Gå til innhold

Trangt økonomisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

(ikke TS)


Elsker hvordan KG alltid har svarene:

1) FLYTT TIL NOE MINDRE, og 

2) FLYTT UT AV STORBYEN

 

For det første er det ikke «bare» å flytte. Barn hører til en skole, har venner i nærområdet, og har aktiviteter/livet sitt i dette området. Og mange barn er skjøre. Noen benytter seg av helsetilbud lokalt som har tatt langt tid å få plass hos (eks autisme). Det å miste venner kan bety mye. Det å måtte etablere seg sosialt på nytt for barn kan være vanskelig. Mange av oss har også bosatt oss i nærheten av nær familie som hjelper med barna, og ikke minst, vi hjelper aldrene foreldre tilbake. Nei, det er ikke «bare å flytte». Og hvis du tror det, så er du en usympatisk idiot. Det er også DYRT å flytte!
 

Ei heller er det «bare å flytte ut av byen». Mange av oss bor i storbyer og har jo ikke bil. Og skal man spare penger på å bo utenfor byen er det ikke sikkert det er et supert kollektivtilbud der. Har man barn må man ha bil. Bil er dyrt. Og ikke minst, jeg har to små i barnehage, det er praktisk, kostnadseffektivt, og ekstremt tidsbesparende at jeg kan gå/sykle til jobb, gå/sykle til bhg, og være i barnehagen på 10 min dersom noen er syke og må hentes (som skjer HELE tiden). Flytter jeg ut av byen blir livet et logistikk-mareritt.  Eller er det «bare å bytte jobb» også, kanskje!?
 

Nei, vi lever ikke over evne bare fordi vi har kjøpt dyre boliger (alt er dyrt i Oslo!), og nå ser strømpriser og matpriser og bensinpriser som var helt utenkelig for kort tid tilbake siden (vi har ikke bil, men mange har det, og bensinpriser gjenspeiles også i andre kostnader). Vi lever jo også i håpet om at dette skal «gå over» etterhvert, og da er det kjipt å sitte der ute på landet på en plass man ikke liker med bil og kaos-logistikk-liv og dokumentkostnaden og meglerkostnaden og alt som denne «enkle» flytteprosessen førte med seg. 
 

Jeg skjønner at dere KG folk har så utroooolig mye mindre enn alle andre og «godter» dere når folk med høyere inntekt må «Kjenne på det» (really? Det er barn involvert her). Men dere må da vel kunne respektere at andre i mer høytlønnede yrker også har det tøft, må tilpasse seg, og synes det er vanskelig!!! Eller er det for vanskelig ?

 

Anonymkode: 1b696...647

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

(ikke TS)


Elsker hvordan KG alltid har svarene:

1) FLYTT TIL NOE MINDRE, og 

2) FLYTT UT AV STORBYEN

 

For det første er det ikke «bare» å flytte. Barn hører til en skole, har venner i nærområdet, og har aktiviteter/livet sitt i dette området. Og mange barn er skjøre. Noen benytter seg av helsetilbud lokalt som har tatt langt tid å få plass hos (eks autisme). Det å miste venner kan bety mye. Det å måtte etablere seg sosialt på nytt for barn kan være vanskelig. Mange av oss har også bosatt oss i nærheten av nær familie som hjelper med barna, og ikke minst, vi hjelper aldrene foreldre tilbake. Nei, det er ikke «bare å flytte». Og hvis du tror det, så er du en usympatisk idiot. Det er også DYRT å flytte!
 

Ei heller er det «bare å flytte ut av byen». Mange av oss bor i storbyer og har jo ikke bil. Og skal man spare penger på å bo utenfor byen er det ikke sikkert det er et supert kollektivtilbud der. Har man barn må man ha bil. Bil er dyrt. Og ikke minst, jeg har to små i barnehage, det er praktisk, kostnadseffektivt, og ekstremt tidsbesparende at jeg kan gå/sykle til jobb, gå/sykle til bhg, og være i barnehagen på 10 min dersom noen er syke og må hentes (som skjer HELE tiden). Flytter jeg ut av byen blir livet et logistikk-mareritt.  Eller er det «bare å bytte jobb» også, kanskje!?
 

Nei, vi lever ikke over evne bare fordi vi har kjøpt dyre boliger (alt er dyrt i Oslo!), og nå ser strømpriser og matpriser og bensinpriser som var helt utenkelig for kort tid tilbake siden (vi har ikke bil, men mange har det, og bensinpriser gjenspeiles også i andre kostnader). Vi lever jo også i håpet om at dette skal «gå over» etterhvert, og da er det kjipt å sitte der ute på landet på en plass man ikke liker med bil og kaos-logistikk-liv og dokumentkostnaden og meglerkostnaden og alt som denne «enkle» flytteprosessen førte med seg. 
 

Jeg skjønner at dere KG folk har så utroooolig mye mindre enn alle andre og «godter» dere når folk med høyere inntekt må «Kjenne på det» (really? Det er barn involvert her). Men dere må da vel kunne respektere at andre i mer høytlønnede yrker også har det tøft, må tilpasse seg, og synes det er vanskelig!!! Eller er det for vanskelig ?

 

Anonymkode: 1b696...647

Mange opplever å måtte flytte. Hva så om det er vanskelig å måtte gjøre det? Man gjør jo det en må.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 10.45):

Det er noe grunnleggende galt med brukermassen til Kg for alvor tror 75k UTBETALT er mye.

Anonymkode: 0945d...0e2

Det er langt over gjennomsnittet. Skjekk SSB. 

Anonymkode: fab15...f98

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (På 4.10.2022 den 12.54):

De aller fleste ønsker tak over hodet og det koster, særlig hvis man har jobb i Oslo og skal bo i rimelig nærhet til den.

Ingen trenger å bo den dyreste plassen. Og mener man at man må så har man tatt et valg for framtiden. Men høster som man sår. 

Anonymkode: fab15...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen trenger å bo den dyreste plassen. Og mener man at man må så har man tatt et valg for framtiden. Men høster som man sår. 

Anonymkode: fab15...f98

Hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du har ikke barn nei, da er det noe helt snnet

Anonymkode: facfe...d38

75 000,- er fortsatt mye penger, enten man har barn eller ikke. Om man ikke klarer seg på såpass mye, så er det noe man faktisk prioriterer feil.... 🤔

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. Noen har 50.000 i faste utgifter i måneden. Andre har 20.000 

summen inn på konto sier lite om hva en sitter igjen med etter alt er betalt. Noen har store huslån/ hytter, biler. 
andre leier en liten leilighet uten barn.

vi har barn, ungdommer. de spiser mye, er med på dyre aktiviteter og koster mye. 
vi sitter igjen med 20.000 når alt er betalt. 
 

Anonymkode: 305b2...28a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

(ikke TS)


Elsker hvordan KG alltid har svarene:

1) FLYTT TIL NOE MINDRE, og 

2) FLYTT UT AV STORBYEN

 

For det første er det ikke «bare» å flytte. Barn hører til en skole, har venner i nærområdet, og har aktiviteter/livet sitt i dette området. Og mange barn er skjøre. Noen benytter seg av helsetilbud lokalt som har tatt langt tid å få plass hos (eks autisme). Det å miste venner kan bety mye. Det å måtte etablere seg sosialt på nytt for barn kan være vanskelig. Mange av oss har også bosatt oss i nærheten av nær familie som hjelper med barna, og ikke minst, vi hjelper aldrene foreldre tilbake. Nei, det er ikke «bare å flytte». Og hvis du tror det, så er du en usympatisk idiot. Det er også DYRT å flytte!
 

Ei heller er det «bare å flytte ut av byen». Mange av oss bor i storbyer og har jo ikke bil. Og skal man spare penger på å bo utenfor byen er det ikke sikkert det er et supert kollektivtilbud der. Har man barn må man ha bil. Bil er dyrt. Og ikke minst, jeg har to små i barnehage, det er praktisk, kostnadseffektivt, og ekstremt tidsbesparende at jeg kan gå/sykle til jobb, gå/sykle til bhg, og være i barnehagen på 10 min dersom noen er syke og må hentes (som skjer HELE tiden). Flytter jeg ut av byen blir livet et logistikk-mareritt.  Eller er det «bare å bytte jobb» også, kanskje!?
 

Nei, vi lever ikke over evne bare fordi vi har kjøpt dyre boliger (alt er dyrt i Oslo!), og nå ser strømpriser og matpriser og bensinpriser som var helt utenkelig for kort tid tilbake siden (vi har ikke bil, men mange har det, og bensinpriser gjenspeiles også i andre kostnader). Vi lever jo også i håpet om at dette skal «gå over» etterhvert, og da er det kjipt å sitte der ute på landet på en plass man ikke liker med bil og kaos-logistikk-liv og dokumentkostnaden og meglerkostnaden og alt som denne «enkle» flytteprosessen førte med seg. 
 

Jeg skjønner at dere KG folk har så utroooolig mye mindre enn alle andre og «godter» dere når folk med høyere inntekt må «Kjenne på det» (really? Det er barn involvert her). Men dere må da vel kunne respektere at andre i mer høytlønnede yrker også har det tøft, må tilpasse seg, og synes det er vanskelig!!! Eller er det for vanskelig ?

 

Anonymkode: 1b696...647

De med trygd er ofte bitre og ser på folk med utdannelse og jobb som «klyser som tror de er noe»! derfor godter de seg når vi med høy inntekt kjenner på det. De vil at vi med høy inntekt sliter eller går på en smell. 
Trist at det er slike ting som gir de glede i livet 

Anonymkode: 305b2...28a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 3.21):

Kjenner det begynner å stramme seg til med høye matpriser, strøm og drivstoff.. 

har en samlet inntekt på 75.000 utbetalt i måneden, og synes vi har det ganske trangt nå 

hva med dere? 

Anonymkode: 305b2...28a

Søte lille trollemor.

Med mindre du fremdeles har alle 11 boende hjemme enda så har du det nok meget godt hadde du hatt så mye utbetalt i mnd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Søte lille trollemor.

Med mindre du fremdeles har alle 11 boende hjemme enda så har du det nok meget godt hadde du hatt så mye utbetalt i mnd

Samlet inntekt - meg og mannen. Vi er en familie på 4. bolig, biler osv. 

ikke alle bor i en leid leilighet og slipper å betale kommunale utgifter og vedlikehold. 
Synd du ikke klarer å se at folk har ulik økonomiske situasjoner basert på hva de eier og må vedlikeholde 

Anonymkode: 305b2...28a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyah skrev (På 2.10.2022 den 11.36):

Jeg tror de fleste merker økte priser nå.

Vi sitter "greit" i det. Har omtrent det samme som Ts. Men vi merker at vi oftere går i null når måneden er over. I fjor sparte vi mange tusen pr mnd. Nå er det minimalt til sparing. Vi har vært nødt til kutte ned på luksusting, som spise ute, reise på ferie osv.

Vi har akutt behov for en bil til. Vi har bare en i dag, men behovet har endret seg. Jeg kvier meg veldig. Bil er dyrt og vil spise opp enda mer av det lille overskuddet som er igjen pr mnd.

Men alt i alt, er vi jo heldige. 

Vi har muligheten til å prioritere annerledes og har fortsatt en del å kutte ned på, før det går ut over livskvalitet. 

Når det kommer til bil ville jeg satt meg ned med excelarket, er ofte billigere å bruke buss/drosje

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (15 timer siden):

Mange opplever å måtte flytte. Hva så om det er vanskelig å måtte gjøre det? Man gjør jo det en må.

Man må da virkelig ikke flytte selvom man merker at man har litt trangere økonomi nå med økte priser.

Anonymkode: 06bf8...832

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samlet inntekt - meg og mannen. Vi er en familie på 4. bolig, biler osv. 

ikke alle bor i en leid leilighet og slipper å betale kommunale utgifter og vedlikehold. 
Synd du ikke klarer å se at folk har ulik økonomiske situasjoner basert på hva de eier og må vedlikeholde 

Anonymkode: 305b2...28a

Vi har 90 ++ i mnd, langt flere barn enn dere og klarer oss på langt mindre enn sifo. (Vi har rett nok høyt boliglån pga vi har kjøpt flermannsbolig -hele- for å ha nok plass)

Masse aktiviteter som er gratis, og foruten skotøy trenger ikke barna alltid nytt. 
Må ikke alltid leie inn folk for å drive med vedlikehold av ens eiendommer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har det også trangt nå, har 70.000 utbetalt. Der jeg står for kun 20.000 (ufør). Mannen betaler 12.000 i måneden på bidrag til to andre barn. Det er det som ryker oss mest. Og barnehage på våre felles barn. Har vurdert å flytte fra hverandre, for da får de to fellesbarna våre også en del av bidragspotten, samt at jeg får barnetillegg, høyere ufør og bostøtte. Samt redusert barnehagepris. Vi ser ikke særlig annen løsning, enn så trist det er 😕 

Anonymkode: 5100d...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

De med trygd er ofte bitre og ser på folk med utdannelse og jobb som «klyser som tror de er noe»! derfor godter de seg når vi med høy inntekt kjenner på det. De vil at vi med høy inntekt sliter eller går på en smell. 
Trist at det er slike ting som gir de glede i livet 

Anonymkode: 305b2...28a

Jeg oppfatter det også sånn.

Men det de ikke tenker på, er at det (DESSVERRE!) er de som har minst, som også merker der mest.

Så jo mer de som har 75 000 inn må omprioritere, jo verre vi det bli for de som tjener mindre.

 

Anonymkode: 2655c...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (1 time siden):

75 000,- er fortsatt mye penger, enten man har barn eller ikke. Om man ikke klarer seg på såpass mye, så er det noe man faktisk prioriterer feil.... 🤔

For oss er budsjettet: 

 

70.000 i samlet inntekt. 

Faste utgifter: 

20.000 boliglån (soverom til fire barn koster, de to eldste til mannen har hvert sitt, mens våre deler. Vi kan ikke fjerne soverom for særkullsbarn, da vil de føle seg utenfor her)
5.000 strøm 
2.000 kommunale avgifter 
5.500 barnehage
12.000 barnebidrag 
1.000 internett og mobil 
4.000 forsikringer 

Bare der er vi på kr. 49500,-

Da sitter vi igjen med rett over 20.000 til mat, klær, fritidsaktiviteter, transport, media, ferie, gaver, sparing osv. (Ferie skjønner du sikkert at ikke skjer). 

Anonymkode: 5100d...84b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har 60-65 k i måneden, og selv om jeg hadde hatt det romslig med plutselig 10 000 kr mer, så forstår jeg jo at utgiftsnivåene våre er forskjellige.

Tipper de med inntekt som TS har et boliglån, billån og andre utgifter som står i stil med inntekten. Vi fikk f.eks ikke låne mer enn det vi gjorde for fire år siden pga inntekten strakk ikke lengre, og dermed betaler vi også mindre på lån. Siden lånet er mindre så er også renteøkningen mindre for oss i kroner og ører.

Selvsagt merker man at rentene går opp samtidig som strømregningen koster dobbelt så mye som tidligere. Om man lever fra måned til måned så har man ikke rom for mange økte utgifter, uansett hva man tjener.

For oss går det greit, men vi merket at ting er trangere. Vi sparer ikke like mye som før, og er med det dårligere rustet for en uforutsett regning eller hendelse. Slike ting bekymrer meg. 

Anonymkode: 1e588...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 70 000 netto i mnd og har det romslig.

2 små barn i bhg

Sparer endel

Endret av Rucula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De med trygd er ofte bitre og ser på folk med utdannelse og jobb som «klyser som tror de er noe»! derfor godter de seg når vi med høy inntekt kjenner på det. De vil at vi med høy inntekt sliter eller går på en smell. 
Trist at det er slike ting som gir de glede i livet 

Anonymkode: 305b2...28a

Håper du inders inne vet at mange på trygd har utdannelse

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For oss er budsjettet: 

 

70.000 i samlet inntekt. 

Faste utgifter: 

20.000 boliglån (soverom til fire barn koster, de to eldste til mannen har hvert sitt, mens våre deler. Vi kan ikke fjerne soverom for særkullsbarn, da vil de føle seg utenfor her)
5.000 strøm 
2.000 kommunale avgifter 
5.500 barnehage
12.000 barnebidrag 
1.000 internett og mobil 
4.000 forsikringer 

Bare der er vi på kr. 49500,-

Da sitter vi igjen med rett over 20.000 til mat, klær, fritidsaktiviteter, transport, media, ferie, gaver, sparing osv. (Ferie skjønner du sikkert at ikke skjer). 

Anonymkode: 5100d...84b

Om dere sitter igjen med 20 000,- , når dere har betalt alt, så har dere mer enn jeg får i mnd. 

Så må man jo rett og slett prioritere hva man skal bruke de 20 000,- på. Klær f.eks, trenger man jo ikke kjøpe hver mnd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...