AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #121 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok, så du kjøper aldri noe nytt til deg eller barna dine (om du har) utenom når du har bursdag eller jul? Anonymkode: 20d8e...723 Klær eller sengetøy som de må ha, får de. Anonymkode: fa63c...dbd
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #122 Skrevet 3. desember 2022 Mine barn (3 stk) har aldri fått pakkekalender. Fordi: 1) Dyrt 2) Inneholder stort sett crap de ikke trenger. Jada, jeg vet noen gir sokker og truser og sånt, men mine tre gutter gir F i sokker og truser. 3) Jeg har ikke tid 4) Jeg har ikke lyst De får bestemme kalender selv, bestiller fra Lekekassen. Dvs de får bestille innen visse grenser, de aller dyreste kalendrene får de ikke. Eldste er 14 og ønsker Flax-kalender til 100kr, yngste har Lego Star Wars, mellomste har Pokémon. Kjøper helst kalendere på salg. Fungerer helt fint. Barna er ikke skadet, har aldri gitt uttrykk for å savne pakkekalender, og de er ikke utsatt for omsorgssvikt selv om jeg ikke pakker inn 72(!!!!) gaver. Anonymkode: 5cae0...dde 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #123 Skrevet 3. desember 2022 Jeg har vokst opp med hjemmelaget pakke kalender, elsket det som liten. Mannen min også. Barna våre har arvet våre hjemmebroderte kalendere, og nå samarbeider jeg og mamma om å lage kalenderen deres. Vi begynner allerede på sommeren, og finner stadig små, fine ting vi tenker passer inn i løpet av høsten. Ikke noe stress, ikke noe økonomisk byrde. Pakkekalenderen gir både oss og barna stor glede gjennom hele desember, slik det gjorde for meg når jeg var liten. For vår familie passer det mye bedre, enn å gi ungene godteri hver dag i desember. Men jeg tenker selvfølgelig ikke noe annet om de som velger den veien, enn at de har andre juletradisjoner enn oss. Vi har ikke rampenisse, noe som sikkert hadde vært morsomt, og "alle andre" har det, men sånn er livet. Alle familier gjør ting forskjellig, og jo tidligere barna lærer det - jo bedre. Vi kan ikke gå rundt og viske ut forskjellene for at ingen barn skal føle på misunnelse. Hadde ungene vært misfornøyde eller klaget på pakkekalenderen, ville jeg fjernet hele eller deler av den til de forsto at det er lurt å sette pris på det man faktisk har... Anonymkode: 1850f...7bf 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #124 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Den eneste på avdelingen til yngste som har pakkekalender har en ung mor med bleket hår, brunsnegleøyenbryn og ingen jobb. Personlig ville jeg ikke prioritert å gi datteren 24 små pakker med ræl når økonomien er trang. Anonymkode: 2a01b...3bd Ja for du vet hva alle barna har? Jøss Anonymkode: e682a...cdc 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #125 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): . Forstår barna også, om de får en "liten sak" som stod langt fra forventningene. Min ble alltid skuffet over sokker og boxershorts og andre småting så jeg gadd ikke fortsette med pakkekalender. Anonymkode: 06138...d82
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #126 Skrevet 3. desember 2022 (Jeg ville forresten gått for sjokoladekalender, som er enklest og billigst, hvis det ikke hadde vært for at et av barna er overvektig. Så godteri hver dag er det siste han trenger.) Anonymkode: 5cae0...dde
