Gå til innhold

Geir Kåre Nyland stevner Oslo kommune etter stupeulykke

Pipaluk

Anbefalte innlegg

5 hours ago, Snublefot62 said:

At ingen av de 10-12 stk som var der ikke la merke til advarslene er en tom påstand. Umulig å vite. At de ikke stupte der lik Geir Kåre taler mer i retningen av at de kanskje fikk med seg skiltingen?

Og selv om det har vært flere ulykker der så betyr det ikke automatisk at det er dårlig merket. Det kan være et generelt høyrisikoområde. Eller et område som tiltrekkes risikopersoner.

Uansett hvor mye HMS man legger i ting så er det enkelte ting man ikke får helt trygt. Spesielt inkludert de som tar store tjangser regelmessig.

Er det ikke slike utsagn som kalles "victim blaming"? 

Om jeg velger å gå drita full i bakgatene i Rio med store dollarsedler stikkende opp av lomma så er jeg fortsatt ikke ansvarlig for at jeg ble ranet, eller? Hvilke offer kan bebreides og hvilke ikke? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt sin sykt at han overlevde den ulykken.   Når han deiset inn i betongrøret med hodet først og de fikk han opp så stod jo ryggsøylen hans ut mellom skulderbladene. Hvordan mulig å overleve slikt?

Trist at ikke langt unna det samme området døde en mann i en stupeulykke og en annen fikk ene foten kvestet for livet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk sak, men det kan tenkes at badende lærer seg sjekke forholdene der de skal stupe.  Man kan ikke ta for gitt at alle farer er skiltet. Kanskje all slik skilting bør fjernes slik at folk ikke går rundt med falsk trygghetsfølelse når de kommer til et sted der de ikke ser skilt? Tenk om Geir Kåre Nyland tenkte: "Her er det ingen skilt, da er det trygt å stupe."

Endret av I Grosny
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt tullete. Joda, jeg føler med fyren, han sitter i en grusom situasjon. Virkelig. Men det får han også ta ansvar for selv. Det får være måte på å kreve å bli behandlet som et barnehagebarn, og det finnes faktisk ikke noen verden hvor myndighetene helt og fullt kan beskytte oss mot hvor egen dumhet og alle andre mulige farer. Sånn er det bare, og for min del er jeg faktisk glad for at vi må tenke litt selv også. 

Fullstendig idiotisk søksmål. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Snublefot62 said:

At ingen av de 10-12 stk som var der ikke la merke til advarslene er en tom påstand. Umulig å vite. At de ikke stupte der lik Geir Kåre taler mer i retningen av at de kanskje fikk med seg skiltingen?

Og selv om det har vært flere ulykker der så betyr det ikke automatisk at det er dårlig merket. Det kan være et generelt høyrisikoområde. Eller et område som tiltrekkes risikopersoner.

Uansett hvor mye HMS man legger i ting så er det enkelte ting man ikke får helt trygt. Spesielt inkludert de som tar store tjangser regelmessig.

Det er jo mange som drikker og bader også,  spesielt i de sentrumsnære områdene der. Det representerer joben ekstra risiko.

Hvis det skal være sånn at kommunen holdes ansvarlig selv når de har satt opp skilt fordi skiltene ikke er store nok, så risikerer vi amerikanske forhold. En annen risiko er at de bare sier bading forbudt for å være på den sikre siden. Om vi får sånn at det offentlige og bedrifter alltid må sikre seg i alle bauger og kanter mot dumme ting folk kan gjøre så blir det fort slutt på mye som er moro..

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (20 timer siden):

What?? Har ikke han sagt at det var fullt med folk og at de satt på skiltene? Er jo ikke noen som sitter på skiltene. 

Han stuper rett forbi et synlig skilt. Ser på lang avstand at det er et skilt der. Lite folk på den brygga og. Tipper han så skiltene og at han gav faen. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Purple Basil skrev (4 timer siden):

Han stuper rett forbi et synlig skilt. Ser på lang avstand at det er et skilt der. Lite folk på den brygga og. Tipper han så skiltene og at han gav faen. 

Ikke sikkert han så skiltene. Men det er hans egen feil i så fall. Det koker uansett ned til at man ikke skal stupe head first i ukjent farvann, det er høyrisiko.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (18 timer siden):

Om jeg velger å gå drita full i bakgatene i Rio med store dollarsedler stikkende opp av lomma så er jeg fortsatt ikke ansvarlig for at jeg ble ranet, eller? Hvilke offer kan bebreides og hvilke ikke? 

Interessant spørsmål.

Hvor går grensen? Og skal enhver kunne avfeie ting som skjer med «victim blaiming» og ikke ta noe ansvar selv?

Den største forskjellen med ulykken her og eksempelet ditt er at i eksempelet ditt er det en aktiv tredjepart. Og victim blaiming mener jeg går på at en mener offeret har all skyld og tredjepart lite eller ingen skyld i det som skjedde.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djerv2020 skrev (21 timer siden):

Ikke sikkert han så skiltene. Men det er hans egen feil i så fall. Det koker uansett ned til at man ikke skal stupe head first i ukjent farvann, det er høyrisiko.

Ja, og dette kan ikke bli sagt ofte nok. Viktig at man alltid sjekker! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musis skrev (6 minutter siden):

Intervju med han i VG i dag….

