Gå til innhold

Implanon- p-stav implantat


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Implanon er det største dritte jeg har vært med på. Jeg hadde store bivirkninger av implanonen min. Blødde konstant i månedsvis. Men når jeg ville fjerne den så fannt de den ikke igjen. Har til og med opperert arma for å lete. Siden den er laget av plast så viser den ikke på røntgen, ultra eller mr. Nå har det gått 2 år, og de har enda ikke funnet den. Må gå på p-piller i tilleg for å kontrollere blødningene.

Pass dere jenter !

Er nok litt enig i at implanon er noe dritt....har gått ganske bra mye opp i vekt i løpet av de to åra jeg har hatt den, og huden min har blitt veldig uren. Hvilket den ellers aldri har vært! Men er jo noen positive sider også, mista mensen helt etter to måneder, og hakke hatt noen smerter eller lignende siden...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Renée_*

Erfaringene mine med p-stav

Det fins p-piller som har lignende hormoner som i p-staven, jeg fikk da først utskrevet disse av legen og gikk på dem i 3-4 mnd og mensen forsvant helt. Dette er da p-piller uten kvinnelige hormoner bl.a. Dette fungerte veldig bra for meg og dermed fikk jeg satt inn staven. Har ikke hatt den så lenge men har enda ikke fått mensen. Dette fungerer fint for meg.

Bivirkningene som kommer er forskjellig fra person til person. P-pillene fungerte bra for meg og dermed ville også staven gjøre det ifølge legen, da det er mye av de samme hormonene. Det va egentli ganske 50/50 om man mistet mensen og jeg gjore dette da jeg har en kropp som bare pga litt stress f.eks fører til at jeg ikke har mensen (når jeg ikke går på noen prevansjon eller hormoner). Så med min kropp fungerte det altså utmerket. Er en trygghet å vite at mensen ikke kommer og at den ikke "skal" det heller.

Det samme gjelder i forbindelse om implantet kan forsvinne inn i armen, forskjellig fra person til person, noen har kropper som lett lager nytt vev noe som gjør det vanskeligere å finne staven igjen. Men i tillegg kommer det veldig ann på hvor langt inn implantet er, jeg er heldig og hadde en lege som satte den langt ut og jeg kan både se og kjenne den. Det som også kan bli et problem ifølge legen min er hvis man legger masse på seg, da kommer det naturlig nok masse fettvev og tar plass i armen. Men for meg som er en aktiv jente og trener dagelig vil ikke det bli noe problem. I værste fall må man vente i 3 år til at hormonene slutter å virke og for meg som har hatt samboer over lengre tid så er ikke det et stort problem, var jo egentlig derfor jeg tok p-staven, for å ikke bli gravid iløpet av 3 år. Om staven forsvinner i armen vil jeg selvfølgelig prøve å få den ut, men det skjer ikke annet enn at man har en plast-stav i armen uten funksjon.

Så spør legen din og prøv ut p-piller som er lik p-staven.

mvh Renée :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Betty_*
Implanon er det største dritte jeg har vært med på. Jeg hadde store bivirkninger av implanonen min. Blødde konstant i månedsvis. Men når jeg ville fjerne den så fannt de den ikke igjen. Har til og med opperert arma for å lete. Siden den er laget av plast så viser den ikke på røntgen, ultra eller mr. Nå har det gått 2 år, og de har enda ikke funnet den. Må gå på p-piller i tilleg for å kontrollere blødningene.

Pass dere jenter !

Dette med at de ikke kan bli lokalisert med ultralyd stemmer ikke!

På slutten av innsettingsprosedyren skal legen, sammen med deg, kontrollere (manuelt) at Implanon faktisk er tilstede i armen din. Dersom det er tvil må annen prevensjon (kondom) brukes inntil legen og du er helt sikre på at implantatet er satt inn. I sjeldne tilfeller kan legen være nødt til å bruke ultralyd eller magnettomografi, eller han må ta en blodprøve for å forsikre seg om at implantatet befinner seg inne i armen din.

(tekst hentet fra Felleskatalogen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg satt inn p-staven i januar. Mistet mensen i to måneders tid, før jeg fikk den på nytt- og er nå på 6.uke med mensen. Noen som har hatt noe liknende der det er gått over etter en stund? Har liksom ikke hatt noen andre bivirkninger enn hetetokter. Går det an å regulere med p-piller i tillegg en stund? Har ikke lyst å ta den ut helt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Pernille_*

Hei!

Jeg fikk p-staven operert inn i armen for litt over et år siden. Synes alt fungerer veldig bra. Jeg har ingen blødninger overhodet, og synes det er kjempefint. Lurer likevel på om staven i lik linje med p-sprøyta kan gjøre at en legger på seg. Jeg fikk p-sprøyte før og la da på meg ca 15 kg. Sluttet med p-sprøyta pga vekta, men sliter nå veldig med å gå ned i vekt og lurer på om dette kan ha noe med p-staven å gjøre. Har noen andre erfaringer med vektøkning pga p-staven?

