Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Privatpersoner kan vel ikke ta renter? 
Og jeg ser seriøst ikke poenget med det når han likevel har betalt ut hele lånet? Er jo ikke sånn at han har økte utgifter pga. det.

Anonymkode: 4090c...5a3

Selvsagt kan privatpersoner ta renter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bombasi skrev (1 time siden):

Vanlig rentenivå er egentlig altfor høyt. Altså, vi snakker ikke venner. Vi snakker kjærlighet og samboerskap med kvinnen man i teorien burde se for seg et liv med. At det ryker noen tusenlapper i året på dette burde ikke ha noe å si! Det burde være "oss". Særlig når TS' må bo altfor dyrt fordi HAN har råd til det. 

Alternativet er at HAN må tilpasse seg TS' økonomi, og da bo dårligere, mindre og billigere. Men det er han vel ikke gira på? 

Problemet her er at de to som par har tatt utgangspunkt i hans kjøpekraft, men splitter alt opp likt. Det sier seg selv at det går jo ikke. 

Og hvis det er slik at han er redd for å tape avkastning og renteinntekter, så må han jo for all del ikke inngå en låneavtale med henne når hun ikke har råd til det. 

Han er ikke hennes bank, og han burde da vitterlig ikke late som heller, samtidig som han glemmer at de er et par og hun har tilpasset seg hans økonomi. 

Greit nok etter mange år, og barn. Men tidlig i et forhold, synes jeg det er ryddig å holde ting adskilt, ellers står man der såret og som idiot den dagen det blir brudd. 

Du har heller ikke lest tråden, TS ønsker denne standarden, har råd, og er ikke villig til å flytte. 

Og de har hatt en avtale, som er gunstig for TS, men hun er misfornøyd nå når rentenivået øker. 

Anonymkode: 4352e...cc4

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Greit nok etter mange år, og barn. Men tidlig i et forhold, synes jeg det er ryddig å holde ting adskilt, ellers står man der såret og som idiot den dagen det blir brudd. 

Du har heller ikke lest tråden, TS ønsker denne standarden, har råd, og er ikke villig til å flytte. 

Og de har hatt en avtale, som er gunstig for TS, men hun er misfornøyd nå når rentenivået øker. 

Hva er gunstig forbys? Hun har da ingen fordeler ved dette overhodet? Det eneste hun har er et forhold med utrolig skjev maktbalanse i. Hva gagner det henne? 

Anonymkode: ce5d3...c11

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er gunstig forbys? Hun har da ingen fordeler ved dette overhodet? Det eneste hun har er et forhold med utrolig skjev maktbalanse i. Hva gagner det henne? 

For ts, ikke forbys.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun sitter jo på en andel i en bolig til 4 millioner med tilhørende lån, uten å ha stilt pant. Tilsvarende lån renteberegnes som forbrukslån. Og han har lite å komme med om hun plutselig ikke kan/vil betale.

Om hun er misfornøyd med det kan hun jo bare ta opp eksternt lån igjen, og nedbetale lånet til samboer. 

• Liker 2
Skrevet

Har du tinglyst din eierandel i boligen?

Det mest ryddige hadde nok vært å ta opp et lån i bank, med pant i din tinglyste eierandel. Han taper på å låne deg penger til 3-4% rente, pga 7% inflasjon nå og at han kunne investert pengene i f eks et aksjefond

Anonymkode: a35a1...72f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du har ikke råd. Selg flere prosent til samboeren din, kanskje du kan eie 30% av huset istedenfor. 

Men han høres kjip ut. Han burde betale mer når han tjener mer.

Anonymkode: b7ff6...4f5

Flytt heller ut. Gnieren kan få melke noen andre.

Anonymkode: 4ef5a...9c1

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Du burde betale de rentene som var da lånet ble innfridd, aller heldt vurde du ikke betalt renter under hele tatt. Dette var ekstremt smålig av ham, og jeg synes det sier mye om personligheten hans. Jeg ville ikke vært sammen med en mann med de holdningene.

Anonymkode: 8e64d...a92

Hva slags tankegang er dette? Ts kunne vel ha valgt å ha lånet i banken og ikke hos samboeren. Skulle ts lånt pengene rentefritt, ville samboeren gitt henne en gave på mange tusen hver måned.

• Liker 2
Skrevet

Han har betalt ut min del av lånet, men jeg skylder jo fortsatt nesten 4mill. Dette betaler jeg nå ned til han. 

Anonymkode: 4738f...d90

Jeg synes det er rett og rimelig at du betaler litt renter. Han kunne jo valgt å ta de 4M og investert i noe som ga langt større avkastning enn de usle rentene. Istedenfor valgte han å låne de til deg. Er bare rett og rimelig at du betaler renter. Er vel samme for deg om du betaler til han eller banken? Du kan jo be om avdragsfritt lån et par år, for å få mulighet til å spare opp litt penger?

Skrevet

Er huset tinglyst på deg? 50%? Og har dere skrevet kontrakt på dette?

Egentlig er det vel han som tar største risken. Men jeg hadde ikke orket en sånn situasjon. 

• Liker 3
Skrevet

Han høres grisk og smålig ut, hva skal han med masse penger på bok når dere er ett par og deler hus? Reise på ferie alene og kjøpe møbler bare han kan bruke? Du må få han til å forstå att dere er to og det er helt normalt, nesten forventet at den som tjener mest yter mest i ett forhold

• Liker 1
Skrevet

Herlighet for en smålig mann! Ta renter av sin egen samboer… 😳 

Anonymkode: fa488...91f

• Nyttig 1
Gjest Karamelis
Skrevet

HAN har betalt ned hele lånet. 

HAN sitter med 100% eierandel. 

HAN krever TS for fire millioner pluss renter, renter han setter. 

Du bli svindla noe så salig TS. 

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (På 16.10.2022 den 13.40):

Selvsagt kan privatpersoner ta renter.

Privatpersoner kan kun ta renter om dette er avtalt. Det vil si at ts og mannen må ha inngått avtale om at han kan øke rentene i takt med det en bank gjør for at dette skal være lovlig. 

Ts, du blir uansett lurt her om ikke 50% av huset står på deg.

Og sånn rent generelt er dette direkte dårlig gjort av mannen din.

• Liker 2
Skrevet

Øøøh.... står dere begge på kontrakten da? Eller er det slik at om dere går fra hverandre så sitter han igjen med huset og du ingenting?

Må si at jeg syns det er MEGET spesielt at du betaler renter til ham. Spesielt i takt med bankenes renter. Han slapp jo unna alt av renter siden han betalte ut lånet, så tenker vel at du kunne få samme dealen. At du selvfølgelig betaler tilbake det han har lagt ut, men renter...??? Men det er vel en grunn til at han har millioner på bok... 😳

Anonymkode: 6979c...d81

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Privatpersoner kan kun ta renter om dette er avtalt. Det vil si at ts og mannen må ha inngått avtale om at han kan øke rentene i takt med det en bank gjør for at dette skal være lovlig. 

Ts, du blir uansett lurt her om ikke 50% av huset står på deg.

Og sånn rent generelt er dette direkte dårlig gjort av mannen din.

Hjemmel?

Skrevet

Shit for en fyr!!! 

Jeg hadde virkelig revirdert om jeg ville levd med et sånt gjerrig menneske! 

og husk, blir du noen gang gravid bøt han betale for lånet av din livmor og for morsmelken

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Karamelis skrev (7 timer siden):

HAN har betalt ned hele lånet. 

HAN sitter med 100% eierandel. 

HAN krever TS for fire millioner pluss renter, renter han setter. 

Du bli svindla noe så salig TS. 

Hvordan vet du at han sitter med 100 % eierandel? Kan ikke se at hun har skrevet det. 

Anonymkode: 182ca...0d6

• Liker 2
Skrevet

Har dere tinglyst eierandelene 50/50? Eller er det en avtale mellom dere som lånet? 

Du kan sjekke på seeiendom.no

Om eiendommen er tinglyst hadde jeg tatt en prat med mannen, kanskje dere kan sette ett minstebeløp du skal ha igjen etter at lån er betalt. Om dere ikke finner en ordning så har kanskje ikke råd å bo med ham stort lenger i forhold til prisvekst og allerede presset økonomi. 

Ikke planlegg barn med ham før han viser mer at han ser på dere som en enhet. Ellers får du utgifter til permisjon og barn alene i tillegg. 

Anonymkode: 92d03...4d0

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2022 den 4.19):

Det er overraskende mange tråder her inne der menn mener at kvinner skal betale for ditt og datt så de faktisk tjener på å ha kjæreste. Det får meg til å bli skeptisk til norske menn, for tror ikke akkurat du finnet dette fenomenet så mange andre steder! 

Anonymkode: 3dd49...379

Vi er veldig mange som ikke har det sånn, så ikke skjær alle menn over én kam. Min samboer insisterte på at jeg sa opp/nedgradere stillingen i jobben min for å følge drømmen min om å ta en utdanning, og han drar majoriteten av lasset i hverdagen nå uten å tenke to ganger på det en gang. Men han tenker jo selvsagt langsiktig, med høyere utdanning følget høyere lønn og mer stabilitet, så på sikt vil jo vi få det mye bedre. 

Ts, din samboer høres grisk ut. Syns det er helt fjollete av han å kreve høyere renter av deg, og jeg skjønner ikke at han har hjerte til å sitte å se på at du strever, mens han bader i penger. Når er tanken hans at du skal være gjeldsfri? Om 20 år? Og da er han søkkrik, mens du er på null? Hvordan gjør dere som lever sånn det med ferie? Han en uke til syden og du en dagstur til Svinesund?

Hvis han insisterer på at det skal være så adskilt, så må han også innfinne seg med at dere må leve etter deres lommebok. Kanskje det hadde vært bedre for deg om dere kjøpte en rimeligere bolig, slik at du fikk større spillerom i hverdagen? 

Anonymkode: 87296...1ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...