Gå til innhold

Geir Kåre Nyland stevner Oslo kommune etter stupeulykke


Pipaluk

Anbefalte innlegg

7 hours ago, ¤flicka¤ said:

Det var skiltet, men de mener det ikke var skiltet nok (store nok skilt, mange nok plasser osv).
 

Uansett synes jeg det koker ned til enkel barnelærdom: man stuper aldri uti vannet før man har sjekket forholdene. Kanskje er det ikke så djupt som man trodde, kanskje er det stein eller andre gjenstander under overflaten. Det er en veldig enkel regel som gjelder overalt hvor man bader utendørs. Så her ligger nok ansvaret på ham selv, dessverre.

Enig - det er alminnelig barnelærdom at man skal sjekke før man stuper. Stuperen har ansvaret, ikke kommunen.

  • Liker 28
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pipaluk skrev (1 time siden):

Det spørs om utfallet hadde blitt like ille om han hadde gått for et alminnelig stup, med armene fremover. Da regner jeg med at armene fikk tatt støyten. 

Må de sette opp skilt hvor de viser hva slags stup som er innenfor også?

Hadde sikkert unngått de store skadene på ryggraden som han fikk om hadde stupt normalt. Ikke den kamikazestupingen  som han gjorde. I det hele tatt rart han overlevde når han dundret direkte med hodet  i det betongrøret. 
Skulle det vært noe merking der hjelper det ikke med skilt på selve brygga, men noen flyteblåser festet på toppen av avløpsrøret i vannet med et skilt på påle i vannet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, altius said:

Hadde sikkert unngått de store skadene på ryggraden som han fikk om hadde stupt normalt. Ikke den kamikazestupingen  som han gjorde. I det hele tatt rart han overlevde når han dundret direkte med hodet  i det betongrøret. 
Skulle det vært noe merking der hjelper det ikke med skilt på selve brygga, men noen flyteblåser festet på toppen av avløpsrøret i vannet med et skilt på påle i vannet. 

Synd han valgte å stupe slik. Han hadde både fysikk og reaksjonsevne i særklasse, så det ville nokk blitt et helt annet utfall om han hadde stupt normalt. Nevnte fysikk og reaksjonsevne redet nok livet hans. 

Når jeg så hvordan det så ut der han stupte ble jeg skremt, området innbyr til hopping og stup en varm sommerdag men er livsfarlig.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (21 timer siden):

I knooow. Ikke ofte jeg bruker ordet "sjokkert". Men jeg ble virkelig sjokkert da den dommen kom. Kan fremdeles ikke tro det, nesten. 

Lurer på om de har hatt dårlige advokater i saken.  For ut fra dommen så virker det som  manglende sikring ( som Bane Nor) har vedkjent også grunnen til at ungdommene gikk inn dit og klatret på et tog, og omkom.  For hadde det vært vanskeligere å komme inn så hadde de da ikke gjort det de gjorde. Høres helt amerikansk ut for min del. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (19 timer siden):

Det skal godt gjøres å bevise akkurat det.

Håper han taper saken.

Hans Instagram heter GKherjer. Han var en villmann og tok mange sjanser. På Instagram ser man at han svømmer under isen uten line eller uten et hull å komme opp fra. Han må slå seg gjennom isen fra undersiden for å få puste.

Det var bare et tidsspørsmål før det skjedde han noe.

Problemet med at folk ikke skal ta ansvar for eget liv lenger er at staten må ta regninga for idiotene. Vi kan ikke gå dit.

Det blir litt som da Banenor måtte betale erstatning da en gutt ble grilla på taket av toget. Det var hull i gjerdet på området de hadde bevegde seg inn gjennom. Altså... stakkars gutt som mistet 3 lemmer, men ærlig talt! Vet folk hva togbilletten hadde kostet hvis man skulle sikre hele togstrekningen? Holder jo ikke å sette opp gjerdet, det må bevoktet fordi folk klipper hull...

Å kreve at folk må bruke huet må være det beste.

Mistet gutten tre lemmer?? Leste ingenting om det. vet bare at én gutt omkom, og en annen ble kritisk skadet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk, men personlig ville jeg aldri stupt ut i noe vann uansett uten å sjekke.

Er flere enn GK som har blitt lam av dette i Norge.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skiltene var åpenbart så dårlig plassert at minst én person har skadet seg alvorlig, og hadde de vært bedre plassert er det godt mulig at Nyland hadde latt være å stupe. For å unngå flere slike ulykker bør skiltene plasseres på mer synlige steder. Derfor synes jeg det er bra at han saksøker, men jeg tviler på at han vinner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (På 24.11.2022 den 16.06):

I alle artikler jeg har lest om denne saken, så står det jo at det var skiltet. Og i denne artikkelen ts linker til så står det jo til og med, "han fremhever at det hele tiden har vært skilt på bryggekanten som advarer om at vannet er grunt og at det er forbudt å stupe". 

Utrolig rart hvis han faktisk vinner frem med denne saken. 

Jeg husker denne saken godt. Det er korrekt at det var skiltet der før han stupte uti. Har vært mye i området selv, og det blir for dumt å skylde på kommunen, "alle" visste at man ikke skal stupe der. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dumt å ha skilt på kaikanten, flatt mot underlaget, så folk kan sitte på dem, så ingen leser dem. Det er dumt å sitte på skilt.

Det er dumt å ikke merke spesielt ett betongrør like under overflaten der folk bade

Det er dumt å stupe ett sted du ikke har sjekka forholdene. Det er dumt å generelt drive med risikoadferd og så bli overasket over at  før eller siden blir en skadet når en tar slike sjanser ofte.