Det holder å lese overskriften for å forstå hva artikkelen vil frem til.

Og antar det er kritikk han får i SoMe og på kvinneguiden. Kritikk på mobbingen og hetsingen han bedrifter. Kritikk mot offermentalitenten og det evige forsøket på å legge ansvaret på andre.

Journalister burde grave litt dypere.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Det holder å lese overskriften for å forstå hva artikkelen vil frem til.

Og antar det er kritikk han får i SoMe og på kvinneguiden. Kritikk på mobbingen og hetsingen han bedrifter. Kritikk mot offermentalitenten og det evige forsøket på å legge ansvaret på andre.

Journalister burde grave litt dypere.

Står ikke noe om at han truer andre. Bare at han blir mobbet i Sosiale medier av gale mennesker. Han er nemmelig opptatt av psykologi…

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Musis skrev (27 minutter siden):

Står ikke noe om at han truer andre. Bare at han blir mobbet i Sosiale medier av gale mennesker. Han er nemmelig opptatt av psykologi…

Nei åpenbart står det nok ikke det, men realiteten er at det er noe han gjør. Derfor får han stygge meldinger tilbake fra en del. Men han vil nok bare vise de meldingene han får til VG når de skal prate om dette, og ikke begge sider av saken.

Selv om jeg er uenig i at det er nødvendig å sende han stygge meldinger så kan jeg forstå at enkelte reagerer med å gjøre det på måten han oppfører seg i SoMe.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christiane_W skrev (På 27.11.2022 den 22.01):

Denne saken handler om at GK skulle gjenåpne treningssenteret sitt i hjembyen Haugesund og hadde bestilt en del utstyr fra Kina. Dette hadde han avtalt en fraktpris på ca 50.000 kr (fra Kina til Norge) for med et transportselskap i Stavanger. Mens han var innlagt på Ullevål sykehus etter ulykken ringte en sjåfør som skulle levere varene, men GK ga beskjed om at han ikke kunne ta i mot pga at han hadde vært i en ulykke. Sjåføren hadde i følge GK sagt at det ikke var noe problem.

I etterkant har det kommet på ekstra kostnader (GK har fått faktura på 90.000 kr, ikke 50.000 som avtalt) og mener transportselskapet ville utnytte at han har fått inn over 1,6 mill på spleis.  Min antakelse er at det er ekstra kostnader pga at varene ble stående på lager over tid (altså lagerleie) og ekstra kjøring (tilbake til lager og ny utkjøring).

Jeg synes det hadde vært rimelig å si ifra at det ble dyrere, samtidig så sier det seg jo også selv når det koster penger å lagre/sende senere som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen sympati for G.K.N. 

Trist ? Javisst. 

Men synes dette er hans egen feil. 

Går an å bruke hodet og ikke være så impulsiv. 

Liker heller ikke hans ytringer i etterkant. Selv om jeg vet "kroppen var livet hans". 

Bedre han aksepterer den situasjonen han nå er i, og gjør det beste ut av det. Det skjer nok på sikt, selv om han håper på mirakelkur. 

Meg om det. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blåttvann skrev (På 24.11.2022 den 18.02):

Det skal godt gjøres å bevise akkurat det.

Håper han taper saken.

Hans Instagram heter GKherjer. Han var en villmann og tok mange sjanser. På Instagram ser man at han svømmer under isen uten line eller uten et hull å komme opp fra. Han må slå seg gjennom isen fra undersiden for å få puste.

Det var bare et tidsspørsmål før det skjedde han noe.

Problemet med at folk ikke skal ta ansvar for eget liv lenger er at staten må ta regninga for idiotene. Vi kan ikke gå dit.

Det blir litt som da Banenor måtte betale erstatning da en gutt ble grilla på taket av toget. Det var hull i gjerdet på området de hadde bevegde seg inn gjennom. Altså... stakkars gutt som mistet 3 lemmer, men ærlig talt! Vet folk hva togbilletten hadde kostet hvis man skulle sikre hele togstrekningen? Holder jo ikke å sette opp gjerdet, det må bevoktet fordi folk klipper hull...

Å kreve at folk må bruke huet må være det beste.

Fantastisk bra skrevet. :klappe:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (På 16.12.2022 den 15.23):

Det kan vel neppe sammenlignes. 

Om jeg velger å kle meg som en hore, vandrer alene i mørke bakgater og dermed blir voldtatt så er det uansvarlig av meg, men ikke mitt ansvar. Voldtektsmannen er den som har gjort noe galt og er den som skal straffes.

Såkalt victim blaming brukes vel der man insinuerer at offeret selv har skyld i at noen andre har påført han eller hun fysisk eller psykisk skade.

Når man påfører seg selv skade fordi man er uforsiktig og opptrer uforsvarlig i møte med naturens elementer så kan man vel neppe snakke om victim blaming. For oss som beveger oss utenfor asfaltjungelen er dette ganske selvsagt. 

• Liker 20
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (På 16.12.2022 den 15.23):

Hvorfor skal du gå i bakgatene i Rio med store dollarsedler stikkende opp av lomma?

Er det lurt? 

Kunne du ha valgt annerledes hvis du ikke vil bli utsatt for en kriminell handling?

''Victim blaming'' sett mot alles ansvar for egne handlinger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...