Gå til innhold

Per Orderud uskyldig dømt ?


Kardemommete

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ole Robert bodde i kjellerleiligheten i det huset med terrassen de rev opp i siste episode Gåten Orderud på nrk.  

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (3 timer siden):

Gi det litt tid til det har kommet blogg, bok og dokumentarserie hvor bare én av partene i saken er representert. Så skal dere se at alle i Norge plutselig er eksperter på hva som egentlig hendte. Så blir det naturligvis frifinnelse etter mye om og men.

Det er slik man løser "justismord" i Norge i 2022.

Jahr har vel en bok på gang som neste prosjekt. Finnes det banker med store nok hvelv til å oppbevare alle pengene han håver inn?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (5 timer siden):

Dette var jo en sak der mye ikke hang på greip.
4 personer ble dømt for medvirkning til drap ingen aner hvem som har begått. At disse har medvirket til noe baserer seg utelukkende på forklaringen til en person som selv var tiltalt i saken, som hadde omgang i kriminelle miljøer og som hennes egen mor beskriver som en lystløgner. Altså en person med relativt begrenset troverdighet. 
Denne medvirkningen skal ha bestått i planlegging av drapet under et juleselskap, et halvt år før drapene faktisk ble begått. At noen slik planlegging foregikk ble imidlertid benektet av alle de tre andre tiltalte, og noen uavhengige vitner til denne planleggingen har man ikke. Men det er altså strengt tatt hele grunnlaget for dommen.
Man hevder å ha et motiv i Pers dokumentfalskneri. Greit nok, selv om det vanligvis er et langt steg fra å forfalske en underskrift til å begå et blodig massedrap. Men både han og kona må jo ha vært usedvanlig kalde personer da de venter et halvt år med å utføre drapene, samtidig som de omgås de planlagte drapsofrene daglig. Og hvorfor slik en dramatisk, blodig henrettelse? Gårdsarbeid kan være farlig og det er snakk om gamle, skrøpelige folk, ville det ikke vært mer nærliggende å arrangere en "ulykke", som hvis man var heldig ikke engang ville føre til noen kriminaletterforskning?

Etter min mening skulle de ikke vært dømt, ikke fordi jeg vet de var uskyldige, det vet jeg ingenting om, men fordi jeg mener at bevisene var altfor tynne til å sende noen til 20 års fengsel. Skyld skal bevises hinsides rimelig tvil, men det er fortsatt mange ubesvarte spørsmål i denne saken, og det virket som det var viktigere å bare få tatt noen for noe, og helst så fort som mulig, framfor å ta konsekvensen av de bevisene og sporene, eller mangel på sådanne, som de hadde.

At et dokument blir forfalsket for å snyte til seg penger kan skje. At noen kan ha en tvist med familiemedlemmer kan også skje. At noen havner i konflikt med naboer kan og skje. Men i orderudsaken skjedde stort sett alt dette hos én familie. Det er ikke tilfeldigheter. Derfor ble de også dømt. På indisier. Det var for mange puslebiter som passet perfekt sammen, til at disse 4 var uvitene og uskyldige i drapene.

Planleggingen skjedde. Det ble beviselig avfyrt vådeskudd i boligen den kvelden. Eller mener du Per, Veronica, Kristin og Lars skjøt på blink inne i stuen som en del av julefeiringa? Det eneste ubesvarte spørsmålet er egentlig hvem som avfyrte skuddene. Mange mener det er størst sansynlighet for at noen ble hyret inn til å gjøre jobben. Jeg er mer usikker på det, med tanke på at spor bærer preg av at  gjerningspersonene virket lommekjent inne i boligen. Det var rett og slett tilnærmet perfekt utført. Man kan selvsagt spekulere her og jeg har min teori.

Men....hvem vet 100% sikkert? Det kan være tilfeldigheter at noen uten motiv på gårdstvisten brøt seg inn for å likvidere Anne (mtp attentatforsøket tidligere) og at foreldrene da måtte taes for å ikke etterlate vitner.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, kar90 said:

Det måtte jo komme. Nå skal det nærmest lages konkurranse i å få frikjent flest mulig av våre groveste kriminelle fordi justismord er i vinden. Det er overhode ingenting som tyder på at Per og Veronika er utsatt for noe justismord.

Det sa de fleste om om Viggo Kristiansen også ganske nylig. (Uten at jeg mener at det har skjedd et justismord i denne saken.)

Endret av nebbete fugl
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at Orderud var et justismord, men da med ganske liten margin. Nrk-serien viser at bevisene var overbevisene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest YellowC
Callisto83 skrev (5 timer siden):

Gi det litt tid til det har kommet blogg, bok og dokumentarserie hvor bare én av partene i saken er representert. Så skal dere se at alle i Norge plutselig er eksperter på hva som egentlig hendte. Så blir det naturligvis frifinnelse etter mye om og men.

Det er slik man løser "justismord" i Norge i 2022.

Dette er utrolig flåsete av deg. Og nedlatende overfor vår rettssikkerhet. Akkurat denne rettssikkerheten har nå vist at flere uskyldige har blitt dømt, ikke bare juridisk, men i media og hos folk flest. Det burde du ha respekt for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (5 timer siden):

Nettopp det at man ikke har avklart et hendelsesforløp er bekymringsverdig med tanke på at 4 personer ble dømt til svært lange fengselstraffer.

 

Jeg skjønner tankegangen, men nå er det slik at en rettsak ikke er et sted der 100% av fakta kommer frem, så dette er ikke unikt for denne saken, det handler om sannsynligheten for at disse fire er skyldige. Det er ikke lansert noen teorier eller det finnes konkret bevis som underbygger en annen forklaring en at disse fire alle hadde noe med drapet å gjøre, så hvem som gjorde hva er noe vi gjerne skulle hatt svar på, men gitt at vi ikke fikk det, så ble det avsagt dom over alle fire. Dommen var også såpass nyansert et f.eks Grønnerød en lavere straff.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner tankegangen, men nå er det slik at en rettsak ikke er et sted der 100% av fakta kommer frem, så dette er ikke unikt for denne saken, det handler om sannsynligheten for at disse fire er skyldige. Det er ikke lansert noen teorier eller det finnes konkret bevis som underbygger en annen forklaring en at disse fire alle hadde noe med drapet å gjøre, så hvem som gjorde hva er noe vi gjerne skulle hatt svar på, men gitt at vi ikke fikk det, så ble det avsagt dom over alle fire. Dommen var også såpass nyansert et f.eks Grønnerød en lavere straff.

 Jeg mener påtale burde bruke dna teknologi anno 22 til å prøve å finne ut hvem som var inne i kårboligen.

I artikkelen jeg linket til i den første posten sier Siv Hallgren at Orderud saken fortsatt er under etterforskning ?

- Saken er fortsatt under etterforskning, utover det kan jeg ikke kommentere saken, sier Siv Hallgren, avtroppende leder av Gjenopptakelseskommisjonen.

Henviser hun til at gjenopptagelsebegjæringen ikke er ferdigbehandlet ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonobilis

Mannen som avfyrte skuddene er død (Lars Grønnerød). Hva de andre har vært med på må gudene vite. Tror alle av de dømte til en viss grad har medvirket, men at bare to av de var der drapskvelden. Noen som har sett noe til den andre sokken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (7 minutter siden):

 Jeg mener påtale burde bruke dna teknologi anno 22 til å prøve å finne ut hvem som var inne i kårboligen.

I artikkelen jeg linket til i den første posten sier Siv Hallgren at Orderud saken fortsatt er under etterforskning ?

- Saken er fortsatt under etterforskning, utover det kan jeg ikke kommentere saken, sier Siv Hallgren, avtroppende leder av Gjenopptakelseskommisjonen.

Henviser hun til at gjenopptagelsebegjæringen ikke er ferdigbehandlet ?

Absolutt, nyere teknologi kan gi nye svar, men "DNA teknologi" er ingen tryllestav. Hva tenker du at skal testes? og hva slags DNA snakker vi om?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonobilis skrev (Akkurat nå):

Mannen som avfyrte skuddene er død (Lars Grønnerød). Hva de andre har vært med på må gudene vite. Tror alle av de dømte til en viss grad har medvirket, men at bare to av de var der drapskvelden. Noen som har sett noe til den andre sokken?

Lars Grønnerød hadde vel alibi for drapstidspunktet ? ifm med telefonbruk. 

Hva får deg til å tro at han er skyldig i å ha utført drapene? du slenger jo bare ut en påstand her.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nimbus2000

Har ikke fått satt meg inn i saken til Per Orderud. Men før Viggo Kristiansen-saken ville jeg sagt at han selvsagt er skyldig når han han ble dømt for over 20 år siden og enda ikke har blitt frifunnet. Men etter Kritiansen-saken så ser jeg at jeg ikke bør ha så blind tro på rettsstytemet og at man må sette seg grundig inn i saken før man kan konkludere med at noen er skyldige selv om de er dømt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (8 minutter siden):

Absolutt, nyere teknologi kan gi nye svar, men "DNA teknologi" er ingen tryllestav. Hva tenker du at skal testes? og hva slags DNA snakker vi om?

Jeg minner om at 20 år etter ugjerningene ble det gjort nye dna funn fra JHA på jentene i baneheia. På Birgitte Tengs strømpebukse ble det funnet DNA som veldig sannsynlig stammer fra Johny Vassbak.

DNA teknologi er i høyeste grad en tryllestav.

Hva politiet har tatt vare på som kan testes vet jeg ikke. men noe er det nok.

Endret av Kardemommete
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karamelis

Da rettsaken om Baneheia ble avgjort tenkte jeg aldri i verden om han har gjort det. 

Jeg trodde aldri fetteren hadde gjort det. 

Jeg trodde de riktige ble dømt i Orderudsaken, men de burde gått fri på tvil. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kar90 skrev (6 timer siden):

Det måtte jo komme. Nå skal det nærmest lages konkurranse i å få frikjent flest mulig av våre groveste kriminelle fordi justismord er i vinden. Det er overhode ingenting som tyder på at Per og Veronika er utsatt for noe justismord.

Bare vent. Kommer snart en post om hvor korrupte de involverte i saken er og hele justis-Norge. 

K.B. skrev (6 timer siden):

Selv om vi nå har hatt oppklaring av noen eldre drap og skandalen rundt Baneheia drapene, så tror jeg vi skal være veldig forsiktige med å tro at alle drapssaker er dårlig etterforsket og at det har endt i at uskyldige mennesker sitter i fengsel.
Orderud saken ble ganske godt belyst og utenlandske terrorister og alle andre eksotiske forklaringer har i stor grad blitt besvart og motbevist. At etterforskningen ikke klarte å komme nærmere inn på hvem som faktisk gjorde hva er fryktelig synd, da det alltid vil forbli spørsmål knyttet til akkurat det. Men vi må også se på fakta, hvem hadde interesse og motiv for å henrette et gammelt ektepar og datteren deres? Det er vanskelig å se noen andre involverte en de som faktisk ble dømt. Dere må huske at to av de som ble dømt allerede levde på siden av samfunnet og var involvert i kriminalitet, så det er ikke som om dette er "normale" mennesker i utgangspunktet. Dynamikken på gården, forholdet mellom Per og Veronica og deres forhold til Kristian og Marie.

Ikke så rask. Norge er tross alt en korrupsjonstat og rettsapparatet har lite troverdighet i befolkningen 🙃

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å se sammenhengen mellom attentatene og  det som skjedde på gården. Vil tro det ikke er enkelt å rigge flere attentat og klare å slippe unna med det. Kreves antakelig en viss profesjonalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (7 minutter siden):

Jeg minner om at 20 år etter ugjerningene ble det gjort nye dna funn fra JHA på jentene i baneheia. På Birgitte Tengs strømpebukse ble det funnet DNA som veldig sannsynlig stammer fra Johny Vassbak.

DNA teknologi er i høyeste grad en tryllestav.

Hva politiet har tatt vare på som kan testes vet jeg ikke. men noe er det nok.

Da forstår du ikke helt hvordan DNA testing brukes og at det finnes forskjellig type DNA og noen typer, som f.eks berørings DNA er ofte mer problematisk en hjelpsom. DNA fra f.eks sæd I offeret har en helt annen verdi en f.eks DNA fra en skyldig funnet på en kopp i huset, spesielt når den skyldige har vært på besøk et utall ganger.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (1 minutt siden):

Da forstår du ikke helt hvordan DNA testing brukes og at det finnes forskjellig type DNA og noen typer, som f.eks berørings DNA er ofte mer problematisk en hjelpsom. DNA fra f.eks sæd I offeret har en helt annen verdi en f.eks DNA fra en skyldig funnet på en kopp i huset, spesielt når den skyldige har vært på besøk et utall ganger.

Du kan ikke argumentere deg bort fra at DNA nylig har løst 2 av norges største krimsaker. 

At jeg ikke har utdannelse i feltet fremstår som hersketeknikk-light.

Har du utdannelse innen feltet ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...