Gå til innhold

Lærer streiken er over.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, og husk å les hele, for de som er usikre på hva snittlønn betyr :) Først hvis jeg er kontaktlærer når jeg har kommet over 16 års ansiennitet vil jeg være oppi i det som er snittlønn. 

Gjennomsnittslønnen må ikke forveksles med det som er garantilønnen etter lønnstabellen, ettersom den viser minstelønn ved forskjellige ansiennitetstrinn. Minstelønnen inkluderer ikke faste og variable tillegg, noe den totale snittlønna i tabellen over gjør.

Laveste og høyeste sats for minstelønn/garantilønn er som følger:

image.png.1f1d18d1633e290bd809a6c016c0f588.png

Den totale gjennomsnittslønnen i flere av stillingsgruppene er høyere enn ved maks ansiennitet i lønnstabellen. Hvorfor er det sånn?

Årsaken er todelt. En stor andel av lærerne har maks ansiennitet. For adjunkter med tilleggsutdanning har rundt 70 prosent maks ansiennitet på 16 år. Mange lærere har også flere funksjonstillegg, for eksempel kontaktlærertillegg, som kommer oppå grunnlønnen. Begge disse faktorene dytter gjennomsnittet opp.

I tillegg er det slik at lønnstabellen oppgir en minstelønn, og lærere kan ha høyere grunnlønn enn minstelønnen.

 

image.png

Anonymkode: d057f...cba

Skulle det komme noen overraskelser i teksten? Jeg har lest hele.

Spesielt greit er det å få med seg det du selv har kopiert fra artikkelen...

I tillegg er det slik at lønnstabellen oppgir en minstelønn, og lærere kan ha høyere grunnlønn enn minstelønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvorfor skulle lærenre bli prioritert under Korona? Barnehaeansatte ble ikke prioritert. 

Anonymkode: 7b196...567

Begge grupper burde blitt det!

Det er vel ingen grunn til å sette to såpass like yrkesgrupper opp mot hverandre?

Anonymkode: 82c1d...cd1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Står ikke noe på skolesidene eller i avisene her. 

Ser ut som streiken er imorgen og torsdag og. Kan dette stemme eller er det full skoledag imorgen?

Anonymkode: 66221...fc1

Ja.

Anonymkode: cf907...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så er det rett på høstferie snart... De jobber jo f**n meg aldri

Anonymkode: c043c...510

Du er åpenbart ikke lærer. Her er klokka 00:45, og jeg holder fortsatt på med forberedelser til et prosjekt vi skal ha etter høstferien. (Jeg har ikke streiket). Det er barna som har høstferie, lærerne har tvungen avspasering (fordi vi jobber noen timer ekstra hver uke, som vi ikke får overtidsbetalt for, og ikke kan avspasere når vi vil, sånn som mange andre i arbeidslivet kan). Jeg kan bare si at jeg kjenner igjen tonen din hos barnet ditt når jeg er på jobb. 

Anonymkode: 7b80f...754

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har fått beskjed om vanlig skoledag i morgen. Bor i Bærum….

Anonymkode: 7e39f...1a8

Starter 2 timer senere hos oss Bærum det og.

Anonymkode: c0949...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjerp deg. Bare skjerp deg. 

Anonymkode: 33957...740

For hva? Er du så ufyselig til vanlig?

Anonymkode: c0949...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og det kjem me til å gjera-i hoperal! Så kan borna få ukvalifiserte lærare så forledra får noko nytt å klaga på. På min skule er det 7 av 27 lærare som har slutta sidan forrige tvungen lønsnemd. Eg veit om tre til som ventar på å bli innkalla til intervju.

Anonymkode: b8620...625

Det blir dessverre ikke i nærheten av nok lærere som sier opp, så dette vil vi nok merke veldig lite til. 

Anonymkode: 4534d...fff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å påpeke skrivefeil bare for å være teit er helt unødvendig. Ordpoliti kan forstå hva jeg prøver å skrive?

Anonymkode: 66221...fc1

Det er ingen skrivefeil forårsaket av dysleksi. Det er et ord veldig mange ikke har hørt eller ville ha valgt. Åpenbart dialekt.

Til det konkrete spørsmålet. Det er mange som er skråsikre på at det blir skole i morgen. Hvorfor sa de da på Kveldsnytt at det ikke var sikkert alle skoler var klare til å ta imot elevene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tullerikke skrev (3 timer siden):

Hva har dette med mobbing å gjøre?

Hun skrev ikke at noen mobbet henne, men at det ikke er rart barn mobber. Sammenhengen med mobbing her er vell behovet for å pirke på andre, når det ikke er nødvendig - som kan påvirke egne barn til å bli pirkete/stygg mot andre for småting som at man skriver ett ord annerledes en «vanlig». Man forstår godt hva brukeren mente, så hvorfor kommentere? Føler man seg smartere av å pirke? 

Anonymkode: ac602...c73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva pokker syntes det for? Hvor mye lønn mener lærerne at de skal ha, når dette er lønnsnivået?! 

Adjunkt med tilleggsutdanning: 556 900 kroner. 

Lektor: 590 200 kroner. 

Lektor med tilleggsutdanning: 608 900 kroner

Anonymkode: c93a2...351

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, fransine said:

Skulle det komme noen overraskelser i teksten? Jeg har lest hele.

Spesielt greit er det å få med seg det du selv har kopiert fra artikkelen...

I tillegg er det slik at lønnstabellen oppgir en minstelønn, og lærere kan ha høyere grunnlønn enn minstelønnen.

Jeg sier ikke i mot deg, jeg bekrefter at ja, folk burde lese denne artikkelen, og at de burde lese hele :) Lønnen som oppgis der er ikke spesielt høy.

Jeg mener at en lærer/adjunkt som har jobbet i yrket i 20+, har tatt etterutdanning (altså 5+år høyere utdanning) og tar på seg kontaktlærerverv burde ha mer en 619.000 kr i snittlønn i året.  

Mange lærere får ikke høyere lønn enn garantilønn, mange er ikke kontaktlærere og mange har ikke full ansiennitet, og for disse vil lønna være betraktelig lavere enn snitt.

 

 

Anonymkode: d057f...cba

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sier ikke i mot deg, jeg bekrefter at ja, folk burde lese denne artikkelen, og at de burde lese hele :) Lønnen som oppgis der er ikke spesielt høy.

Jeg mener at en lærer/adjunkt som har jobbet i yrket i 20+, har tatt etterutdanning (altså 5+år høyere utdanning) og tar på seg kontaktlærerverv burde ha mer en 619.000 kr i snittlønn i året.  

Mange lærere får ikke høyere lønn enn garantilønn, mange er ikke kontaktlærere og mange har ikke full ansiennitet, og for disse vil lønna være betraktelig lavere enn snitt.

 

 

Anonymkode: d057f...cba

Jeg syns derimot at lønna på 619 000 er høy nok, så det er der uenigheten vår ligger. Ikke glem at du er ansatt i offentlig sektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, fransine said:

Jeg syns derimot at lønna på 619 000 er høy nok, så det er der uenigheten vår ligger. Ikke glem at du er ansatt i offentlig sektor.

Mannen dim jobber også som lærer og tjener mer sier du jo, men du unner ikke andre lærere samme lønn som mannen din altså? 

En ingeniør, økonom eller rådgiver feks som også jobber i offentlig sektor og har like mye utdanning har høyere lønn enn lærer har ved høy ansiennitet. 

Anonymkode: d057f...cba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Det blir tvungen lønnsnemnd fordi det er så utrolig viktig at lærere er på jobb for å ivareta barna våre. Men dere er ikke så viktige at vi gidder å gi dere samme lønnsvekst som andre kommunalt ansatte får". Det skurrer jo. 🤷🏼

Anonymkode: d057f...cba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere har høst og vinterferie, 2 uker juleferie og full påskeferie. I tillegg 7 uker på sommeren. 
I barnehagen får vi 4 uke på sommeren og den felte uka blir tvungen inn i jula. 
da jeg jobbet på skolen hadde jeg inspeksjon i alle friminutt. Om elevene ville ha tak i meg i pausa, sendte jeg lærerne. Da de har betalt pause. 
Jeg måtte også steppe inn som lærervikar uten mer lønn. 
Etterhvert takket jeg nei til det. 
først da fikk jeg vikarlønn.

på min avdeling har vi 18 barn. 
8 er ikke etnisk norsk, og flere kan ikke språket. Vi har barn som er døv og vi må lære oss tegnspråk på fritiden uten ekstra lønn. Vi får lite ekstra ressurser, og vi har alt fra sterk barneautisme til adferdsvansker. 
Bleiebarn, foreldresamtaler, pedagogiske opplegg og planer som skal gjennomføre iht rammeplanen. 
3 voksne på avd. 
Vi får gjort halvparten av det vi skal, og barn får ikke den hjelpen de trenger. 
Anbefaler ikke barnehage yrke til de som skal utdanne seg. 
I tillegg har 70% av alle ansatte tinnitus. 
 

 

Anonymkode: 68bd8...58e

Enig. Er barnehagelærer, men søker meg vekk. Blir spist opp i det yrket, og jeg tjener helt elendig. Mye dårligere enn lærere på skolen, og ingen av godene deres. Hvorfor streiker ikke barnehagelærere???

Anonymkode: f5059...7d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er så komisk når mange lærere nå truer med å forlate yrket sitt. Og hvor i alle dager skal de ta seg turen hen? 

Anonymkode: 926f1...3c4

Det er ca. 40 000 utdannede lærere som jobber i en annen bransje enn undervisning, så det er tydeligvis flere alternativer. De aller fleste utdannede lærere som jobber utenfor skolen kommer ikke tilbake, så gresset er åpenbart grønnere på andre siden.

Endret av Alice123
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. Er barnehagelærer, men søker meg vekk. Blir spist opp i det yrket, og jeg tjener helt elendig. Mye dårligere enn lærere på skolen, og ingen av godene deres. Hvorfor streiker ikke barnehagelærere???

Anonymkode: f5059...7d3

Barnehagelærere streiket i fjor, men det ble tvungen lønnsnemnd da også. Prøv igjen! 💪💪

Anonymkode: d057f...cba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Altså, hvis lærerne er sååå viktige for barns psykiske helse, så får vi jommen få mer betalt for den jobben vi gjør som er utenfor vår kompetanse. Jeg er utdannet faglærer... FAGlærer der altså, men måtte jobbe som kontaktlærer og delta i møter med barnevern, BUP, PPT, kunne masse om lærevansker, dysleksi, angst, traumer, adhd, omsorgssvikt,  psykiske og fysiske utviklingshemminger osv. Høres jo mer ut som jobben til en vernepleier. Jeg lærte aldri noe om å fylle ut en IOPpå utdanningen, og jeg visste ikke forskjell mellom BUP og PPT. Bruk folka som har kompetanse, ikke kast det over på kun lærerne. 

Nok av unger sliter med skolevegring og burde ha et annet tilbud enn ordinær skole. De sliter med angst, adhd, autisme, mobbing, depresjoner, spiseforstyrrelser eller lignende, og som ansvarlig står en stakkars uerfaren kontaktlærer som akkurat er ferdig med faglærerutdanninga i musikk liksom... Lærere og skoler som står oppi slike situasjoner trenger HJELP. 

Anonymkode: ebffc...13d

Her beskriver du noe som burde komme mer frem. Dette er viktig. 

Min mening er at det ikke nødvendigvis er økt lønn som er nøkkelen, men mer ressurser i skolen. Da kan læreren undervise og barna får mer tilpasset undervisning. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice123 skrev (35 minutter siden):

Det er ca. 40 000 utdannede lærere som jobber i en annen bransje enn undervisning, så det er tydeligvis flere alternativer. De aller fleste utdannede lærere som jobber utenfor skolen kommer ikke tilbake, så gresset er åpenbart grønnere på andre siden.

KS opererer med 33000 og at 40 % av dem faktisk jobber i relaterte stillinger til læreryrket, altså i sektoren, men ikke klasseundervisning. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel også noen som sa at uten skole og de faste rutinene så ble ungene deprimerte og at det var situasjonen som tæret på psyken.  Jeg husker kanskje feil.

Trist at partene ikke kom til enighet selv. Da kan det jo fort gjenta seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...