Gå til innhold

Trangt økonomisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er at folk ikke klarer å sette seg inn i andres situasjon når det kommer til økonomi.. det er lov å sparke oppover så det synger - men ikke motsatt. 
vi som tjener bra er klyser, skrytete, tror vi er noe osv. men vi med høye inntekter har også høyere utgifter. 
Sier seg selv. I en annen tråd var det ei som skrev at hun tjener bra, men velger å spare.. det var også galt, for en skal ikke være den rikeste på kirkegården og en skal leve når man kan. Så uansett om man er fattig, rik, sparer eller bruker penger er det feil. 
 

Anonymkode: 305b2...28a


Nei, vet du hva.

Det er ingen som får så mye kritikk, og folk går rett i strupen på, som lavtlønte/trygdede som klager på dårlig råd.

En går sporenstreks ‘på los’ etter å finne noen kroner i budsjettet de kan anklages for å sløse bort.

Men - denne typen argusblikk på egen livsførsel og prioriteringer er ikke folk som i utgangspunktet har god (og veldig god) råd kjent på i bli utsatt for.

De med mest penger er vant til å kunne gjøre som en vil, uten at andre skal ha meninger og kritisere dem. Hevet over andres blikk.

Klart det blir et sjokk, når en da får samme behandling som andre, når en klager over økonomi.

Og jeg må si - i forhold til hva folk blir utsatt for i tråder der folk med lav inntekt/trygd klager over dårlig råd, så har trådstarter og andre her i tråden med høy inntekt virkelig blitt tatt i med silkehansker.

Og jo, det er nokså frekt å sutre om dårlig økonomi når en har et så stort handlingsrom for å forbedre egen situasjon.

Om dere må selge hytta, klare dere med bare en bil, droppe dyre fritidsaktiviteter - ingenting av det er særlig krise. Litt kjipt ja, men ingenting i nærheten av den beinharde kritikken til ned på krona folk med dårlig råd får her på KG.

Men klart, å få opplevd bare litt av hva folk nederst på de sosiale rangstigene utsettes for, må være tøft om en er vant til å sitte isolert på toppen….

 

Anonymkode: 11d0e...234

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ca samme som TS, hus, to biler, to barn, fritidsaktiviteter, høye matkostnader etc.. vi har det helt greit inntil videre, kan kutte på mer, men da blir det ikke mye gøy igjen. 

Anonymkode: f7f66...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

 

Og jo, det er nokså frekt å sutre om dårlig økonomi når en har et så stort handlingsrom for å forbedre egen situasjon.

Om dere må selge hytta, klare dere med bare en bil, droppe dyre fritidsaktiviteter - ingenting av det er særlig krise. Litt kjipt ja, men ingenting i nærheten av den beinharde kritikken til ned på krona folk med dårlig råd får her på KG.

Men klart, å få opplevd bare litt av hva folk nederst på de sosiale rangstigene utsettes for, må være tøft om en er vant til å sitte isolert på toppen….

 

Anonymkode: 11d0e...234

Tar gjerne i mot tips på vårt budsjett, som er temmelig lik inntekt som TS. Vi har hverken hytte, ekstra bil eller dyre fritidsaktiviteter, så veldig nysgjerrig på hvor det store handlingsrommet er. 

Inntekt samlet: 70.000 

Faste utgifter: 

20.000 boliglån (soverom til fire barn koster, de to eldste til mannen har hvert sitt, mens våre deler. Vi kan ikke fjerne soverom for særkullsbarn, da vil de føle seg utenfor her)
5.000 strøm 
2.000 kommunale avgifter 
5.500 barnehage
12.000 barnebidrag 
1.000 internett og mobil 
4.000 forsikringer 

= 49.500,-

Da sitter vi igjen med rett over 20.000 til alt annet, som fordeler seg slik: 

12.000 mat og dagligvare 
2.000 drivstoff 
1.000 klær til barna (der ligger det nok litt over for både klær, sko og nødvendige utedresser etc, men 1000 er nok det vi MÅ ha avsatt til klær og yttertøy)
1.000 lommepenger store barn
1.000 sparing vedlikehold bil 
1.000 sparing vedlikehold hus (altfor lite)
300 busskort 

= 2.700 som skal gå til klær for meg og mannen, fritid, lommepenger, helseutgifter for meg, medisiner, møbler, hvitevarer som ryker, håndklær, streaming, elektronikk osv. 

Hvor kan vi lett kutte? Jeg har problemer med å se at vi har så stor handlingsrom, så derfor blir jeg så usikker når du og andre skriver det slik. Vi har boliglån på rett over 4 millioner. Vi går aldri ut, tar oss ikke råd til det. Vi drar ikke på noenting, opplever sjeldent andre ting enn natur (helt greit det altså, men jeg skjønner fortsatt ikke hvilke luksuriøse ting vi skal kunne kutte). 
 

Ps. Jeg er ufør. Så jeg ved absolutt hva det vil si med ufør-hetsen også. Men å legge frem dette som at vi har så sinnsykt god råd, det skjønner jeg ikke. 

Anonymkode: 5100d...84b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):


Nei, vet du hva.

Det er ingen som får så mye kritikk, og folk går rett i strupen på, som lavtlønte/trygdede som klager på dårlig råd.

En går sporenstreks ‘på los’ etter å finne noen kroner i budsjettet de kan anklages for å sløse bort.

Men - denne typen argusblikk på egen livsførsel og prioriteringer er ikke folk som i utgangspunktet har god (og veldig god) råd kjent på i bli utsatt for.

De med mest penger er vant til å kunne gjøre som en vil, uten at andre skal ha meninger og kritisere dem. Hevet over andres blikk.

Klart det blir et sjokk, når en da får samme behandling som andre, når en klager over økonomi.

Og jeg må si - i forhold til hva folk blir utsatt for i tråder der folk med lav inntekt/trygd klager over dårlig råd, så har trådstarter og andre her i tråden med høy inntekt virkelig blitt tatt i med silkehansker.

Og jo, det er nokså frekt å sutre om dårlig økonomi når en har et så stort handlingsrom for å forbedre egen situasjon.

Om dere må selge hytta, klare dere med bare en bil, droppe dyre fritidsaktiviteter - ingenting av det er særlig krise. Litt kjipt ja, men ingenting i nærheten av den beinharde kritikken til ned på krona folk med dårlig råd får her på KG.

Men klart, å få opplevd bare litt av hva folk nederst på de sosiale rangstigene utsettes for, må være tøft om en er vant til å sitte isolert på toppen….

 

Anonymkode: 11d0e...234

Vi klarer oss fint, men merker alt er mye dyrere enn for et år siden. 
jeg har ikke tatt lang utdannelse - mannen det samme, og sitter på gode jobber for å «klare oss» hadde vi villet det hadde vi hatt en lavtlønnsjobb.
Litt rart at du ikke ser at folk med høy utdannelse fortjener lønna de får. hvem hadde tatt en master for 20.000 i mnd? Ikke jeg. 
Har du lyst på et liv med god økonomi må en ta en god utdannelse som betaler godt. 

Anonymkode: 305b2...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...