. Kvifor er dykk så opptekne av kva "alle andre gjer eller synest" om saker og ting? De må lære dykk å gje totalt faen. Anonymkode: e958a...d0d 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #84 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Så prektig! Min blir også glad for småting, tenk at det går an selv om man får pakkekalender 😱 Anonymkode: e682a...cdc Har dere gått i repeat og lært et nytt ord? Jeg har også en slags pakkekalender i år. Halvparten sjokolade og halvparten ting, ungene deler og trekker etter tur. Jeg forsøkte å gi et råd til TS og andre interesserte. Poenget mitt er at i det samfunnet vi lever i, vil ungene klage masse uansett om du gir dem iphoner eller hårstrikker. Med mindre du er velsignet med ekstremt ydmyke, takknemlige barn. Eller de er totalt deprimerte. Det betyr at du kan ikke legge opp til et forbruk hvor barna generelt er glade og takknemlige. De kommer ikke alltid til å være det - uansett hva du gir dem. Mye eller lite. (Nå snakker jeg om en nogenlunde normal norsk barndom). Vi foreldre må tåle at ungene våre klager, syter og sutrer uten å tenke at man har gjort noe feil, eller at noe er galt. Det er sånn å oppdra unger. Og heldigvis mange fine stunder også. Anonymkode: 13217...2fe 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #85 Skrevet 3. desember 2022 Deprimerte = depriverte Anonymkode: 13217...2fe
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #86 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her har femåringen ein sjokoladekalender til 15 kr. Kva faen skal dei med pakkekalendar? Gåver får dei på julaftan, og altfor mange av dei. Denne sjuke overfloda, må folk sjå til å slutte med. Kvifor er dykk så opptekne av kva "alle andre gjer eller synest" om saker og ting? De må lære dykk å gje totalt faen. Anonymkode: e958a...d0d Og du må lære deg å argumentere uten å banne. Anonymkode: a939d...967 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #87 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her har femåringen ein sjokoladekalender til 15 kr. Kva faen skal dei med pakkekalendar? Gåver får dei på julaftan, og altfor mange av dei. Denne sjuke overfloda, må folk sjå til å slutte med. Kvifor er dykk så opptekne av kva "alle andre gjer eller synest" om saker og ting? De må lære dykk å gje totalt faen. Anonymkode: e958a...d0d Å hvorfor er du så opptatt sv hva andre gjør da? Banning er heller ikke pent Anonymkode: e682a...cdc 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #88 Skrevet 3. desember 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Det blir misnøye nårbarna blir større fordi de ikke begriper at tingene ikke får værtså fine når det blir så mange pakker. Småbarn er glad for lite og derfor enkelt. En ballong, leketatovering, hårpynt etc. 3 barn = 72 småting. Det er litt av een jobb. Senere vil de har finere ting og blir misfornøyd med smått. Attpå til havner papiret ofte på gulvet. Pakkekalender er for barn under 6 år. Anonymkode: 4e33f...2f2 Blir det misnøye handler det mye om forventningene foreldrene skaper. Jeg har to jenter, en på 14 og en på 11. De deler en pakkekalender og får annenhver dag. I kalenderen er det en liten sjokolade, en lypsyl, sokker, hårstrikker. Jentene mine har fått beskjed på forhånd om at de er småting i kalenderen - ingen dyre ting i år. Og de er fornøyde så langt. Jeg legger lista der det passer for vår familie, både når det gjelder julekalender og ellers andre områder i livet. Kommer ungene hjem og forteller om at klassekamerater har pakkekalender hver dag/vært i syden i høstferien/fått ny mobil så er ikke det noe vi trenger å sammenlikne oss med. Selvom vi ikke har gjort akkurat det samme som den de snakker om så betyr ikke det at vi har det noe dårligere, vi har det annerledes. Anonymkode: 23e25...d3f 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #89 Skrevet 3. desember 2022 Mine tre har i år to kalendere hver seg. En sjokoladekalender som de får hvert år av oldemoren sin (min mormor), og en annen kalender de får av sin mormor hvert år. I år har min yngste paw patrol-kalender, ei lita bok hver dag - storfornøyd med det. De to eldste fikk en smykkekalender i år, første luke bestod av lenka til et armbånd og de neste 23 lukene er forskjellige charms med julemotiv som de kan henge på lenka. De kostet rundt 200 pr kalender. Anonymkode: 9d51d...832
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #90 Skrevet 3. desember 2022 Våre tre barn får hver sin sjokoladekalender til 15 kroner. De er 11, 9 og 5 år gamle. Går helt fint. Vær trygg på den du er og hva du står for. Gaver får de på julaften og det er de takknemlige for. Da får de fine ting. Min mann og jeg har nærmere 2 mill i samlet årsinntekt. Så dette handler ikke om penger for oss, men om verdier som vi ønsker å lære videre til barna våre. Jeg syns rett og slett synd på de som pakker inn 24, 48 eller 72 gaver årlig, før de i det hele tatt har begynt på julegavene. Anonymkode: f0fed...d69 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #91 Skrevet 3. desember 2022 Snok1 skrev (5 timer siden): Jeg har aldri vurdert å gi barna mine pakkekalender. Jeg ser ingen grunner til å lære dem å bukke under for konsumpress fra barnsben av. Jeg har forklart dem hvorfor de ikke får kalendre, og de aksepterer det. De har fått hos mor, men det har aldri skapt veldig god stemning, bare krangler og brutte forventninger. Skjønner ikke at folk ønsker så mye vondt for seg selv og barna sine. Hvordan i alle dager kan en pakkekalender føre til dårlig stemning, bare krangler og brutte forventninger? Kjenner jeg blir lettere sjokkert over at folk klarer å lage så store problemer ut av en kalender🙄 I løpet av de 14 årene jeg har lagd pakkekalender til mine barn har det aldri vært krangling, det har derimot bidratt til at barna/ungdommene gleder seg litt ekstra til å stå opp i desember. Det har kun vært ekstra kos og hygge med kalender. Anonymkode: 20d8e...723 2 1
Helene Skrevet 3. desember 2022 #92 Skrevet 3. desember 2022 Jeg har ordnet pakkekalender siden gullet var liten. Eksempel. Kunne kjøpe en boks med Betty Spaghetti som hun var opptatt av. Den kostet 200 kr. Åpnet pakken, delte opp delene i 24 dager, pluss julemarsipan julaften. Men skjønner at disse hjemmelagede kalendere blir dyre. De siste årene, voksent barn, bor i utlandet. Har pakket og sendt; posesuppe, kålrabistappe, melkesjokolade, brownie, sveler, leverpostei, makrell i tomat, risengrynsgrøt, det siste har kommet i posjonspakker 🥰 Uansett, en smak av Norge. I år har jeg gjort det enkelt. Kjøpt kalender på apoteket. Tenker vi får dele. Hun kommer hjem. The og sjokolade. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #93 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vår to får pakkekalender, men bare en som de deler på og trekker annenhver dag. De får da litt fine gaver til mellom 50-100 kr. Ting de har ønsket seg. Som en ren forsmak på julegavene. Det fungerte greit de først 4 årene, men nå ble det plutselig store protester i år. Særlig fra eldste. Mye sutring og misnøye fordi de ikke får hver sin gave. Hjelper ikke så mye at de får hver sin sjokoladekalender de åpner daglig i tillegg heller. Det er pakken som teller. Eldste på 6 år kunne fortelle at en klassevenninne hadde med seg en flott gave hun hadde fått i kalenderen 1.desember. Vi snakker om gave til minst 200 kr, sikkert mer. Og vet jo at mange sikkert får enda større gaver i kalenderen i finere strøk. Så nå begynner jeg å lure på om det er vi som er smålige. Jeg er født og oppvokst på 80-tallet og da var sjokoladekalender mer enn bra nok. Kanskje jeg ikke følger med i tiden? Er vi urimelige mot barna våre som ikke gor dem hver sin pakkekalender i 2022?