Gå til innhold

Implanon- p-stav implantat


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Ellen_*

Jeg har hatt Implanon i akkurat et år nå, satte den inn samtidig som jeg tok abort. Fikk høre at den skulle være kjempebra og ble faktisk frarådet p-piller av gynekologen jeg var hos.

Hadde blødninger konstant den første tiden og det tok et halvt år før det stabiliserte seg i det hele tatt. Det var utrolig flaks, siden jeg dro på ferie i tre uker og slapp mensen under den tiden, men etter tre måneder var denne deilige perioden et minne blott... Nå er blødningene fullt tilbake igjen, blør litt hver dag og det slutter ikke. Har mensen annenhver uke føles det som, pluss litt hele tiden mellom disse periodene. Min samboer har reagert på dette og lurer på om det kan være farlig for jernnivå o.l.

Noe jeg merket helt fra begynnelsen av, men som jeg ikke trodde hadde noe med staven å gjøre, var at jeg ble utrolig følsom i underlivet og på brystene. Jeg har alltid hatt mye sex med min samboer, og sjelden en kjappis, men nå er jeg ikke kapabel til å gå på do etter sex hvis det varer lenge. Jeg er ikke tørr i det hele tatt og bruker ofte glidemiddel for sikkerhets skyld, men dette hjelper ikke. Vi gjorde et lite eksperiment i forrige uke for å se om det faktisk var berøring som satte igang smertene og det viser seg at det stemmer. En runde med bare samleie og smertene var rund åpning av kjeden. Runde to med bare berøring rundt klitoris og bare smerter i det området. En halv flaske glidemiddel gikk til, men likevel var smertene under toalettbesøket etterpå så sterke at jeg ble kvalm og begynte å kaldsvette. Samme smerte da jeg prøvde å vaske meg i underlivet med kaldt vann. Noen flere som har merket det samme?

Dette startet samtidig som jeg satte inn p-staven så nå skal jeg til gynekolog for sjekk og eventuelt ta den ut. Går heller opp et par kilo ved bruk av p-piller (som jeg vanligvis gjør) enn dette. Greit nok om smertene skylles noe annet, men jeg orker ikke mer blod. Føler meg konstant urenslig og er redd for infeksjoner i følge av bruk av tamponger i lange perioder.

Som flere her nevner, tror bruk av Implanon og dess bivirkninger er 50/50 fra person til person. Jeg er nok i den halvdelen som ikke er så heldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nå fått satt inn implanton, for 2 uker siden. Smertene i armen har allerede forsvunnet, og foreløpig er det ingen arr. Jeg kan kjenne staven i armen veldig godt, tror den ligger ganske nærme under huden.

Og nå er jeg veldig spent på hvordan det går. Synes idéen er super, ingen piller, ingen p-ring, bare håper at jeg ikke skal blø ustoppelig i 3 år framover... :overrasket::jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg hadde implanon, fungerte greit de første året, noe uregelmessige blødninger og uren hud bare. Men så begynte jeg å få veldig hyppige og veldig kraftige blødninger. Blødde gjennom bind + grønn ob på noen timer. Og slik holdt det på til jeg tok den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trine_*
Jeg har satt inn.

Det er et preparat som sammenlignes med minipiller og ikke p-piller somd et nevnes overfor her.

Jeg bruker det ikke som prevensjon, men for å tørke ut cycster.

Den sitter inne i tre år og skal IKKE opereres ut på egen hånd!

Det fester seg vev rundt den som man drar med ut.

Jeg har ingen andre bivirkniger enn en del mellomblødninger.

For ås toppe dette har jeg tatt minipiller i tillegg i tre måneder. Og har nå mistet mensen. Noe som jeg må innrømme er en lettelse.

Hei hvilke sort minipille gikk du på? Jeg sliter også med mellomblødninger hver dag, tenkte jeg skulle få den fjernet, men om d hjelper å gå på minipillen et par månder gjør jeg såklart d :) Til dere som vurderer å sette inn p- stav anbefaler jeg å gå til en gynokolog som er vant med å gjøre dette. Mange, spesielt leger setter staven for langt inn å det er da det er vanskelig å få den fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest veronica

Har også hørt at bivirkningene er de samme som ved p-piller. Pga. migrene ble jeg frarådet å prøve. Ganske irriterende for det er jo helt genialt, da slipper man å tenke på prevensjon når man har en fast partner.

Jeg har migrene, men har satt inn p-stav, det funker for meg, jeg har ingen bivirkninger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest ida_ke

Jeg fikk satt inn i begynnelsen av juni, og har nå hatt konstante blødninger/brun utflod i 13 dager. Siden jeg bare har hatt den inne i en måned, skal jeg vente og se om det stabiliserer seg. Men jeg er redd for at jeg er en av dem som ikke "er lagd" for å bruke p-stav.

Veldig irriterende for sexlivet sin skyld, men jeg håper det skal gå over snart.

Gjør det ikke det, vil jeg ta den ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Gjest Silje Helen

Hei..

Jeg var hos legen i dag og tok ut P staven i armen... jeg har vært kjempe fornøyd med den.. Ikke hatt noe problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest pstavbruker

Har hatt min siden starten av juni, og hadde ingen problemer med den frem til første uken i august. Siden da har jeg hatt mensen, lite riktignok, men er litt irriterende. Har også fått noe uren hud, men ikke noe mer enn jeg kan leve med.

Før jeg satt inn staven gikk jeg på Cerazette(minipiller) i to år, og da hadde jeg ikke mensen og helt fin hud. Syntes det er rart at jeg skal få bivirkninger av staven, og ikke pillene, når det er helt samme hormon og virkestoffer!

Før minipillene gikk jeg en liten stund på Loette, men er veldig redd for hva for mye østrogen kan gjøre med kroppen, så byttet til minipiller. Ble etterhvert dårlig på å huske på pillene, og valgte derfor å sette inn stav. Når jeg var hos gynekolog for å sette den inn påpekte hun at det var mye bivirkninger, men siden jeg hadde gått på minipiller uten problemer forsikret hun meg om at det ikke ville være noe problem.

Hun sa også at hvis blødningene ikke går over på 3 mnd, kan en få en hormonkur for å stabilisere kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som faktisk har klart å stoppe disse evigvarende blødningene, utenom at det har gått seg til? Jeg har hatt p-stav siden mars, og blør omtrent hver eneste dag. Flott prevensjon, man får jo ikke hatt seg!

Fikk en kur med cerazette for noen måneder siden, uten at det hjalp nevneverdig. Har googlet meg frem til at mange i USA/England har fått en kur med doxycyclin (antibiotika) eller tetracycline, som ifølge undersøkelser skal være effektivt for å hjelpe vevet å reparere seg selv fortere. Er det noe som gjøres i Norge? Kan det hjelpe å få en "boost" med p-sprøyte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk slutt på mellomblødningene ved å bruke Provera.

http://www.pfizer.no/templates/Page____1053.aspx

Det som er problemet for mange på Implanon, er at de ikke har fått minsket livmorslimhinnen før innsetting. Dette bruker man gjerne zeracette til. Evnt andre hormonprodukter. Er livmorslimhinnen tykk, vil den lettere stå og blø, selv etter innsett av Implanon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Implanon er det største dritte jeg har vært med på. Jeg hadde store bivirkninger av implanonen min. Blødde konstant i månedsvis. Men når jeg ville fjerne den så fannt de den ikke igjen. Har til og med opperert arma for å lete. Siden den er laget av plast så viser den ikke på røntgen, ultra eller mr. Nå har det gått 2 år, og de har enda ikke funnet den. Må gå på p-piller i tilleg for å kontrollere blødningene.

Pass dere jenter !

Hadde også blødninger konstant. Lengste perioden var vel fra november til mai, da orket jeg ikke mer og tok dermed staven ut. Legen hadde store problemer med å finne staven min også, og holdte på med forskjellige pinsetter, nåler og kniver for å prøve å finne den og få den ut. Men han fant den til slutt. Arret mitt er rundt 1 cm langt nå og litt mindre i bredda. Og betydelig større enn venninnene mine sine arr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en resept på cyklokapron liggende og vente på meg hos legen etter nå å ha blødd i flere måneder i strekk, så da håper jeg virkelig det vil hjelpe å ta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Implanon er det største dritte jeg har vært med på. Jeg hadde store bivirkninger av implanonen min. Blødde konstant i månedsvis. Men når jeg ville fjerne den så fannt de den ikke igjen. Har til og med opperert arma for å lete. Siden den er laget av plast så viser den ikke på røntgen, ultra eller mr. Nå har det gått 2 år, og de har enda ikke funnet den. Må gå på p-piller i tilleg for å kontrollere blødningene.

Pass dere jenter !

det funke no helt fint på mæ, førde om du blør så gjør ikke alle andre d. har bare god erfaring me p-staven, har hatt den i snart 1 år å ikke hatt noen problemer, så jeg anbefaler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt min inne siden februar og har blødd mer eller mindre konstan siden. Jeg orker ikke mer, og vil være sikker på når jeg får mensen så jeg har bestemt meg for å ta den ut. Er også plaget med menssmerter og det holder å ha det en gang i måneden, ikke fire ganger.

Men jeg skulle ønske det fungerte for meg, for da hadde det vært perfekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt min inne siden februar og har blødd mer eller mindre konstan siden. Jeg orker ikke mer, og vil være sikker på når jeg får mensen så jeg har bestemt meg for å ta den ut. Er også plaget med menssmerter og det holder å ha det en gang i måneden, ikke fire ganger.

Men jeg skulle ønske det fungerte for meg, for da hadde det vært perfekt!

Men har du vært til lege for å prøve tilleggshormon??Provera??

For noen med samme problem som deg er dette løsningen, og etter en slik tablettkur, er det mange som mister blødningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Elisabeth

Jeg fikk implanon satt inn for 4 uker siden, satt den inn dag 4 av menstruasjonen.

Etter en uke uten mensen kom den tilbake, og jeg har nå blødd i 3 uker!

I tillegg har legen satt den for dypt så jeg kan ikke kjenne den, noe man skal kunne gjøre.

Inni esken med implanon ligger det er kort man skal ha i lommeboka i tilfelle ulykke, som informerer om at man har et implantat i armen, samt informasjon om når det skal fjernes... dette kortet glemte legen også å gi meg...

Snakket med ei på jobben som også hadde fått den satt for dypt og hun har et stort langt arr på innsiden av armen og de hadde stresset verre på sykehuset for å få den ut. Dette skal jo være et lite simpelt inngrep.

Problemet med p-stav i Norge er at legene har for liten kunnskap til det og lite erfaring med det og derfor blir det ikke gjort riktig.

Vet ikke om det er selve implantatet eller feilplasseringen som har skylden for at jeg ikke slutter å blø, men irriterende er det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Implanon er det største dritte jeg har vært med på. Jeg hadde store bivirkninger av implanonen min. Blødde konstant i månedsvis. Men når jeg ville fjerne den så fannt de den ikke igjen. Har til og med opperert arma for å lete. Siden den er laget av plast så viser den ikke på røntgen, ultra eller mr. Nå har det gått 2 år, og de har enda ikke funnet den. Må gå på p-piller i tilleg for å kontrollere blødningene.

Pass dere jenter !

Da har nok ikke staven vært satt inn i det hele tatt ;)

____________________________

Ser det er en gammel tråd, men svarer likevel. Har nettopp fjernet staven, etter tre supre år, vært kjempefornøyd! Tok ti minutter å fjerne den, fra jeg gikk inn døra til jeg var på vei ut, ikke noe problem :)

Anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Okei.... etter å ha lest litt her nå og blir litt usikker på om p-stav er bra for meg...

Jeg har p-stav. Fikk den satt inn i januar.. hadde mensen på vanlig måte 1 måneds tid, så forsvant den noen måneder, men de siste månedene har jeg hatt mensen sinnsykt ofte føler jeg, kan ofte blø flere uker i strekk!!(meste er 4 uker i strekk)

Jeg har også masse kviser fra bollekinnene og ned til halsen.. Prøvd all slags hud rens men ingenting tar knekken på det..

Av og til verker det i armen der staven sitter, men det er ikke rødt eller hovent..

(Gikk på trionetta før, men de har jo slutta med dem nå og jeg ble deprimert og fikk humørsvingninger av de..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har hatt staven i 3år snart (er 18år nå), skal bytte den nå i midten av november. Har hatt endeli uregelmessig mens, men ellers ikke noe spesielt. Gikk på trionetta piller før jeg fikk staven, og det er sååå utrolig godt å slippe å tenke på å måtte huske piller osv... Et stort pluss dette i en ellers så stressende hverdag :) Anbefaler på det sterkeste hvis du tåler litt uregelmessig mens... (er vel det som er den vanligste bivirkningen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...