Hva som er straffbart vet ikke jeg. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Purple Basil said:

Jeg husker denne saken godt. Det er korrekt at det var skiltet der før han stupte uti. Har vært mye i området selv, og det blir for dumt å skylde på kommunen, "alle" visste at man ikke skal stupe der. 

"alle" som vet dette er nok de som vanligvis ferdes i området, skiltene er for resten. Og skiltene bør være synlige. Jeg mistenker at "Oslo estetikken" er grunnen til at skiltene ikke er synlige når du står litt ifra og at det som ligger rett under overflaten ikke er merket. 

Det hadde jo vært interessant å begynne å skilte "farlig sving" og "glatt vei" på samme måte, slik at skiltene ble skjult av is og snø på veien. Man skal jo uansett kjøre etter forholdene og tilpasse farten etter det man ser.... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (4 timer siden):

"alle" som vet dette er nok de som vanligvis ferdes i området, skiltene er for resten. Og skiltene bør være synlige. Jeg mistenker at "Oslo estetikken" er grunnen til at skiltene ikke er synlige når du står litt ifra og at det som ligger rett under overflaten ikke er merket. 

Det hadde jo vært interessant å begynne å skilte "farlig sving" og "glatt vei" på samme måte, slik at skiltene ble skjult av is og snø på veien. Man skal jo uansett kjøre etter forholdene og tilpasse farten etter det man ser.... 

At man ikke skal stupe med hodet først nedi der sier seg selv, har ingenting å si om man har vært der mye eller ei. Man ser at det er et utrygt område å stupe i, samt at det burde være allmennkunnskap at man IKKE skal stupe et sted man ikke har undersøkt først (og selv da kan det gå galt). 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må påpeke at området hvor han stupte faktisk ikke er et badeområde. Det er noen stiger der som man vel må bruke om man havner i vannet, men det er ikke lagt opp til bading som det er på Sørenga. Skiltene er skrudd fast i plankene man står på når man hopper uti, og de finnes med få meters mellomrom langs hele rekka. 

Jeg forstår godt at han saksøker da han helt sikkert ønsker en stabil inntekt for seg selv. Men det kan ikke være kommunen og statens ansvar å passe på innbyggerne i alle mulige scenarioer. Viktigere at alle lærer at de må sjekke bunnforholdene. Og et kamikaze stup uten å ha gjort dette er bare svært uansvarlig.

Endret av Gulvplanke
Skrivefeil
  • Liker 30
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Krokanrullene

På instaen hans har han lagt ut kommentarer hvor folk er kritiske til ham. 
Han er skikkelig ufin, har søkt opp folk på Facebook og skriver stygge ting om dem. 
 

Jeg håper han taper søksmålet. Går an å tenke selv, ikke ta militærstup der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (På 25.11.2022 den 17.20):

"alle" som vet dette er nok de som vanligvis ferdes i området, skiltene er for resten. Og skiltene bør være synlige. Jeg mistenker at "Oslo estetikken" er grunnen til at skiltene ikke er synlige når du står litt ifra og at det som ligger rett under overflaten ikke er merket. 

Det hadde jo vært interessant å begynne å skilte "farlig sving" og "glatt vei" på samme måte, slik at skiltene ble skjult av is og snø på veien. Man skal jo uansett kjøre etter forholdene og tilpasse farten etter det man ser.... 

Problemet med all skiltingen er at folk tror at området er tilrettelagt for stup, bare fordi de ikke ser et skilt.  Ikke noe skilt? Da er det fritt frem da kanskje?

Hvordan skal man merke det som ligger under overflaten tenker du? 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Merkelig om kommunen ikke har inkludert stuping i en risikovurdering. All logikk tilsier at de burde satt opp godt synlige skilt der fordi dette kom jo til å skje før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokanrullene skrev (1 time siden):

På instaen hans har han lagt ut kommentarer hvor folk er kritiske til ham. 
Han er skikkelig ufin, har søkt opp folk på Facebook og skriver stygge ting om dem. 
 

Jeg håper han taper søksmålet. Går an å tenke selv, ikke ta militærstup der. 

Han fører visstnok lister over alle som er kritiske, så når han er oppe og går igjen kommer han for å ta dem🤣🤣 
Han må jo gjerne bruke spleis pengene på søksmål mot kommunen det står han helt fritt til. Tror nok mange hadde unngått den spleisen om de hadde følgt instagrammen hans hvor han var skikkelig ufin. Lavmål og synke så dypt går man ut i media må man tåle såpass. 

  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvia skrev (22 minutter siden):

Merkelig om kommunen ikke har inkludert stuping i en risikovurdering. All logikk tilsier at de burde satt opp godt synlige skilt der fordi dette kom jo til å skje før eller siden.

Da må de sette opp godt synlige skilt alle andre steder hvor folk stuper også. Stupeulykker skjer veldig ofte. Ikke alle som blir skadet saksøker kommunen.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (18 minutter siden):

Han fører visstnok lister over alle som er kritiske, så når han er oppe og går igjen kommer han for å ta dem🤣🤣 
Han må jo gjerne bruke spleis pengene på søksmål mot kommunen det står han helt fritt til. Tror nok mange hadde unngått den spleisen om de hadde følgt instagrammen hans hvor han var skikkelig ufin. Lavmål og synke så dypt går man ut i media må man tåle såpass. 

Han trakasserer folk som kritiserer han for ikke å tenke selv. Legger ut profilbilder av folk og kommenterer utseende med ufine kommentarer. Er det i det hele tatt lov? Kommer brudd på åndsverkloven inn her?

  • Liker 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...