Gå til innhold

Baneheia-saken del 3 - Etterspill justismord og veien mot riktig dom.


yamask

Anbefalte innlegg

Callisto83 skrev (30 minutter siden):

En ting jeg sliter med å forstå, som også står nevnt i Gjenopptagelses rapporten på side 321, er hvorfor JHA ikke nevner i hverken rundspørringen, eller i første avhør, at han møtte VK i Baneheia drapskvelden for å gi han nøklene til bua. Det var ikke før avhørene den 14 juli 2000, at både VK og JHA nevner de møtte hverandre der, innenfor bommen, fordi andre vitner hadde observert dem.

JH lyver jo så ingenting forundrer meg fra den kanten. Viggo husket feil dag rett og slett. For ham var dette en helt vanlig dag.

Hadde jo vært ren idioti av Viggo å lyve bevisst om dette, han visste jo at mange hadde sett dem. Og han snakket jo også med noen. Feks han som prøvde sykkelen hans.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Callisto83 skrev (31 minutter siden):

En ting jeg sliter med å forstå, som også står nevnt i Gjenopptagelses rapporten på side 321, er hvorfor JHA ikke nevner i hverken rundspørringen, eller i første avhør, at han møtte VK i Baneheia drapskvelden for å gi han nøklene til bua. Det var ikke før avhørene den 14 juli 2000, at både VK og JHA nevner de møtte hverandre der, innenfor bommen, fordi andre vitner hadde observert dem.

VK var rask til å avklare dette, da han ble gjort oppmerksom på det. JHA  sin far kjente også til dette, så det er ingen grunn til at VK  skulle holde dette skjult. Hans forklaring stemmer også ovrens med mannen som prøvde sykkelen. 

JHA har løyet om så mye, annnet , så det føyer seg inn i rekken. Dette møtet  fant sted . før jentene dro hjemmefra, men det plasserer JHA  i Baneheia., da han ble værende der da VK syklet hjem. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (32 minutter siden):

En ting jeg sliter med å forstå, som også står nevnt i Gjenopptagelses rapporten på side 321, er hvorfor JHA ikke nevner i hverken rundspørringen, eller i første avhør, at han møtte VK i Baneheia drapskvelden for å gi han nøklene til bua. Det var ikke før avhørene den 14 juli 2000, at både VK og JHA nevner de møtte hverandre der, innenfor bommen, fordi andre vitner hadde observert dem.

I rundspørringen hadde han ikke blitt presentert for muligheten  at han kan dra Viggo inn i ugjerningen for å redusere sin egen rolle (at han ene og alene var tilstede) og derfor så han vel ikke noe behov for å nevne det. 

Viggo tenkte nok ikke over det med en gang  fordi det var en helt vanlig dag for han. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (2 minutter siden):

VK var rask til å avklare dette, da han ble gjort oppmerksom på det. JHA  sin far kjente også til dette, så det er ingen grunn til at VK  skulle holde dette skjult. Hans forklaring stemmer også ovrens med mannen som prøvde sykkelen. 

JHA har løyet om så mye, annnet , så det føyer seg inn i rekken. Dette møtet  fant sted . før jentene dro hjemmefra, men det plasserer JHA  i Baneheia., da han ble værende der da VK syklet hjem. 

Ja de har garantert ikke samkjørt forklaringene for så å si at de ikke husker eksakt

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (4 minutter siden):

VK var rask til å avklare dette, da han ble gjort oppmerksom på det. JHA  sin far kjente også til dette, så det er ingen grunn til at VK  skulle holde dette skjult. Hans forklaring stemmer også ovrens med mannen som prøvde sykkelen. 

JHA har løyet om så mye, annnet , så det føyer seg inn i rekken. Dette møtet  fant sted . før jentene dro hjemmefra, men det plasserer JHA  i Baneheia., da han ble værende der da VK syklet hjem. 

Jeg tenker også at det ikke falt JHA inn å bruke møtet med VK til noe som helst før politiet presenterte teorien om VK som hovedmann. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende dette fokuset på VK. Hvordan det går med rettsaken mot JHA ser Kristiansanderne ikke ut til å bry seg om.. 

  • Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bergstøl husker at han møtte en etterforsker fra Agder-politiet.

– Vi hadde en samtale i en times tid, som handlet om episoder med Viggo og hva han har gjort, sier han.

– Det handlet mye om Viggo og lite eller ingenting om et potensielt besøk i fengsel. Jeg har i ettertid sett på det som et slags skjult «off the record»-avhør av meg, for det skjedde ingenting i ettertid.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/viggo-kristiansens-fetter-et-skjult-off-the-record-avhor/16652638/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2eE46FDb8ItsFIXlsEhhh8x7qu-PQiN9TptqXZbPFFoSYTJYUlsxm1CEU_aem_ARBQIgfHk_2Ca8947_18DTdRsK-hnlQV3pMzg6RjZ9YAjI8rtDND0vEA2MHLIz7ORV1IIUsw7R05JC-C-AyDaXas

Politiet "avhørte" altså en 15 åring. 😳 of the record. .Det er så mye rystende med politiet sitt arbeid i denne saken.

  • Liker 6
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne filofaksen, en million helt andre grunner til at sider er fjernet. hadde jo brent hele om det var noe fellende i den mtp saken, ikke revet ut sider? hva skulle være notert tenker dere??? "kuttet greiner i dag, la klesbytte på åstedet, fant gjemmeplasss til sykkel, laget korteste rute til basestasjon for å rekke sende sms"......... denne jakten på å skyldiggjøre noen som beviselig er frifunnet forundrer meg, og jeg lurer på relasjonen dere har til den tiltalte og den frrifunnede?

 

Denne saken vil sikkert aldri bli 100% oppklart, blir JHA dømt for det han nå er tiltalt for, ankes det nok, og om det blir rettskraftig dom etterhvert sones det ett par nye år, og så da? da skal det være ferdig? uten at man fremdeles VET? forferdelig for de etterlatte, pårørende, frifunnede med familie å aldri kunne få gå videre. 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er heldigvis mange fra Kristiansand som tror på Viggo Kristiansen. Men det er fortsatt en del som tviholder på den gamle historien om at Viggo må være skylding og mye er basert på «jeg hørte ditt og datt fra noen som kjente til han og da må det være sant». 

Jeg var like gammel som Lena på det tidspunktet og har vokst opp i den tro at han var skyldig. Det samme har mange av mine venner. Så og si alle på min alder har snudd og mener Viggo er uskyldig, i alle fall i min omgangskrets. Et familiemedlem i 60-årene mener feks han er skylding fordi hun hørte på byen at Viggo hadde plaget en katt. Når dette er hva man har å forholde seg til blir det for meg helt nytteløst å diskutere. Det sier litt om hvordan politiet og JHA har klart å banke dette inn i hodet på en hel generasjon. Men det er altså veldig mange kristiansandere som også har snudd. 

  • Liker 17
  • Hjerte 4
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnesjenta skrev (18 timer siden):

JH lyver jo så ingenting forundrer meg fra den kanten. Viggo husket feil dag rett og slett. For ham var dette en helt vanlig dag.

Hadde jo vært ren idioti av Viggo å lyve bevisst om dette, han visste jo at mange hadde sett dem. Og han snakket jo også med noen. Feks han som prøvde sykkelen hans.

En helt vanlig dag for en helt vanlig mann.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladde igjennom nettavisene nå og voldsomt lite fokus på rettsaken mot JHA. jeg har riktignok kun abo på aftenbladet,men der er det helt dødt. til tross for at rettssaken foregår kun få kilometer unna redaksjonslokalene.

Merkelig at en sånn sak hvor vi har en av Norgeshistoriens værste ugjerninger i bunn, fulgt opp av et spektakulært justismord får så lite oppmerksomhet.

Har det skjedd noe interresant i retten siste dagene ?

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (28 minutter siden):

Bladde igjennom nettavisene nå og voldsomt lite fokus på rettsaken mot JHA. jeg har riktignok kun abo på aftenbladet,men der er det helt dødt. til tross for at rettssaken foregår kun få kilometer unna redaksjonslokalene.

Merkelig at en sånn sak hvor vi har en av Norgeshistoriens værste ugjerninger i bunn, fulgt opp av et spektakulært justismord får så lite oppmerksomhet.

Har det skjedd noe interresant i retten siste dagene ?

https://www.nrk.no/nyheter/drapene-i-baneheia-1.11756441 her står det litt.
 

Asbjørn Hansen har vært i vitneboksen nå og forsvarer at det ble stilt spørsmål under avhør av JHA i 2000 som gikk på om han var et offer. Syns også det er usmakelig å lese at han mener det var forståelig at JHA syntes det var opprivende å være i skogen under rekonstruksjonen fordi «han var en sånn person». Hansen ble spurt hva han mente med «en sånn person».  Jo, han var en sånn som ikke hadde hatt med politiet å gjøre før, han merket at JHA følte seg beklemt med mange folk rundt seg under slike omstendigheter. 
Selv om han også sier at de forsto at JHA underdrev sin rolle, så er det jo klart at JHA har hatt en stor evne til å virke tafatt og stakkarslig. Klarer på en merkelig måte nesten å få medynk av etterforskerne. Utrolig. 
Hansen mener fortsatt at det var to gjerningsmenn i Baneheia- og baserer det  bl.a på hvordan JHA forklarte seg på åstedet. 

Endret av Zenhouse
La til noe.
  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zenhouse skrev (24 minutter siden):

https://www.nrk.no/nyheter/drapene-i-baneheia-1.11756441 her står det litt.
 

Asbjørn Hansen har vært i vitneboksen nå og forsvarer at det ble stilt spørsmål under avhør av JHA i 2000 som gikk på om han var et offer. Syns også det er usmakelig å lese at han mener det var forståelig at JHA syntes det var opprivende å være i skogen under rekonstruksjonen fordi «han var en sånn person». Hansen ble spurt hva han mente med «en sånn person».  Jo, han var en sånn som ikke hadde hatt med politiet å gjøre før, han merket at JHA følte seg beklemt med mange folk rundt seg under slike omstendigheter. 
Selv om han også sier at de forsto at JHA underdrev sin rolle, så er det jo klart at JHA har hatt en stor evne til å virke tafatt og stakkarslig. Klarer på en merkelig måte nesten å få medynk av etterforskerne. Utrolig. 
Hansen mener fortsatt at det var to gjerningsmenn i Baneheia- og baserer det  bl.a på hvordan JHA forklarte seg på åstedet. 

Ikke noe selvkritikk derfra altså.

Ja det er helt ufattelig hvor mye medlindenhet JHA fikk og fortsatt får...

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (6 minutter siden):

Ikke noe selvkritikk derfra altså.

Ja det er helt ufattelig hvor mye medlindenhet JHA fikk og fortsatt får...

Det er bare helt utrolig.

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (På 30.4.2024 den 21.17):

Det kan hende denne har blitt postet her før, men jeg håper alle leser denne: 

https://subjekt.no/2024/04/29/viggo-kristiansen-er-fortsatt-fritt-vilt/

Særlig @Callisto83 @Sweetheaven og @TuttaHutta siden dere fortsatt har deres tvil. Hadde vært interessant å høre hva dere tenker.

Jeg tenker at krimforfatter Bjørn Olav Jahr møter seg selv i døra med den kronikken. Det var ingenting som stoppet han i å spekulere, eller dele intime detaljer om ofrene i Baneheiasaken i bøkene sine, når den opprinnelige dommen var rettskraftig. Ved flere anledninger har de etterlatte, og JHA sin familie reagert på påstandene, men han turet frem for det.

Så etter min mening blir det smått absurd av Jahr å rette pekefingeren mot journalister som dekker den pågående rettssaken, eller meningsmotstandere. Alle som daglig leser referat fra rettssaken ser at VK fremdeles er et relevant tema.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kardemommete skrev (1 time siden):

Bladde igjennom nettavisene nå og voldsomt lite fokus på rettsaken mot JHA. jeg har riktignok kun abo på aftenbladet,men der er det helt dødt. til tross for at rettssaken foregår kun få kilometer unna redaksjonslokalene.

Merkelig at en sånn sak hvor vi har en av Norgeshistoriens værste ugjerninger i bunn, fulgt opp av et spektakulært justismord får så lite oppmerksomhet.

Har det skjedd noe interresant i retten siste dagene ?

Da mener du Stavanger aftenblad, ikke sant? Jeg leser ikke den til daglig, men det er som du sier rart de ikke publiserer mer med tanke på at saken tross alt foregår i området og at Aftenposten er på plass og rapporterer derfra. De er begge i Schibsted og ting fra Aftenposten deles ofte i for eksempel Aftenbladet og Bergens Tidende (BT). 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (30 minutter siden):

Da mener du Stavanger aftenblad, ikke sant? Jeg leser ikke den til daglig, men det er som du sier rart de ikke publiserer mer med tanke på at saken tross alt foregår i området og at Aftenposten er på plass og rapporterer derfra. De er begge i Schibsted og ting fra Aftenposten deles ofte i for eksempel Aftenbladet og Bergens Tidende (BT). 

Ja, de var mer  på ballen i siste runde i Tengs saken mener jeg å huske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger saken i nrk sin app, velg kategorier og skroll ned til Agder så ligger alt de skriver direkte fra rettsaken der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (18 minutter siden):

Jeg følger saken i nrk sin app, velg kategorier og skroll ned til Agder så ligger alt de skriver direkte fra rettsaken der.

Takk for tipset!

Her er en artikkel fra VG i dag. de brukte en uke på å gå igjennom den 1m2 med skogbunn som inneholdt et av JHAs kjønnshår. godt utført arbeid.

Merkelig at AH er så bastant på 2 gjerningspersoner. han må da ha fått med seg de nye bevisene i saken. Det ville også vært bedre for ettermælet hans om han var noe mer ydmyk på at han (de) kunne tatt feil.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mP6wxE/aastedsgranskerne-i-baneheia-naala-i-hoeystakken

Endret av Kardemommete
  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...