AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #41 Skrevet 3. desember 2022 Jeg er veldig glad i pakkekalender og elsker å ordne dette for ungene. Men, jeg er veldig redd for forventningene og at det skal bli misnøye. Ikke fordi jeg er "redd" for å kjøpe feil gaver osv men fordi jeg hater utakknemlige unger. Mine er snart 13 og 4 år. 13-åringen ble i år forberedt på at det ble sjokoladekalender punktum i år. Han er jo så stor at vi kan snakke med han såklart, og vi har også forberedt på at det ikke er en selvfølgelig tradisjon for neste år. Vi har også sagt at vi kommer til å gjøre som dere evt, at de må åpne annenhver gang. Som er litt vanskelig igjen fordi største også har samvær hos faren. Vi overrasket han med pakkekalender da han våknet 1 desember likevel, men han hadde godtatt sjokoladekalender og ikke noe mer i år 🤪 Anonymkode: 7ec77...2c3 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #42 Skrevet 3. desember 2022 Sånne tråder er alltid så merkelig, det Skal liksom være så mye bedre med aktivitetskalender og ferdig kjøpt kalender, men Gud forby pakkekalender. Anonymkode: e682a...cdc 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #43 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har sjokoladekalender og bokkalender. Ønsker å bruke kalenderen til ei rolig stund sammen i ellers julestress. Lagde pakkekalender ett år. Aldri igjen. Forklarer barna at folk har forskjellige kalendere, og at det er helt greit. De har enda ikke blitt sure for det, men regner nok med at det kommer. føler mer press for rampenissen egentlig. Barna forteller i bhg om alt tullet nissen har funnet på om natta hjemme i huset sitt, og bhg selv har også rampenisse. Barna snakker ikke lenger om at de venter på julenissen, men på rampenissen. Jeg syns rampenissen er stort tull, og ingenting med jul å gjøre. Kommer aldri inn i vårt hus. Anonymkode: 4e233...32e Jeg fatter ikke hvorfor foreldre skal lære ungene rampestreker og hærverk. Her i huset kommer heller ikke rampenissen innenfor døren. Anonymkode: 5bf2d...f6c
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #44 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sånne tråder er alltid så merkelig, det Skal liksom være så mye bedre med aktivitetskalender og ferdig kjøpt kalender, men Gud forby pakkekalender. Anonymkode: e682a...cdc Ja, og for foreldrene som gir aktivitetskalender eller ferdig kjøpt kalender så er det åpenbart viktig for dem å få frem at de sååå mye bedre foreldre enn de som gir pakkekalender, og at de iallfall ikke skaper bortskjemte barn🙄 Som om at en pakkekalender er avgjørende for hvorvidt barna blir bortskjemte😅 Går igjen hver år, og det er nesten blitt litt komisk. Anonymkode: 20d8e...723 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #45 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sånne tråder er alltid så merkelig, det Skal liksom være så mye bedre med aktivitetskalender og ferdig kjøpt kalender, men Gud forby pakkekalender. Anonymkode: e682a...cdc Det er jo ikke merkelig? Det handler om kjøpepress, forventningspress og ulikheter blant barn. Og ikke minst om enorme summer som brukes på pakkekalendere. Ser du virkelig ikke forskjellen på aktivitetskalender og pakkekalender? Anonymkode: 2bb31...3b1 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #46 Skrevet 3. desember 2022 Venner av 14 åringen min har kalender til 3-4000, gjerne flere også, synes det er drøyt, men folk får bestemme selv. Plager ikke meg. Mine får hjemmelaget til ca 1000 kr hver. Synes det er gøy jeg. Anonymkode: 8d050...cdd 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #47 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, og for foreldrene som gir aktivitetskalender eller ferdig kjøpt kalender så er det åpenbart viktig for dem å få frem at de sååå mye bedre foreldre enn de som gir pakkekalender, og at de iallfall ikke skaper bortskjemte barn🙄 Som om at en pakkekalender er avgjørende for hvorvidt barna blir bortskjemte😅 Går igjen hver år, og det er nesten blitt litt komisk. Anonymkode: 20d8e...723 Det kommer jo mye an på hvor man legger lista med pakkekalender da… Noen bruker enorme summer og gir barna dyre gaver hver dag i desember. Mens andre er mer nøkterne. Anonymkode: 2bb31...3b1 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #48 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kommer jo mye an på hvor man legger lista med pakkekalender da… Noen bruker enorme summer og gir barna dyre gaver hver dag i desember. Mens andre er mer nøkterne. Anonymkode: 2bb31...3b1 Men da gir de jo gjerne ting til barna for enorme summer resten av året også. Det er ikke pakkekalenderen som er avgjørende for hvorvidt barna er bortskjemte. Anonymkode: 20d8e...723 6
