Gå til innhold

Trangt økonomisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du har det trangt med 75K utbetalt i måneden, må det jo være noe alvorlig galt med forbruket ditt. Jeg og min samboer har en samlet inntekt på mellom 35 og 40K utbetalt i måneden, og vi har to barn sammen. Vi klarer oss, selv om det er tidvis økonomisk tøft. 
 

Anonymkode: 5bf32...680

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utbetalt ca 75 000 i snitt pr mnd. Er alene, ung og uten barn. Eier bolig i Oslo med stort lån, leier i tillegg en pendlerbolig i en annen by. Har etter faste utgifter rom for å betale ned ca 20 k ekstra i avdrag på boliglånet og sparer også litt utover dette.

Merker lite til prisøkningen, fordi jeg er vant til å konsumere ganske lite og fortsetter med dette til tross for høy inntekt. Kjører en nøktern bil (ingen billån), bytter sjelden ut elektronikk osv, spiser lite kjøtt etc. Merker såklart til renteøkningen, men dette er så langt håndterbart for min del. 

Om ikke annet, tror jeg klimaet har godt av at noen av oss (som har høy inntekt som tidligere har gått til overkonsumpsjon), tenker oss litt mer om og revurderer forbruket vårt. 

Anonymkode: ecf1e...db2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Og vi har langt høyere lån enn dere og begynner å merke det nå, etter at renta har økt med 1,5 % på kort tid og strømprisen har skutt i været. Med andre prisøkningen i tillegg er overskuddet vi hadde hver måned borte. 

De fleste her ser ut til å glemme at de fleste legger seg på et nivå på utgifter som følger lønningene. Når alle utgifter plutselig øker, spiller det jo ingen rolle at man har mye utbetalt i utgangspunktet. Og det er ikke bare, bare å skifte bolig å finne seg noe billigere heller, i tillegg til at selve boligskiftet er dyrt. 

Anonymkode: 7a4a1...eab

Nettopp! Godt at noen er i stand til å se det litt større bildet enn «buhu, dere tjener bedre enn oss så dere kan drite å dra og slutte og klage». Det blir for dumt. 
 

Anonymkode: 3bc94...766

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 3.21):

Kjenner det begynner å stramme seg til med høye matpriser, strøm og drivstoff.. 

har en samlet inntekt på 75.000 utbetalt i måneden, og synes vi har det ganske trangt nå 

hva med dere? 

Anonymkode: 305b2...28a

Morsom du. Vi har en samlet inntekt på- hold deg fast- 40 000kr.. Jeg er nemlig på AAP. Vi har boliglån og studielån. Høye fellesutgifter i sameiet også. Men utrolig nok greier vi spare litt hver mnd.  Så hvordan dere greier å slite på den inntekten aner jeg ikke. 

Anonymkode: 789c1...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Morsom du. Vi har en samlet inntekt på- hold deg fast- 40 000kr.. Jeg er nemlig på AAP. Vi har boliglån og studielån. Høye fellesutgifter i sameiet også. Men utrolig nok greier vi spare litt hver mnd.  Så hvordan dere greier å slite på den inntekten aner jeg ikke. 

Anonymkode: 789c1...e5d

Så ingen kan ha høyere utgifter enn deg?

Anonymkode: 4ced2...822

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arbeidere og bedriftsledere står i kø i de kilometer lange matutleveringskøene. 

Herkules fly med proviant til distriktene. 

 

Anonymkode: 37eb7...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 18.35):

Og vi har langt høyere lån enn dere og begynner å merke det nå, etter at renta har økt med 1,5 % på kort tid og strømprisen har skutt i været. Med andre prisøkningen i tillegg er overskuddet vi hadde hver måned borte. 

De fleste her ser ut til å glemme at de fleste legger seg på et nivå på utgifter som følger lønningene. Når alle utgifter plutselig øker, spiller det jo ingen rolle at man har mye utbetalt i utgangspunktet. Og det er ikke bare, bare å skifte bolig å finne seg noe billigere heller, i tillegg til at selve boligskiftet er dyrt. 

Anonymkode: 7a4a1...eab

man skal tåle renteøkning på 5%.. så om dere sliter nå- med den lønnen i tillegg. . 

Anonymkode: 789c1...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så ingen kan ha høyere utgifter enn deg?

Anonymkode: 4ced2...822

vi har veldig høye utgifter faktisk 😉  men greier å prioritere. Spiser f.eks nesten aldri ute, shopper lite klær og kjøper ikke dill

Anonymkode: 789c1...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

vi har veldig høye utgifter faktisk 😉  men greier å prioritere. Spiser f.eks nesten aldri ute, shopper lite klær og kjøper ikke dill

Anonymkode: 789c1...e5d

Ha-ha.. 

Du må da forstå at alle ikke har de samme utgiftene i norge? Hvor mye har du i lån?

TS kan godt ha 7-8 millioner i lån.

Når rentene øker og alt koster mer, kan det bli trangt om man får inn bare 75 000.

Anonymkode: 4ced2...822

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, denne tråden viser virkelig hvor navlebeskuende kg-gjengen er.

Fordi om dere som svarer i denne tråden klarer dere greit og sparer selv om dere har utbetalt lommerusk, så betyr ikke det at ts og alle andre har samme utgifter som dere 🤦‍♀️

Dere har jo ikke sjanse til å få i nærheten like stort lån som ts har. Dere vet heller ikke hvor mye andre lån (studie- og billån) ts har eller om ts har felleskostnader, eiendomsskatt, bidrag osv.

For en trivelig gjeng dere er som hetser ts.

 

Anonymkode: b1d10...5d4

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara
AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 3.21):

Kjenner det begynner å stramme seg til med høye matpriser, strøm og drivstoff.. 

har en samlet inntekt på 75.000 utbetalt i måneden, og synes vi har det ganske trangt nå 

hva med dere? 

Anonymkode: 305b2...28a

😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ha-ha.. 

Du må da forstå at alle ikke har de samme utgiftene i norge? Hvor mye har du i lån?

TS kan godt ha 7-8 millioner i lån.

Når rentene øker og alt koster mer, kan det bli trangt om man får inn bare 75 000.

Anonymkode: 4ced2...822

Joda, men da har man i det minste litt å gå på sånn at man kan justere seg og fortsatt leve bra. Det vet jo alle. Ingen MÅ bo så dyrt. 
Jeg har langt mindre utbetalt, en alene med unger halv tid, bor sentralt og har temmelig stort lån. Jeg vet jo at om det kommer til smertegrensa så kan jeg nedjustere en del og fortsatt ha et liv. Det er de som virkelig har lite det er synd på nå.
Dere trenger ikke fore alle trollene, folkens. Men dere gir dem litt lett tilfredsstillende da, så det er jo noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 5.31):

Det er vel ikke usannsynlig selv med høy inntekt at det strammer seg til når alle utgifter øker. Ofte har man jo lagt seg til vaner, og pådratt seg utgifter utfra inntekt. 

Vi har også rundt 70, har ett sykt matbudsjett - så det er knapt like før ny lønn. Men noen grep har vi jo mulighet til å ta. 

Anonymkode: c15dc...c04

Om man har et «sykt matbudsjett» eller andre luksusvaner, så er det åpenbart rom for å redusere de uten særlig innsats.

Det er ikke synd på de nordmenn som må anlegge en noe mer sober livsstil eller de som må selge yachten eller den ene hytta. De det er synd i er de nordmenn som allerede har levd sparsommelig og som nå sliter med å få det til å gå rundt fordi det ikke er flere utgifter å kutte.

Anonymkode: fec1c...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er 5 og har utbetalt rundt 60-65 000 i mnd. Har 20 000 til overs i måneden og vet ikke hva vi skal med alle pengene.

Bor ikke i Oslo, så har nedbetalt stor enebolig i løpet av 10 år...

Anonymkode: 9bdfd...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DildoShwaggins skrev (På 2.10.2022 den 7.44):

BUHU! Ikke sutre, du har mer enn den gjennomsnittlige somalier. De har som oftest flere barn enn deg også. 

Nei, en somalier i Norge har mye mer. Hvis de har masse barn er det også barnetillegg for alle.

Anonymkode: affb4...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som blir uføre og får mindre å rutte med i måneden får beskjed om å slutte å sutre, kutte forbruket, selge boligen for å kjøpe noe rimeligere evt leie. Kan ikke se at noe annet skulle gjelde for andre folk med dårlig råd? 

Anonymkode: 81a15...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Slike tråder som dette koser meg langt inn i hjertet! Det er sunt for folk å kjenne på at ting faktisk koster penger og at man ikke bare kan kjøpe og kjøpe. Det er fint at den gjengse nordmann kan få kjenne på hvordan det er å være fattig. Det er godt at stadig flere endelig får kjenne på følelsen av å kanskje miste hus og hjem. Jeg håper flere må selge og gå over til leiemarkedet og jeg håper disse prisene varer leeeeenge!

Og nei, jeg er ikke fattig eller bitter. Jeg er en person som lever nøkternt, og er veldig glad i natur og miljø. Så jeg er møkklei av stormansgale nordmenn som raserer hele kloden vår med kjøring av sine 2,5 biler overalt pga "tidsklemma", shopping av store kvanta plastræl fra Kina, nekter å spare vann når det er mangel, bruker strøm til den store gullmedaljen da det er billig, og som fyller de feite fleskete vommene sine med kjøtt, kjøtt og atter kjøtt.

Så hvis disse prisene kan tvinge folk til å bremse litt og dermed tenke på at det finnes flere enn dem selv her på kloden, både mennesker og dyr, så er denne prisstigningen rett og slett en gudegave.

Anonymkode: 093cf...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær nå hvertfall glad for at dere har to inntekter. All prisøkningen på alt mulig går verre ut over oss single. Har rundt 45000 utbetalt hver måned og jeg merker godt at økonomien blir mer presset. Heldigvis har jeg lite igjen på huslånet og studielånet er nedbetalt. Bilen har jeg ikke noe lån på. Jeg lider ingen nød, men alle utgiftene har jo økt noe helt vanvittig, samtidig som inntekten ikke har økt tilsvarende. Jeg er vandt til å tenke pris, følger med på gode tilbud og velger ofte å handle tilbudsvarer og datovarer dersom det er noe jeg ville kjøpt likevel til fullpris. Så jeg er veldig bevisst på at utgiftene nå er veldig mye høyere enn normalt. Og dagens prisnivå blir nok den nye normalen. Det blir mindre luksus fremover og enda mer fokus på å velge billigere alternativer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Slike tråder som dette koser meg langt inn i hjertet! Det er sunt for folk å kjenne på at ting faktisk koster penger og at man ikke bare kan kjøpe og kjøpe. Det er fint at den gjengse nordmann kan få kjenne på hvordan det er å være fattig. Det er godt at stadig flere endelig får kjenne på følelsen av å kanskje miste hus og hjem. Jeg håper flere må selge og gå over til leiemarkedet og jeg håper disse prisene varer leeeeenge!

Og nei, jeg er ikke fattig eller bitter. Jeg er en person som lever nøkternt, og er veldig glad i natur og miljø. Så jeg er møkklei av stormansgale nordmenn som raserer hele kloden vår med kjøring av sine 2,5 biler overalt pga "tidsklemma", shopping av store kvanta plastræl fra Kina, nekter å spare vann når det er mangel, bruker strøm til den store gullmedaljen da det er billig, og som fyller de feite fleskete vommene sine med kjøtt, kjøtt og atter kjøtt.

Så hvis disse prisene kan tvinge folk til å bremse litt og dermed tenke på at det finnes flere enn dem selv her på kloden, både mennesker og dyr, så er denne prisstigningen rett og slett en gudegave.

Anonymkode: 093cf...dbc

Sjarmerende 🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi er 5 og har utbetalt rundt 60-65 000 i mnd. Har 20 000 til overs i måneden og vet ikke hva vi skal med alle pengene.

Bor ikke i Oslo, så har nedbetalt stor enebolig i løpet av 10 år...

Anonymkode: 9bdfd...b5a

Det er nok forholdsvis mange i Oslo som har høye inntekter, men som også har skyhøy gjeld.

Har et par 2-3 millioner brutto i samlet inntekt, kan det bli ca. 75.000 kroner utbetalt i måneden.

Hvis du da har rekkehus eller villa, hytte og 1-2 biler, så har nok mange i denne gruppa fort et lån på 8-10 millioner kroner.

Så langt har boliglånsrenta økt med ca. 2 prosentpoeng. Det betyr 160.000-200.000 kroner i ØKTE renteutgifter per år, eller 14.000-17.000 kroner MER per måned.

Det er på ingen måte synd på de som er i denne gruppa, men det er mulig å forstå at de merker økningen. Økte strømpriser, matpriser osv. kommer i tillegg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...