AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #141 Skrevet 3. desember 2022 Har stort sett hatt billig sjokoladekalender mine, noen år(billig) gavekalender på deling (3 stk) og noen år typ kinder/haribo/lego (da var det bare en hjemmeboende) I år var jeg usikker, 16 åringen bor hos far å jeg visste han hadde billig sjokoladekalender ventende. Bestemte meg for å lage godteri/gavekalender på lavbudsjett. Har fått de første 6 dagene, må fikse mere. Noe blir godteri, krydder (glad i å lage mat), boxer, deo, tannbørste, mobillader å sånnt jeg har forstått at han må ha uansett. Kanskje julepynt, noe til hunden. Vi får se, blir å handle det meste på normal. Men enig i at pakkekalendere gir bortskjemte barn når de er i rett alder. Anonymkode: a26c0...d55
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #142 Skrevet 3. desember 2022 Kan jo spørre igjen, har man nok penger og tid, (og allerede gir til veldedighet og sparer) hva er det «lov» å bruke penger og tid på ? Er det kun for at det synes og andre kan bli misunnelige at pakkekalender ikke er lov ? Jeg kan jo f.eks synes at det er like forkastelig å bruke masse penger på røyk og alkohol og fest. Helt sikker på at mange bruker mye mer penger på det i juletider enn noe til barna. Foreldre kan fråtse, men kaller barn som får pakkegaver materialistiske…. Det går helt fint å ikke bli bortskjemte og materialistiske med pakkekalender. Hvilke juletradisjoner er det «lov» å ha i følge julepolitiet. Anonymkode: edac1...9dc 6 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #143 Skrevet 3. desember 2022 Vi har pakkekalender. Han er 7 år nå. Vi gir en blanding av små gaver og gavekort på aktiviteter. Aktiviteter i år er trampolinepark, lekeland, vil vite senteret, akvariet, skitur, skøytetur, bakedag og lommelykt tur i skogen. Disse aktivitetene sprer vi ut i 2023, men da har han noe å glede seg til. Gaver er noen praktiske ting han uansett hadde fått, som matboks, drikkeflaske, termos, sitteunderlag, julegenser, tegnesaker, hansker og lue. Resten er billige leker/godteri som sprettball, hubba bubba, liten melkesjokolade, slim osv. Jeg begynner tidlig å planlegge kalenderen- Fordi jeg syns det er kjekt. Den er en stor del av julepynten vår, jeg gjør mye ut av den visuelt. Nå har jeg fått en baby til, og angrer meg litt på hele greia. Helt greit å lage en. Men to er 48 gaver/aktiviteter. Det blir heftig. Utsetter minstemann sin så lenge jeg kan. Jeg forstår godt at folk syns det blir for mye ting. Jeg begynte med pakkekalender fordi jeg var så misunnelig på de barna i klassen som hadde dette da jeg var barn. Det virket så magisk! Men, så ser jeg hvor blasert sønnen vår blir etterhvert. Det å få fine gaver betyr ikke like mye når man får det hele tiden. Så ja.. Jeg angrer meg på en måte. Men, jeg kan ikke slutte nå. Kan jeg det? Anonymkode: d72b9...03d
CrazyCatLady2500 Skrevet 3. desember 2022 #144 Skrevet 3. desember 2022 Jeg er 43 år og har to pakkekalendre + en kjøpt sminkekalender og en tekalender. 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #145 Skrevet 3. desember 2022 Du har bare oppdratt grådige og utakknemlige barn… Jeg vokste forøvrig opp med pakkekalender på 80-tallet. Pakkekalender her består stort sett av ting vi hadde kjøpt uansett - hårstrikk, nye blyanter, maling, andre hobbysaker, ullsokker, ny tannbørste, tannkrem, votter (trenger votter nå, kan ikke gå uten votter helt til julaften), og i noen av gavene er det i stedet for en ting, en opplevelse. Typ i dag skal vi på kino, i dag drar vi i svømmehallen, i dag baker vi pepperkakehus, i dag stikker vi ned på stranda og tenner bål, i dag blir det iskrem til frokost før skole, i dag blir det yndlingsretten din til middag, dra på skøytebanen, dra å klatre, i dag har vi pysjamasparty og filmkveld… Ungen er superfornøyd, det blir ikke like usunt som sjokolade HVER dag, ikke like dyrt som en pakke til over 50 kroner hver dag ( 😳) og ikke noe overforbruk. Ungen har heldigvis ikke for vane å sammenligne seg med andre, og blir veldig glad både for tannkrem og sokker. Anonymkode: 742e5...4f6 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #146 Skrevet 3. desember 2022 Honey Dew skrev (2 timer siden): Det er jo bare å la være å lage disse kalenderne. Det er helt vilt at unger skal få gaver hver dag frem til jul. Kjøp sjokoladekakender. Det holder i massevis. Ukoselig og usunt. Nei takk. Honey Dew skrev (2 timer siden): Da får dere la være å ha kalender da. Hvorfor det? Hvorfor skal man ha den kalenderen du bestemmer, eller ingen? Mye mer økonomisk og mindre unødvendig shopping ved å lage en gjennomtenkt pakkekalender. Bedre for miljø og helse også. Anonymkode: 742e5...4f6 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #147 Skrevet 3. desember 2022 Tuppeluri skrev (1 time siden): Jeg laga pakkekalender for "min egen del" til 1åringen i fjor, fordi JEG syns det var gøy å se han bakke opp gavene. Det var snakk om en pakke sokker, en smokkepakke jeg delte opp i 3 pakker, smootier og annet godt fra babyavdelingen i matbutikken. Fant ut at det bare var tull hele greiene. Så jeg har heller innført en gave hver søndag i år. Å det er ikke snakk om store ting, men små leker jeg vet han setter pris på, å den tradisjonen trur jeg vi følger til ungene flytter ut. Det er en god følelse å se så små pakke opp ting 😀 Anonymkode: fa63c...dbd
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #148 Skrevet 3. desember 2022 Jeg hadde pakkekalender et par år rundt 10-12 års alderen. Det jeg husker var at det var småting som bare ble rot. Hvorfor skal jeg pakke ned 48 små ting som bare blir kastet rundt, rotet med eller ødelagt? Hvorfor skal jeg pakke inn noe så kjedelig som sokker og forvente at barna er glade? Den spenningen å se barna vente på selve julaften er jo så mye bedre. Å være med de å skrive ønskeliste, planlegge egne ønsker og å kikke på det er mer gøy enn å åpne et par sokker. Mange sier her at de pakker inn ting barna likevel hadde fått. Får barna 24 forskjellige ting hver måned altså? Jeg pakker heller ikke inn gaver å gi de hver søndag før for jeg tenker at det ødelegger julegleden. Hver søndag før jul så baker vi noe sammen, det øker juleglede mye mer enn pakker. Når julaften kommer så starter vi dagen med en liten julestrømpe og oppi den er det tegnesaker. Heller ikke her er det store greiene. Jeg bruker ca 1500 per barn til julegaver. Det er nøye tenkt ut ting de ønsker seg, for her får man gaver to ganger i året. Leker som er ødelagt blir reparert. Når de er lei gamle leker så gir vi de til andre som trenger det. Jeg reparerer klær som er litt ødelagt, jeg gir bort klær som er for smått. Jeg har ikke dårlig råd, men jeg ønsker ikke å ha barn som stadig forventer å få mer eller siste nytt ved alt. Anonymkode: fa63c...dbd 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #149 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg hadde pakkekalender et par år rundt 10-12 års alderen. Det jeg husker var at det var småting som bare ble rot. Hvorfor skal jeg pakke ned 48 små ting som bare blir kastet rundt, rotet med eller ødelagt? Hvorfor skal jeg pakke inn noe så kjedelig som sokker og forvente at barna er glade? Den spenningen å se barna vente på selve julaften er jo så mye bedre. Å være med de å skrive ønskeliste, planlegge egne ønsker og å kikke på det er mer gøy enn å åpne et par sokker. Mange sier her at de pakker inn ting barna likevel hadde fått. Får barna 24 forskjellige ting hver måned altså? Jeg pakker heller ikke inn gaver å gi de hver søndag før for jeg tenker at det ødelegger julegleden. Hver søndag før jul så baker vi noe sammen, det øker juleglede mye mer enn pakker. Når julaften kommer så starter vi dagen med en liten julestrømpe og oppi den er det tegnesaker. Heller ikke her er det store greiene. Jeg bruker ca 1500 per barn til julegaver. Det er nøye tenkt ut ting de ønsker seg, for her får man gaver to ganger i året. Leker som er ødelagt blir reparert. Når de er lei gamle leker så gir vi de til andre som trenger det. Jeg reparerer klær som er litt ødelagt, jeg gir bort klær som er for smått. Jeg har ikke dårlig råd, men jeg ønsker ikke å ha barn som stadig forventer å få mer eller siste nytt ved alt. Anonymkode: fa63c...dbd Mine barn får ikke julestrømper. Selv ikke de årene de ikke får pakkekalender.Jeg hadde verken det eller pakkekalender som liten så kom aldri på det med julestrømpe når ungene var små og de har aldri spurt etter det. Men vet at manges julestrømper inneholder til og med mindre enn julestrømper, men siden det er pakkekalender er det visstnok feil. Mine unger fikk gave en ekstra dag i året i mange år også, på navnedagen, for det var vanlig der vi bodde. Anonymkode: edac1...9dc
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #150 Skrevet 3. desember 2022 Mine får pakkekalender der de enten deler på innholdet eller det er 2 av samme tingen inni. De har fått klar beskjed om at om det er sutring og misnøye med innholdet så blir det ingen kalender neste år. Anonymkode: cb736...a6c
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #151 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vår to får pakkekalender, men bare en som de deler på og trekker annenhver dag. De får da litt fine gaver til mellom 50-100 kr. Ting de har ønsket seg. Som en ren forsmak på julegavene. Det fungerte greit de først 4 årene, men nå ble det plutselig store protester i år. Særlig fra eldste. Mye sutring og misnøye fordi de ikke får hver sin gave. Hjelper ikke så mye at de får hver sin sjokoladekalender de åpner daglig i tillegg heller. Det er pakken som teller. Eldste på 6 år kunne fortelle at en klassevenninne hadde med seg en flott gave hun hadde fått i kalenderen 1.desember. Vi snakker om gave til minst 200 kr, sikkert mer. Og vet jo at mange sikkert får enda større gaver i kalenderen i finere strøk. Så nå begynner jeg å lure på om det er vi som er smålige. Jeg er født og oppvokst på 80-tallet og da var sjokoladekalender mer enn bra nok. Kanskje jeg ikke følger med i tiden? Er vi urimelige mot barna våre som ikke gor dem hver sin pakkekalender i 2022?🤔 Jeg har sagt til jenta vår at de skal få hver sin gavekalender neste år, men da blir det såfall bare småting. Klemmer, strikker, pynteting, viskelær etc. Da fikk hun noe å tenke på…og kom frem til at hun ville ha en kalender med finere pakker på deling likevel. Men fortsatt misfornøyd. Hva tenker dere om julekalender. Er det kun pakkekalender md litt fine pakker hver dag til hvert barn som gjelder nå? Der trenger ikke svar politisk korrekt;) Bare si hva dere mener og del gjerne hvordan dere løser kalenderbiten hos dere. Anonymkode: 85a29...fd8 her får min på snart 10 år : kinder sjokolade ( fikk av meg ) fotball klubben hn er i 1 stk godteri kalender ( fikk av en mye eldre fetter ) skarpelodd kalender ( fikk av gamle tante ) så får hn aktivitet og pakke kalender ( gave torsdager og julaften ) Hn setter veldig stor pris på at vi finner på noe sammen ,så den aktivitet og pakke kalenderen er poppis Anonymkode: 099f1...60b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #152 Skrevet 3. desember 2022 For å svare på spørsmålet til Ts, dere er ikke urimelige nei. De får jo noe hver dag med en vanlig sjokoladekalender også. Tenker at alle foreldre er ansvarlig for å lære barn om ulikheter blandt barn og familier, og at man skal sette pris på det man har. Jeg var veldig misunnelig på de som hadde pakkekalender når jeg vokste opp, mine skilte foreldre sukket over hvor mye kinder kalenderen kosta og hele førjulstiden var rett og slett bare dritt fordi jeg vokste opp i en familie med dårlig råd. Jeg er alene med et barn, og for første gang har jeg laget pakkekalender. Vi har snakket om at ikke alle pakkene er like "store". Gleden i ansiktet hans når han såg kalenderen, og kunne stolt fortelle til mormor at kalenderen hans er det mamma som har laget selv gjør det verdt det for min del. 😅 Om dette blir en tradisjon får vi se. Men det er nok ikke pakkekalendeten i seg selv som gir bortkjemte utakknemelige barn. 🤷♀️ Anonymkode: 0428d...f3b 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #153 Skrevet 3. desember 2022 Vi hadde først pakkekalender til våre to jenter for 3-4 år siden. Opplevde at de ble kravstore og bortskjemte. Forventet gave i hele desember, og ble sutrete og misfornøyde i januar. Så vi droppet gavekalender og er så glad for det valget. De siste par årene har de kun fått hver sin sjokoladekalender til en 10. Nå er de 8 og 11, og først i år fikk de en «dyrere» kalender (haribo og Kinder). De har helt glemt pakkekelader og spør ikke etter noe sånt. Heldigvis fornøyde unger. Orker ikke skape bortskjemte monstre. På skolen der jeg jobber kommer elever å viser fram hva de har fått i kalendergave hver dag. Noen barn har hele 4-5 ulike kalendere. Helt sykt. Lykke til med bortskjemte og kravstore barn og ungdommer. Anonymkode: db6b1...8d7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #154 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi hadde først pakkekalender til våre to jenter for 3-4 år siden. Opplevde at de ble kravstore og bortskjemte. Forventet gave i hele desember, og ble sutrete og misfornøyde i januar. Så vi droppet gavekalender og er så glad for det valget. De siste par årene har de kun fått hver sin sjokoladekalender til en 10. Nå er de 8 og 11, og først i år fikk de en «dyrere» kalender (haribo og Kinder). De har helt glemt pakkekelader og spør ikke etter noe sånt. Heldigvis fornøyde unger. Orker ikke skape bortskjemte monstre. På skolen der jeg jobber kommer elever å viser fram hva de har fått i kalendergave hver dag. Noen barn har hele 4-5 ulike kalendere. Helt sykt. Lykke til med bortskjemte og kravstore barn og ungdommer. Anonymkode: db6b1...8d7 Du jobber på skoler, med sånne holdinger? Trist . Forøvrig går det helt fint med mine selv om defor gavekalender Anonymkode: e682a...cdc 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #155 Skrevet 4. desember 2022 Vi kuttet ut pakkekalender for 3 år siden. FOR en lettelse! Nå er barna 9, 11 og 13 år og har hver sin Haribo-kalender. Ungene klager ikke 😀 Anonymkode: ec85b...e12 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #156 Skrevet 4. desember 2022 Vi har pakkekalender, men vi har gjort det litt anderledes i år. Før hadde begge barna gave hver dag, men nå som de er tenåringer så blir det fort ekstremt dyrt da det ikke lengre funker med en glitterpenn liksom. Så vi har gave 1 desember, og etter det hver fredag, lørdag og søndag. Hver kalendergave ligger mellom 50 og 200 kroner i pris, på juleaften får de kalendergave til 500 kroner hver. Det er fortsatt dyrt, men vi har spart mye på å gjøre det sånn. Mulig dette blir siste året med pakkekalender, vi kjører nok vipps kalender neste år. Terning og et visst antall tiere pr prikk på terningen. Det er måte på hvor lett det er å finne på forkjellige ting til slutt til pakkekalender for ungdommer så. Har nok selv følt litt på press på pakkekalender, men kanskje jeg selv har bidratt til det også uten å mene det. Uansett har jeg også kost meg i mange år å ordne for barna og pakke inn alle disse gavene. Anonymkode: 513c9...2e6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #157 Skrevet 4. desember 2022 Hadde pakkekalender da jeg var barn. Husker det gjorde adventstiden spesiell og alltid forventninger knyttet til hver dag med ny pakke. Var litt blanding av noe godteri eller en liten ting. Ikke noe dyrt, men husker 23/24 var den beste/fineste tingen. Hadde ikke rike foreldre eller noe men en kjedelig sjokoladekalender fra europris til 10kr kan ikke sammenlignes. Det er ikke prisen på pakkene som teller men spenningen. Anonymkode: 71a33...0bb 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #158 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde pakkekalender da jeg var barn. Husker det gjorde adventstiden spesiell og alltid forventninger knyttet til hver dag med ny pakke. Var litt blanding av noe godteri eller en liten ting. Ikke noe dyrt, men husker 23/24 var den beste/fineste tingen. Hadde ikke rike foreldre eller noe men en kjedelig sjokoladekalender fra europris til 10kr kan ikke sammenlignes. Det er ikke prisen på pakkene som teller men spenningen. Anonymkode: 71a33...0bb Dette er et godt poeng. At det er jo ikke prisen som teller, men spenningen. Anonymkode: 513c9...2e6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #159 Skrevet 4. desember 2022 Vi har pakkekalender og hatt det i alle år til vår jente som nå er 12. En, for oss, kjempefin tradisjon og fin tid på morgenen. Vi hører nok til de som har julaften hver dag i desember… Men, vi starter å kjøpe pakkegaver i januar og gjennom året. Pris pr. pakke ligger på rundt 400,-. Det kan være klær, sminke og pynteting. Vi har råd til det og da blir det sånn😊 Anonymkode: 626f8...e36
Honey Dew Skrevet 4. desember 2022 #160 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ukoselig og usunt. Nei takk. Hvorfor det? Hvorfor skal man ha den kalenderen du bestemmer, eller ingen? Mye mer økonomisk og mindre unødvendig shopping ved å lage en gjennomtenkt pakkekalender. Bedre for miljø og helse også. Anonymkode: 742e5...4f6 Ungene blir bortskjemte. Her i huset får barn gaver kun på julaften og fødselsdager. Ingen gaver utenom.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå