Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han ville «vi» skulle være gjeldfrie. Ingen fordeler for meg. Men sånn sett ingen ulemper heller.

Anonymkode: 4738f...d90

Men hvorfor gikk du med på det? Du er jo ikke gjeldsfri? Han er ingen bank? Hvis det ikke er billigere for deg, er det jo bare…. veldig, veldig, veldig rart. 
Dete må jo ha snakket om dette, og snakke om det jevnlig: «maktbalansen, i hvert fall den økonomiske balansen, i forholdet vårt er veldig skjev. Dette lånet gjør det skjevere. Hva tenker vi rundt det?»

Anonymkode: ce5d3...c11

• Liker 12
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det dette som kalles ekte kjærlighet? Herrefaensgud. NITRIST.

Anonymkode: cfb70...a89

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Her bør du jo se på hvordan du egentlig kommer ut av det økonomisk.
Skattemessig, så vil jo gjeld hjelpe på skatten.
Du skal jo ha rentefradrag.
Hvordan vet du at den summen han betaler deg stemmer?
Her ville jeg snakket med noen som kan økonomi, som ikke er farget av deg eller han, en utenforstående altså.

Anonymkode: f81e1...877

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han har betalt ut min del av lånet, men jeg skylder jo fortsatt nesten 4mill. Dette betaler jeg nå ned til han. 

4 jævla millioner og han legger på extra renter?! Når tenker han at du skal bli ferdig? Om.. 20-40 år? Når skal dere ha romslig økonomi og sånn?

Anonymkode: fd667...8c0

• Liker 5
Skrevet

Hvor mye hadde han fått i innskuddsrenta i banken? Pluss på et halvt prosent og der har du renten du skal betale til samboeren.

Vil han tjene som banken må han investere pengene et annet sted med høyere risiko enn samboeren.

Ellers tenker jeg at det virker som du bor deg ihjel.

Anonymkode: 17e54...9e9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mye hadde han fått i innskuddsrenta i banken? Pluss på et halvt prosent og der har du renten du skal betale til samboeren.

Vil han tjene som banken må han investere pengene et annet sted med høyere risiko enn samboeren.

Ellers tenker jeg at det virker som du bor deg ihjel.

Anonymkode: 17e54...9e9

4 millioner hadde gitt svært Svært liten innskuddsrente, det er under 1% for sum over 1 eller 2 millioner så jeg er mer enig i dette

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på slike forhold.. Jeg deler alt med min bedre halvdel, alt er vårt og ikke mitt-ditt. 

Men når det først er så rart som dere har det, så blir det ikke mindre rart av at du har privat lån av din samboer. Det påvirker balansen i forholdet. 

Anonymkode: aba6d...576

• Liker 6
Skrevet

Har dere barn? Eller planer om å få det en gang?

Kommer dere til å dele opp ansvaret og tiden nøyaktig 50/50 og betale hverandre tilbake med renter om en må ta litt mer en uke??

• Liker 4
Skrevet

Helt sykt, hadde jeg vært i hans posisjon så hadde jeg gitt deg et 0 rente lån. Tjene penger på sin samboer er latterlig. Solgte gammelbilen min til min mor nå nylig til familiepris (50% lavere enn markedspris), avtalte at hun kan ta det på nedbetaling med 0 rente. Dette da jeg ikke har lån på bilen og ikke trenger pengene nå. Hadde jeg vært rikere hadde jeg bare gitt henne bilen i gave.

Anonymkode: b3755...7d5

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan ikke forstå slike skjeve maktforhold dessverre. Her er heldigvis mitt og hans vårt. Alt vi har, får og tjener er vårt. Ingen fører regnskap på hvem som betaler hva. Skulle det gå dårlig med oss og vi skulle skilles har vi dokumenter, skrevet i fredstid, som tar seg av oppgjøret slik at begge får likt. I hverdagen er det samme hvem som betaler hva. Vi lever sammen og alt er vårt. Begge kan kjøpe seg ting og opplevelser uten å avklare med den andre. Vi stoler på hverandre og unner hverandre det beste. 

Anonymkode: 592bf...c6c

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han har betalt ut min del av lånet, men jeg skylder jo fortsatt nesten 4mill. Dette betaler jeg nå ned til han. 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Du har ikke lån i banken, men til ham? Hvorfor setter han da opp renten så kraftig om pengene går rett inn på hans konto? Skjønner ikke helt hva som er bra med det. Men mulig jeg misforstår situasjonen.

Anonymkode: 0d274...00e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Også legger han på renter!? 🤦‍♀️ Hva er poenget med det egentlig? Han høres ut som en golddigger! 

Anonymkode: 3dd49...379

• Liker 2
Skrevet

At dere har en ordning for betaling av lånet er jo greit nok, litt småkaldt, men forståelig. Men det at han legger til renter når lånet er ferdig utbetalt?!?! Så han tjener penger av deg mens du går i null ?!?!?

Jeg hadde slått opp, men det er pga. prinsippene mine. Å ha et forhold hvor man bokfører alt og er i essensen sin partners kreditor/bank, nei æsj. Mister all slags følelser for sånne folk. Hvem veit hva han finner på seinere.

Jeg liker at ting gjøres fordi man er glad i hverandre. Hvis partneren sliter med noe, så vil jeg naturligvis hjelpe uansett om det koster tid, penger, eller krefter. Uten faktura!

Anonymkode: 48d65...2dc

• Liker 7
Skrevet

Dette må vere kødd 😂 ingen hadde funne på noe slikt, og ingen hadde heller godtatt det

Anonymkode: 56ad2...a17

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dette må vere kødd 😂 ingen hadde funne på noe slikt, og ingen hadde heller godtatt det

Anonymkode: 56ad2...a17

Det er overraskende mange tråder her inne der menn mener at kvinner skal betale for ditt og datt så de faktisk tjener på å ha kjæreste. Det får meg til å bli skeptisk til norske menn, for tror ikke akkurat du finnet dette fenomenet så mange andre steder! 

Anonymkode: 3dd49...379

• Liker 2
Skrevet

Er det bare jeg som ikke helt ser det store problemet? Hun betaler jo akkurat det samme som om hvis hun hadde hatt lån i banken. Og det at de gjør opp skatt på den måten er jo nullsum både for dem og skatteetaten. Han får mulig litt mindre i formuesskatt, men det er ganske marginalt, og TS er neppe i skatteposisjon. 

I tillegg har hun jo ikke pant i bolig, det er jo en luksus. Om hun ikke betaler eller plutselig er i en annen livssituasjon vil han slite mye med å kreve inn de pengene... Personlig ville jeg aldri gitt et slikt privat lån uten tinglyst sikkerhet.

Og ikke minst; han taper jo stort på å gi dette lånet. Langsiktig plassert i aksjemarkedet kunne han fått avkastning på 10-20%. Plassert i bolig ville han både fått leieinntekter, og prisstigning. 

Så for meg er det han som fremstår som litt dum og godtroende her. 

Anonymkode: 4352e...cc4

• Liker 3
Skrevet

Tenker det høres litt griskt ut av han å ta renter på dette. Skal han ha renter, gi han innskudds rentene han hadde fått om pengene sto i banken? 

• Liker 3
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det bare jeg som ikke helt ser det store problemet? Hun betaler jo akkurat det samme som om hvis hun hadde hatt lån i banken. Og det at de gjør opp skatt på den måten er jo nullsum både for dem og skatteetaten. Han får mulig litt mindre i formuesskatt, men det er ganske marginalt, og TS er neppe i skatteposisjon. 

I tillegg har hun jo ikke pant i bolig, det er jo en luksus. Om hun ikke betaler eller plutselig er i en annen livssituasjon vil han slite mye med å kreve inn de pengene... Personlig ville jeg aldri gitt et slikt privat lån uten tinglyst sikkerhet.

Og ikke minst; han taper jo stort på å gi dette lånet. Langsiktig plassert i aksjemarkedet kunne han fått avkastning på 10-20%. Plassert i bolig ville han både fått leieinntekter, og prisstigning. 

Så for meg er det han som fremstår som litt dum og godtroende her. 

Anonymkode: 4352e...cc4

Han sparer minimum kr 21 850,- i formuesskatt ved å ikke oppgi fordringen på skattemeldingen. Mest sannsynlig sparer han kr. 38 000,- fordi han nok er i skatteposisjon selv om man ikke regner med fordringen.

Om hun er ikke skatteposisjon er ingen betydning for formuesskatten så lenge de ikke er gift.

Endret av Anonym Brukar0
Skrivefeil
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

4 millioner hadde gitt svært Svært liten innskuddsrente, det er under 1% for sum over 1 eller 2 millioner så jeg er mer enig i dette

4 millioner setter man da ikke på konto, men investerer det i noe med høyere avkastning. På fondet jeg har pengene mine i har f.eks avkastningen vært på over 20% de siste månedene og enda mer i et lengre perspektiv.

Hadde jeg vært mannen til TS hadde jeg latt henne fortsette å ha lånet i banken og investert pengene mine i fond.

Synes det er svært rimelig at han krever vanlig rente når hun låner det av han. Han taper jo uansett mye og har null sikkerhet. Om hun går fra han og slutter å betale er det veldig vanskelig for han å få innkrevd pengene rett og slett.

Anonymkode: 886fb...809

Skrevet

Jeg ville spurt mannen om formålet med at han betalte ut hele lånet

Hvilken fordeler får de begge?

Rimelig innlysende at det bare er han som tjener på dette. Hvorfor skulle ikke hun bare beholdt banklånet? 

Anonymkode: 36606...877

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...