Gå til innhold

Presset rundt gavekalender

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2022 den 3.16):

Vår to får pakkekalender, men bare en som de deler på og trekker annenhver dag. De får da litt fine gaver til mellom 50-100 kr. Ting de har ønsket seg. Som en ren forsmak på julegavene.

Det fungerte greit de først 4 årene, men nå ble det plutselig store protester i år. Særlig fra eldste. Mye sutring og misnøye fordi de ikke får hver sin gave. Hjelper ikke så mye at de får hver sin sjokoladekalender de åpner daglig i tillegg heller. Det er pakken som teller.

Eldste på 6 år kunne fortelle at en klassevenninne hadde med seg en flott gave hun hadde fått i kalenderen 1.desember. Vi snakker om gave til minst 200 kr, sikkert mer. Og vet jo at mange sikkert får enda større gaver i kalenderen i finere strøk.

Så nå begynner jeg å lure på om det er vi som er smålige. Jeg er født og oppvokst på 80-tallet og da var sjokoladekalender mer enn bra nok. Kanskje jeg ikke følger med i tiden? Er vi urimelige mot barna våre som ikke gor dem hver sin pakkekalender i 2022?🤔

Jeg har sagt til jenta vår at de skal få hver sin gavekalender neste år, men da blir det såfall bare småting. Klemmer, strikker, pynteting, viskelær etc. Da fikk hun noe å tenke på…og kom frem til at hun ville ha en kalender med finere pakker på deling likevel. Men fortsatt misfornøyd.

Hva tenker dere om julekalender. Er det kun pakkekalender md litt  fine pakker hver dag til hvert barn som gjelder nå?

Der trenger ikke svar politisk korrekt;) Bare si hva dere mener og del gjerne hvordan dere løser kalenderbiten hos dere.

Anonymkode: 85a29...fd8

skjønner ikke at folk gidder pakkekalender når det fins så mange kjekke ferdige kalendere nå. Og for de små ungene? Var det ikke meningen at rampenissen skulle være en sånn anti pakkekalendergreie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår to får pakkekalender, men bare en som de deler på og trekker annenhver dag. De får da litt fine gaver til mellom 50-100 kr. Ting de har ønsket seg. Som en ren forsmak på julegavene.

Det fungerte greit de først 4 årene, men nå ble det plutselig store protester i år. Særlig fra eldste. Mye sutring og misnøye fordi de ikke får hver sin gave. Hjelper ikke så mye at de får hver sin sjokoladekalender de åpner daglig i tillegg heller. Det er pakken som teller.

Eldste på 6 år kunne fortelle at en klassevenninne hadde med seg en flott gave hun hadde fått i kalenderen 1.desember. Vi snakker om gave til minst 200 kr, sikkert mer. Og vet jo at mange sikkert får enda større gaver i kalenderen i finere strøk.

Så nå begynner jeg å lure på om det er vi som er smålige. Jeg er født og oppvokst på 80-tallet og da var sjokoladekalender mer enn bra nok. Kanskje jeg ikke følger med i tiden? Er vi urimelige mot barna våre som ikke gor dem hver sin pakkekalender i 2022?🤔

Jeg har sagt til jenta vår at de skal få hver sin gavekalender neste år, men da blir det såfall bare småting. Klemmer, strikker, pynteting, viskelær etc. Da fikk hun noe å tenke på…og kom frem til at hun ville ha en kalender med finere pakker på deling likevel. Men fortsatt misfornøyd.

Hva tenker dere om julekalender. Er det kun pakkekalender md litt  fine pakker hver dag til hvert barn som gjelder nå?

Der trenger ikke svar politisk korrekt;) Bare si hva dere mener og del gjerne hvordan dere løser kalenderbiten hos dere.

Dagens barn er bare bortskjemte drit unger stort sett som sutrer og krever og tafatte foreldre som gir etter.

God oppdragelse gitt.. 

Anonymkode: 0ec1a...9fa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dyr biteleke.

Anonymkode: c8b18...710

Ja en kan lure på hva samme barn får til jul.

Skrevet

50-100kr annenhver dag? Det er 600 til 1200kr per barn UTEN OM julegavene. Det er helt hinsides. Vi har aldri hatt pakkekalender. Eller jo, da fikk vi pakke hver lørdag, som vi gledet oss til hele uka. Høres helt hinsides ut at barn skal få gaver hver dag i nesten hele desember. Det blir jo svimlende summer tilslutt. Stakkars de som ikke har råd til å følge julegalskapen..

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2022 den 6.59):

Pressa? Og hva vet du hva andre bruker? Vi kjøper mye på tilbud, starter tidlig og får derfor gaver som er dyre til rimelig pris. Vi ønsker ikke gi ræl som bare blir liggende eller  kastet, så heller litt dyrere gaver. I år har jeg brukt 300 på minstemann, men det hadde kostet 800 om jeg kjøpte til full pris og ikke på tilbud.

Største får for mer, ettersom det er snakk om ungdom. Pakkekalender er tradisjon for oss og kommer til å for li tradisjon også kår de flytter ut, vi startet med det når største bar 1 år.

Anonymkode: e682a...cdc

1 år? Noe så unødvendig. De skjønner jo ikke hva det er engang. Snakk om å bukke under for et hinsides press. 

• Nyttig 1
Skrevet

Pakkekalender er i min verden utvanning av julaften. Advent er ventetid til jul, når barn får gaver - og det er på julaften, ikke hver morgen i desember. Man er jo med å skape skyhøye forventninger hos ungene.

Jeg har kjøpt et lite hus med 24 små skuffer, der er det plass til en liten bit sjokolade og barna elsker huset som kommer frem hvert år. På lørdager ligger det en liten lapp i skuffen fordi da får de litt mer og de må lete i huset hvor jeg har gjemt det. Veldig populært.

Jeg har såklart fått spørsmål fra ungene hvorfor "alle andre" får gaver hele tiden men da svarer jeg at vi er "familie X" og ikke "alle andre".

At "alle andre" reiser til syden hver sommer, får ny mobil hvert år, får lov å spille fortnite når de er 8 år, får være våken til kl 22 på en skoledag er noe barna bruker som argument å skape dårlig samvittighet hos foreldre, er man svak for å gi etter for å hindre at egne barn ikke havner bakpå har jeg en liten hemlighet: alle andre er 3-4 stykk i en klasse/blant vennene.

Anonymkode: 78660...5b5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her har jeg valgt å ikke ha pakkekalender før ungen ber om det selv. Hen er 5 år nå og går siste år i bhg. Den er liten og det er ikke noe press på materielle ting. Ungen er storfornøyd med sjokoladekalender. Har forsøkt lego før, men det var ikke så interessant. Regner med tema pakkekalender kommer opp neste år når det er skoletid, og jeg tenker da at jeg får ta en nøktern tilnærming til det. Man trenger ikke ha gaver på 50 kr per dag. En sjokoladebit fra for eksempel Twist bør holde.

Anonymkode: 5d339...20c

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sånne holdninger? At jeg påpeker at mange barn i dag lett kan bli bortskjemte og kravstore? Det er dessverre resultatet med dagens foreldregenerasjon. Jeg jobber på en skole for de rike, og jeg kan love deg at der er det mange bortskjemte enere. 

Anonymkode: db6b1...8d7

Ja sånne holdninger.  Som bortskjemte og kravstore og lykke til med det! Vel jeg har ungdom og det har altså gått helt fint selv om det har vært pakkekalender hvert år. 

• Liker 2
Skrevet
Maleficenta skrev (8 timer siden):

skjønner ikke at folk gidder pakkekalender når det fins så mange kjekke ferdige kalendere nå. Og for de små ungene? Var det ikke meningen at rampenissen skulle være en sånn anti pakkekalendergreie?

Du Skjlnner ikke det? Jeg skjønner ikke poenget med ferdig kalender når man kan pakke inn selv og gi ting som blir bruktb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dagens barn er bare bortskjemte drit unger stort sett som sutrer og krever og tafatte foreldre som gir etter.

God oppdragelse gitt.. 

Anonymkode: 0ec1a...9fa

Enkelte av Dagens voksne er så vanvittig dømmende og ekle i beskrivelser av barn at jeg blir skremt 

De fikk nok god oppdragelse !

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (2 timer siden):

1 år? Noe så unødvendig. De skjønner jo ikke hva det er engang. Snakk om å bukke under for et hinsides press. 

Press? Eh nei, var ingen som presset meg til det. Hvorfor bry deg om hva andre gjør egentlig ? Herregud enkelte mennesker altså. Noe så unødvendig å legge seg borti hva andre velger 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2022 den 5.46):

Selv om det er press, trenger man ikke bukke under for det. Ta styring i eget liv!

Anonymkode: 299aa...b57

Enig, men jeg husker hvor spesielt det var 💛

Usikker på om jeg skal. Hater kommersielle ting, men gøy å få barna til å føle seg spesielle. 

Skrevet

Har aldri kjent på press om hverken det ene eller det andre. Folk får gjøre som de vil, lar ikke det påvirke meg eller min familie. Det vil alltid være noen som har «alt» eller mer enn andre. Det får så være! 

Ungene her har vært fornøyd med sjokoladekalender. De får gaver til jul. Prøver å lære ungene takknemlighet over det vi har. 

Anonymkode: b15e1...808

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har aldri kjent på press om hverken det ene eller det andre. Folk får gjøre som de vil, lar ikke det påvirke meg eller min familie. Det vil alltid være noen som har «alt» eller mer enn andre. Det får så være! 

Ungene her har vært fornøyd med sjokoladekalender. De får gaver til jul. Prøver å lære ungene takknemlighet over det vi har. 

Den eneste forskjellen på din og min kalender, er at jeg har pakket inn hver ting hun får. Mens hos deg er det i en ferdig kalender. Her er det ikke snakk om noen store summer, 1 blyant fra Normal til 4 kroner eller et fat fra brukthandelen til noen få kroner.

Anonymkode: 6da31...bf1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2022 den 3.22):

Velkommen til hverdagen som foreldre til skolebarn, og etterhvert preteens og teens.

Nei, du er ikke urimelig, og det må du bare fortelle deg selv først som sist. 

For de neste årene vil eldste se mer og mer mot andre, og stadig sammenligne seg mot de som får mer. Sko, klær, ferieturer, spill, mobiltelefon.... Og alt vil være "urettferdig", og dere vil være "dumme". 

Anonymkode: acb3f...17b

Signerer dette. 

Du er ikke urimelig, smålig eller kjip, TS.

Det er bare slik at jo større barna blir, jo mer sammenligner de seg selv med vennene. Mitt skolebarn er likeså. Vi insisterer på å lære barna at materielle ting ikke er alt og at ikke alle må ha samme ting ... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den eneste forskjellen på din og min kalender, er at jeg har pakket inn hver ting hun får. Mens hos deg er det i en ferdig kalender. Her er det ikke snakk om noen store summer, 1 blyant fra Normal til 4 kroner eller et fat fra brukthandelen til noen få kroner.

Anonymkode: 6da31...bf1

Og det er helt greit. 
Jeg har ikke tålmodighet eller tid til å finne på 24 småpakker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du Skjlnner ikke det? Jeg skjønner ikke poenget med ferdig kalender når man kan pakke inn selv og gi ting som blir bruktb

du misforstår neg. Jeg skjønner ikke poenget med at det fortsatt er press med å måtte ha pakkekalender når det er så mange kjekke ferdige kalendre. Liksom hvorfor er ikke engang de bra nok? Det som var poenget mitt

Skrevet

Jeg syntes det er sykt at det skal fråtses i gaver i en hel måned. Vi har ikke pakkekalender , og det går helt fint. Folk får bruke pengene sine som dem selv vil, men null sympati fra meg når ungene ikke lenger er førnøyd med "bare" ditten og datten i kalanderen.

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har pakkekalender til barna på 4 og 6 år. De får hver sin kalender. Har kjøpt to legobyggesett som vi har fordelt i posene. En del dager får de også en bitteliten godteriting, type fox, liten haribo-pose o.l. Noen dager får de en aktivitet i stedet for legodeler, type tur til svømmehallen, kino og besøksgård. Dette er aktiviteter vi antakelig hadde gjort uansett.

Tidligere har eldste fått ferdigkjøpt legokalender, men vi synes det blir så utrolig mange småting som flyter rundt og vil heller at de sitter igjen med en litt større, fin ting. Tenker også at det kan være fint at byggingen tar tid, og at man ikke får noe ferdig med en gang.

Et par ganger i uka kommer rampenissen på besøk.

Jeg synes barna dine er heldige som får såpass dyre gaver i kalenderen, og det er fint at de ikke får hver dag når de får så fine gaver.

Anonymkode: 34c59...3d6

• Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (52 minutter siden):

du misforstår neg. Jeg skjønner ikke poenget med at det fortsatt er press med å måtte ha pakkekalender når det er så mange kjekke ferdige kalendre. Liksom hvorfor er ikke engang de bra nok? Det som var poenget mitt

Jeg synes det er veldig mye småtterier som blir slengende rundt i de ferdige kalenderene. Har derfor en egenmekket.

Anonymkode: 34c59...3d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...