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #49 Skrevet 3. desember 2022 Mine får/fikk pakkekalender (eldste er voksen og får ikke lenger). Jeg har vokst opp med det selv. Det er ikke snakk om store dyre ting. Små ting som hårstrikk, godteri, skrivesaker etc., og forbruksvarer som vi uansett må kjøpe, f.eks. sminkeservietter, deodorant, sokker, truser etc. Har gitt de kalender ut vgs. Siste årene har de fått velge selv om jeg ordner kalender eller om de vil ha kalender fra rituals, makup mekka, etc. (de har ikke fått de dyreste). Anonymkode: f1d58...025 1
Bacteria Skrevet 3. desember 2022 #50 Skrevet 3. desember 2022 Aberet med pakkekalender er at har man først begynt… enig i det med at det er jenter som er mest opphengt i dette. Selv koser jeg meg med å pakke inn små pakker, begynner tidlig og samler hele året da jeg har tre store jenter. Ting jeg ikke bruker selv fra sånn Goodie-box, fine hårstrikk, te sjokolade, sokker… mine jenter bor ikke lenger hjemme og jeg sender. Er koselig for en student å pakke opp en liten oppmuntring hver dag i desember på hybelen tror jeg 🥰
Bacteria Skrevet 3. desember 2022 #51 Skrevet 3. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mine får/fikk pakkekalender (eldste er voksen og får ikke lenger). Jeg har vokst opp med det selv. Det er ikke snakk om store dyre ting. Små ting som hårstrikk, godteri, skrivesaker etc., og forbruksvarer som vi uansett må kjøpe, f.eks. sminkeservietter, deodorant, sokker, truser etc. Har gitt de kalender ut vgs. Siste årene har de fått velge selv om jeg ordner kalender eller om de vil ha kalender fra rituals, makup mekka, etc. (de har ikke fått de dyreste). Anonymkode: f1d58...025 Sånn har jeg også gjort det, tenker på nivået på gavene. Gir jo ikke ting i pakkekalender som er så fine og dyre at jeg likegodt kunne lagt de under treet. Er ikke pengeverdien som er poenget 😵💫 Endret 3. desember 2022 av Bacteria
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #52 Skrevet 3. desember 2022 Som foreldre velger man hva man lar seg presse til og hvilke verdier man vil gi videre. Man blir vel ikke skremt av en 6 åring som ikke får det som han/hun vil? Det vil bli så mange kamper og de må man takle å stå i. Anonymkode: bd9c2...da1
Snok1 Skrevet 3. desember 2022 #53 Skrevet 3. desember 2022 Jeg har aldri vurdert å gi barna mine pakkekalender. Jeg ser ingen grunner til å lære dem å bukke under for konsumpress fra barnsben av. Jeg har forklart dem hvorfor de ikke får kalendre, og de aksepterer det. De har fått hos mor, men det har aldri skapt veldig god stemning, bare krangler og brutte forventninger. Skjønner ikke at folk ønsker så mye vondt for seg selv og barna sine.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #54 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg fatter ikke hvorfor foreldre skal lære ungene rampestreker og hærverk. Her i huset kommer heller ikke rampenissen innenfor døren. Anonymkode: 5bf2d...f6c Vil påstå du er ganske grunn som forelder om du klarer å vri rampenissen om til at hærverk er greit 😂 Anonymkode: 7ec77...2c3 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #55 Skrevet 3. desember 2022 Våre barn har alltid fått pakkekalender, men de får bare små ting som jeg vet de liker. Eks en klubbe, en sjokoladenisse, en glitrende penn, en snøkule etc. Dvs noe symbolsk. Vi har alltid sagt at vi bare har kalender for å markere at vi teller ned til jul og at det aldri kommer til å være dyre gaver der. Ett år fikk de en ferdiglaget kjøpekalender hver fordi de ønsket seg det, men det var visst så kjedelig at det vil de aldri ha igjen. Tror jeg brukte 600,- totalt i år. Anonymkode: 8c986...006 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #56 Skrevet 3. desember 2022 Snok1 skrev (3 minutter siden): Jeg har aldri vurdert å gi barna mine pakkekalender. Jeg ser ingen grunner til å lære dem å bukke under for konsumpress fra barnsben av. Jeg har forklart dem hvorfor de ikke får kalendre, og de aksepterer det. De har fått hos mor, men det har aldri skapt veldig god stemning, bare krangler og brutte forventninger. Skjønner ikke at folk ønsker så mye vondt for seg selv og barna sine. Så flink du er ...Mine får hvert år, de har aldri kranglet i forbindelse med dette, tvert i mot, bare gøy. Ønsker vondt?? Nei, det gjør oss glade og spente. Hvorfordette behovet for prektighet🤮 Anonymkode: 8d050...cdd 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #57 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har en miks av pakke- og aktivitetskalender. I går fikk de hver sin badekule (fra en 10-pk på Normal), så ca 2 kr i kostnad. Idag skal vi henge opp julelys og imorgen er det utekino med popcorn. Anonymkode: d8426...5fe Vi har det samme. Noen gaver, noe snop, og mange av lukene er juletradisjoner tradisjoner som skal gjøres hvert år: I dag skal vi -bake julekaker -pynte juletreet -pynte rommet ditt - se julefilm og spise pepperkaker og klementiner - tenne bål og drikke kakao i hagen 10 aktiviteter seks gaver og seks luker med en liten snopesak. Gavene er kjøpt på januarsalg til og på salg i løpet av året når jeg så noe som jeg tenkte kunne passe. Ikke noe ekstravagant. Jentene er blitt 9 og 11 foreløpig er begge glade og fornøyde ☺️ Anonymkode: 3777b...883
