Gå til innhold

Geir Kåre Nyland stevner Oslo kommune etter stupeulykke


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

¤flicka¤ skrev (1 time siden):

Det var skiltet, men de mener det ikke var skiltet nok (store nok skilt, mange nok plasser osv).
 

Uansett synes jeg det koker ned til enkel barnelærdom: man stuper aldri uti vannet før man har sjekket forholdene. Kanskje er det ikke så djupt som man trodde, kanskje er det stein eller andre gjenstander under overflaten. Det er en veldig enkel regel som gjelder overalt hvor man bader utendørs. Så her ligger nok ansvaret på ham selv, dessverre.

Dette.

Jeg håper han har lært av egen tabbe og jeg håper også at han taper saken. Jeg vil virkelig ikke ha amerikanske tilstander i rettsvesenet. 

  • Liker 34
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo først etter ulykken at kommunen installerte skilt. De sier i artikkelen at det var skilt, men tror ikke det skiltet var særlig synlig. Sjeldent jeg har sett noe skilt i havna i Oslo vdr stuping. 
 

Men er helt enig i at stuping gjør man bare ikke, så sant man ikke er trygg på avstand etc. Trist å bli lam på den måten (eller noen annen måte). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, kraftwerk said:

Det var jo først etter ulykken at kommunen installerte skilt. De sier i artikkelen at det var skilt, men tror ikke det skiltet var særlig synlig. Sjeldent jeg har sett noe skilt i havna i Oslo vdr stuping. 
 

Men er helt enig i at stuping gjør man bare ikke, så sant man ikke er trygg på avstand etc. Trist å bli lam på den måten (eller noen annen måte). 

Det var skilt før ulykken. Men folk satt seg på de slik at de ikke var så synlige ut ifra hva jeg har lest. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kraftwerk skrev (8 minutter siden):

Det var jo først etter ulykken at kommunen installerte skilt. De sier i artikkelen at det var skilt, men tror ikke det skiltet var særlig synlig. Sjeldent jeg har sett noe skilt i havna i Oslo vdr stuping. 
 

Men er helt enig i at stuping gjør man bare ikke, så sant man ikke er trygg på avstand etc. Trist å bli lam på den måten (eller noen annen måte). 

Det var skilt også før ulykken.

Dessuten bør man bruke sunn fornuft, skilt eller ei. 

  • Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle artikler jeg har lest om denne saken, så står det jo at det var skiltet. Og i denne artikkelen ts linker til så står det jo til og med, "han fremhever at det hele tiden har vært skilt på bryggekanten som advarer om at vannet er grunt og at det er forbudt å stupe". 

Utrolig rart hvis han faktisk vinner frem med denne saken. 

  • Liker 32
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg husker var skiltene montert liggende på bryggekanten, altså ikke synlig om satt eller sto på brygga. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (1 minutt siden):

I alle artikler jeg har lest om denne saken, så står det jo at det var skiltet. Og i denne artikkelen ts linker til så står det jo til og med, "han fremhever at det hele tiden har vært skilt på bryggekanten som advarer om at vannet er grunt og at det er forbudt å stupe". 

Utrolig rart hvis han faktisk vinner frem med denne saken. 

Nå ble bane Nor dømt for uaktsomt drap pga manglende sikring  i tunnelen på Filipstad. Ungdommene hadde selv gått inn dit og klatret på et tog. 

Så hvis det er gjeldende rettspraksis så har han kanskje en god sak? 

https://www.banenor.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/2022/bane-nor-domt-i-hoyesterett/

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (Akkurat nå):

Nå ble bane Nor dømt for uaktsomt drap pga manglende sikring  i tunnelen på Filipstad. Ungdommene hadde selv gått inn dit og klatret på et tog. 

Så hvis det er gjeldende rettspraksis så har han kanskje en god sak? 

https://www.banenor.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/2022/bane-nor-domt-i-hoyesterett/

I knooow. Ikke ofte jeg bruker ordet "sjokkert". Men jeg ble virkelig sjokkert da den dommen kom. Kan fremdeles ikke tro det, nesten. 

  • Liker 41
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (3 minutter siden):

Nå ble bane Nor dømt for uaktsomt drap pga manglende sikring  i tunnelen på Filipstad. Ungdommene hadde selv gått inn dit og klatret på et tog. 

Så hvis det er gjeldende rettspraksis så har han kanskje en god sak? 

https://www.banenor.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/2022/bane-nor-domt-i-hoyesterett/

Den saken der skulle aldri vært for retten. En ungdom vet bedre, men dessverre var vel nysgjerrighet og spenning mer viktig enn noe annet. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulykken er jo sykt trist.

Men - er det noen som vet nøyaktig hvor dette skjedde og om det er lagt opp til bading der? 
 

Om det er tilknyttet selve badeanlegget ved Sørengkaia eller den nye stranda så innbyr det jo til bading og hopping.

Men - generelt må jo grunnregelen gjelde for alle:

Er det ikke et stupebrett der kan det være for grunt/steiner/gjenstander. Alltid sjekk først. 

Ønsker ham alt godt, men her har man egenansvar med mindre kommunen har satt opp fasiliteter for bading der. Da holder ikke en liten miniplakett på bakkeplan. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (1 time siden):

Ulykken er jo sykt trist.

Men - er det noen som vet nøyaktig hvor dette skjedde og om det er lagt opp til bading der? 
 

Om det er tilknyttet selve badeanlegget ved Sørengkaia eller den nye stranda så innbyr det jo til bading og hopping.

Men - generelt må jo grunnregelen gjelde for alle:

Er det ikke et stupebrett der kan det være for grunt/steiner/gjenstander. Alltid sjekk først. 

Ønsker ham alt godt, men her har man egenansvar med mindre kommunen har satt opp fasiliteter for bading der. Da holder ikke en liten miniplakett på bakkeplan. 

Han stupte (appåtil militært stup-hendene bak på ryggen) rett i det som på folkemunne kalles midgardsormen. Et stort avløpsrør av betong som kun ligger en halvmeter under vannoverflaten. Om det er litt krusing i vannet kan du ikke se det fra kaia. 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

altius skrev (2 minutter siden):

Han stupte (appåtil militært stup-hendene bak på ryggen) rett i det som på folkemunne kalles midgardsormen. Et stort avløpsrør av betong som kun ligger en halvmeter under vannoverflaten. Om det er litt krusing i vannet kan du ikke se det fra kaia. 

Vanskelig sak, for de siste årene har bademulighetene virkelig blitt bygget ut langs hele kaia.

Strender, badstuer/Salt osv. 

Og ikke minst borte ved Fernley. 
 

Så om det er et stort avløpsrør av betong her skjønner jeg poenget hans. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altius skrev (2 timer siden):

Han stupte (appåtil militært stup-hendene bak på ryggen) rett i det som på folkemunne kalles midgardsormen. Et stort avløpsrør av betong som kun ligger en halvmeter under vannoverflaten. Om det er litt krusing i vannet kan du ikke se det fra kaia. 

Det spørs om utfallet hadde blitt like ille om han hadde gått for et alminnelig stup, med armene fremover. Da regner jeg med at armene fikk tatt støyten. 

Må de sette opp skilt hvor de viser hva slags stup som er innenfor også?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offwhite

Det var vel skilting langsmed begge radene på hver side, som de mener folk sitter på så man ikke ser. Men også et stort skilt før man går på brygga hvor de advarer mot stuping. Altså fryktelig synd for han men hvor mye skilting skal man ha, rene Onkel Skrue? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...