Gå til innhold

Hvordan er mulighetene i datingmarkedet for kvinner som nærmer seg 55?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

herzeleid skrev (32 minutter siden):

Mulig vi leser innlegget ulikt. Du virker å lese det som en moralsk vurdering eller føring, mens det fremstår mer som et råd rundt hvilke kriterier det er realistisk å faktisk får "gjennomslag" for. 

Nettopp. 

Anonymkode: a72ae...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cuckold skrev (8 timer siden):

Det er aldri lett å finne noen å dele livet med, for det er mye som skal klaffe, ikke minst følelsesmessig. Det er noe paradoksalt om kvinner som gjennom sine yngre år har nytt fordelene av at kvinner statistisk sett finner seg partnere over seg i alder og status, plutselig innsnevrer søket og bare går for jevnaldrende og yngre når de kommer midt i livet. Konkurrerer du om menn på egen alder og yngre må du regne med at disse - i hvert fall de mest attraktive av dem - kan være aktuelle for kvinner som er 10-12 år yngre. Det betyr at du gjør det vanskeligere for deg selv enn du behøver om du utelukker menn som er eldre. Jeg vil tro det er utfordrende nok som det er, om du ikke i den alderen skal gi opp det som gir selv helt unge kvinner overtaket på partnermarkedet, dette at man kan være aktuell for menn i årskullene over. 

Ja, det er mye som skal klaffe, både følelsesmessig og mht. fysisk attraksjon. Og som kvinne som etterhver har blitt voksen og trygg på meg selv og hva jeg liker/ikke liker, har jeg da ingen seksuell interesse av menn som er 10-12 år eldre enn meg. 

Jeg gjør det da ikke vanskeligere for meg selv ved å velge vekk eldre menn som jeg ikke finner tiltrekkende. Snarere tvert imot. Med mindre man er totalt desperat etter noen å være sammen med, er det helt greit å være single kvinne dersom alternativet er å være sammen med en eldre mann når man ikke tenner på eldre menn.

Det er forskjell på å være en 35 år gammel mann og en mann på 55. En jente på 25 kan finne en mann på 25 attraktiv, akkurat som en gutt på 25 kan finne en dame på 35 attraktiv. Men vi mennesker eldes, både menn og kvinner. Og aldring i seg selv er ikke sexy. Å være 40 år gammel kvinne og måtte ta til takke med en mann på 50, er et nederlag. Det er ingen menn på 50 som er like flotte å se på som en mann på 40 eller yngre. Så får det bare være at menn på 50 foretrekker damer på 40 istedenfor damer på egen alder. Men JEG foretrekker også menn på 40, når jeg selv er 40. Det er ikke et problem for meg å være single dersom alternativt er å måtte tilbringe tid med en eldre mann. Det sier jeg neitakk til.

Men så er jeg heller ikke single, men sammen med en mann som er to år yngre. 

Husk at studier viser at voksne kvinner synes jevnaldrende menn er mest attraktive. Dvs. at når en kvinne er 30, synes hun menn på 30 er mer attraktive enn menn på 40. Det er altså IKKE sånn at menn har noe overtak jo eldre de blir. Mange kvinner har preferanser for yngre menn, og selv om de har måttet ta til takke med en eldre mann innebærer ikke dette at de er tiltrukket av selve mannen. Kan hende de har latt seg kjøpe at hans høye inntekt. Det er jo ikke noe bærekraftig forhold, men et narrespill. Hvis folk vil leve slik, så værsegod.

Anonymkode: 8a674...86a

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/19/2022 at 11:51 AM, AnonymBruker said:

De alle fleste av de igjen har en "sporty hårsveis" (les kortklipt mannesveis).

Anonymkode: 1964c...7fb

Der sa du det. Dette er jo det enkleste å gjøre noe med. Trenger ikke være veldig langt heller så lenge det er feminint. 

Anonymkode: ad5a5...b30

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er håp men kjemi er jo alt. Jeg har akkurat fylt 50 og har to tenåringer. Kunne ikke tenkt meg nettdating. Tror enda det er mulig å treffe noen i det virkelige liv men er ikke noe jeg bevisst prøver på. Man kan treffe folk med felles interesser på ulike aktiviteter. For meg er det trening og arrangementer rundt det. 

Anonymkode: 91771...917

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

 

Husk at studier viser at voksne kvinner synes jevnaldrende menn er mest attraktive. Dvs. at når en kvinne er 30, synes hun menn på 30 er mer attraktive enn menn på 40. Det er altså IKKE sånn at menn har noe overtak jo eldre de blir. Mange kvinner har preferanser for yngre menn, og selv om de har måttet ta til takke med en eldre mann innebærer ikke dette at de er tiltrukket av selve mannen. Kan hende de har latt seg kjøpe at hans høye inntekt. Det er jo ikke noe bærekraftig forhold, men et narrespill. Hvis folk vil leve slik, så værsegod.

Anonymkode: 8a674...86a

Som andre påpeker er det nødvendigvis en skjevhet når kvinner generelt velger jevnaldrende og noe eldre menn samtidig som andre attributter som en gjerne bygger gjennom livet spiller mer inn for en manns attraktivitet. Det betyr selvfølgelig ikke at alle menn kan gå 10 år yngre partnere, men at skjevheten i menns disfavør tidlig i livet gjerne spiller i deres favør i høyere alder.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er mye som skal klaffe, både følelsesmessig og mht. fysisk attraksjon. Og som kvinne som etterhver har blitt voksen og trygg på meg selv og hva jeg liker/ikke liker, har jeg da ingen seksuell interesse av menn som er 10-12 år eldre enn meg. 

Jeg gjør det da ikke vanskeligere for meg selv ved å velge vekk eldre menn som jeg ikke finner tiltrekkende. Snarere tvert imot. Med mindre man er totalt desperat etter noen å være sammen med, er det helt greit å være single kvinne dersom alternativet er å være sammen med en eldre mann når man ikke tenner på eldre menn.

Det er forskjell på å være en 35 år gammel mann og en mann på 55. En jente på 25 kan finne en mann på 25 attraktiv, akkurat som en gutt på 25 kan finne en dame på 35 attraktiv. Men vi mennesker eldes, både menn og kvinner. Og aldring i seg selv er ikke sexy. Å være 40 år gammel kvinne og måtte ta til takke med en mann på 50, er et nederlag. Det er ingen menn på 50 som er like flotte å se på som en mann på 40 eller yngre. Så får det bare være at menn på 50 foretrekker damer på 40 istedenfor damer på egen alder. Men JEG foretrekker også menn på 40, når jeg selv er 40. Det er ikke et problem for meg å være single dersom alternativt er å måtte tilbringe tid med en eldre mann. Det sier jeg neitakk til.

Men så er jeg heller ikke single, men sammen med en mann som er to år yngre. 

Husk at studier viser at voksne kvinner synes jevnaldrende menn er mest attraktive. Dvs. at når en kvinne er 30, synes hun menn på 30 er mer attraktive enn menn på 40. Det er altså IKKE sånn at menn har noe overtak jo eldre de blir. Mange kvinner har preferanser for yngre menn, og selv om de har måttet ta til takke med en eldre mann innebærer ikke dette at de er tiltrukket av selve mannen. Kan hende de har latt seg kjøpe at hans høye inntekt. Det er jo ikke noe bærekraftig forhold, men et narrespill. Hvis folk vil leve slik, så værsegod.

Anonymkode: 8a674...86a

Jeg ser du hoppet over innholdet i det jeg skrev og heller velger å snakke som om jeg mener du skal gå etter eldre menn. Det jeg skriver er at kvinnens overtak på partnermarkedet tidlig i livet i stor grad handler om at hun og hennes jevnaldrende har flere å velge blant enn tilsvarende attraktive menn på samme alder, dette fordi de er aktuelle som partnere for menn i mange årskull over dem. Når kvinner nærmer seg slutten av sin reproduktive fase, vil de sjelden være mer populære på partnermarkedet enn når de var i tjueårene, og da blir det bare enda vanskeligere å finne en partner om man nå plutselig snevrer inn gruppen aktuelle menn og velger å utelukkende konkurrere med yngre kvinner om menn på samme alder og yngre.

Ikke at det er forbudt å gjøre det vanskelig for seg selv, men som jeg skrev i mitt første innlegg i denne tråden er det ingen heksekunst å stille mange og strenge krav og rettferdiggjøre dette med at «man da ikke kan tenne på noe dårligere enn det man tenner på». Dette er heller ikke noe som følger av alder og modenhet. Jeg hadde umodne kamerater som tenkte slik i tenårene, og de kastet derfor bort tenårene som kresne single unge gutter. De straffet jo først og fremst seg selv. Etter noen år krøp de til korset og fant seg helt greie pene jenter, men jenter som likevel var ganske langt unna de urealistiske kravene de tidligere hadde stilt. Det oppfatter jeg som en utvikling av modenhet.

