AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #61 Skrevet 3. desember 2022 Snok1 skrev (Akkurat nå): Du har åpenbart små barn. Lykke til med frøet du har sådd. Nei, de er 12 og 14 Anonymkode: 8d050...cdd 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #62 Skrevet 3. desember 2022 Mine: En har pakkekalender og en har kjøpt kalender. De valgte selv. Pakkekalenderen er mye dyrere, men inneholder ting kjøpt på salg gjennom hele året. Hvis det ble suring over kalender, hadde jeg tatt den vekk. Men samtidig er det ikke aktuelt for meg å lage en kalender med masse ubrukelig dilldall, så jeg hadde forstått det om 16-åringen ikke ble superhappy for pyntesåpe eller en eske rosiner. Anonymkode: 97e78...fe7
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #63 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vår to får pakkekalender, men bare en som de deler på og trekker annenhver dag. De får da litt fine gaver til mellom 50-100 kr. Ting de har ønsket seg. Som en ren forsmak på julegavene. Det fungerte greit de først 4 årene, men nå ble det plutselig store protester i år. Særlig fra eldste. Mye sutring og misnøye fordi de ikke får hver sin gave. Hjelper ikke så mye at de får hver sin sjokoladekalender de åpner daglig i tillegg heller. Det er pakken som teller. Eldste på 6 år kunne fortelle at en klassevenninne hadde med seg en flott gave hun hadde fått i kalenderen 1.desember. Vi snakker om gave til minst 200 kr, sikkert mer. Og vet jo at mange sikkert får enda større gaver i kalenderen i finere strøk. Så nå begynner jeg å lure på om det er vi som er smålige. Jeg er født og oppvokst på 80-tallet og da var sjokoladekalender mer enn bra nok. Kanskje jeg ikke følger med i tiden? Er vi urimelige mot barna våre som ikke gor dem hver sin pakkekalender i 2022?🤔 Jeg har sagt til jenta vår at de skal få hver sin gavekalender neste år, men da blir det såfall bare småting. Klemmer, strikker, pynteting, viskelær etc. Da fikk hun noe å tenke på…og kom frem til at hun ville ha en kalender med finere pakker på deling likevel. Men fortsatt misfornøyd. Hva tenker dere om julekalender. Er det kun pakkekalender md litt fine pakker hver dag til hvert barn som gjelder nå? Der trenger ikke svar politisk korrekt;) Bare si hva dere mener og del gjerne hvordan dere løser kalenderbiten hos dere. Anonymkode: 85a29...fd8 Det blir misnøye nårbarna blir større fordi de ikke begriper at tingene ikke får værtså fine når det blir så mange pakker. Småbarn er glad for lite og derfor enkelt. En ballong, leketatovering, hårpynt etc. 3 barn = 72 småting. Det er litt av een jobb. Senere vil de har finere ting og blir misfornøyd med smått. Attpå til havner papiret ofte på gulvet. Pakkekalender er for barn under 6 år. Anonymkode: 4e33f...2f2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #64 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men da gir de jo gjerne ting til barna for enorme summer resten av året også. Det er ikke pakkekalenderen som er avgjørende for hvorvidt barna er bortskjemte. Anonymkode: 20d8e...723 Men det er ikke med å gjøre det bedre heller da… Og det er med på å skape store forskjeller mellom barna. Når enkelte får gaver til 1000 kr hver dag i desember mens andre får en sjokolade.. For ordens skyld er jeg ikke imot pakkekalender, men jeg mener at man må bruke sunn fornuft og ikke ta helt av. Anonymkode: 2bb31...3b1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #65 Skrevet 3. desember 2022 Jeg er født i 88, søstern min i 85. Vi hadde pakkekalender hele oppveksten. Har nå datter på 16, og hun har også fått hele sitt liv. Jeg kjøper ting hun trenger/ønsker seg og som jeg sikkert hadde kjøpt uansett. Kalenderen koster meg rundt 3000, Men det skal sies at hun er et svært lite bortskjemt barn ellers i året! Anonymkode: 687d8...3cc 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #66 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg synes pakkekalender er noe stort tull! "Forsmak på jul"... der er sånn overflod - vi vasser i ting. Gruer meg til mine begynner å mase om det, men har planer om å holde meg hard. Mine gutter er 2 og 6 nå. Hvis du har holdt på i 4 år og din eldste er 6 begynte du da hun var 2. Og DET er totalt unødvendig! Hvorfor?!? Anonymkode: ce924...917 Enig i dette. Mine vet at de får hver sin sjokoladekalender. Hva andre gjør bryr jeg meg lite om. Så en venn hadde laget en god gammeldags kalender med 24 fyrstikkesker og en lapp med gode ord i hver. Du har jo selv vært med på å skape disse forventningene hos ungene dine. Drit i hva alle andre gjør. Hvilke verdier vil du at barna dine skal ha i livet? Anonymkode: 4ff1d...6c6
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #67 Skrevet 3. desember 2022 Tror den store feilen vi foreldre mange ganger gjør er dette: Vi tror at konstant fornøyde barn er endemålet av en god oppdragelse. Men vi mennesker er ikke fornøyde av natur. (Det er sånn vi kom oss til månen). Så en god barndom vil inneholde masse misnøye, klaging, fokusering på problemer og sammenligning. UANSETT hva du gjør. Jeg avfeier mange klager fra ungene mine, legger forbruket vårt på et svært rimelig nivå, ber dem ta seg sammen hvis de sutrer over helt urimelige ting, og forteller at det er helt uinteressant at naboen får en Porsche i julekalenderen hver dag - for sånn gjør vi det ikke her i huset. Det gjør at jeg har råd til å ha unger, de blir raskere glade for «små ting», og vi legger ikke opp til et forbruk som er dømt til å kollapse. Anbefales! Anonymkode: 13217...2fe 5 3
Huset Skrevet 3. desember 2022 #68 Skrevet 3. desember 2022 Hva med å ta en budsjettprat med barna? Forklar at du har en gitt sum å gå på, og at denne inkluderer kalender og julegaver. Så kan de velge om de vil ha masse halvdyrt i kalenderen og rimelige julegaver, eller omvendt. Kan hende pipa får en annen lyd når de skjønner at for å kjøpe noe, må dere kutte på noe annet. Samtidig lærer du barna om budsjettering. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #69 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vår to får pakkekalender, men bare en som de deler på og trekker annenhver dag. De får da litt fine gaver til mellom 50-100 kr. Ting de har ønsket seg. Som en ren forsmak på julegavene. Det fungerte greit de først 4 årene, men nå ble det plutselig store protester i år. Særlig fra eldste. Mye sutring og misnøye fordi de ikke får hver sin gave. Hjelper ikke så mye at de får hver sin sjokoladekalender de åpner daglig i tillegg heller. Det er pakken som teller. Eldste på 6 år kunne fortelle at en klassevenninne hadde med seg en flott gave hun hadde fått i kalenderen 1.desember. Vi snakker om gave til minst 200 kr, sikkert mer. Og vet jo at mange sikkert får enda større gaver i kalenderen i finere strøk. Så nå begynner jeg å lure på om det er vi som er smålige. Jeg er født og oppvokst på 80-tallet og da var sjokoladekalender mer enn bra nok. Kanskje jeg ikke følger med i tiden? Er vi urimelige mot barna våre som ikke gor dem hver sin pakkekalender i 2022?🤔 Jeg har sagt til jenta vår at de skal få hver sin gavekalender neste år, men da blir det såfall bare småting. Klemmer, strikker, pynteting, viskelær etc. Da fikk hun noe å tenke på…og kom frem til at hun ville ha en kalender med finere pakker på deling likevel. Men fortsatt misfornøyd. Hva tenker dere om julekalender. Er det kun pakkekalender md litt fine pakker hver dag til hvert barn som gjelder nå? Der trenger ikke svar politisk korrekt;) Bare si hva dere mener og del gjerne hvordan dere løser kalenderbiten hos dere. Anonymkode: 85a29...fd8 Ikke skyld på andre. Sett grenser for egne barn Anonymkode: 0d8a0...b7d 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #70 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å for noen er aktivitetskalender ikke mulig,kalender er kalender om det er aktiviteter eller pakker i Anonymkode: e682a...cdc AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, og for foreldrene som gir aktivitetskalender eller ferdig kjøpt kalender så er det åpenbart viktig for dem å få frem at de sååå mye bedre foreldre enn de som gir pakkekalender, og at de iallfall ikke skaper bortskjemte barn🙄 Som om at en pakkekalender er avgjørende for hvorvidt barna blir bortskjemte😅 Går igjen hver år, og det er nesten blitt litt komisk. Anonymkode: 20d8e...723 Det er ikke snakk om å være gode eller dårlige foreldre. Det er snakk om hva man ønsker at egne barn skal ha fokus på. Jeg kan fint lære mine barn at det er kjedelig for dem at de ikke får pakkekalender når "alle andre" får det, fordi de vil måtte tåle slikt hele livet sitt. Jeg tror ikke pakkekalender er det som gjør enkelte bortskjemt, er mange høflige og fine barn der ute som vasser i dyre gaver og overflod. Men JEG vil ikke det for MINE barn, så får andre velge for sine det som passer dem. Fokuset hos oss skal ikke være på ting, men tid. Hvorfor er ikke aktivitetskalender mulig for alle? Man planlegger jo aktiviteter etter tid, helse og økonomi. Om det så er tur i skogen, pepperkakebaking eller en tur med bussen. Anonymkode: 9558f...f68 2
MyCupOfTea Skrevet 3. desember 2022 #71 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror den store feilen vi foreldre mange ganger gjør er dette: Vi tror at konstant fornøyde barn er endemålet av en god oppdragelse. Men vi mennesker er ikke fornøyde av natur. (Det er sånn vi kom oss til månen). Så en god barndom vil inneholde masse misnøye, klaging, fokusering på problemer og sammenligning. UANSETT hva du gjør. Jeg avfeier mange klager fra ungene mine, legger forbruket vårt på et svært rimelig nivå, ber dem ta seg sammen hvis de sutrer over helt urimelige ting, og forteller at det er helt uinteressant at naboen får en Porsche i julekalenderen hver dag - for sånn gjør vi det ikke her i huset. Det gjør at jeg har råd til å ha unger, de blir raskere glade for «små ting», og vi legger ikke opp til et forbruk som er dømt til å kollapse. Anbefales! Anonymkode: 13217...2fe ❗️❗️❗️👏👏 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #72 Skrevet 3. desember 2022 Mine barn får endel litt dyrere bruksting i pakkekalenderen. Det er ting de uansett trenger (som ullundertøy, skihansker etc.) De får det i kalenderen istedenfor å få det + masse ‘ræl’ i tillegg som kaldendergaver. Det er, for meg, økonomisk og ungene er fornøyde. De er ikke vant til å få masse greier uansett Anonymkode: 7297f...15c 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #73 Skrevet 3. desember 2022 Barnet mitt fikk pakkekalender i år, for første gang. Har også legokalender, godterikalender og en bokkalender og en rampenisse som kommer med litt større gaver innimellom (typ 20kr) Går i tredje klasse. Såvidt jeg har forstått snakker de ikke noe særlig om hva de har fått i gave, men heller hva rampenissen har gjort😅 Anonymkode: 24552...7a7
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #74 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, og for foreldrene som gir aktivitetskalender eller ferdig kjøpt kalender så er det åpenbart viktig for dem å få frem at de sååå mye bedre foreldre enn de som gir pakkekalender, og at de iallfall ikke skaper bortskjemte barn🙄 Som om at en pakkekalender er avgjørende for hvorvidt barna blir bortskjemte😅 Går igjen hver år, og det er nesten blitt litt komisk. Anonymkode: 20d8e...723 Ja akkurat det, komisk Anonymkode: e682a...cdc 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #75 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jo ikke merkelig? Det handler om kjøpepress, forventningspress og ulikheter blant barn. Og ikke minst om enorme summer som brukes på pakkekalendere. Ser du virkelig ikke forskjellen på aktivitetskalender og pakkekalender? Anonymkode: 2bb31...3b1 Jo merkelig , like mye press med ferdig kjøpt Lego kalender som pakkekalender. Aktivitetskalender kan skape like mye press Anonymkode: e682a...cdc 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #76 Skrevet 3. desember 2022 Snok1 skrev (4 timer siden): Jeg har aldri vurdert å gi barna mine pakkekalender. Jeg ser ingen grunner til å lære dem å bukke under for konsumpress fra barnsben av. Jeg har forklart dem hvorfor de ikke får kalendre, og de aksepterer det. De har fått hos mor, men det har aldri skapt veldig god stemning, bare krangler og brutte forventninger. Skjønner ikke at folk ønsker så mye vondt for seg selv og barna sine. Vondt? Absolutt ingen vondt her, kun Kos og takknemlighet Anonymkode: e682a...cdc 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #77 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så flink du er ...Mine får hvert år, de har aldri kranglet i forbindelse med dette, tvert i mot, bare gøy. Ønsker vondt?? Nei, det gjør oss glade og spente. Hvorfordette behovet for prektighet🤮 Anonymkode: 8d050...cdd 👏 samme her Anonymkode: e682a...cdc 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #78 Skrevet 3. desember 2022 Snok1 skrev (3 timer siden): Du har åpenbart små barn. Lykke til med frøet du har sådd. Jeg har stort barn, har det fortsatt sånn så fortsatt null stress Anonymkode: e682a...cdc 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #79 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det blir misnøye nårbarna blir større fordi de ikke begriper at tingene ikke får værtså fine når det blir så mange pakker. Småbarn er glad for lite og derfor enkelt. En ballong, leketatovering, hårpynt etc. 3 barn = 72 småting. Det er litt av een jobb. Senere vil de har finere ting og blir misfornøyd med smått. Attpå til havner papiret ofte på gulvet. Pakkekalender er for barn under 6 år. Anonymkode: 4e33f...2f2 Absolutt ikke, dette er ikke sannheten og stemmer ikke her i huset Anonymkode: e682a...cdc 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #80 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tror den store feilen vi foreldre mange ganger gjør er dette: Vi tror at konstant fornøyde barn er endemålet av en god oppdragelse. Men vi mennesker er ikke fornøyde av natur. (Det er sånn vi kom oss til månen). Så en god barndom vil inneholde masse misnøye, klaging, fokusering på problemer og sammenligning. UANSETT hva du gjør. Jeg avfeier mange klager fra ungene mine, legger forbruket vårt på et svært rimelig nivå, ber dem ta seg sammen hvis de sutrer over helt urimelige ting, og forteller at det er helt uinteressant at naboen får en Porsche i julekalenderen hver dag - for sånn gjør vi det ikke her i huset. Det gjør at jeg har råd til å ha unger, de blir raskere glade for «små ting», og vi legger ikke opp til et forbruk som er dømt til å kollapse. Anbefales! Anonymkode: 13217...2fe Så prektig! Min blir også glad for småting, tenk at det går an selv om man får pakkekalender 😱 Anonymkode: e682a...cdc 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå