Honey Dew Skrevet 4. desember 2022 #161 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi hadde først pakkekalender til våre to jenter for 3-4 år siden. Opplevde at de ble kravstore og bortskjemte. Forventet gave i hele desember, og ble sutrete og misfornøyde i januar. Så vi droppet gavekalender og er så glad for det valget. De siste par årene har de kun fått hver sin sjokoladekalender til en 10. Nå er de 8 og 11, og først i år fikk de en «dyrere» kalender (haribo og Kinder). De har helt glemt pakkekelader og spør ikke etter noe sånt. Heldigvis fornøyde unger. Orker ikke skape bortskjemte monstre. På skolen der jeg jobber kommer elever å viser fram hva de har fått i kalendergave hver dag. Noen barn har hele 4-5 ulike kalendere. Helt sykt. Lykke til med bortskjemte og kravstore barn og ungdommer. Anonymkode: db6b1...8d7 Helt enig med deg. Dagens foreldre skaper kravstore barn.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #162 Skrevet 4. desember 2022 Jeg tenker som en annen her skrev at de tingene i pakkene som blir nevnt er de store tingene. Min datter får julegenser, julepysj, sko til julaften og julekjole som store ting i kalenderen. Ellers får hun tannbørste, tannkrem, balsamspray, ny hårbørste, hårstrikk, klemmer, lipsyl, neglelakk, litt hobbyting og andre småting. Veldig mye av det hun får i kalenderen er ting jeg ville kjøpt til henne før jul uansett (eller generelt). Men det er jo klart, er mye gøyere å fortelle i barnehagen at hun fikk gullsko enn at hun fikk ny hårbørste. Anonymkode: abbaf...0a2 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #163 Skrevet 4. desember 2022 Honey Dew skrev (31 minutter siden): Ungene blir bortskjemte. Her i huset får barn gaver kun på julaften og fødselsdager. Ingen gaver utenom. Nei de blir ikke bortskjemte av kalebder Anonymkode: e682a...cdc 5
Honey Dew Skrevet 4. desember 2022 #164 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei de blir ikke bortskjemte av kalebder Anonymkode: e682a...cdc Det blir de av gavekalender.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #165 Skrevet 4. desember 2022 Hadde pakkekalender to år til mine to og da åpnet de annenhver dag. Ikke sjans for at jeg lagde 48 pakker. Nå er de tenåringer og har hver sin Flax kalender. Ingen klaging på det. Dere må gjøre deres greie uavhengig hva andre gjør. Det viser seg ofte at en pakkekalender ikke er så spennende, likevel. De får gaver til jul, ikke hver dag hele desember. Anonymkode: b04f0...6ce
Gjest vilkåret Skrevet 4. desember 2022 #166 Skrevet 4. desember 2022 Sekundet det blir protester må du sette ned foten. Pakkekalender er noe du har gjort for å glede, om det blir sutring og klaging blir det ingen giverglede og ingen pakkekalender på dem. Hva andre barn får har ingenting med saken å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #167 Skrevet 4. desember 2022 Honey Dew skrev (47 minutter siden): Ungene blir bortskjemte. Her i huset får barn gaver kun på julaften og fødselsdager. Ingen gaver utenom. Syne ikke det er fint av deg å snakke ned andre foreldre som gjør ting annerledes enn deg, og kalle deres stil og barna deres bortskjemte. Hadde noen kommentert måten du gir på, så hadde du blitt sur Anonymkode: 0d8a0...b7d 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #168 Skrevet 4. desember 2022 Honey Dew skrev (12 minutter siden): Det blir de av gavekalender. Absolutt ikke:) Anonymkode: e682a...cdc 5
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #169 Skrevet 4. desember 2022 Honey Dew skrev (18 timer siden): Det er jo bare å la være å lage disse kalenderne. Det er helt vilt at unger skal få gaver hver dag frem til jul. Kjøp sjokoladekakender. Det holder i massevis. For det første liker ikke barnet mitt godteri, så det ville jo blitt litt tragisk å tvinge i henne sjokolade hver dag i desember. For det andre syns jeg det er koselig å lage pakkekalender og barnet mitt setter veldig pris på det. Juletradisjoner er koselig❤️ Jeg er selv oppvokst med pakkekalender, og husker hvor mye jeg satt pris på det også. Jeg ser mange argumenterer for at godterikalender er best, for barn blir bortskjemte av pakkekalender. Jeg tviler på at de fleste barn vil ende opp som bortskjemte drittunger ved å få pakkekalender 23/24 dager i desember, om man ikke får alt man peker på resten av året. For er det sånn at 24 dager i året skaper bortskjemte drittunger, undrer jeg på hva godteri hver dag i desember (og kanskje enda mer godteri i selve juleuka) vil gjøre med barn. Det er jo studier som viser at et jevnlig inntak av sukker kan påvirke signalstoffer i hjernen, slik at man kan kjenne på en slags avhengighet/abstinens om man ikke lengre får tilført sukker hver dag. Men så må man jo klare å stille kritiske spørsmål til alt man leser. Man kan jo for eksempel diskutere hvor lenge man må spise godteri daglig for å oppnå denne avhengigheten, og hvor mye man må spise. Det vil nok være individuelt, og kanskje aldersbetinget? Og kanskje også være påvirket av mengde sukker man spiser resten av året? Akkurat som at en pakkekalender ikke automatisk skaper bortskjemte barn. Du kan gjerne synes at det er vilt at barn får pakkekalender. Jeg syns det er litt vilt at voksne folk er så motstander av pakkekalender, og mener at andre foreldre kun skal gi sjokoladekalender til egne barn. Anonymkode: 20d8e...723 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #170 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For det første liker ikke barnet mitt godteri, så det ville jo blitt litt tragisk å tvinge i henne sjokolade hver dag i desember. For det andre syns jeg det er koselig å lage pakkekalender og barnet mitt setter veldig pris på det. Juletradisjoner er koselig❤️ Jeg er selv oppvokst med pakkekalender, og husker hvor mye jeg satt pris på det også. Jeg ser mange argumenterer for at godterikalender er best, for barn blir bortskjemte av pakkekalender. Jeg tviler på at de fleste barn vil ende opp som bortskjemte drittunger ved å få pakkekalender 23/24 dager i desember, om man ikke får alt man peker på resten av året. For er det sånn at 24 dager i året skaper bortskjemte drittunger, undrer jeg på hva godteri hver dag i desember (og kanskje enda mer godteri i selve juleuka) vil gjøre med barn. Det er jo studier som viser at et jevnlig inntak av sukker kan påvirke signalstoffer i hjernen, slik at man kan kjenne på en slags avhengighet/abstinens om man ikke lengre får tilført sukker hver dag. Men så må man jo klare å stille kritiske spørsmål til alt man leser. Man kan jo for eksempel diskutere hvor lenge man må spise godteri daglig for å oppnå denne avhengigheten, og hvor mye man må spise. Det vil nok være individuelt, og kanskje aldersbetinget? Og kanskje også være påvirket av mengde sukker man spiser resten av året? Akkurat som at en pakkekalender ikke automatisk skaper bortskjemte barn. Du kan gjerne synes at det er vilt at barn får pakkekalender. Jeg syns det er litt vilt at voksne folk er så motstander av pakkekalender, og mener at andre foreldre kun skal gi sjokoladekalender til egne barn. Anonymkode: 20d8e...723 Trodde tråden opprinnelig handlet om press og ikke rettferdiggjøre pakkekalender. Folk gjør da som man vil. Anonymkode: bd9c2...da1
Mooza Skrevet 4. desember 2022 #171 Skrevet 4. desember 2022 Høres ut som du har kravstore barn TS, og at du må senke forventningene deres. Jeg endte opp med å lage pakkekalender i år. Det er en felles pakkekalender. Hunden fikk første pakke, tørket biffstrimler. Det var stas for alle da ungene pakket opp for hunden og den var veldig ivrig. Så har jeg pakket inn litt tvist, et dikt til hver av ungene, en ny slikepott til mannen siden han lager julekaker, tyggis, små pynteting fra søstrene greene, pensler. osv. Det meste er jo til jentene, men ikke alt. Litt til mannen og 4 pakker til hunden. Det er ike dyre ting, men det er kosen og at vi alle sitter ved middagsbordet og åpner opp. Det handler om at fellesskapet og ikke at de skal ha ting. 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #172 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 3.12.2022 den 3.16): Vår to får pakkekalender, men bare en som de deler på og trekker annenhver dag. De får da litt fine gaver til mellom 50-100 kr. Ting de har ønsket seg. Som en ren forsmak på julegavene. Det fungerte greit de først 4 årene, men nå ble det plutselig store protester i år. Særlig fra eldste. Mye sutring og misnøye fordi de ikke får hver sin gave. Hjelper ikke så mye at de får hver sin sjokoladekalender de åpner daglig i tillegg heller. Det er pakken som teller. Eldste på 6 år kunne fortelle at en klassevenninne hadde med seg en flott gave hun hadde fått i kalenderen 1.desember. Vi snakker om gave til minst 200 kr, sikkert mer. Og vet jo at mange sikkert får enda større gaver i kalenderen i finere strøk. Så nå begynner jeg å lure på om det er vi som er smålige. Jeg er født og oppvokst på 80-tallet og da var sjokoladekalender mer enn bra nok. Kanskje jeg ikke følger med i tiden? Er vi urimelige mot barna våre som ikke gor dem hver sin pakkekalender i 2022?🤔 Jeg har sagt til jenta vår at de skal få hver sin gavekalender neste år, men da blir det såfall bare småting. Klemmer, strikker, pynteting, viskelær etc. Da fikk hun noe å tenke på…og kom frem til at hun ville ha en kalender med finere pakker på deling likevel. Men fortsatt misfornøyd. Hva tenker dere om julekalender. Er det kun pakkekalender md litt fine pakker hver dag til hvert barn som gjelder nå? Der trenger ikke svar politisk korrekt;) Bare si hva dere mener og del gjerne hvordan dere løser kalenderbiten hos dere. Anonymkode: 85a29...fd8 Altså…Hadde sagt at da får hun ikke pakkekalender! Bortskjemt kalles dette. Å fortsette å dille med at hun skal få egen neste år hjelper jo ikke i det hele tatt. Mine får også pakkekalender. I år har vi, som alle andre, dårligere økonomi, så da blir det kun pakker i helgene, og det godtok de og var strålende fornøgd med en flaske julebrus og et Kinderegg nå i helga. Det er jo ikke meningen at det skal være dyre pakker hver dag! Poenget er en liten nedtelling til jul! Anonymkode: e76e9...665 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #173 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi har pakkekalender og hatt det i alle år til vår jente som nå er 12. En, for oss, kjempefin tradisjon og fin tid på morgenen. Vi hører nok til de som har julaften hver dag i desember… Men, vi starter å kjøpe pakkegaver i januar og gjennom året. Pris pr. pakke ligger på rundt 400,-. Det kan være klær, sminke og pynteting. Vi har råd til det og da blir det sånn😊 Anonymkode: 626f8...e36 Får datteren deres gave til 400kr hver dag i desember? Så gaver til rundt 10 000 FØR julaften???? Vi har god råd, men dette er det villeste jeg har hørt. Anonymkode: c8b18...710 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #174 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Får datteren deres gave til 400kr hver dag i desember? Så gaver til rundt 10 000 FØR julaften???? Vi har god råd, men dette er det villeste jeg har hørt. Anonymkode: c8b18...710 Venninnen til datteren min får flere kalendre hvert år. En med ting hun trenger (sier mor) med diverse klær, som votter, julekjole osv. Og en med ting hun ønsker seg. I fjor var en av gavene ekte perlearmbånd. Det er det villeste jeg har hørt. Men det er det jeg skrev tidligere i tråden her, noen får alltid mer, dyrere og bedre. Det må vi bare leve med. Anonymkode: a939d...967
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #175 Skrevet 4. desember 2022 Har ikke pakkekalender. Er noen i klassen som har, men jeg forklarer bare at jeg synes det blir alt for mange små ting. Og da var det ok. Blir sikkert mas igjen når hun blir større. Foreløpig holder det lenge så lenge kalenderen har luker. Vi har ikke gaver til bursdagersfeiring i klassen heller, men gir 20 kr hver pluss et kort/tegning. Anonymkode: 4b8bf...ee4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #176 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vi har pakkekalender og hatt det i alle år til vår jente som nå er 12. En, for oss, kjempefin tradisjon og fin tid på morgenen. Vi hører nok til de som har julaften hver dag i desember… Men, vi starter å kjøpe pakkegaver i januar og gjennom året. Pris pr. pakke ligger på rundt 400,-. Det kan være klær, sminke og pynteting. Vi har råd til det og da blir det sånn😊 Anonymkode: 626f8...e36 Beklager å måtte si det, men det er jo helt sykt! har også råd men å drive på sånn er jo direkte tankeløst. Anonymkode: 4b8bf...ee4 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #177 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): For det første liker ikke barnet mitt godteri, så det ville jo blitt litt tragisk å tvinge i henne sjokolade hver dag i desember. For det andre syns jeg det er koselig å lage pakkekalender og barnet mitt setter veldig pris på det. Juletradisjoner er koselig❤️ Jeg er selv oppvokst med pakkekalender, og husker hvor mye jeg satt pris på det også. Jeg ser mange argumenterer for at godterikalender er best, for barn blir bortskjemte av pakkekalender. Jeg tviler på at de fleste barn vil ende opp som bortskjemte drittunger ved å få pakkekalender 23/24 dager i desember, om man ikke får alt man peker på resten av året. For er det sånn at 24 dager i året skaper bortskjemte drittunger, undrer jeg på hva godteri hver dag i desember (og kanskje enda mer godteri i selve juleuka) vil gjøre med barn. Det er jo studier som viser at et jevnlig inntak av sukker kan påvirke signalstoffer i hjernen, slik at man kan kjenne på en slags avhengighet/abstinens om man ikke lengre får tilført sukker hver dag. Men så må man jo klare å stille kritiske spørsmål til alt man leser. Man kan jo for eksempel diskutere hvor lenge man må spise godteri daglig for å oppnå denne avhengigheten, og hvor mye man må spise. Det vil nok være individuelt, og kanskje aldersbetinget? Og kanskje også være påvirket av mengde sukker man spiser resten av året? Akkurat som at en pakkekalender ikke automatisk skaper bortskjemte barn. Du kan gjerne synes at det er vilt at barn får pakkekalender. Jeg syns det er litt vilt at voksne folk er så motstander av pakkekalender, og mener at andre foreldre kun skal gi sjokoladekalender til egne barn. Anonymkode: 20d8e...723 Det er når barna begynner å klage og bli misfornøyde for innholdet i pakkekalenderen som viser at barna er bortskjemte. Anonymkode: e76e9...665 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #178 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du jobber på skoler, med sånne holdinger? Trist . Forøvrig går det helt fint med mine selv om defor gavekalender Anonymkode: e682a...cdc Sånne holdninger? At jeg påpeker at mange barn i dag lett kan bli bortskjemte og kravstore? Det er dessverre resultatet med dagens foreldregenerasjon. Jeg jobber på en skole for de rike, og jeg kan love deg at der er det mange bortskjemte enere. Anonymkode: db6b1...8d7
sommermor Skrevet 4. desember 2022 #179 Skrevet 4. desember 2022 Pilotfrue gav visst sin to åring en iphone i kalenderen i år. Det er galskap.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #180 Skrevet 4. desember 2022 sommermor skrev (8 minutter siden): Pilotfrue gav visst sin to åring en iphone i kalenderen i år. Det er galskap. Dyr biteleke. Anonymkode: c8b18...710 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå