Gå til innhold

Implanon- p-stav implantat


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Jeg har skrevet her for nesten nøyaktig et år, og har nå hatt p-staven i litt over et år. Er veldig fornøyd, hadde bare mensen 2 ganger i løpet av året, og blødde ikke mye. Hadde riktig nok kraftigere mensenkramper enn med p-ringen, og ømme bryster, men når mensen er 2 ganger pr år er ikke dette noe stort problem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonym

Til dere som klager over uregelmessig blødninger etter bare noen mnd etter at dere fikk satt inn staven, det kan ta fleeeere mnd før det stabiliserer seg! Det er den vanligste bivirkningen og det burde dere hatt blitt informert om før dere satt den inn :) Jeg fikk satt inn min i dag, første gang, og ble fortalt at jeg måtte forberede meg på hvertfall 4-5 mnd med uregelmessig mensen. Men det er fra person til person! Venninna mi har gått på den i flere år, hadde uregelmessig blødn. i flere mnd i starten, men etter det var det ikke noen spesielle birvirkninger! Så man må ikke alltid ta beslutninger pga hva andre har opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest charlotte

Og dere som hadde uren hud og store blødninger ved bruk av p-stav, hadde dere de samme problemene når dere ikke brukte hormonell prevensjon?

Jeg har hatt p stav i 2 og et halt år nå, den første tiden var jeg veldig fornøyd ingen mens ingen bivirkninger... men så begynte problemene, kviser i ansiktet og ryggen, stygge noen som gav arr. har hatt det helt fram til nå, tok ut staven i dag.

jeg gikk på ceracetta før, og hadde ingen av disse plagene da.

jeg gikk også opp noen kilo i vekt og har hatt kraftig og langvarige mens perioder.

har gått tilbake til ceracetta nå...

håper alt normaliserer seg nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest gjest_meg_nei

har P-Stav, er kjempe fornøyd :)

hadde vond i 2 dager, så var alt tilbake til normalt.

satte den in etter en voldtekt...så den er min lille sikerhet også....

men etter en liten sloss kamp, der han gutten angrep meg...han sparket i magen 2 ganger, rett over underlivet...jeg fikk mensen i 1 måned! og etter 2 måneder derpå er den helt borte!! er det staven eller gutten sin feil????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Gjest Marte

Jeg har värt så missfornöjd med min p-stav og piller att jeg måtte sette inn koberspiral i stede. jeg har gått opp fra str 38 til 46 å håper nå att allt blir bedre ! dette har virkelig tatt livet av meg.

Selvsakt reagerer man forskjellig på prevangsjonene men jeg anbefaler overhode ikke stav. jeg satt ikke spiralen om tirsdagen og i dag er det fredag og har allerede gått ned 5 cm rundt magen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Syntes staven har vært det beste prevensjonen jeg har vært borti, hadde mens i 2 uker etter jeg satt den inn, nå har det gått litt over 4 mnd og har blødd litte i 2 dager. Noe som funker greit for meg. Har ikke hatt noen bivirkninger i det heletatt. Så fra min side så er det noe jeg anbefaler veldig, og det samme gjør også min lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så frustreeeert!

Jeg brukte p-stav fra nyår 2005 til sensommer 2007.

Så hadde jeg et opphold på litt over et år, før jeg satte inn en ny (høst 2008).

Dvs at jeg måtte sette inn en ny nå i sommer/høst.

Jeg satte inn en ny 12.august, og jeg fikk mensen ca. 1 uke etterpå, og det har enda IKKE STOPPA!

Første gangen jeg hadde p-stav (18-20 år) mista jeg mensen fullstending.

Neste gang jeg hadde p-stav mista jeg nesten mensen, men hadde litt mellomblødninger og mensen var veeeeldig uforutsigbar.

Har det noe å si at jeg er blitt eldre, kanskje?

Er det kroppen min som er forvirra fordi det er kommet en ny p-stav?

Noen som har opplevd noe lignende?

Jeg holder på å bli sprø av å ha mensen hele tida.

Staven virker jo fullstendig MOT sin hensikt! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest kathrine

P- staven er fantastisk!

Man trenger ikke bekymre seg for å huske noe som helst! Den bare ER der! Så glad for at jeg satte den inn! Ingen mens, ingen bekymringer!:P

Før jeg satt den inn, 2 år siden, leste jeg mye på nettet om hva andre hadde skrevet. Og ble litt bekymret da jeg så så mye negativt, but then again; det er de som har opplevd noe negativt som roper høyest;) Så jeg tok sjangsen, og er så fornøyd!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest cecilie

Jeg hadde pstaven i først 2.52år og var kjempe fornøyd.. noen mellom blødninger nå og da. Tok den ut og bytta fordi legene mente den sikkert nok begynte å gå tom.. satt i ny og har hatt den i over 1.5år og begynte på samme måte som forrige gang blø lenge og mye.. skulle ta den ut nå og de fant den ikke, så de sydde igjen og bestilte ny time til meg så jeg var der i går igjen og holdt på å lete i over en time uten hell.. nå skal de sende meg til oslo til noen spesialister for å hente den ut for dette er ikke bra.. de er redde for at den skal følge blod strømmen eller mod...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Erfaring av P-St

Vurdera å få satt inn en sånn p-stav i armen etter rådføring med lege, virka som en ypperlig ting for meg:)

Nåken som har erfaringa dei vil dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg tok P-Stav for 2 år siden ca, pga jeg ville være på den sikre siden om å ikke bli gravid (alt av prevensjon,er ikke helt 100% sikkert, men mer enn uten!) og også for å bli litt kvitt menstrasjonen. Jeg ville heller ikke bruke p-piller for jeg var redd for å glemme å ta hver dag til et fast klokkeslett osv osv osv.....

Er utrolig fornøyd med p-stav, min lege sa at noen får mensen, regelmessig/uregelmessig eller ikke i det hele tatt. Nå har jeg vært mensfri i to år, fikk min første mensen to år etter at jeg fikk p-stav.

Man merker ikke at den er i armen, bortsett fra at man ser staven ligger der, og man kan kjenne den om man tar på den. Ellers er det ikke noe problem.

Jeg anbefaler deg til å ta P-stav hvis det er det du vil! =)

Lykke til, håper du blir å trives med p-staven! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Da jeg fikk satt inn staven for to dager siden, spurte jeg legen min om det med at flere staver har forsvunnet fordi de er blitt satt for dypt. Hun svarte med at det har vært et problem, men at den metoden som brukes i dag gjør at det er nesten umulig å sette den for dypt. Hos meg laget hun først et lite snitt i huden før hun satte den inn og så sydde hun sammen såret etterpå. To sting, ikke store greiene. :-) Hun sa også at jeg burde gi den minst et halvt år før jeg gav opp, dersom jeg skulle bli svært plaget med bivirkninger. Hun nevnte også det der med den kuren som kan taes i tillegg i en periode, for å stabilisere blødningene.

Håper denne fungerer fint for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg fikk satt inn p-stav for snaue 2 år siden. hadde hyppige blødninger det første året, i tillegg til at jeg fikk store problemer med kviser og humørsvingninger. i fjor hadde jeg et herlig opphold i blødningene på ca 5 måneder, men så kom den tilbake på høsten og jeg er fortsatt ikke kvitt problemet. har slitt med kviser og humørsvingninger i 2 år, og det ble bare værre. Har ikke slitt med dette før jeg fikk satt i p-staven. for 2 uker siden fikk jeg fjerna staven, ikke noe problem å finne den, bare vanskelig å få tak på den. Har nå nesten ingen kviser, og gleder meg over å kunne gå ut uten å måtte sminke ansiktet først. Har fortsatt veldig små blødninger og er litt humørsyk fortsatt, men det vil vel ta litt tid å stabilisere.

Jeg kommer heretter til å holde meg til Yasmin p-piller, for det vet jeg fungerer. Så tenk dere veldig godt om før dere evnt setter inn en p-stav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Tuzzii

Hei :)

Har hatt P-stav nå i noen måneder, og ser mange av dere har fått blødninger og slikt, jeg har ikke hatt noen ting bivirkninger eller blødninger, kan noe være galt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Det er jo da ikke han som bestemmer hvilket preventiv man skal bruke.

Og når blødningene går over om man bruker minipiller i et par måneder, hva er problemet da?

Jeg er helt kvitt mellomblødningene mine jeg.

Tar du minipillen hele tiden da eller har du stoppet? kommer blødningene tilbake da? har hatt 2 p-staver og mensen min forsvant på den første. men nå, etter 2 graviditeter blør jeg 4 uker (!) i strekk med 3 uker mellomrom. UAKTUELT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Karianne

Er det vanlig med laaangvarig mensen i begynnelsen med p stav?! har blødd i strekk i over 14 dager, med 1-2 dagers pause mitt i tror jeg. Har ikke merke noen andre bivirkninger.. Noen andre som har hatt samme erfaringen? håper virkelig det ikke er noe som vil fortsette så lenge jeg har den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har hatt p stav i 1.5 år (merke nexplanon) og er egentlig veldig fornøyd... jeg får sjeldnere mens (hver 3-4 mnd) men når jeg får den kan den vare en del lengre(1-2 uker)... har fått p piller nå for å stabilisere dette, men føler meg mye verre i kroppen etter å ha tatt dem (microgyom) så det slutta jeg med i går.. vil heller ha sjeldnere men lengre blødninger en å føle meg trøtt og gretten med å ta p pilla i tillegg.... synes allikevel p staven er perfekt om man ikke er flink til å huske p pilla.. har ikke hatt problem med at den har forsvunnet eller verket. den sitter som støpt der den ble satt inn:) Har venner av meg som mistet mensen helt da de fikk p stav mens andre som sliter med mye blødninger så det varierer jo fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg ville og ha en sånn, men gynekologen min ville ikke sette den inn. "JEg har satt inn mange, men jeg har jaggu og fått ta ut mange" sa han. Det er visst en hel del som sliter med blødninger etter denne.

Jeg fikk piller i 3mnd med samme virkestoff for å teste ut om jeg var fornøyd med de hormonene, før jeg fikk satt inn p-stav. Veldig greit å teste først. Du kan jo gjøre det samme før du velger om du vil ha p-stav ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...