Gå til innhold

Trangt økonomisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mardina skrev (23 minutter siden):

Om dere sitter igjen med 20 000,- , når dere har betalt alt, så har dere mer enn jeg får i mnd. 

Så må man jo rett og slett prioritere hva man skal bruke de 20 000,- på. Klær f.eks, trenger man jo ikke kjøpe hver mnd. 

En skal jo ikke sammenligne seg med andre da. En har jo inntekt etter utdannelse, jobb og jobb prosent. 
Jeg driter i om noen har 20.000 mindre enn meg i mnd. For jeg har master, og har studert i mange år, for å ha den stillingen jeg har. Hadde aldri utdannet meg til det jeg er om jeg hadde fått 20.000 utbetalt i mnd. Da hadde jeg sittet i kassa på rema 

Anonymkode: 305b2...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, AnonymBruker said:

En skal jo ikke sammenligne seg med andre da. En har jo inntekt etter utdannelse, jobb og jobb prosent. 
Jeg driter i om noen har 20.000 mindre enn meg i mnd. For jeg har master, og har studert i mange år, for å ha den stillingen jeg har. Hadde aldri utdannet meg til det jeg er om jeg hadde fått 20.000 utbetalt i mnd. Da hadde jeg sittet i kassa på rema 

Anonymkode: 305b2...28a

Det synes jeg var hardt skrevet. Om du hadde blitt ufør mens du var under utdannelsen eller rett etter endt utdannelse, hadde jo du også hatt en lav inntekt, med mindre du hadde jobb med høy lønn også før/mens du utdannet deg.

 

Anonymkode: 2655c...f76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man må da virkelig ikke flytte selvom man merker at man har litt trangere økonomi nå med økte priser.

Anonymkode: 06bf8...832

Har jeg skrevet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts her. Noen har 50.000 i faste utgifter i måneden. Andre har 20.000 

summen inn på konto sier lite om hva en sitter igjen med etter alt er betalt. Noen har store huslån/ hytter, biler. 
andre leier en liten leilighet uten barn.

vi har barn, ungdommer. de spiser mye, er med på dyre aktiviteter og koster mye. 
vi sitter igjen med 20.000 når alt er betalt. 
 

Anonymkode: 305b2...28a

Dette handler da i all hovedsak om prioriteringer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tråden her er jo et fantastisk eksempel på hvor mye forskjellene i Norge har økt de siste årene. Vi lever i helt ulike verdener. Fint at forskjellene blir justert noe med skatt neste år. 

Anonymkode: 672dc...a2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

(ikke TS)


Elsker hvordan KG alltid har svarene:

1) FLYTT TIL NOE MINDRE, og 

2) FLYTT UT AV STORBYEN

 

For det første er det ikke «bare» å flytte. Barn hører til en skole, har venner i nærområdet, og har aktiviteter/livet sitt i dette området. Og mange barn er skjøre. Noen benytter seg av helsetilbud lokalt som har tatt langt tid å få plass hos (eks autisme). Det å miste venner kan bety mye. Det å måtte etablere seg sosialt på nytt for barn kan være vanskelig. Mange av oss har også bosatt oss i nærheten av nær familie som hjelper med barna, og ikke minst, vi hjelper aldrene foreldre tilbake. Nei, det er ikke «bare å flytte». Og hvis du tror det, så er du en usympatisk idiot. Det er også DYRT å flytte!
 

Ei heller er det «bare å flytte ut av byen». Mange av oss bor i storbyer og har jo ikke bil. Og skal man spare penger på å bo utenfor byen er det ikke sikkert det er et supert kollektivtilbud der. Har man barn må man ha bil. Bil er dyrt. Og ikke minst, jeg har to små i barnehage, det er praktisk, kostnadseffektivt, og ekstremt tidsbesparende at jeg kan gå/sykle til jobb, gå/sykle til bhg, og være i barnehagen på 10 min dersom noen er syke og må hentes (som skjer HELE tiden). Flytter jeg ut av byen blir livet et logistikk-mareritt.  Eller er det «bare å bytte jobb» også, kanskje!?
 

Nei, vi lever ikke over evne bare fordi vi har kjøpt dyre boliger (alt er dyrt i Oslo!), og nå ser strømpriser og matpriser og bensinpriser som var helt utenkelig for kort tid tilbake siden (vi har ikke bil, men mange har det, og bensinpriser gjenspeiles også i andre kostnader). Vi lever jo også i håpet om at dette skal «gå over» etterhvert, og da er det kjipt å sitte der ute på landet på en plass man ikke liker med bil og kaos-logistikk-liv og dokumentkostnaden og meglerkostnaden og alt som denne «enkle» flytteprosessen førte med seg. 
 

Jeg skjønner at dere KG folk har så utroooolig mye mindre enn alle andre og «godter» dere når folk med høyere inntekt må «Kjenne på det» (really? Det er barn involvert her). Men dere må da vel kunne respektere at andre i mer høytlønnede yrker også har det tøft, må tilpasse seg, og synes det er vanskelig!!! Eller er det for vanskelig ?

 

Anonymkode: 1b696...647

Nei, det er ikke «bare» å flytte når man har barn. Men familier med barn flytter hele tiden, av mange grunner. Sånn er det bare. Det er ikke sånn at akkurat DINE barn ikke KAN flyttes på. Hvis man bor over evne, så må man flytte - enten man har barn eller ikke. Det gjelder selv om flytting fører til behov for bil (det blir jo en del av totalregnskapet), for ja - man skal ikke langt utenfor Oslo/Trondheim/Bergen før man MÅ ha bil for å kunne bo med barn. 

Anonymkode: 85e75...c6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Den tråden her er jo et fantastisk eksempel på hvor mye forskjellene i Norge har økt de siste årene. Vi lever i helt ulike verdener. Fint at forskjellene blir justert noe med skatt neste år. 

Anonymkode: 672dc...a2b

Det er bra at det er forskjeller. Da har fattigfolk noe å strekke seg etter.

Hvordan tror du verden ville vært om det ikke var konkurranse?

Anonymkode: 4ced2...822

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (4 timer siden):

Når det kommer til bil ville jeg satt meg ned med excelarket, er ofte billigere å bruke buss/drosje

Det er ikke så enkelt med buss/drosje når man bor på landsbygda. Jeg kjører 10-12 mil om dagen. Vi har lenge klart oss med en bil, men nå med litt endrede forutsetninger, blir det vanskeligere. Men har vi to biler, så kan vi si opp sfo, vi kan dekke inn noen av kostnadene der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
AnonymBruker skrev (På 6.10.2022 den 15.11):

En skal jo ikke sammenligne seg med andre da. En har jo inntekt etter utdannelse, jobb og jobb prosent. 
Jeg driter i om noen har 20.000 mindre enn meg i mnd. For jeg har master, og har studert i mange år, for å ha den stillingen jeg har. Hadde aldri utdannet meg til det jeg er om jeg hadde fått 20.000 utbetalt i mnd. Da hadde jeg sittet i kassa på rema 

Anonymkode: 305b2...28a

.

Endret av fransine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (41 minutter siden):

Om dere sitter igjen med 20 000,- , når dere har betalt alt, så har dere mer enn jeg får i mnd. 

Så må man jo rett og slett prioritere hva man skal bruke de 20 000,- på. Klær f.eks, trenger man jo ikke kjøpe hver mnd. 

Og du har også fire barn?

Hos oss går de 20.000 ekstremt fort.

Mat = ca 12.000 i måneden. Så kommer drivstoff, busskort, jeg har helseutgifter, og klær til barnehagebarn koster ganske så mye. Lommepenger til de eldste til mannen (dette er jo ikke med i bidragsberegning). 

Så 12.000 i mat og bleier = 8.000 igjen til overs. Minus ca 2000 i drivstoff = 6000 til overs. Minus 300 i busskort = 5700 til overs. Og det går sikkert en tusenlapp i diverse klær til barna om man regner gjennomsnitt i måneden dvs 4700 til over. Lommepenger til de andre sikkert 1000 der også dvs 3700 til overs. Så skal vi spare pga vedlikehold bil og hus bør minst sette av 2000 i måneden til det. = 2700 til overs. 

2700 til lommepenger for meg og mannen altså, som også skal dekke alt av klær vi trenger, samt møbler, hvitevarer, julegaver etc. Det mener du er mye? 

Anonymkode: 5100d...84b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og du har også fire barn?

Hos oss går de 20.000 ekstremt fort.

Mat = ca 12.000 i måneden. Så kommer drivstoff, busskort, jeg har helseutgifter, og klær til barnehagebarn koster ganske så mye. Lommepenger til de eldste til mannen (dette er jo ikke med i bidragsberegning). 

Så 12.000 i mat og bleier = 8.000 igjen til overs. Minus ca 2000 i drivstoff = 6000 til overs. Minus 300 i busskort = 5700 til overs. Og det går sikkert en tusenlapp i diverse klær til barna om man regner gjennomsnitt i måneden dvs 4700 til over. Lommepenger til de andre sikkert 1000 der også dvs 3700 til overs. Så skal vi spare pga vedlikehold bil og hus bør minst sette av 2000 i måneden til det. = 2700 til overs. 

2700 til lommepenger for meg og mannen altså, som også skal dekke alt av klær vi trenger, samt møbler, hvitevarer, julegaver etc. Det mener du er mye? 

Anonymkode: 5100d...84b

Javel. For min del er jeg ferdig med å diskutere, kommer ingen vei uansett 😏 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (Akkurat nå):

Javel. For min del er jeg ferdig med å diskutere, kommer ingen vei uansett 😏 

Det var da du som kommenterte på mitt innlegg her i tråden? Hvorfor la du deg oppi midt budsjett om du ikke ønsker å diskutere det? Bare for å slenge dritt? To voksne, to store barn og to små barn hvor den ene med bleier bruker fort 12.000 på mat i måneden uten at det er noe overforbruk. Sånn er det bare. 

Som enslig hadde jeg 20.000 og klarte meg fint på dette, og da med husleie på 10.000. Det er en gedigen forskjell å ha barn og utgifter til klær og utstyr til de. 

Anonymkode: 5100d...84b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var da du som kommenterte på mitt innlegg her i tråden? Hvorfor la du deg oppi midt budsjett om du ikke ønsker å diskutere det? Bare for å slenge dritt? To voksne, to store barn og to små barn hvor den ene med bleier bruker fort 12.000 på mat i måneden uten at det er noe overforbruk. Sånn er det bare. 

Som enslig hadde jeg 20.000 og klarte meg fint på dette, og da med husleie på 10.000. Det er en gedigen forskjell å ha barn og utgifter til klær og utstyr til de. 

Anonymkode: 5100d...84b

Så jeg har ikke lov å si min mening? Jeg har heller ikke vært ufin i tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mardina skrev (Akkurat nå):

Så jeg har ikke lov å si min mening? Jeg har heller ikke vært ufin i tråden.

Du la frem som at det burde være null problem å ha 20.000 igjen til alt etter alt faste er betalt. Jeg forklarte hvorfor det ikke er noen særlig stor sum for en familie på seks, som ganske lett viser at utsagnet ditt var en smule arrogant. I stedet for å innse at du skrev under helt annerledes forutsetninger (jeg antar du ikke har fire barn som sagt), så blir du sur og gidder ikke diskutere mer? Hvorfor da slenge med leppa om at 20.000 er mer enn hva du har inn i måneden? 

Anonymkode: 5100d...84b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å heller tjene litt ekstra penger enn å krangle om dette på kvinneguiden?

Anonymkode: 4ced2...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en pussig greie jeg har sett flere ganger:

Når folk med høy inntekt klager over at alt er dyrere, skal man ha forståelse for at de har lagt seg på et høyt og dyrt forbruk. Får de pengeproblemer er det ikke deres skyld, for "alt er jo så dyrt!"

Og når folk med lav inntekt klager over at alt er dyrere, skal man kritisere dem for å i det hele tatt ha et forbruk. Når de får pengeproblemer får de skylden for det selv, uansett hva årsaken til pengeproblemene er.

Det er som om de lavtløntes penger forventes å strekke til mye lenger enn hva som er tilfellet for de høytlønte, selv om all fornuft tilsier at de lavtlønte har langt knappere marginer for innsparinger. Jevnt over framstilles det som de lavtlønte med pengeproblemer utelukkende har sløst seg til fattigdom, mens de høytlønte med pengeproblemer er uforskyldte ofre for prisstigning. Kort sagt: Er du fattig og blakk, er det din egen feil. Er du rik og blakk, er det synd på deg.

Anonymkode: 0abab...462

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Toyah skrev (3 timer siden):

Det er ikke så enkelt med buss/drosje når man bor på landsbygda. Jeg kjører 10-12 mil om dagen. Vi har lenge klart oss med en bil, men nå med litt endrede forutsetninger, blir det vanskeligere. Men har vi to biler, så kan vi si opp sfo, vi kan dekke inn noen av kostnadene der. 

Som jeg skrev, ofte (ofte betyr ikke alltid men at for noen vil noe annet lønne seg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du la frem som at det burde være null problem å ha 20.000 igjen til alt etter alt faste er betalt. Jeg forklarte hvorfor det ikke er noen særlig stor sum for en familie på seks, som ganske lett viser at utsagnet ditt var en smule arrogant. I stedet for å innse at du skrev under helt annerledes forutsetninger (jeg antar du ikke har fire barn som sagt), så blir du sur og gidder ikke diskutere mer? Hvorfor da slenge med leppa om at 20.000 er mer enn hva du har inn i måneden? 

Anonymkode: 5100d...84b

Det får være din mening 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at folk ikke klarer å sette seg inn i andres situasjon når det kommer til økonomi.. det er lov å sparke oppover så det synger - men ikke motsatt. 
vi som tjener bra er klyser, skrytete, tror vi er noe osv. men vi med høye inntekter har også høyere utgifter. 
Sier seg selv. I en annen tråd var det ei som skrev at hun tjener bra, men velger å spare.. det var også galt, for en skal ikke være den rikeste på kirkegården og en skal leve når man kan. Så uansett om man er fattig, rik, sparer eller bruker penger er det feil. 
 

Anonymkode: 305b2...28a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Problemet er at folk ikke klarer å sette seg inn i andres situasjon når det kommer til økonomi.. det er lov å sparke oppover så det synger - men ikke motsatt. 
vi som tjener bra er klyser, skrytete, tror vi er noe osv. men vi med høye inntekter har også høyere utgifter. 
Sier seg selv. I en annen tråd var det ei som skrev at hun tjener bra, men velger å spare.. det var også galt, for en skal ikke være den rikeste på kirkegården og en skal leve når man kan. Så uansett om man er fattig, rik, sparer eller bruker penger er det feil. 
 

Anonymkode: 305b2...28a

Dere VELGER å ha høyere utgifter. Ansvarlige mennesker sikrer seg for nedgangstider når de har muligheten til det.

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...