Trådens tema er trådstarters spørsmål om det er vanskelig å finne en livspartner om man er en kvinne på 55. Det er dette jeg forholder meg til, men enten man er 55 eller 25 er det selvsagt lov å gjøre det vanskelig for seg selv. 

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er like lett/vanskelig uansett alder.

Jeg er rundt den alderen, og synes det går greit. Jeg har vært på mange dater. 

Endret av exictence
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, exictence said:

Jeg tror det er like lett/vanskelig uansett alder.

Jeg er rundt den alderen, og synes det går greit. Jeg har vært på mange dater. 

Som mann er det i hvert fall min erfaring at det var hardere som tenåring og ung mann fordi man da måtte konkurrere med eldre gutter og menn. Senere falt denne skjevheten ut til min fordel. 

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (34 minutter siden):

Som andre påpeker er det nødvendigvis en skjevhet når kvinner generelt velger jevnaldrende og noe eldre menn samtidig som andre attributter som en gjerne bygger gjennom livet spiller mer inn for en manns attraktivitet. Det betyr selvfølgelig ikke at alle menn kan gå 10 år yngre partnere, men at skjevheten i menns disfavør tidlig i livet gjerne spiller i deres favør i høyere alder.  

Men forstår du ikke at dette er avhengig av at de eldre mennene har noe kvinner vil ha, og siden det ikke er rynker, mage og "erfaring", må det nødvendigvis være materielle greier? Og for at penger og status skal dra så mye at dama overser aldringstegnene hos mannen, må hun nødvendigvis ha lite penger og status (gjelder fåtall av norske kvinner), eller han må ha forferdelig mye av det (gjelder fåtall av menn). Ser du ikke det?

Anonymkode: 3ec5a...f78

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men forstår du ikke at dette er avhengig av at de eldre mennene har noe kvinner vil ha, og siden det ikke er rynker, mage og "erfaring", må det nødvendigvis være materielle greier? Og for at penger og status skal dra så mye at dama overser aldringstegnene hos mannen, må hun nødvendigvis ha lite penger og status (gjelder fåtall av norske kvinner), eller han må ha forferdelig mye av det (gjelder fåtall av menn). Ser du ikke det?

Anonymkode: 3ec5a...f78

Jeg tror dette er litt misforstått. Det er ingen tvil om at en del kvinner legger stor vekt på mannens materielle status, det ser vi særlig på digitale datingarenaer som Tinder, men dette er neppe den hele og fulle forklaring på at kvinner i samfunnet også utenfor disse arenaene oftere finner en mann som er litt eldre enn dem. Det er nok ikke så enkelt som at det man kan oppnå av økt levestandard er den eneste grunnen til at kvinner går etter menn som er noen år eldre enn dem. Tror det i mange tilfeller snarere er slik at god økonomi følger som en bonus med høy status, og at kvinner i større grad enn menn ønsker en partner med større modenhet og høyere status, en de kan se opp til, en som har kommet lenger. 

Det er altså ikke bare pengene hans hun bryr seg om, mannen fremstår selv som mer attraktiv om hun oppfatter ham som ressurssterk. Et ytterliggående eksempel på dette finner vi beskrevet i filmen Picassos kvinner, der vi ser at kvinnene i hans liv hang fast ved ham hele livet - selv om han ikke behandlet dem spesielt godt og de i liten grad fikk ta del i hans rikdom. Et like ytterliggående eksempel på det motsatte er den fete skallede og lite attraktive entreprenøren som utelukkende tiltrekker seg de mest kyniske golddiggere, trophy wives som knapt gidder å legge skjul på at det bare er pengene hans de er ute etter. I virkeligheten er det nok langt flere som oppfatter mannen selv som mer attraktiv om han er ressurssterk, slik at de neppe ville innlatt seg med en mann bare fordi han er rik. 

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Men forstår du ikke at dette er avhengig av at de eldre mennene har noe kvinner vil ha, og siden det ikke er rynker, mage og "erfaring", må det nødvendigvis være materielle greier? Og for at penger og status skal dra så mye at dama overser aldringstegnene hos mannen, må hun nødvendigvis ha lite penger og status (gjelder fåtall av norske kvinner), eller han må ha forferdelig mye av det (gjelder fåtall av menn). Ser du ikke det?

Anonymkode: 3ec5a...f78

Spørsmålet i denne tråden er: "hvordan er mulighetene i datingmarkedet for kvinner som nærmer seg 55".

Slik jeg forstår det på deg så vil eldre / voksne norske kvinner ha menn som er yngre enn seg selv, i beste fall jevnaldrende. Og mennene må sikkert være høye og kjekke i tillegg? Om det er tilfelle så er svaret på spørsmålet "da blir markedet svært vanskelig".

Alle kan være så kresne de vil, yngre kvinner er feks veldig kresne. Og plukker menn som er eldre enn seg fremfor mindre attraktive jevnaldrende menn. Da skjønner dere vel at ei 55 år gammel dame vil slite med å få forhold med en høy og kjekk 45 år gammel mann?

Anonymkode: 1efc8...b58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Spørsmålet i denne tråden er: "hvordan er mulighetene i datingmarkedet for kvinner som nærmer seg 55".

Slik jeg forstår det på deg så vil eldre / voksne norske kvinner ha menn som er yngre enn seg selv, i beste fall jevnaldrende. Og mennene må sikkert være høye og kjekke i tillegg? Om det er tilfelle så er svaret på spørsmålet "da blir markedet svært vanskelig".

Alle kan være så kresne de vil, yngre kvinner er feks veldig kresne. Og plukker menn som er eldre enn seg fremfor mindre attraktive jevnaldrende menn. Da skjønner dere vel at ei 55 år gammel dame vil slite med å få forhold med en høy og kjekk 45 år gammel mann?

Anonymkode: 1efc8...b58

Var i hvert fall ikke vanskelig for meg å finne en helt jevnaldrende mann som fyller resten av kriteriene, og jeg tror ikke det er så vanskelig for andre kvinner heller. Må bare slutte å høre på incelretorikken og gå for det hjertet sier.

Anonymkode: 3ec5a...f78

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dater kun yngre menn (35-45), orker ikke en gammel lat gubbe.

kvinne 56

Anonymkode: c6165...372

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Der sa du det. Dette er jo det enkleste å gjøre noe med. Trenger ikke være veldig langt heller så lenge det er feminint. 

Anonymkode: ad5a5...b30

Jeg er 54, enke på 5. året (og ikke ute etter et nytt forhold i utgangspunktet) og jeg har hår til midt på ryggen. Denne kommentaren gjorde at det første jeg tenkte var at det er på tide å klippe meg kortere. Jeg antar markedet mitt ville vært ganske lite. Ikke at jeg ville sett etter penger eller høyde, men de verdiene som er viktige for meg er bl.a. at en mann ikke har så snevre "bokser" for hva de ser etter/hvordan de ser på andre mennesker.

Anonymkode: 43232...b0b

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2022 den 11.51):

En liten brannfakkel fra en mann på 52 her. 

Jeg føler meg til tider nedrent av damer på 54-56 med "et normalt utseende og litt overvektig". Det er mange av dere, svært mange av dere. 

Jeg for min del er nok regnet som litt over snittet kjekk, jeg tar vare på kroppen, har en bra jobb med ca. 1 mill i året i lønn og har absolutt alt på stell. Nå kommer "jante" det er jeg sikker på, men sånn er det nå en gang. 

Greia er den, jeg har beviselig draget på damer helt ned til rundt 34-35, noe jeg av og til benytter meg av, og til tydeligvis langt over 60. Når det er sagt, vil ikke jeg ha ei på 35, jeg vil ha ei på 52 pluss minus. 

Kvinner 50+ kommer i flere typer, der de fleste har "et normalt utseende og litt overvektig". De alle fleste av de igjen har en "sporty hårsveis" (les kortklipt mannesveis). Videre har mange av dere hunder dere bruker mer tid på enn på deres egne barn. 

Er du en av disse er du ikke for meg. Har du derimot tatt vare på kroppen, brukt nok solkrem og ikke røyket, har feminint utseende (altså ser ut som en kvinne og ikke en mann), gjerne over 175 og er interessert i livet og verden - ja da vil jeg gjerne bli mer kjent med deg. 

 

Moralen i historien er dette: Kvinner rundt 55 som ikke har tatt vare på kropp og utseende vil dessverre slite veldig på datingmarkedet, og vil trolig bare få oppmerksomhet fra karer som enten ikke får det fra andre, eller bare vil teste ut sine "gilf" fantasier.

Anonymkode: 1964c...7fb

Har en kompis, riktignok 10 år eldre enn deg, han drar nok ikke ned snittet han heller. Men en ganske spesiell fyr. 

Han drar så mye damer mellom 50-65 at jeg blir helt sjokkert. Ikke minst over hvor mye sex han får. 

Sprøtt. 

Anonymkode: 9b293...d1b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi foretrekker yngre, men ender opp med jevngamle og eldre fordi det er menn som til syvende og sist bestemmer.

Anonymkode: 28dc8...f33

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 7.45):

Ja, det er mye som skal klaffe, både følelsesmessig og mht. fysisk attraksjon. Og som kvinne som etterhver har blitt voksen og trygg på meg selv og hva jeg liker/ikke liker, har jeg da ingen seksuell interesse av menn som er 10-12 år eldre enn meg. 

Jeg gjør det da ikke vanskeligere for meg selv ved å velge vekk eldre menn som jeg ikke finner tiltrekkende. Snarere tvert imot. Med mindre man er totalt desperat etter noen å være sammen med, er det helt greit å være single kvinne dersom alternativet er å være sammen med en eldre mann når man ikke tenner på eldre menn.

Det er forskjell på å være en 35 år gammel mann og en mann på 55. En jente på 25 kan finne en mann på 25 attraktiv, akkurat som en gutt på 25 kan finne en dame på 35 attraktiv. Men vi mennesker eldes, både menn og kvinner. Og aldring i seg selv er ikke sexy. Å være 40 år gammel kvinne og måtte ta til takke med en mann på 50, er et nederlag. Det er ingen menn på 50 som er like flotte å se på som en mann på 40 eller yngre. Så får det bare være at menn på 50 foretrekker damer på 40 istedenfor damer på egen alder. Men JEG foretrekker også menn på 40, når jeg selv er 40. Det er ikke et problem for meg å være single dersom alternativt er å måtte tilbringe tid med en eldre mann. Det sier jeg neitakk til.

Men så er jeg heller ikke single, men sammen med en mann som er to år yngre. 

Husk at studier viser at voksne kvinner synes jevnaldrende menn er mest attraktive. Dvs. at når en kvinne er 30, synes hun menn på 30 er mer attraktive enn menn på 40. Det er altså IKKE sånn at menn har noe overtak jo eldre de blir. Mange kvinner har preferanser for yngre menn, og selv om de har måttet ta til takke med en eldre mann innebærer ikke dette at de er tiltrukket av selve mannen. Kan hende de har latt seg kjøpe at hans høye inntekt. Det er jo ikke noe bærekraftig forhold, men et narrespill. Hvis folk vil leve slik, så værsegod.

Anonymkode: 8a674...86a

Problemet bare at mange menn som er 40 vil ikke ha ei kvinne som er 40. 

AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 20.19):

Vi foretrekker yngre, men ender opp med jevngamle og eldre fordi det er menn som til syvende og sist bestemmer.

Anonymkode: 28dc8...f33

Jeg foretrekker ikke yngre menn, men enig i at det er menn som bestemmer, selv om mange påstår at kvinnen bestemmer. 

Anonymkode: 63501...b67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi foretrekker yngre, men ender opp med jevngamle og eldre fordi det er menn som til syvende og sist bestemmer.

Anonymkode: 28dc8...f33

Tenker at fem år "gal vei" (dvs eldre mann) er så pass lite fristende at jeg tror jeg heller ville forblitt enslig enn å gå inn i noe sånt..Nå tror jeg at de klokeste og beste mennene, som kjæresten min, vil ha en jevnaldrende kjæreste, så tenker det ikke er noe stort problem hvis bare bare styrer unna mannlige tullinger med egne aldringsissues.

Anonymkode: 3ec5a...f78

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vi foretrekker yngre, men ender opp med jevngamle og eldre fordi det er menn som til syvende og sist bestemmer.

Anonymkode: 28dc8...f33

Sikker på at du ikke her blander "vi" og "jeg"? Forskningen ser ikke ut til å være enig med deg:

Sitat

 

Kvinner ønsker seg generelt noe eldre partnere (to til fire år eldre).

https://snl.no/partnerpreferanser

 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (8 minutter siden):

Sikker på at du ikke her blander "vi" og "jeg"? Forskningen ser ikke ut til å være enig med deg:

 

Googlet artikkelen fra SNL. Forfatteren er interessert i evolusjonspsykologi, noe som er et ..noe vil mene omdiskutert felt, og kraftig omfavnet av all verdens inceler. Fyren er ansatt på NTNU, så han har sikkert peil på sitt. Kanskje ikke rart han skriver om det temaet, for er vel ikke så mange andre som har omfavnet den vitenskapelige grenen.  Jeg savner opplysninger om aldersmessige forskjeller i funnene. Tror det kan stemme for gruppa under 25, men neppe for gruppa over 75. Svakhet ved artikkelen.

Anonymkode: 3ec5a...f78

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...