Gå til innhold

Per Orderud uskyldig dømt ?


Kardemommete

Anbefalte innlegg

Det er tydeligvis startet et arbeid fra bl.a Sjødin,Holen og Sandberg om å få Per Orderud frikjent for medvirkning til overlagt drap. 

Det er en del perspektiver og opplysninger i denne artikkelen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/dommen-mot-per-orderud-er-et-justismord/77569220?fbclid=IwAR1boRUL641v4dNeB0ZRLmj62-3EFZMnOrvIvnIXMSUYoJSC6ZUejQLJBBE

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var en del nytt for meg her, blant annet at det er funnet en DNA-profil på åstedet som verken stammer fra ofrene eller de dømte. Påtalemyndigheten la ikke dette frem for retten, og nekter å fortelle hvem sin DNA-profil det er. Grunnen skal være at en sakkyndig mener at det dreier seg om en forurensning fra en annen prøve under analyseringen.

Hvilken sakkynding, mon tro?

Bente Mevåg!

  • Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barix skrev (1 minutt siden):

Var en del nytt for meg her, blant annet at det er funnet en DNA-profil på åstedet som verken stammer fra ofrene eller de dømte. Påtalemyndigheten la ikke dette frem for retten, og nekter å fortelle hvem sin DNA-profil det er. Grunnen skal være at en sakkyndig mener at det dreier seg om en forurensning fra en annen prøve under analyseringen.

Hvilken sakkynding, mon tro?

Bente Mevåg!

Ja,mye rot fra RMI back in the days. husker ikke historien rundt det,men de analyserte vel hårstråene i hånda til Birgitte og mente de ikke var hennes. som viste seg å ikke stemme. de var Birgittes. Mevågs arbeid med Baneheia saken er jo fullstendig skandale. at de skal ha klart å forurense en dna prøve fra en annen prøve ville det vært interresant å få en forklaring på.

Jeg er helt nøytral i skyldsspørsmålet her. tror jeg må se dokumentaren en gang til ihvertfall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi. Jeg har aldri satt meg inn i denne saken eller skyldspørsmålet før, annet enn at jeg har skjønt at noe skurrer.  Dette virker meget interessant! Hva er det som har foregått i norsk rettsvesen? Bemerker meg også at Bente Mevåg sitt arbeid igjen er aktuelt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo være veldig interresant å finne ut av hvem som avfyrte skuddene. Saken henger litt i løse luften uten gjerningspersonen (e)

Ble politi og påtale for tilfredse med dommen som ble avsagt at det forhindrer videre utvikling ?

Burde Cold Case gruppen komme på banen ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barix skrev (På 28.10.2022 den 12.00):

Var en del nytt for meg her, blant annet at det er funnet en DNA-profil på åstedet som verken stammer fra ofrene eller de dømte. Påtalemyndigheten la ikke dette frem for retten, og nekter å fortelle hvem sin DNA-profil det er. Grunnen skal være at en sakkyndig mener at det dreier seg om en forurensning fra en annen prøve under analyseringen.

Hvilken sakkynding, mon tro?

Bente Mevåg!

Dette blir for dumt. Dette DNA-et er ikke funnet i andre prøver av det samme biologiske materialet, og det dreier seg om en forurensning, da det ble gjort DNA-prøver av et annet biologisk materiale i samme tidsrom som matcher dette. At Tore Sandberg fortsetter å mase om dette viser hvor desperat han er, som alle de andre tullete teoriene omtrent like realistiske som at gjerningsmennene egentlig tok seg ned pipa i kårboligen.

Kardemommete skrev (På 28.10.2022 den 12.58):

Burde Cold Case gruppen komme på banen ?

Nei.

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kar90 skrev (Akkurat nå):

Nei.

Kan du argumentere med hvorfor de ikke burde komme på banen ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (1 minutt siden):

Kan du argumentere med hvorfor de ikke burde komme på banen ?

Fordi saken er belyst. En av gjerningsmennene er dø, en er ferdigsonet og lagt saken bak seg, og to av dem samler fortsatt inn penger fra familie, venner og slekt og andre nyttige idioter for å male over skylden sin etter å ha sonet ferdig. Det er ikke noe mer å gå på.

Til skilnad fra Tengs og Baneheiasaken så har ikke de skyldige noe alibi og de har ikke noe manglende motiv og mange av de som har pekt på deres skyld er folk som står nær dem/hatt noe med dem å gjøre på daglig basis, og ikke kun politi som forsøker å få den første skyldige.

Per Orderud skal aldri ha noen erstatning eller gjenreisning.

  • Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (7 minutter siden):

Nei.

Dette handler ikke bare om Pers eventuelle skyld. jeg forholder meg ikke til noe annet foreløpig enn at han er dømt.

Orderud saken er ikke oppklart før man finner ut av hvem som avfyrte skuddene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke nok om saken, men det er litt ubehagelig at det er så mange uløste spørsmål. Og alt Bente Mevåg har tatt i burde vært gransket, uavhengig av skyldspørsmålet her.

  • Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (4 minutter siden):

Fordi saken er belyst. En av gjerningsmennene er dø, en er ferdigsonet og lagt saken bak seg, og to av dem samler fortsatt inn penger fra familie, venner og slekt og andre nyttige idioter for å male over skylden sin etter å ha sonet ferdig. Det er ikke noe mer å gå på.

Til skilnad fra Tengs og Baneheiasaken så har ikke de skyldige noe alibi og de har ikke noe manglende motiv og mange av de som har pekt på deres skyld er folk som står nær dem/hatt noe med dem å gjøre på daglig basis, og ikke kun politi som forsøker å få den første skyldige.

Per Orderud skal aldri ha noen erstatning eller gjenreisning.

Du mener altså at Per Orderud er helt fritatt fra rettsikkerhet ?

Jeg minner om at de 4 er dømt for medvirkning til drap. de er ikke dømt for å ha utført de.

Endret av Kardemommete
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (10 minutter siden):

Du mener altså at Per Orderud er helt fritatt fra rettsikkerhet ?

Jeg minner om at de 4 er dømt for medvirkning til drap. de er ikke dømt for å ha utført de.

Rettsikkerheten hans er bevart gjennom ankesak og begjæring hos gjennopptakelseskommisjonen. Hva mener du cold-case skal gjøre så lenge man ikke har noe draps-våpen? Så lenge det ikke framlegges noen ting cold-case kan gå videre med så skal man selvfølgelig ikke ha cold-case på banen. Du kan følge bevisene i saken, de vil ikke føre deg noen annen vei enn mot orderud gård og innehaver selv(som han forøvrig har stjålet seg til).

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (2 minutter siden):

Rettsikkerheten hans er bevart gjennom ankesak og begjæring hos gjennopptakelseskommisjonen. Hva mener du cold-case skal gjøre så lenge man ikke har noe draps-våpen? Så lenge det ikke framlegges noen ting cold-case kan gå videre med så skal man selvfølgelig ikke ha cold-case på banen. Du kan følge bevisene i saken, de vil ikke føre deg noen annen vei enn mot orderud gård og innehaver selv(som han forøvrig har stjålet seg til).

Jeg mener selvfølgelig at Cold Case skal etterforske og forhåpentligvis løse saken. jeg minner om at det er et trippeldrap uten kjent  gjerningsperson(er)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som fortsatt skurrer for meg er disse attentatforsøkene mot Anne og Per (ektemannen). Det er merkelig om det ikke har noen sammenheng med trippeldrapet, og disse ble vel aldri oppklart? Noen som kjenner saken bedre som vil forklare hva teoriene er rundt dette? 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Anne og ektemannen døde ville Per fått hele arven etter foreldrene. Faren ville gi Anne mye mer arv enn tidligere antatt, så store verdier var på vei til å forsvinne til henne. Så Per hadde mye å vinne på å bli enearving.

Han hadde mye å vinne på at svindelsaken hans ikke ble avslørt også. 

Man skal være temmelig spesiell om man forfalsker fars underskrift på overdragelsen av skjøtet på gården, nettopp det Per langt om lenge måtte tilstå å ha gjort. Han nektet blankt så lenge han kunne, så han er ikke ukjent med å lyve så det renner av ham. 

Hva ville faren ha gjort etter at det ble avslørt at sønnen hadde forfalsket fars underskrift?  Det er vel ikke vanskelig å se for seg at det ville blitt skikkelig oppvask på gården og at faren ville gitt Anne så mye han bare kunne. Han kunne ikke ta odelen fra Per, eller kunne han det når Per hadde gjort noe kriminelt mot faren ved å forfalske underskrift på skjøtet? 

Aner ikke hva som skal til for å ta fra noen odel på gård, eller om det går an. Men tror nok faren ville gjort alt som stod i hans makt for å gi datteren mest mulig. 

Per snakket heller ikke med foreldrene på to år, temmelig spesielt det også når man bor på samme gården om enn i to forskjellige hus. Det var ikke så langt mellom husene. Per hadde også et spesielt godt forhold til moren, påstod han. Vel, da er det veldig rart å ikke snakke med henne på to år, særlig siden hun var over 80 år gammel. Hun var 84 år da hun ble brutalt myrdet sammen med mannen og datteren. 

Tror dommen var helt riktig. 

  • Liker 25
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo en sak der mye ikke hang på greip.
4 personer ble dømt for medvirkning til drap ingen aner hvem som har begått. At disse har medvirket til noe baserer seg utelukkende på forklaringen til en person som selv var tiltalt i saken, som hadde omgang i kriminelle miljøer og som hennes egen mor beskriver som en lystløgner. Altså en person med relativt begrenset troverdighet. 
Denne medvirkningen skal ha bestått i planlegging av drapet under et juleselskap, et halvt år før drapene faktisk ble begått. At noen slik planlegging foregikk ble imidlertid benektet av alle de tre andre tiltalte, og noen uavhengige vitner til denne planleggingen har man ikke. Men det er altså strengt tatt hele grunnlaget for dommen.
Man hevder å ha et motiv i Pers dokumentfalskneri. Greit nok, selv om det vanligvis er et langt steg fra å forfalske en underskrift til å begå et blodig massedrap. Men både han og kona må jo ha vært usedvanlig kalde personer da de venter et halvt år med å utføre drapene, samtidig som de omgås de planlagte drapsofrene daglig. Og hvorfor slik en dramatisk, blodig henrettelse? Gårdsarbeid kan være farlig og det er snakk om gamle, skrøpelige folk, ville det ikke vært mer nærliggende å arrangere en "ulykke", som hvis man var heldig ikke engang ville føre til noen kriminaletterforskning?

Etter min mening skulle de ikke vært dømt, ikke fordi jeg vet de var uskyldige, det vet jeg ingenting om, men fordi jeg mener at bevisene var altfor tynne til å sende noen til 20 års fengsel. Skyld skal bevises hinsides rimelig tvil, men det er fortsatt mange ubesvarte spørsmål i denne saken, og det virket som det var viktigere å bare få tatt noen for noe, og helst så fort som mulig, framfor å ta konsekvensen av de bevisene og sporene, eller mangel på sådanne, som de hadde.

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

slask skrev (31 minutter siden):


Bør absolutt sees i lys av alt det andre som foreligger i denne saken, i landet som er flislagt med justismord.

 

Det måtte jo komme. Nå skal det nærmest lages konkurranse i å få frikjent flest mulig av våre groveste kriminelle fordi justismord er i vinden. Det er overhode ingenting som tyder på at Per og Veronika er utsatt for noe justismord.

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (16 minutter siden):

Det måtte jo komme. Nå skal det nærmest lages konkurranse i å få frikjent flest mulig av våre groveste kriminelle fordi justismord er i vinden. Det er overhode ingenting som tyder på at Per og Veronika er utsatt for noe justismord.

Baneheia frikjennelsen av VK og opphevingen av den sivilrettslige dommen mot fetteren, samt ny tiltale er noe mer enn "i vinden"

Det er da positivt at justismord blir oppdaget og gjort rett ?

 

 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er  det slik at Per er  dømt på grunnlag av kvalifisert gjetning?

Jeg synes det var mange som ble dømt, og forstår ikke at  alle skal ha deltatt. Min ukvalifiserte gjetning er at det ikke var så mange i konspirasjonen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ly av det som er avdekket fra RMI  ved Mevåg, samt ny og bedre teknologi, ville det ikke være en ide å gjøre nye dna analyser av funn fra åstedet ? hvem som utførte mordene er fortsatt ikke avdekket.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...