Visla Skrevet 3. desember 2022 #127 Skrevet 3. desember 2022 Jeg har 4 barn på 2, 6, 8 og 12 år, og ble samboer med en mann som har ei på 14 år i sommer. mine barn er vant med hver sin sjokolade/godtekalender fra butikken, og at jeg heller bruker pengene på at vi går på kino eller juleteater. Hans datter er vant med pakkekalender. Så i år ble det pakkekalender på alle og vi skal på kino. kjøpte store godteposer i taxfree og litt forskjellig i Sverige i november. Så de får hver sin pakke med litt godteri hver dag:) 12 og 14 åringen har ikke uttrykt noe misnøye
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #128 Skrevet 3. desember 2022 Vi har nok skjemt bort barna våre. Da jeg var barn hadde vi pakkekalender. Mamma satt og pakket inn 24x2 små pakker med stort sett én twist eller noe liknende. På den tiden var faktisk pakkekalenderen mer økonomisk enn de man kjøpte på butikken. Vi tenkte aldri tanken på å være misfornøyd. Hva var alternativet, liksom? Nada. Barna i dag er jo ikke fornøyd med en twist om de ser at de egentlig kan få mer. Og det lærer mange veldig fort at de kan. Mange foreldre har jo en veldig lang strikk når det kommer til å bruke penger på materielle ting, og mange måler seg veldig med alle andre, higer etter likhet. Dessuten lever vi jo i et ekstremt materialistisk overflodsamfunn, så at barna våre også da lever slik, er jo helt innlysende. Anonymkode: 0cbc1...f41 1
Bacteria Skrevet 3. desember 2022 #129 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Den eneste på avdelingen til yngste som har pakkekalender har en ung mor med bleket hår, brunsnegleøyenbryn og ingen jobb. Personlig ville jeg ikke prioritert å gi datteren 24 små pakker med ræl når økonomien er trang. Anonymkode: 2a01b...3bd Haha… mor på 50 med fire barn og uplukkede øyenbryn og naturlig hårfarge. Har pakkekalendere… sender til og med 😅 Nå må alle roe seg litt ned her. Jeg koser meg med å pakke inn og samle småting. Utrolig at folk her i tråden blir ufine mot hverandre basert på hvilken kalenderløsning andre folk velger 😵💫 Samme … diskusjonen hver år. Begynner å bli juletradisjon 🎄 3 1
Honey Dew Skrevet 3. desember 2022 #130 Skrevet 3. desember 2022 Det er jo bare å la være å lage disse kalenderne. Det er helt vilt at unger skal få gaver hver dag frem til jul. Kjøp sjokoladekakender. Det holder i massevis.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #131 Skrevet 3. desember 2022 Jentungen her i huset har alltid fått pakkekalender. Men i år spurte hun om jeg heller kunne donere pengene jeg skulle brukt på kalender, til en organisasjon for psykisk helse. Må si at jeg er veldig stolt over tenåringen min, som hverken krever eller forventer pakkekalender. 😊 Anonymkode: 5deaa...a84 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #132 Skrevet 3. desember 2022 Honey Dew skrev (22 minutter siden): Det er jo bare å la være å lage disse kalenderne. Det er helt vilt at unger skal få gaver hver dag frem til jul. Kjøp sjokoladekakender. Det holder i massevis. Nei takk , sjokolade hver dag vil ikke vi gi Anonymkode: e682a...cdc
Honey Dew Skrevet 3. desember 2022 #133 Skrevet 3. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei takk , sjokolade hver dag vil ikke vi gi Anonymkode: e682a...cdc Da får dere la være å ha kalender da. Endret 3. desember 2022 av Honey Dew
Tutta89 Skrevet 3. desember 2022 #134 Skrevet 3. desember 2022 Her bestilte vi kalender fra lekekassen til yngste som han fikk velge selv (type lego, pokemon, dinosaur og lignende). Eldste fikk smarties kalender og får en liten gave hver søndag i desember😊
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #135 Skrevet 3. desember 2022 Har laget pakkekalender noen år jeg har hatt tid OG penger, men ungen forventer det ikke. Ting de fikk sist gang er ting jeg har planlagt å kjøpe likevel. Julesokker, juleundertøy, juleklær, reisesett med tannbørster en dag vi skulle på overnattingsbesøk, litt sjokolade innimellom, hårstrikker. På julaften eller lille julaften fikk de ny julepysj. Andre ting var nye votter/vanter, reflekser. Jenta fikk nye juleøredobber, julehårpynt, nye julestrømpebukser. De fikk ny pepperkakeform den dagen vi skulle bake pepperkaker, de fikk ny juletrepynt den dagen vi skulle pynte juletreet. De fikk juleskål dagen de hadde julegrøt på skolen. De fikk nye batterier til utstyr (det går mye batterier til playstation controller), nye ladekabler til telefoner, litt julepynt, lypsyler. Ja, det tok tid, penger og planlegging, men igjen det er ting jeg som oftest kjøper likevel, det kom bare i form av pakke. I år altså ikke tatt meg råd. Ungene klager ikke. Anonymkode: edac1...9dc
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #136 Skrevet 3. desember 2022 Honey Dew skrev (36 minutter siden): Da får dere la være å ha kalender da. Fordi ? Vi synes pakkekalender er topp vi Anonymkode: e682a...cdc 3
Rucula Skrevet 3. desember 2022 #137 Skrevet 3. desember 2022 Her er det ingen pakker, kun rampenisse og Haribo kalender Og det er sinnsykt stas! Ungen har gledet seg siden juni! Snakker om rampenissen heeeeeeele tiden
Anonymbruker*** Skrevet 3. desember 2022 #138 Skrevet 3. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Pakkekalender synes jeg er noe tull. Hele poenget med å måtte vente til jul er jo å lære at man må være tålmodig og prioritere hva man har lyst på. Pakke kalender er en pose og sekk løsning for bortskjemte barn, som oppdras til å bli materialistiske individer uten en utviklet sans for å vurdere hva ting er verdt. Når jeg ønsket meg noe som barn, så måtte jeg vente til jul, selv om det var August. Så nå som jeg er voksen har jeg et lavt eller moderat konsum-nivå. Om jeg ønsker meg noe nytt, så har jeg lært fra tidlig av at da må man vente (spare). Når man ikke jobber for pengene selv er det veldig vanskelig å forstå hvor mye 1000 kr eller 10 000kr faktisk er. Så om man lærer at 1000 kr er 3 måneder med venting, da lærer man verdien. Ja det er "frustrerende" for de, det er jo der læringen ligger. Den enkleste løsninger med verst langsiktige konsekvenser er jo å bukke under for presset og skjemme bort. Jeg ville hvert fall ikke brydd meg om at de har venner som er bortskjemt. Anonymkode: e93ba...468 Det var da voldsomme konklusjoner du har trukket. Jeg fikk pakkekalender fra jeg var veldig lita til jeg var 13-14 år gammel, og syntes sjokoladekalender virket litt trist som barn. Likevell klarte jeg problemfritt å forvalte en lav månedsinntekt når jeg flyttet hjemmefra som 17 åring. 10 år senere er jeg fremdeles sparsommlig og handler lite. Har på meg en 4 år gammel bukse med sydd søm, supertrøye på sikkert 10 år og telefon som begynner å bli senil i skrivende stund 😂 Endret 3. desember 2022 av Anonymbruker*** 1
Tuppeluri Skrevet 3. desember 2022 #139 Skrevet 3. desember 2022 Jeg laga pakkekalender for "min egen del" til 1åringen i fjor, fordi JEG syns det var gøy å se han bakke opp gavene. Det var snakk om en pakke sokker, en smokkepakke jeg delte opp i 3 pakker, smootier og annet godt fra babyavdelingen i matbutikken. Fant ut at det bare var tull hele greiene. Så jeg har heller innført en gave hver søndag i år. Å det er ikke snakk om store ting, men små leker jeg vet han setter pris på, å den tradisjonen trur jeg vi følger til ungene flytter ut.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #140 Skrevet 3. desember 2022 Pakkekalender er en smule over grensa til harry snart, er det ikke? Anonymkode: da7a1...9c6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå