Gå til innhold

Geir Kåre Nyland stevner Oslo kommune etter stupeulykke


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Pipaluk skrev (11 timer siden):

Her var det først og fremst grunt vann som er grunnen til at det ikke anbefales å stupe der. Jeg tenker at det kan bli en omfattende prosess, å merke alle områder hvor folk kan finne på å stupe .

«Utgangspunktet for vurderingen vil være hva en alminnelig fornuftig person ville gjort i tilsvarende situasjon.»

https://www.erstatning.no/stupeulykke/
 

«Etaten skrev at de ikke kunne holdes til ansvar for skaden til Hoyer siden området var merket med advarsler om grunt vann.»

https://www.aftenposten.no/oslo/i/dlygkJ/lege-ble-skadet-for-livet-i-redningsaksjon-paa-soerenga-mener-dagens-merking-ikke-holder
 

Hvis ikke legen får erstatning når han forsøkte å redde liv vil det jo være rart om GK skal få erstatning? 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (5 minutter siden):

«Utgangspunktet for vurderingen vil være hva en alminnelig fornuftig person ville gjort i tilsvarende situasjon.»

https://www.erstatning.no/stupeulykke/
 

«Etaten skrev at de ikke kunne holdes til ansvar for skaden til Hoyer siden området var merket med advarsler om grunt vann.»

https://www.aftenposten.no/oslo/i/dlygkJ/lege-ble-skadet-for-livet-i-redningsaksjon-paa-soerenga-mener-dagens-merking-ikke-holder
 

Hvis ikke legen får erstatning når han forsøkte å redde liv vil det jo være rart om GK skal få erstatning? 

Ja det faller på sin egen urimelighet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (12 timer siden):

Han trakasserer folk som kritiserer han for ikke å tenke selv. Legger ut profilbilder av folk og kommenterer utseende med ufine kommentarer. Er det i det hele tatt lov? Kommer brudd på åndsverkloven inn her?

Jupp kommenterer utseendet til folk og sammenligner seg selv med Wentworth Miller fra Prison Break og han fra peaky blinders. 
Han tror han er morsom, eller rettere sagt enkelte synes sikkert dette er morsomt. Selv hevder han at han finner styrke i slike kommentarer og tar ikke noe til seg. 

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkebarten skrev (9 timer siden):

Det jeg ikke skjønner er hvorfor han valgte og bade akkurat der? Det er jo ikke ett sted som er spesielt innbydende, eller pent. I tillegg så ligger det jo midt i en kanal.

Hadde han gått over til motsatt side så hadde dette gått bra, hvor det bla er installert en badebrygge.

Det kan ikke være slik at folk ikke skal måtte tenke selv, hvis man antar at siden det kun er en stige ned, så kunne man jo badet midt i containerhavna også.

Jeg var i området rundt disse tider og det skal sies at det var veldig mange folk ute på Sørenga denne solværsdagen. Faktisk så fullt, at folk trakk lenger og lenger inn over brygga slik at de satt på fareskiltene der hvor han gjorde sitt skjebnesvangre kamikazestup. Oslo kommune kommer nok uansett ikke til å skilte mer, da det blir å innrømme feil og risikere å tape søksmålet. Det åpner også for andre tilsvarende søksmål i fremtiden på andre plasser folk synes burde merkes bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (12 timer siden):

Så fyren truer folk indirekte med vold altså.. For en sjarmør. Lager liste over alle han skal "ta". Har null sympati med fyren nå, mange av kommentarene er ikke stygge en gang. 

Hadde nok ikke klart å samle inn 1,6 mill om folk hadde visst hvilken type han er. 

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Purple Basil skrev (13 timer siden):

Så fyren truer folk indirekte med vold altså.. For en sjarmør. Lager liste over alle han skal "ta". Har null sympati med fyren nå, mange av kommentarene er ikke stygge en gang. 

Jeg har nå tipset Politiet/Kripos.

  • Liker 27
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sol i Oslo så blir jo alle steder som grenser til vann en badeplass. Folk ruller jo ut håndduken sin hvor enn det er en ledig flekk i nærheten av vannet, som jo er ganske naturlig i en større by der strandlinje er mangelvare. 
Syns man kan forvente skilting på faktiske badeplasser, som f. eks Sørenga og Katten, men kommunen kan da ikke sette opp svære skilt langs hver eneste brygge og vannkant i byen. Å sjekke før man stuper er jo helt standard praksis som man lærer på leirskole og svømmekurs og generelt i oppveksten. 

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (2 timer siden):

Men det er jo et stort bryggeområde. Man måtte hatt mange skilt da, i så fall.

Ett stående skilt, har mer virkning enn mange små, liggende flatt… 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Dette er en person som hele livet har tatt tjangser og risiko. På instagrammen hans har han lagt ut video av at han svømmer under isen uten sikring hvor han må bryte igjennom isen med hodet for å puste - og skriver at isen var tykkere enn han trodde. Tror du virkelig et fareskilt hadde stoppet han?

Da er du naiv.

For øvrig er det ekstremt mange steder det er farlig å stupe i Norge. Skal alle skiltes? Hvem tar regningen?

Nei, hvorfor tror du fareskilt settes opp i trafikken? Skilting ved grunt vann på steder som oppfattes som et naturlig badested, er vanlig praksis. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Motelvibes skrev (1 minutt siden):

Nei, hvorfor tror du fareskilt settes opp i trafikken? Skilting ved grunt vann på steder som oppfattes som et naturlig badested, er vanlig praksis. 

Men alle steder kan vurderes som et naturlig badested, gitt de rette forholdene.

Derfor har man i alle år hatt en ganske tydelig praksis på at badende må selv gjøre seg kjent med lokale forhold, og ikke minst at man aldri stuper uten å kjenne til hvordan det er akkurat der.

  • Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (På 24.11.2022 den 16.11):

Etter det jeg husker var skiltene montert liggende på bryggekanten, altså ikke synlig om satt eller sto på brygga. 

Spiller da ingen rolle. Bruk sunn fornuft. Man kan ikke skilte hele Norge sånn i tilfelle noen finner på noe dumt.

  • Liker 22
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Motelvibes said:

Ett stående skilt, har mer virkning enn mange små, liggende flatt… 

Joda, men i indre Oslofjord så er det ikke snakk om ett skilt. Det er jo bryggekant som snirkler seg rundt det hele. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

altius skrev (2 timer siden):

Jeg var i området rundt disse tider og det skal sies at det var veldig mange folk ute på Sørenga denne solværsdagen. Faktisk så fullt, at folk trakk lenger og lenger inn over brygga slik at de satt på fareskiltene der hvor han gjorde sitt skjebnesvangre kamikazestup. Oslo kommune kommer nok uansett ikke til å skilte mer, da det blir å innrømme feil og risikere å tape søksmålet. Det åpner også for andre tilsvarende søksmål i fremtiden på andre plasser folk synes burde merkes bedre. 

De har allerede merket bedre. Før var det skilt hver 5. meter, nå er det hver 2,5 meter hvis jeg husker rett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/24/2022 at 12:48 PM, ¤flicka¤ said:

Det var skiltet, men de mener det ikke var skiltet nok (store nok skilt, mange nok plasser osv).
 

Uansett synes jeg det koker ned til enkel barnelærdom: man stuper aldri uti vannet før man har sjekket forholdene. Kanskje er det ikke så djupt som man trodde, kanskje er det stein eller andre gjenstander under overflaten. Det er en veldig enkel regel som gjelder overalt hvor man bader utendørs. Så her ligger nok ansvaret på ham selv, dessverre.

Det er egentlig det jeg tenker også. Man må rett og slett sjekke bunnforholdene først for man vet aldri hva som skjuler seg under vannet. Å stupe rett uti uten at man har sjekket fremstår som sløvt for meg. Mange er nok heldige og det går ikke så ille, men han har bare seg selv å klandre. I tillegg til der han stupte så bader det jo ikke folk (kanskje av åpenbare grunner?), så sånn sett så er det veldig merkelig at han valgte akkurat der. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allure skrev (2 timer siden):

Jeg har nå tipset Politiet/Kripos.

Jeg vurderer å gjøre det jeg og, hvis flere melder ifra tar de kanskje en kikk på det. 

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, Motelvibes said:

Ett stående skilt, har mer virkning enn mange små, liggende flatt… 

Det er et enormt område og det blir jævlig mange skilt for å si det pent. Folk må rett og slett bare bruke hodet. Sjekk forholdene før du hopper uti. 

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, altius said:

Jeg var i området rundt disse tider og det skal sies at det var veldig mange folk ute på Sørenga denne solværsdagen. Faktisk så fullt, at folk trakk lenger og lenger inn over brygga slik at de satt på fareskiltene der hvor han gjorde sitt skjebnesvangre kamikazestup. Oslo kommune kommer nok uansett ikke til å skilte mer, da det blir å innrømme feil og risikere å tape søksmålet. Det åpner også for andre tilsvarende søksmål i fremtiden på andre plasser folk synes burde merkes bedre. 

Oslo kommune har satt opp fler skilt etter GK sitt stup. Nå er det små skilt på selve kanten med veldig korte mellomrom og skilt flere stedet på vei inn i området på både Sørenga og Munch brygge hvor det advares mot stuping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de som kommer med kritiske innvendinger mot å saksøke kommunen likestilt med nettroll?  GK omtaler det som det på Instagram. 

Endret av Pipaluk
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (16 minutter siden):

Er de som kommer med kritiske innvendinger mot å saksøke kommunen likestilt med nettroll?  GK omtaler det som det på Instagram. 

Sånn er det med alle brukere med mange følgere på SoMe. Dersom noen kommer med kritikk er det lett å avfeie de som nettroll. For hvem har tillit til nettroll?

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...