Gå til innhold

Implanon- p-stav implantat

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_tina_*
Skrevet

hei, jeg er en jente på 20 år, som har satt inn p-stav for en stund siden. vennina mi har okså gjort d, men de er for et år siden, og hun blødde i 3mnd, og siden har hun ikke hatt mensen. men jeg har blødd lengre, og lurer på når jeg slutter å blø? om jeg må blø i 3år eller om det gir seg snart? har blødd i 4mnd nå:( og som du sier så har du tatt minipiller for å slutte å blø? har ikke hørt noe om det før, må man ha minipiller da, ellers så blør man i 3mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en venninne som har fått satt den inn og var missfornøyd..

Hun gikk opp i vekt (15kg!!), blødde ukontrollert, migrene-anfall flere ganger i uka, sur som en potte :fnise:...

Nå har hun tatt den ut for 3mnd siden og har ikke hatt ETT migrene anfall, har mye bedre humør og har tatt av seg 8kg :)

Så hun anbefaler den ikke til noen... jeg var inne på tanken selv å få satt inn, men da jeg så hva den gjorde med henne lot jeg heller være :)

Skrevet
hei, jeg er en jente på 20 år, som har satt inn p-stav for en stund siden. vennina mi har okså gjort d, men de er for et år siden, og hun blødde i 3mnd, og siden har hun ikke hatt mensen. men jeg har blødd lengre, og lurer på når jeg slutter å blø? om jeg må blø i 3år eller om det gir seg snart? har blødd i 4mnd nå:( og som du sier så har du tatt minipiller for å slutte å blø? har ikke hørt noe om det før, må man ha minipiller da, ellers så blør man i 3mnd?

Det er veldig forskjellig fra person til person på hvordan man reagerer på hormonene i staven, så du må nesten bare vente å se... men om man føler seg kjempe plaget av det ville nok jeg ha tatt den ut....

Skrevet

Bortsett fra at jeg er kjempefornøyd (ikke lenger mellomblødninger, aldri vært premenstruell, slipper huske pillen) vil jeg nevne at p-staven over hodet ikke har virket negativt på migrena. Visste faktisk ikke at det var noe tema?

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_iris_*
Skrevet

Jeg begynte med hormon spiral men gikk kraftig opp i vekt og hadde i perioder store smerter og måtte derfor fjerne den etter ca 1 år. Gikk da over til p-sprøyte, noe som jeg synes fungerte kjempe fint. Ingen menstruasjon, smerter eller pms. Brukte sprøyten i nesten tre år men synes det ble kjedelig å gå til legen hver tredje mnd så jeg fikk satt inn p-stav i okt 06. Etter det har jeg heller ikke hatt blødninger eller bivirkninger. Kjenner så vidt at staven ligger under huden men den er ikke til sjnanse og synes ikke.

Jeg tror at dette er noe hver og en må prøve ut selv for alle kan reagere på forskjellige måter, men jeg synes det er godt å kunne lese andres erfaringer så jeg er litt forberedt på hva som kan skje. :blomst: :blomst:

• 3 måneder senere...
Gjest Millah<3
Skrevet

Jeg har hatt p-stav i snart ett år, og jeg har hatt mye blødninger og gått oppp nesten 30 kg... er noe å tenke på før du setter inn, jeg skal ta ut min nå, for å se om det hjelper.. den passer sikkert for noen, men ikke for meg..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har hatt p-stav i over 2 år nå. Har også ei venninne som har hatt p-stav i snart 3 år. Vi er begge veldig fornøyd med det. Lite "mas og stress", som med feks å ta p-sprøyta hver 3.måned, eller huske å ta pilla hver dag, og så er det jo sikrere også.

Jeg har ikke hatt andre bivirkninger enn noe uregelmessig mens. Har da som oftest blødninger i ca 5 dager, 3 ganger på rad med et par dagers opphold mellom, for så å gå 1-3 måneder uten. P-stav regnes for å ha mindre bivirkninger enn andre prevensjonsmidler generelt, men det er jo selvfølgelig store forskjeller fra person til person.

Jeg har ikke gått opp i vekt, slik jeg gjorde på p-piller, snarere gått ned i vekt.

Jeg fikk også beskjed av gynekologen som satte den inn at det noen ganger kunne være vanskelig å finne den igjen, men for meg kan jeg ikke forstå at det skal bli noe problem; jeg kan fint kjenne staven i armen når jeg tar/trykker forsiktig i området den ble satt inn.

Skrevet

hei.

Ingen personlige erfaringer, men søstra til min samboer har.

har hatt den i litt over 1 år nå. (fra hun var 20år.)

Hun er kjempe fornøyd!

*hun har ingen mens (den forsvant nesten umidelbart)

*hun har ingen kviser.

*hun har gått NED i vekt (har jobba for det utenom også da...)

-ser at dette er en gammel tråd, men tenkte kanskje noen søkte den frem en gang. så da kan jeg jo si at for henne har det virket kjempe bra.

• 2 uker senere...
Gjest Grafica
Skrevet

Jeg vurderer å bytte til p-stav. Gått på sprøyta i snart to år, og er veldig fornøyd med alt annet enn vektøkningen min. Gått opp tjue kilo, og greier ikke gå ned, legen mente det var pga sprøyta. Skal innrømme at jeg er småredd etter å ha lest denne tråden, siden det er så fifty/fifty. Spesielt bekymret over å høre at flere har gått mye opp i vekt. Tjue kilo er mer enn nok for meg...

Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre.

• 1 måned senere...
Skrevet
Synest også staven er super. Hadde problemer med å huske p piller, nå har jeg sluppet å tenke på det på 2,5 år. Må snart huske å bytte stav . Staven ligger sånn at jeg lett finner den selv, så tror ikke det blir noe problem å bytte den.

Blødningene mine følger normal syklus, men er mindre enn de var. Hadde også ett par mellomblødninger, men de var små. Må legge til at humøret mitt ble noe ustabilt første tiden ( ett par mnd) men var til å leve med.

heisann!!

jeg vurderer sterkt å sette inn p -stav ,men hvilke steder setter de inn sånn i bergen????? :) på haukeland sykehus da eller? :) og er det noen som har prøvd hormonspiral?? er det mindre eller mer bivirkninger ved en av disse to alternativene??? :)

håper noen kan hjelpe meg med dette..:D

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heija :o)

Jeg prøvde p-stav for ca 2 år siden. Jeg fikk den satt inn av en gynekolog, men ikke på første menstruasjonsdagen - kan det ha vært en grunn til at jeg hadde mellomblødninger, tror dere? Men jeg husker ikke hvor jeg var i syklusen når den ble satt inn.... Etter 6 måneder ga jeg opp, og fikk tatt den ut igjen. Da gikk jeg tilbake på Yasmin igjen, som jeg har brukt siden. Jeg vet ikke om det var fordi jeg brukte staven en stund, men jeg har fått hormonproblemer etterpå, som jeg sliter med ennå. Lurer på om jeg kanskje må slutte med Yasmin'en også *sukk*

Hormonspiral tror jeg de helst gir til jenter/kvinner som allerede har født barn, men er ikke 100% sikker. Hvis du vil ha hjelp til å gå igjennom alternativene som kan hjelpe deg, er det lureste og bestille seg time hos en gynekolog. Og på forhånd lese så mye du kommer over, mye bra informasjon der ute :o)

Lykke til

Gjest Gjest
Skrevet
Har prøvd og tok den ut etter ett år. Fikk så gruelig mye kviser i ansiktet, helt ekstremt! De forsvant heldigvis så nå er det tilbake til normalt med en kvise i ny og ne ...

Hvorfor ikke bruke hormonspiral?

Jeg ble kvitt alle kvisene, og har minimalt med mens.

Glimrende for meg, men legen advarte om at det var noen som måtte fjerne spiralen, og at det derfor kunne bli en dyr fornøyelse hvis det måtte gjøres raskt.