🤔 Jeg har sagt til jenta vår at de skal få hver sin gavekalender neste år, men da blir det såfall bare småting. Klemmer, strikker, pynteting, viskelær etc. Da fikk hun noe å tenke på…og kom frem til at hun ville ha en kalender med finere pakker på deling likevel. Men fortsatt misfornøyd. Hva tenker dere om julekalender. Er det kun pakkekalender md litt fine pakker hver dag til hvert barn som gjelder nå? Der trenger ikke svar politisk korrekt;) Bare si hva dere mener og del gjerne hvordan dere løser kalenderbiten hos dere. Anonymkode: 85a29...fd8 De har fått for mye for tidlig og forventer mer for hvert år som går. Mine får sjokoladekalender til de er 10 år. Anonymkode: fa63c...dbd 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #94 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Våre tre barn får hver sin sjokoladekalender til 15 kroner. De er 11, 9 og 5 år gamle. Går helt fint. Vær trygg på den du er og hva du står for. Gaver får de på julaften og det er de takknemlige for. Da får de fine ting. Min mann og jeg har nærmere 2 mill i samlet årsinntekt. Så dette handler ikke om penger for oss, men om verdier som vi ønsker å lære videre til barna våre. Jeg syns rett og slett synd på de som pakker inn 24, 48 eller 72 gaver årlig, før de i det hele tatt har begynt på julegavene. Anonymkode: f0fed...d69 Om det ikke skal mer til før du syns synd i folk, må jeg si at du har vært ganske skjermet i livet. Jeg koser meg med å pakke inn kalendergaver. Setter gjerne på litt julemusikk og gjerne en kopp med gløgg mens jeg pakker inn kalendergavene. Hvilke verdier er det du mener du gir barna dine ved å ikke gi kalendergaver? Anonymkode: 20d8e...723 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #95 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Våre tre barn får hver sin sjokoladekalender til 15 kroner. De er 11, 9 og 5 år gamle. Går helt fint. Vær trygg på den du er og hva du står for. Gaver får de på julaften og det er de takknemlige for. Da får de fine ting. Min mann og jeg har nærmere 2 mill i samlet årsinntekt. Så dette handler ikke om penger for oss, men om verdier som vi ønsker å lære videre til barna våre. Jeg syns rett og slett synd på de som pakker inn 24, 48 eller 72 gaver årlig, før de i det hele tatt har begynt på julegavene. Anonymkode: f0fed...d69 Hvorfor i all verden synes du synd i de? Anonymkode: e682a...cdc 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #96 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Her har femåringen ein sjokoladekalender til 15 kr. Kva faen skal dei med pakkekalendar? Gåver får dei på julaftan, og altfor mange av dei. Denne sjuke overfloda, må folk sjå til å slutte med. Kvifor er dykk så opptekne av kva "alle andre gjer eller synest" om saker og ting? De må lære dykk å gje totalt faen. Anonymkode: e958a...d0d Så en julekalender er syk overflod? Tror du heller må tenke litt over hva folk kjøper de resterende 11 månedene i året. Da kan vi snakke overflod for mange barn og voksne. Du skal leve ekstremt nøkternt hele året om en julekalender er «syk overflod». Anonymkode: 20d8e...723 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #97 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor i all verden synes du synd i de? Anonymkode: e682a...cdc Det er synd på barn som alltid forventer mer og aldri blir fornøyd med hva de faktisk får eller har. Det er synd på foreldre som ikke ser den. Anonymkode: fa63c...dbd
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #98 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så en julekalender er syk overflod? Tror du heller må tenke litt over hva folk kjøper de resterende 11 månedene i året. Da kan vi snakke overflod for mange barn og voksne. Du skal leve ekstremt nøkternt hele året om en julekalender er «syk overflod». Anonymkode: 20d8e...723 Ja, det gjør vi. Gaver hører til bursdag og jul. Mange av oss lever faktisk sånn. Anonymkode: fa63c...dbd
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #99 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er synd på barn som alltid forventer mer og aldri blir fornøyd med hva de faktisk får eller har. Det er synd på foreldre som ikke ser den. Anonymkode: fa63c...dbd Eh det står syns synd i forekdre som må pakke inn kalendergaver? Anonymkode: e682a...cdc 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #100 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er synd på barn som alltid forventer mer og aldri blir fornøyd med hva de faktisk får eller har. Det er synd på foreldre som ikke ser den. Anonymkode: fa63c...dbd Ikke engang deg jeg spurte Anonymkode: e682a...cdc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå