Gå til innhold

Implanon- p-stav implantat

Fremhevede innlegg

Skrevet

det maa vaere veldig individuelt! jeg har hatt den i armen i 4-5 mnd naa og har ikke hatt mensen siden. Ingen plagsomme bivirkninger heller. Eneste er at jeg har vaert litt deprimert, men det kan ha noe med aa gjoere at jeg er i Australia og har hjemlengsel. Syns Implanon har fungert helt perfekt, og det er en lettelse aa ikke ha mensen! spesiellt naar det er sommer her naa:) Jeg ville anbefalt den paa det sterkeste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok p-stav i september. Den ble satt inn første dagen jeg fikk mensen, og nå sliter jeg ikke med noen mellomblødninger. Mensen er borte. Jeg sluttet å være premenstruell, som jeg slet med da jeg gikk på p-piller. Jeg har ingen menssmerter, da mensen er bort. Eneste jeg "sliter" litt med er at jeg har fått litt kviser. og at jeg har lagt litt på meg, men det trenger ikke bety at det er pga p-staven.

Jeg er kjempe fornøyd med den. Det er deili å slippe å tenke på p-piller hver eneste dag.

Skrevet

Legen din setter den inn :)

Men du må hente resept på p-staven og kjøpe den på apoteket først.

Skrevet

Min lege setter ikke inn, leger må ha spesialkurs for å gjøre det. Jeg har resepten liggende, jeg trenger bare å vite om noen som gjør det i det hele tatt.

Skrevet

Ok, kanskje noen andre leger på det legekontoret gjør det? Kanksje legevakten o.l? Kan jo ringe dem og høre :)

Skrevet

Fastlegen min sa man måtte til gynekolog for å sette den inn... jaja. Jeg vurderer en slik selv. Jeg har gått på Depo-provera (p-sprøyte) i årevis, og har vært fornøyd, men nå vil ikke legen sette flere slike, fordi de er usikre på langtidsbivirkninger som benskjørhet o.l. Og jeg som var så fornøyd! Det er forøvrig også et rent gestagenprodukt; det bør vel gi samme virkninger som p-stav?

Gjest strøm
Skrevet

TINELINE

jeg har også gått på p-sprøyten i årevis og vært veldig fornøyd med den. så jeg fikk satt inn p-stav. p-stav funket dårlig for meg. men p-sprøyten mistet jeg mensen og hadde ikke noen bivirkninger. humøret var på topp og hadde det supert med den. jeg valgte p-stav fordi den lignet mest på p-sprøyten. jeg har akkurat tatt ut p-staven fordi jeg blødde hele tiden og humøret svingte masse.fikk menge kviser og alt var fælt.jeg hadde den inne i 6måneder for tenkte hele tiden at ting ville bli bedre hvis jeg ga det litt tid. den gang ei :(

Skrevet

Takk for svar! Jeg kjører heller på litt ekstra kalsium og styrketrening og fortsetter på p-sprøyten da...

Skrevet

Jeg har hatt p-stav siden oktober 2005. Skulle egentlig ha det frem til oktober i år, men vurderer nå å få den fjernet, da jeg er plaget med kviser og uregelmessige blødninger. I forhold til kvisene har jeg prøvd både differin og tetrasyclin, som er det sterkese tablettene mot kviser en fastlege kan skrive ut. De første 3 månedene hadde jeg ikke blødning i det hele tatt. Så har jeg hatt noen små blødninger. Som regel bare 2-3 dager en gang i ny og ne. Plutselig i to uker. Det er veldig uforutsigbart. Jeg er plaget med sterke menssmerter også, de har jeg fortsatt etter jeg fikk p-staven.

Jeg ønsker å fjerne den nå fordi jeg vil ha litt mer kontroll på kroppen min og forhåpentligvis litt mindre kviser.

Men i forhold til å måtte huske å ta en pille hver dag har det vært veldig bra! Jobber turnus, så det er fint å slippe en tablett til samme tid hver dag.

Om du er usikker på hvordan du reagerer på implanon, så fikk jeg prøve en type p-piller som inneholdt de samme virkestoffene som p-staven, før jeg fikk satt den inn. Kanskje det kan være en ide. Huske dessverre ikke hva de het.

Skrevet
Om du er usikker på hvordan du reagerer på implanon, så fikk jeg prøve en type p-piller som inneholdt de samme virkestoffene som p-staven, før jeg fikk satt den inn. Kanskje det kan være en ide. Huske dessverre ikke hva de het.

Den heter cerazette ;) Fikk tips om det fra legen min også, hvis jeg ville finne ut om p-stav kunne fungere bra på meg. anbbefaler p-stav på det sterkeste! =)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Cecilie_*
Skrevet
Vurdera å få satt inn en sånn p-stav i armen etter rådføring med lege, virka som en ypperlig ting for meg:)

Nåken som har erfaringa dei vil dele?

Hei,

jeg har hatt p-stav siden september 2006. Det gikk helt fint de første 6månedene, da var den lik som p-sprøyten. Men etter det var gått 6mnder begynte jeg å få mensen, både titt og ofte. De siste to-tre månedene har jeg hatt mensen ca annenhver uke :(

Jeg har også fått pms, noe jeg aldri tidligere har hatt. Det fikk jeg i høst første gang, og har hatt det to ganger etterpå. Da blir jeg kjempesinna, og jeg liker det ikke i det hele tatt!

Jeg vurdere nå om jeg skal gå tilbake til p-sprøyta, for da hadde jeg aldri mensen. (hadde p-sprøyta i ca 1,5år)

Jeg vil ikke anbefale det ene fremfor det andre, for jeg leser selv at det er mange forskjellige reaksjoner på disse to. Men da har du ihvertfall en erfaring til.

mvh

Cecilie

Gjest marsipanrompa
Skrevet

Hei. Trenger litt hjelp her. Jeg har kviser fra før er 19 år og ganske hormonell fra før. Blir øm i brystene hver gang jeg har eggeløsning. I d siste har jeg lagt på meg 6 kilo (på ca. 6 mnd.). Vanligvis varer menstrasjonen min i 4 dager.

Hvis d er noen andre som ligner litt på meg når d gjelder å få vondt i brystene ved eggeløsning, hysteri for vektøkning, og kviser under menstrasjonen. Hva slags prevensjonsmiddel har dere brukt og hvordan fungerte det?

Jeg vet at alle reagerer forskjellig, men kanskje d er en viss likhet for noen her? måtte bare spørre.

Skrevet
Hei. Trenger litt hjelp her. Jeg har kviser fra før er 19 år og ganske hormonell fra før. Blir øm i brystene hver gang jeg har eggeløsning. I d siste har jeg lagt på meg 6 kilo (på ca. 6 mnd.). Vanligvis varer menstrasjonen min i 4 dager.

Hvis d er noen andre som ligner litt på meg når d gjelder å få vondt i brystene ved eggeløsning, hysteri for vektøkning, og kviser under menstrasjonen. Hva slags prevensjonsmiddel har dere brukt og hvordan fungerte det?

Jeg vet at alle reagerer forskjellig, men kanskje d er en viss likhet for noen her? måtte bare spørre.

Jeg sliter med å få ømme bryster jeg også.

Menstruasjonen min varer i 4 dager, og jeg får fort "pms".

Jeg går på p-stav, gjør du det?

Mensen min forsvant, det samme gjorde menssmerter - takk og lov.

Jeg er fremdeles veldig øm i brystene, og pms kommer bare ikke i så stor grad.

Gjest marsipanrompa
Skrevet

Nei, jeg har ikke p-stav inne nå. Lurer bare på om jeg skal skaffe emg det? Siden jeg får kviser hver j***la gang jeg får mensen, hadde d vært deilig å bli kvitt den.

De ømme brystene kan jeg virkelig leve med, men de intense menssmertene blir jeg helt gal av. DEt var deilig å høre at den p-staven fungerer på en som ligner litt på meg, når d gjelder hormoner og sånt. Har bare hørt at man skal vente lengst mulig med å begynne på prevensjon. Nå er jo ikke ejg i et fast forhold, men d er heller ikke de fleste av venninnene mine heller selv om de går på det. Tror jeg får ringe til legen min og høre hva han har å si. Hadde vært utrolig deilig og slippe de kvisene og menssmertene nå. DE har faktisk blitt værre de siste årene. Må nesten ta smertestillende hver gang jeg får det. I allefall første dag. Vel, vel. Takk for hjelpen.

Skrevet
Nei, jeg har ikke p-stav inne nå. Lurer bare på om jeg skal skaffe emg det? Siden jeg får kviser hver j***la gang jeg får mensen, hadde d vært deilig å bli kvitt den.

De ømme brystene kan jeg virkelig leve med, men de intense menssmertene blir jeg helt gal av. DEt var deilig å høre at den p-staven fungerer på en som ligner litt på meg, når d gjelder hormoner og sånt. Har bare hørt at man skal vente lengst mulig med å begynne på prevensjon. Nå er jo ikke ejg i et fast forhold, men d er heller ikke de fleste av venninnene mine heller selv om de går på det. Tror jeg får ringe til legen min og høre hva han har å si. Hadde vært utrolig deilig og slippe de kvisene og menssmertene nå. DE har faktisk blitt værre de siste årene. Må nesten ta smertestillende hver gang jeg får det. I allefall første dag. Vel, vel. Takk for hjelpen.

menssmertene mine forsvante da jeg bynte på p-stav. det er vel kanskje en selvfølge. ingen mensen = ingen menssmerte. Bare pass på at du får tatt p-stav, dersom du skal ha, den første mensdagen din. da er det sikrere at du ikke får mellomblødninger, men heller muligens mister mensen helt.

Skrevet

Jeg har hatt p-stav siden april 2004 og er kjempefornøyd. Jeg tok den ut da vi skulle bli gravide igjen og satt inn en ny etter at minsten ble født.

Jeg har tidligere gått på p-piller (Trionetta) og var forsåvidt fornøyd med de også, men synes det er helt herlig å slippe og huske på de hersens pillene hver dag.

Jeg har ikke hatt noen bivirkninger, har fått voldsomt redusert mens og merker ikke i det hele tatt at det sitter inne noe implantat i armen.

Det var min fastlege som satt inn og tok ut staven. Dette er helt smertefritt og det eneste jeg merket var litt ømhet i armen 2-3 dager etterpå.

Men, som man ser ut av denne tråden, det er mange forskjellige reaksjoner her, så det er umulig å si om p-stav vil passe for nettopp deg.

• 2 uker senere...
Skrevet
Implanon er det største dritte jeg har vært med på. Jeg hadde store bivirkninger av implanonen min. Blødde konstant i månedsvis. Men når jeg ville fjerne den så fannt de den ikke igjen. Har til og med opperert arma for å lete. Siden den er laget av plast så viser den ikke på røntgen, ultra eller mr. Nå har det gått 2 år, og de har enda ikke funnet den. Må gå på p-piller i tilleg for å kontrollere blødningene.

Pass dere jenter !

Ikke for å være frekk, men har du lagt på deg siden du fikk lagt inn staven, siden de ikke finner den igjen?

Jeg tok ut min i dag etter litt over 2 år, og jeg har kunne kjent den under huden hele tide...

Gjest Gjest_Lena_*
Skrevet

Jeg har p-stav, og har hatt det i 1 1/2 år nå! Dette er et supert prevensjonssmiddel! Har ikke hatt mensen på denne tiden, og ikke blitt gravid, så bedre kan det vel ikke bli! :fnise: Har en venninne som fikk motsatt effekt.. Hun blødde i tre måneder i strekk og måtte ta den ut. Det virker som om det er veldig forskjellig opplevelser med denne. Jeg anbefaler dette sterkt, men siden jeg vet om andre opplevelser, så jeg skjønner dere som er litt skepsiske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...