Kan noen forklare meg hvorfor et hormonpreparat som opereres inn et helt annet sted enn der det skal virke (P-stav) skulle ha noen som helst fordeler fremfor et lokalt prep (spiral)?

Det må jo være en grunn siden det selger.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor ikke bruke hormonspiral?

Jeg ble kvitt alle kvisene, og har minimalt med mens.

Glimrende for meg, men legen advarte om at det var noen som måtte fjerne spiralen, og at det derfor kunne bli en dyr fornøyelse hvis det måtte gjøres raskt.

Kan noen forklare meg hvorfor et hormonpreparat som opereres inn et helt annet sted enn der det skal virke (P-stav) skulle ha noen som helst fordeler fremfor et lokalt prep (spiral)?

Det må jo være en grunn siden det selger.

P-staven slipper ut en liten mengde hormon jevnlig. Det går i hele kroppen, men er i små doser.

Spiral er det som oftest de som har fått barn som får tilbud om, fordi den kan gi infekjson og gjøre deg steril, den kan også bli borte uten at du merker det og da er du uten prevensjon uten at du vet det. (vet det høres helt utrolig ut at det kan bli borte uten at man merker det, men det skjedde med min venninne, hun tok UL for å finne den, men de fant den ikke.) I tillegg kan spiralen gi blødninger og sterkere mens (men det er kanskje kobber spiralen?)

Begge har positive og negative sider. De er jo begge veldige sikre.

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_Linn_*
Skrevet

Jeg har gått på cerazette en i ca en mnd nå, og fikk anbefalt av legen min å prøve denne typen p-piller før jeg vurderte om p-stav var noe for meg.

Cerazette fungerer helt supert, og jeg merker ingen forskjell i forhold til den andre typen p-piller jeg har brukt det siste året (yasmin) .

Hvor lenge bør jeg gå på cerazette før jeg finner ut at p-stav er ett godt alternativ for meg? Jeg har ikke merket noe til hverken hodepine, vektøkning, kviser eller andre bivirkninger så langt. (har egentlig ikke merket noe til at jeg har skiftet p-pillemerke i det heletatt så langt)

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Nå har jeg hatt P-Stav i halvannet år. Noe så deilig. Har ikke hatt noe mens, men det beste med den er jo at man slipper å tenke på å ta piller eller at man har glemt å ta pillen. :) Har ikke hatt noen bivirkninger, og synes den er heeelt super! Den skal ikke ut før 3 år har gått.:D

Selvsagt er det forskjellig fra person til person,men den er midt i bliken for meg.:D Ikke kjenner du at de setter den inn heller.:) Og tenkt på alle pengene du sparere. :D Alt i alt kostet den meg 1500.- og det er prevansjon for 3 år!!

Gjest Gjest_embla_*
Skrevet

jeg satt inn implanon etter en abort da jeg var 16, og er nå 19 snart 20, og har ikke fått tatt den ut ennå, har venta over ett halvt år på å få den ut, ringt å ringt, og si sa att vanlige leger kunne gjøre det, men neida...

og blødningene er store som atlanteren, en måne på, en måne uten, en måne på en to uker uten...varer alt for lenge, og rytmen er helt på tur..

syns implanon er noe dritt..

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet

Jeg fikk satt inn min p-stav i begynnelsen av mars, og jeg er kjempefornøyd! Jeg hadde mensen som normalt de første to månedene, og nå er den helt borte. P-staven skal i utgangspunktet ikke ha verre bivirkninger enn p-piller og annen "vanlig" prevensjon, men dette er noe som varierer veldig fra person til person - det er jo ikke alle som kan ta p-piller av diverse årsaker heller. Selv gikk jeg på yasmin i seks år uten plager før jeg fikk staven, og legene mener at hvis du er uten bivirkninger da, så skal du heller ikke merke noe særlig til p-staven.

Samtidig skal det også sies at mange sliter med forferdelige bivirkninger etter å ha fått satt inn staven. De mest vanlige er nok økt og uforutsigbar menstruasjon, vektøkning, kviser og varierende humør - ganske likt mange andre prevensjonstyper, men noen sliter også med langt verre ting, som f.eks. konstant kvalme og hårtap. Hvis legen din vil at du skal teste ut en p-pille som bruker samme hormonet burde du absolutt følge det gode rådet!

Når det gjelder å få satt den inn, så er dette noe de fleste fastleger kan gjøre. Det krever bare et kort kurs som de fleste "oppdaterte" allmennspesialister har.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei :)

Jeg satt inn staven i mai etter å ha gått på pillen i 6 år. gikk på yasmin som jeg var veldig fornøyd med. byttet til staven rett og slett for å få en forandring siden de sier dt er sunt pluss at jeg bor i varmere strøk så kunne tenke meg å ikke ha mensen. blødde litt de første 3 mnd men nå blør jeg ikke mer, skal jegvvære helt ærlig så er det deilig men oxo littstressende siden det har alltid vært en sikkerhet når mensen kom. jeg har oxo fått ganske så uren hud, noe jeg aldri har hatt før, har oxo gått opp litt i vekt. trives overhode ikke med kvisene så vurderer å ta ut staven på grunna av dette.. men det er jo alikevel veldig sikkert da så jeg får tenke litt nøyere gjennom det. men ved siden av dette er jeg veldig fornøyd med staven. fikk den satt inn hos gynekolog og det gikk kjempe fint:)

• 2 uker senere...
Gjest nitamora
Skrevet
Implanon er det største dritte jeg har vært med på. Jeg hadde store bivirkninger av implanonen min. Blødde konstant i månedsvis. Men når jeg ville fjerne den så fannt de den ikke igjen. Har til og med opperert arma for å lete. Siden den er laget av plast så viser den ikke på røntgen, ultra eller mr. Nå har det gått 2 år, og de har enda ikke funnet den. Må gå på p-piller i tilleg for å kontrollere blødningene.

Pass dere jenter !

det samme har skjedd med meg.. det er snart ett år siden jeg egentlig skulle tatt den ut.. men de finner ikke den igjen... har også operert i armen for å finne den.. opptil to ganger!!! dette er noe dritt.. det er genialt så lenge du har det, men når du skal ta den ut er det bare problemer.. har flere venninner som også har hatt den, og har hatt store problemer med å ta den ut... ikke noe jeg vil annbefale hvertfall..

• 1 måned senere...
Gjest irritert
Skrevet

skal fortelle min historie..

satt p-staven inn samme dagen jeg tok abort..

det funka kjempe fint i en mnd.. nå er det 5 mnd sia jeg fikk satt den inn.. idag er det den 16.januar 09, jeg har mensen nå, og har hatt det siden 24.des. 08.. KJEMPE irriterende...... har i tillegg store smerter som kommer å går.. verre enn vanlige mensensmerter..

jeg fikk ordnet meg en time hos fastlegen min i november, og fikk time en uke senere for å ta den ut. da jeg kom til legen min sa hun at fastleger ikke fikk gjøre det inngrepet lengere.. så hun måtte henvise meg videre til gyn. denne timen kostet meg 180 kr.

en uke senere hadde jeg time på gyn.. gledet meg kjempe mye for å få tatt den ut, hadde ordnet meg fri fra jobben og greier..

legen ba meg legge meg ned, og begynte å kjenne på armen.. så hoppet han opp av stolen, ba meg kle på meg gensern og sa at dette nektet han å gjøre.

Legene på sykehuset hadde satt den helt feil inn i armen.. det første han merket var at staven ikke var synlig utenpå huden. så han henviste meg videre til sykehuset igjen.

denne timen kostet meg nesten 280 kr... og dette var i november!! Nå 2 mnd senere har jeg fått time. 20.januar..

jeg trodde virkelig at jeg som reagerer så mye på prevansjon med hormoner, skulle ha null problemer med denne staven... det er jo nesten ingen hormoner i den!!!

jeg har brukt nærmere 2000 kr på dette her! for noe som mest sannsynlig ikke funker engang!!! ALDRI mer!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...