Pernille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
I værste fall må man vente i 3 år til at hormonene slutter å virke og for meg som har hatt samboer over lengre tid så er ikke det et stort problem, var jo egentlig derfor jeg tok p-staven, for å ikke bli gravid iløpet av 3 år. Om staven forsvinner i armen vil jeg selvfølgelig prøve å få den ut, men det skjer ikke annet enn at man har en plast-stav i armen uten funksjon.

3 år er den tiden de har en så god preventiv virkning at de kan selges som prevensjon. Det vil ikke da si at etter 3 år er alt ute av de.

Fra felleskatalogen:

Utløsningshastigheten fra implantatet avtar med tiden, derfor synker serumkonsentrasjonen fra ca. 200 pikogram/ml ved slutten av det første året til ca. 156 pikogram/ml ved slutten av det 3. året.

Altså, etter 3 år er over 75 % fortsatt der.

Så, i verste fall kan du se frem til flere år med bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest Gjest_Karro_*
Var der i dag, men de hsdde ikke tid til å gjøre noe med det, så jeg skal tilbake neste uke. da skal de fjerne, så blir det vell tilbake på p-piller =( noen forslag? brukte Trionetta før og hadde ikke noe problem med dem, har og gått på Loette men disse gav meg hodepine hele tiden og som igjen gjorde meg amper å sint.

Jeg begynte på Cerazette for et år siden. Dette er mini-piller. Jeg har ikke hatt en eneste bibirkning og har heller ikke hatt mensen siden jeg begynte. Ikke en gang småblødninger! Hvis man skal bruke det som prevensjon, må man passe på å ta det til akkurat samme tidspunkt hver dag, men jeg som bare bruker det for å slippe mensen, må bare ta det en gang på morgenen. Funker kjempebra for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg satt min inn i Januar, men tok den ut idag. Jeg hadde ikke blødningforstyrrelser- men konstant mensen, i fem måneder. Legen min mente jeg kunne ta den ut da, siden det var beregnet at kroppen ville bli vant til den etter tre måneder- og at det rundt da ville jevne seg ut. Jeg var bare drittlei av PMS,tamponger,og ikke kunne ha sex uten å måtte være i nærheten av en dusj.

Så funker ikke for alle tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest mullattmor

Hei, er det noen som har blitt gravide selv om de har hatt implanon? Jeg har implanon og har hatt det i ca 5 mnd, mistet mensturasjonen ganske tidlig etter at implanon ble satt inn og har ikke hatt noen blødninger siden, heller ikke kviser, smerter eller noe. Derimot er jeg stadig livredd for at nettopp denne ikke fungerer riktig eller lignende, og tror at jeg kjenner sparking etc når det vel bare er luft....Har hatt diverse symptomer på graviditet, og tatt testen 2 ganger med langt mellomrom. Dvs jeg er sannsynligvis ei skikkelig tøyse. Noen med erfaringer? Skal man egentlig miste blødningene helt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_gjest_*

Implantat funket ikke for meg. Gikk daglig med migrene og spotblødninger i ca 4 mnd. da orket jeg ikke mer og fikk tatt den ut. Nå har jeg arr etter den flere år etter... anbefaler heller piller jeg nå... Kjente implantatet og det var vondt. Har vondt der når jeg tar der ennå faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Meg_*
Implantat funket ikke for meg. Gikk daglig med migrene og spotblødninger i ca 4 mnd. da orket jeg ikke mer og fikk tatt den ut. Nå har jeg arr etter den flere år etter... anbefaler heller piller jeg nå... Kjente implantatet og det var vondt. Har vondt der når jeg tar der ennå faktisk.

Jeg fikk satt inn p-staven for 9 mnd siden. (pga jeg fikk pigmentflekker i ansiktet av p-piller). De 8 første mnd hadde jeg ingen blødninger, men nå har jeg hatt konstant i ca 1 mnd. Utrolig irriterende. I tillegg har jeg fått ekstremt mye kviser i ansikt, hals og nedover rygg. Har også hatt litt vondt i armen der den sitter. Har heller ikke sett noe særlig forbedring på pigmentflekkene. Vurderer nå sterkt å få tatt den ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mario
Var der i dag, men de hsdde ikke tid til å gjøre noe med det, så jeg skal tilbake neste uke. da skal de fjerne, så blir det vell tilbake på p-piller =( noen forslag? brukte Trionetta før og hadde ikke noe problem med dem, har og gått på Loette men disse gav meg hodepine hele tiden og som igjen gjorde meg amper å sint.

Jeg kan anbefale Synfase. Har prøvd trionetta, mikrogynon, ceracette før uten hell, men Synfase fungerte utmerket!!! Ceracette er forresten omtrent det samme som p-stav (i pilleform da ;-)... burde tenkt meg om 2 ganger da før jeg satte inn staven, har blødd siden april sukk... verken jeg eller min samboer synes det er noe særlig!! Så den skal ut igjen om en liten uke, gleder meg :-) Nå vil jeg tilbake til meg selv, så får han hoppe av i svingen eller få seg en unge til haha ;-) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prinsessevilikke

Hadde implanon i nesten tre år, fikk veldig uren hud, og ekstreme blødninger.

Hadde mensen 70% av tiden, og blødde mer enn vanlig. Opplevde å blø gjennom tampong og at bindet som var der for sikkerhetsskyld ''rant over''. Så det var ikke småmengder som kom :S

Tilslutt var det full pakke med jernmangel og konstant svimmelhet.

Byttet til jadelle i november-desember 08. Huden klarnet opp veldig kjapt, og menset normaliserte seg noe. Men kommer fortsatt noen runder monstermens, har diva cup, så er så ''heldig'' å se mengde, og på enkelte dager har jeg blødd rundt en dl :tristbla: Ellers har jeg fått hyperpigmentering, så blir brunflekket i panna om jeg ikke bruker spf, blæh.

Så spørs om jeg kan beholde den de 5 årene den kan sitte.

Savner depo provera! Men fikk beskjed om å slutte på den pga osteoporose-fare :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte dette i 3 år, men hadde mensen regelmessig og helt random. Første året hadde jeg mensen i 3 mnd i strekk. Hvorfor jeg ikke tok den ut var at jeg også kunne gå 4-5mnd uten mens. Etter 3 år tok jeg den ut og startet på pilla igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker som ca. halvparten er fornøyde.. Verdt å prøve kanskje? Hvor stygg og stor arr er det snakk om? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har to arr. ett fra innsettingen og ett fra når de tok den ut. De er runde og på str med hullet i en femkrone. Synes ikke i det hele tatt før jeg blir brun som nå, men de er ikke sjenerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og dere som hadde uren hud og store blødninger ved bruk av p-stav, hadde dere de samme problemene når dere ikke brukte hormonell prevensjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt denne staven i 2,5 år nå, har slitt litt med mellomblødninger, men føler i grunn at det er hvert det fremfor hvordan jeg hadde det med p-piller. Da slet jeg med migrene nesten hver dag, dette gjorde jo at jeg ikke fungerte veldig godt til vanlig. Jeg fikk først minipiller ( p-piller med kun gestagen og ikke østrogen som er det som gir migrene hos meg), men disse skulle tas mer eller mindre til samme klokkeslett hver dag, noe som viste seg og være helt håpløst for meg :gjeiper: Derfor satte jeg inn p-stav som har fungert stort sett greit. Det har som sagt gitt litt mellomblødninger, men kanskje det værste er at jeg har rimlig nedsatt sexlyst.

Jeg tror det at det kommer veldig ann på legen som setter den inn når det gjelder å finne den igjen etterpå. For blir den satt inn riktig så burde den jo ikke flytte på seg, min har i alle fall ikke rikket seg en mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_sol_*
Jeg har p-stav og for meg så er dette den ultimate prevensjonen.

Fikk resept så jeg kunne kjøpe den på apoteket og tok den med til legen. Det er en større sprøyte (staven er jo inni spissen) og før legen pressen sprøyten inn fikk jeg bedøvelse så jeg ikke kjente noen ting. Ble faktisk beroliget da jeg kjente det ristet litt i armen da han presset den inn fordi jeg ikke kjente en ting overhode. En uke ca etter jeg tok den inn fikk jeg liksom mens i 2 uker og har hatt mensen 2 ganger siden da, satt den inn i septemer 06. Jeg får også bare minimens og det er utrolig greit. Før fikk jeg litt vondt de første timene av mensen men nå kjenner jeg ikke noe. P-staven innholder bare et hormon, nemlig gestagen og derfor blir man ikke hormonmonster ettersom den ikke er proppfull av det. Vet en er noen så må ta den ut igjen og for andre er p.staven genialm, derfor vil mange leger at man skal gå på p-piller med bare gestagen for å se hvordan kroppen reagerer. Men spør legen din du. Jeg har aldri klart å ta p-pille så p-staven er utrolig genial ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sol_*

jeg har også tatt for nesten 9 måneder siden, og dette er ypperlig for meg, vet om en del som fikk litt blødninger, men de gav seg etter en stund!det eneste jeg sliter med er om den er sikker liksom? føler meg gravid, og det at mensen uteblir er ikke akkurat da betryggende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...