Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det betaler han tilbake til meg.

TS

Anonymkode: 4738f...d90

Han betaler? Det skal jo gå som fradrag på din inntekt. Dette hørtes ut som en rotete løsning og jeg ville ha tatt opp lån i en bank og betalt ut han igjen. 

Anonymkode: 2574e...289

• Liker 12
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke tatt det opp med han, kommer heller ikke til det. Men merker han ikke akkurat vokser i mine øyne dessverre. 

Ts

Ta dette fra noen som har vært gift i 20 år; sånne ting tar du opp hvis du ser for deg et langvarig forhold. Det kommer til å gnage på deg. Si det før det blir for stort. Akkurat nå kan du ta det som en kuriositet som faller deg inn akkurat der og da. Om ikke annet tar du det opp neste gang han snakker om å øke beløpet "Ha ha, er det pengepugeren igjen? Jeg tror det holder nå."

• Liker 16
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan betale renter, men reagerer på at han nå setter den opp i rekordfart så snart en heving kommer.

TS

Han bør ikke sette opp renten raskere enn banken dere hadde lånet i gjør.

Skrevet

Han taper jo masse på å låne deg disse pengene, så helt rimelig at han tar markedsrente. 

Anonymkode: 886fb...809

• Liker 3
Skrevet

Noen skriver at du kan kommentere neste gang han hever "renta" igjen.. - Haha, der kommer pengesugeren igjen! Du synes ikke det holder nå?

Synes det er helt riktig måte å ta det på. Hvis han protesterer så vifter di bare med hånda og sier - Jada jada, hvor mye er summen på? Kjøper du middagen i dag da?           Og så snakker du det bare vekk. 

Forøvrig så er han en lite hyggelig person. 

Anonymkode: 7c6f1...0ef

• Liker 4
  • Nyttig 3
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det betaler han tilbake til meg.

TS

Denne skjønte jeg ikke.

Hvis du betaler renter til han får du fradrag for rentene på skattemeldingen (sørge for låneavtale og skriftlig oversikt over rentene) og han skal føre opp renteinntekter på sin skattemelding. 

Da er det ikke noe han skal betale tilbake til deg.

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (1 minutt siden):

Denne skjønte jeg ikke.

Hvis du betaler renter til han får du fradrag for rentene på skattemeldingen (sørge for låneavtale og skriftlig oversikt over rentene) og han skal føre opp renteinntekter på sin skattemelding. 

Da er det ikke noe han skal betale tilbake til deg.

Han regner ut hvor mye jeg skulle hatt i fradrag, og betaler meg det.

Skrevet

Skjønner dere begge. Ser poenget med at du må betale noe renter, ellers hadde jo han gitt deg de pengene.

Tanken er vel at hadde han hatt 4 mill å investere, så hadde han hatt en avkastning på det. Ved at du betaler rente til ham (som også øker) så blir det som avkastning for ham. 
Men uansett: det er uryddig av dere begge at dere ikke avklarte hvordan renteøkninger skulle håndteres før lånet ble nedbetalt i bank. Og hvis du allerede sitter igjen med 0, har dere (du) kjøpt hus over din evne, eller du har stått hardt på at dere skulle ha 50/50, selv om du tydeligvis ikke har lønn til å bære din del. 
Du bør ta dialogen med ham og finne en fair måte å gjøre dette på, du skal vel betale til ham i 20 år kanskje?

Anonymkode: f87e6...800

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sånn at han slipper å skatte for renteinntektene?

Dette er helt feil måte å gjøre det på. Du fyller inn dine renteutgifter i din skattemelding, han fører sine renteinntekter i sin skattemelding.

Endret av Anonym Brukar0
Skrivefeil
Skrevet

Så han skal tjene på å innfri lånet og du tape? Ser fler skriver at du burde betale rentene slik de var da han innfridde lånet, men ved å innfri lånet sørget han for å slippe rentene som strengt tatt er betaling til banken (ja, jeg vet man får fradrag, men likevel). Det som er nå er jo at du betaler ham penger fordi han slipper å betale en masse penger i renter. Hadde tatt opp lån igjen på din del, og heller betalt renter til banken enn til samboeren din som har sett seg ut at han skal tjene mer penger på å utnytte deg. 

Anonymkode: 930d5...299

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ved å ha hele lånet på seg sparer han mer enn ditt skattefradrag siden han sparer toppskatt og formueskatt. Toppskatten er høyere enn ditt fradrag, så han går i pluss på å ikke sette dem på deg i utgangspunktet. Til info. Samtidig synes jeg det er ok å betale renter, 4 mill gir grei avkastning om de hadde vært investert istedenfor lånt til deg. Pass på at du har 50% eierandel på skjøtet.

Anonymkode: bfc8c...89f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Skal han straffes før å betalt ut sin del av lånet? 

Anonymkode: b214a...8cc

Nei men bør han som betalte ut hele lånet til banken nå tjene penger på det fra sin egen samboer ettersom renten han betalte ut lånet på var mye lavere. 

Han sitter jo nå å driver bankvirksomhet mot fruen for å tjene mest mulig, og ikke for å gå i null. 

• Liker 13
Skrevet

Personlig hadde jeg sagt at du ikke vil leve med så lite penger og at du derfor vil at dere selger å kjøper noe mindre og eldre. 

Da kanskje han endrer tonen for det vil han nok ikke 😅

Si at du ønsker det fordi du vil ha mulighet til å spare til pensjon, ferier og ikke være gjeldslave resten av livet. 

Anonymkode: 50c24...d07

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Da ville jeg tatt opp lånet i en bank i stedet. Ikke si noe til samboeren din før det er innvilget. Jeg ville faktisk heller betalt til banken enn til en grisk samboer. Alternativet blir å betale innskuddsrente til samboeren din. 

Anonymkode: 057ea...e9f

Dette

Anonymkode: b1c11...f63

• Liker 4
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

En ting til - du må føre opp lånet som gjeld på din skattemelding og han skal føre opp fordringen på sin skattemelding. 

Antagelig sniker han seg unna formuesskatt på de 4 millionene.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ved å ha hele lånet på seg sparer han mer enn ditt skattefradrag siden han sparer toppskatt og formueskatt. Toppskatten er høyere enn ditt fradrag, så han går i pluss på å ikke sette dem på deg i utgangspunktet. Til info. Samtidig synes jeg det er ok å betale renter, 4 mill gir grei avkastning om de hadde vært investert istedenfor lånt til deg. Pass på at du har 50% eierandel på skjøtet.

Anonymkode: bfc8c...89f

Der er jo ikke noe lån å ha på seg når han har innfridd det, vet ikke om han har noen fordel av å ha lånet til deg utstående. Det er jo bare en pengeverdi (hvor fikk han 4 mill fra?), og finansinntekt på rentene så lenge dere eier 50/50.

Jeg tenker at du ikke skal betale ekstra for at han i stede kunne investert pengene, da skulle han gjort det isteden og latt deg beholde lån i banken, det kan du i det minste flytte/forhandle. Han kan kreve et snitt av de beste innskuddsrentene, det ville vært fair for begge. Han taper ingenting, du sparer en del kontra å ha lånet i banken.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er den økonomiske hverdagen deres ellers, når du er blakk og han rik? Hva gjør dere med ferier, restaurantbesøk, fornøyelser osv da?

Anonymkode: f995e...cb3

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Anonym Brukar0 said:

En ting til - du må føre opp lånet som gjeld på din skattemelding og han skal føre opp fordringen på sin skattemelding. 

Antagelig sniker han seg unna formuesskatt på de 4 millionene.

Det er jo definitivt en mulighet, kjedelig om Skatteetaten tar stikkprøve av TS og spør om hvor lånet kommer fra da, ev. pengene til huset. Ville det i det hele tatt lønne seg når han betaler ut TS’ skattefradrag?

• Liker 2
Skrevet

Håper dere har dette i orden på skattemeldingen ellers risikerer du formueskatt hvis du ikke er registrert med gjeld. For øvrig synes jeg din samboer er smålig som tar mye i rente når han selv vasser i penger. Det blir så stor økonomisk forskjell på dere at det kan være ødeleggende for forholdet.

Anonymkode: 85176...522

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Min samboer gjør akkurat det samme, jeg synes det er ok ettersom han kunne tjent «rentene mine» på innskudd eller investeringer.

Anonymkode: 3ac39...976

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...