Gå til innhold

Trangt økonomisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 3.21):

Kjenner det begynner å stramme seg til med høye matpriser, strøm og drivstoff.. 

har en samlet inntekt på 75.000 utbetalt i måneden, og synes vi har det ganske trangt nå 

hva med dere? 

Anonymkode: 305b2...28a

Stakkars dere. Jeg klarer meg på 20000 kr og da kan jeg enda spare litt. 

Anonymkode: 76708...46d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nassenøff skrev (På 2.10.2022 den 8.06):

Trygd ja, ser og søker på små jobber nå som er interessert i å ta inn noen med usikre dager pga årsaken til trygd. Dette får ikke lenger

Hvis du er alene med hus og barn har du krav på sosialhjelp, med laveste sats for barn skulle du hatt 16000 i livsopphold i tillegg til dekt husleie og strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva dere piper etter. Jeg har gått ned i 50% stilling for en periode fordi jeg ville studere ved siden av. Klarer meg helt fint på halve inntekten, uten ekstra lån og stipend. Har en jobb hvor jeg tjener på linje med gjennomsnittsnordmannen.
 

Har fortsatt råd til mat på bordet, klær, egenpleie, pluss konserter/kultur, uteliv, restaurant og hotellovernatting minimum en langhelg i mnd.

Anonymkode: fec1c...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Skjønner ikke hva dere piper etter. Jeg har gått ned i 50% stilling for en periode fordi jeg ville studere ved siden av. Klarer meg helt fint på halve inntekten, uten ekstra lån og stipend. Har en jobb hvor jeg tjener på linje med gjennomsnittsnordmannen.
 

Har fortsatt råd til mat på bordet, klær, egenpleie, pluss konserter/kultur, uteliv, restaurant og hotellovernatting minimum en langhelg i mnd.

Anonymkode: fec1c...9ad

Barnløs 

Anonymkode: dcc59...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (27 minutter siden):

Vi har inn ca 75 000 per måned, det er da en helt vanlig inntekt? Og vi merker prisstigningene godt!

Nja vil ikke si det er vanlig med så mye inn. Er vel heller at noen er godt vant. Mulig dette er ok lønn i storbyene

Anonymkode: dcc59...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nja vil ikke si det er vanlig med så mye inn. Er vel heller at noen er godt vant. Mulig dette er ok lønn i storbyene

Anonymkode: dcc59...e95

75 000 for to tilsvarer vel en årsinntekt på 6-650 000 pr pers, noe som er helt vanlig de fleste stedene i landet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Nja vil ikke si det er vanlig med så mye inn. Er vel heller at noen er godt vant. Mulig dette er ok lønn i storbyene

Anonymkode: dcc59...e95

Det er vel hvertfall helt på medianlønn, så ganske normalt? ☺️ Med 600-700k per pers i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ha-ha.. 

Du må da forstå at alle ikke har de samme utgiftene i norge? Hvor mye har du i lån?

TS kan godt ha 7-8 millioner i lån.

Når rentene øker og alt koster mer, kan det bli trangt om man får inn bare 75 000.

Anonymkode: 4ced2...822

Hvorfor setter man seg i en slik situasjon da? Ingen trenger å ha mange mill i lån, man er selv sjef over hvordan livet skal bli. 

Anonymkode: fab15...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Slike tråder som dette koser meg langt inn i hjertet! Det er sunt for folk å kjenne på at ting faktisk koster penger og at man ikke bare kan kjøpe og kjøpe. Det er fint at den gjengse nordmann kan få kjenne på hvordan det er å være fattig. Det er godt at stadig flere endelig får kjenne på følelsen av å kanskje miste hus og hjem. Jeg håper flere må selge og gå over til leiemarkedet og jeg håper disse prisene varer leeeeenge!

Og nei, jeg er ikke fattig eller bitter. Jeg er en person som lever nøkternt, og er veldig glad i natur og miljø. Så jeg er møkklei av stormansgale nordmenn som raserer hele kloden vår med kjøring av sine 2,5 biler overalt pga "tidsklemma", shopping av store kvanta plastræl fra Kina, nekter å spare vann når det er mangel, bruker strøm til den store gullmedaljen da det er billig, og som fyller de feite fleskete vommene sine med kjøtt, kjøtt og atter kjøtt.

Så hvis disse prisene kan tvinge folk til å bremse litt og dermed tenke på at det finnes flere enn dem selv her på kloden, både mennesker og dyr, så er denne prisstigningen rett og slett en gudegave.

Anonymkode: 093cf...dbc

Og janteloven lever i beste velgående. 

Anonymkode: 7760c...b5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Petra200 said:

Vi har inn ca 75 000 per måned, det er da en helt vanlig inntekt? Og vi merker prisstigningene godt!

Jepp, det er en helt vanlig inntekt. Vi har også noe av det samme og vi tjener IKKE 650 000 hver i året slik noen skriver over her, vi tjener langt mer- men pga ekstremt høyt skattetrekk sitter vi igjen med noe sånt selv om vi tjener godt. For hver krone du tjener over en viss sum skatter du ekstremt mye.

Pluss på barnebidrag og firmabilbeskatning, så sitter du ikke igjen med så mye. 

Ja, vi har utbetalt ca 78 000 i måneden og etter barnebidrag (fra mannnen), høyt boliglån, mat til fem barn som er hos oss 50% så er det ikke så mye igjen til fest og moro. 

Anonymkode: 7760c...b5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 7.31):

For oss hadde det ikke gått med den summen nå. Det er forskjell på om man hvor mange personer man skal dekke med lønna også. Noen har kanskje et barn andre 3-4. Vi har tre barn og høyt bolig lån, betaler ca 33000,- bare på det. Da sier det seg selv at det ikke hadde gått.

Anonymkode: 2a6c7...43b

Hvorfor i all verden har dere tatt opp så mye lån at dere betaler 33000 i mnd?!

Anonymkode: 1441f...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 8.18):

75 000 er helt ok hvis man er to, og ikke har barn.

For å leve godt med dagens priser, burde single uten barn tjene minst 30 000 etter skatt. Helst mer.

Anonymkode: 72cc3...202

75000 / 2 = 37 500

Hva har du svart på?

Anonymkode: 1441f...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toyah skrev (På 2.10.2022 den 11.36):

Jeg tror de fleste merker økte priser nå.

Vi sitter "greit" i det. Har omtrent det samme som Ts. Men vi merker at vi oftere går i null når måneden er over. I fjor sparte vi mange tusen pr mnd. Nå er det minimalt til sparing. Vi har vært nødt til kutte ned på luksusting, som spise ute, reise på ferie osv.

Vi har akutt behov for en bil til. Vi har bare en i dag, men behovet har endret seg. Jeg kvier meg veldig. Bil er dyrt og vil spise opp enda mer av det lille overskuddet som er igjen pr mnd.

Men alt i alt, er vi jo heldige. 

Vi har muligheten til å prioritere annerledes og har fortsatt en del å kutte ned på, før det går ut over livskvalitet. 

Dere har ikke råd til den bilen.

Anonymkode: 1441f...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe grunnleggende galt med brukermassen til Kg for alvor tror 75k UTBETALT er mye.

Anonymkode: 0945d...0e2

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er noe grunnleggende galt med brukermassen til Kg for alvor tror 75k UTBETALT er mye.

Anonymkode: 0945d...0e2

Det er vel på median?

Anonymkode: 1441f...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Det er vel på median?

Anonymkode: 1441f...0da

Om man regner med 34 % skatt, er det 15 000 over median.

Jeg synes ikke det er å ha veldig mye utbetalt, føler det er normalt i veldig store grupper av befolkningen.

Anonymkode: 2655c...f76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp, det er en helt vanlig inntekt. Vi har også noe av det samme og vi tjener IKKE 650 000 hver i året slik noen skriver over her, vi tjener langt mer- men pga ekstremt høyt skattetrekk sitter vi igjen med noe sånt selv om vi tjener godt. For hver krone du tjener over en viss sum skatter du ekstremt mye.

Pluss på barnebidrag og firmabilbeskatning, så sitter du ikke igjen med så mye. 

Ja, vi har utbetalt ca 78 000 i måneden og etter barnebidrag (fra mannnen), høyt boliglån, mat til fem barn som er hos oss 50% så er det ikke så mye igjen til fest og moro. 

Anonymkode: 7760c...b5e

Det høres akkurat ut som vår familie! Det forsvinner vanvittig mye penger i skatter og avgifter ... vi greier oss helt fint, men 70 - 80 000kr per måned er ikke storflott akkurat!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp, det er en helt vanlig inntekt. Vi har også noe av det samme og vi tjener IKKE 650 000 hver i året slik noen skriver over her, vi tjener langt mer- men pga ekstremt høyt skattetrekk sitter vi igjen med noe sånt selv om vi tjener godt. For hver krone du tjener over en viss sum skatter du ekstremt mye.

Pluss på barnebidrag og firmabilbeskatning, så sitter du ikke igjen med så mye. 

Ja, vi har utbetalt ca 78 000 i måneden og etter barnebidrag (fra mannnen), høyt boliglån, mat til fem barn som er hos oss 50% så er det ikke så mye igjen til fest og moro. 

Anonymkode: 7760c...b5e

Ja, det henger natuligvis sammen. Men da slipper dere å betale på en bil privat også. 

Jeg tjenet 610K i grunnlønn, og har 33% skattetrekk (prosentkort)  Jeg får utbetalt 33 000 hvis jeg ikke har overtid, bonuser e.l. Og da har jeg nesten ikke rentefradrag, ingen barn  eller andre fradrag.  Årslønnakj inkl overtid, bonuser o.l er på over 800K og jeg klarer meg som sagt på 33-35% skattetrekk på alt jeg tjener. 

At dere tjener ekstremt mye mer, og har ca det samme utbetalt høres veldig rart ut, Man trekkes ikke så mye mer for mer inntekt. Men firmabilen trekker naturlig nok en del.  Kanskje det ligger lønnstrekk du ikke kjenner til i utbetalingene?  Og de 5 barna har dere vel selv valgt å få. 

Anonymkode: 8504d...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en helt normalt inntekt utbetalt for to stykker! 
 

 Vi har utbetalt noe mer enn det. Vi klarer oss fint, men merker prisøkning på lommeboka. Vi bor i et pressområde hvor boliger er dyre og vi har 4 barn. Da går pengene raskt! Vi har også valgt å prioritere at barna får delta på de fritidsaktiviteter de ønsker, noe som koster oss mye i året. Vi har helt klart områder hvor vi kommer til å spare inn hvis vi må, så jeg klager ikke på noen måte. Men poenget mitt er at prisøkningen kan merkes godt på lommeboka selv med ok inntekt. 

Anonymkode: 1d0bd...54f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...