Gjest Krokanrullene Skrevet 3. desember 2022 #58 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vår to får pakkekalender, men bare en som de deler på og trekker annenhver dag. De får da litt fine gaver til mellom 50-100 kr. Ting de har ønsket seg. Som en ren forsmak på julegavene. Det fungerte greit de først 4 årene, men nå ble det plutselig store protester i år. Særlig fra eldste. Mye sutring og misnøye fordi de ikke får hver sin gave. Hjelper ikke så mye at de får hver sin sjokoladekalender de åpner daglig i tillegg heller. Det er pakken som teller. Eldste på 6 år kunne fortelle at en klassevenninne hadde med seg en flott gave hun hadde fått i kalenderen 1.desember. Vi snakker om gave til minst 200 kr, sikkert mer. Og vet jo at mange sikkert får enda større gaver i kalenderen i finere strøk. Så nå begynner jeg å lure på om det er vi som er smålige. Jeg er født og oppvokst på 80-tallet og da var sjokoladekalender mer enn bra nok. Kanskje jeg ikke følger med i tiden? Er vi urimelige mot barna våre som ikke gor dem hver sin pakkekalender i 2022?🤔 Jeg har sagt til jenta vår at de skal få hver sin gavekalender neste år, men da blir det såfall bare småting. Klemmer, strikker, pynteting, viskelær etc. Da fikk hun noe å tenke på…og kom frem til at hun ville ha en kalender med finere pakker på deling likevel. Men fortsatt misfornøyd. Hva tenker dere om julekalender. Er det kun pakkekalender md litt fine pakker hver dag til hvert barn som gjelder nå? Der trenger ikke svar politisk korrekt;) Bare si hva dere mener og del gjerne hvordan dere løser kalenderbiten hos dere. Anonymkode: 85a29...fd8 Det vil alltid være noen som har dyrere telefon, finere jakke, større hus og som drar på mer fancy ferie. Mine har også klaget på pakkekalenderen, da fikk de valget om å være takknemlige eller så ble det aldri mer kalender. De valgte å være glade for kalenderen de får.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #59 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vår to får pakkekalender, men bare en som de deler på og trekker annenhver dag. De får da litt fine gaver til mellom 50-100 kr. Ting de har ønsket seg. Som en ren forsmak på julegavene. Det fungerte greit de først 4 årene, men nå ble det plutselig store protester i år. Særlig fra eldste. Mye sutring og misnøye fordi de ikke får hver sin gave. Hjelper ikke så mye at de får hver sin sjokoladekalender de åpner daglig i tillegg heller. Det er pakken som teller. Eldste på 6 år kunne fortelle at en klassevenninne hadde med seg en flott gave hun hadde fått i kalenderen 1.desember. Vi snakker om gave til minst 200 kr, sikkert mer. Og vet jo at mange sikkert får enda større gaver i kalenderen i finere strøk. Så nå begynner jeg å lure på om det er vi som er smålige. Jeg er født og oppvokst på 80-tallet og da var sjokoladekalender mer enn bra nok. Kanskje jeg ikke følger med i tiden? Er vi urimelige mot barna våre som ikke gor dem hver sin pakkekalender i 2022?🤔 Jeg har sagt til jenta vår at de skal få hver sin gavekalender neste år, men da blir det såfall bare småting. Klemmer, strikker, pynteting, viskelær etc. Da fikk hun noe å tenke på…og kom frem til at hun ville ha en kalender med finere pakker på deling likevel. Men fortsatt misfornøyd. Hva tenker dere om julekalender. Er det kun pakkekalender md litt fine pakker hver dag til hvert barn som gjelder nå? Der trenger ikke svar politisk korrekt;) Bare si hva dere mener og del gjerne hvordan dere løser kalenderbiten hos dere. Anonymkode: 85a29...fd8 Vi har 2 jenter på 12 og 15. De får hver sin. Men de får det samme. Men kjøper IKKE dyre gaver. Alt fra 20 - 40 kr. Julaften får de gjerne et par nye øredobber, de koster litt mer. Å kjøpe gave til 200 kr og mer er jo helt hinsides. Hva får da disse i julegave da? Anonymkode: 7e079...1ec
Snok1 Skrevet 3. desember 2022 #60 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Så flink du er ...Mine får hvert år, de har aldri kranglet i forbindelse med dette, tvert i mot, bare gøy. Ønsker vondt?? Nei, det gjør oss glade og spente. Hvorfordette behovet for prektighet🤮 Anonymkode: 8d050...cdd Du har åpenbart små barn. Lykke til med frøet du har sådd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå