Gå til innhold

Hvorfor har barn så teite navn for tiden?


Mammatilernst

Anbefalte innlegg

Hva da "nå for tiden"? Jeg gikk på ungdomsskole med en Lykke på slutten av 80-tallet... Jeg kjenner 4 barn/ungdom som heter Lykke nå. ingen av dem er krevende forøvrig.

Synes det er et kult navn, jeg.

Anonymkode: d5214...33e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Amanda??

Anonymkode: b4b04...b91

Amanda var et vanlig navn på gamle damer ja, i likhet med Sara. 

Anonymkode: d1101...ef6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathea lyder veldig rart for meg på en voksen dame. Ser for meg en rosa blogger. 

Anonymkode: 7036e...105

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye stygge navn ja…Liam, Arian, Timian, Matheo, Leonie, Alexa, osv osv. Påtatt, jålete og pretensiøst. Ungen blir ikke mer spesiell av å dra på et spesielt navn. Takke meg til Erik, Petter og Kristine…..

Anonymkode: 3bfa5...64c

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mammatilernst skrev (3 timer siden):

Ikke for å være frekk, men hvorfor har nesten ingen vanlige navn på barna for tiden? Har ei venninne som nettopp døpte jenta si Lykke, er ikke det litt tåpelig?
 

😂

Mammatil Ernst? 😂😂😂 Regner med du tuller med det navnet.. Mange fine navn. Jada mange rsre og men spiller det noen rolle for deg? Så lenge de ikke heter taco eller laks?

 

Anonymkode: 09647...e8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er et større mangfold  på navn nå, enn det var jeg jeg vokste opp. Og det er bra! 

I klassen min på 70 tallet, var det to Berit, to Marit, to Astrid og to Jan. Alle hadde egentlig ganske vanlige navn, som vi også kjente andre som het. 

Jeg synes ikke at noen navn er rare. Er lærer og blir kjent med nye barn hele tiden.  Når man forbinder navnet med en hyggelig person, blir navnet fint.  Og de aller fleste barn er hyggelige. 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Randi ANALia er stygge. Å spesielt at hun er anal dame. Ufyselig hele dama.

Anonymkode: 3fc07...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

linus er litt tragisk. søtt på en baby, men ikke på en 40 åring.......

Konrad har nettopp startet i barnehagen- han burde vel ærlig talt vært på eldreheimen nå. 

svale er også et noe tragisk navn... 

Anonymkode: 47114...304

Ja, ikke sant. Konrad forbinder jeg med en mann på 80 år.

Anonymkode: 3fc07...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som bestemmer om et navn er "teit" eller ikke?

Vi har alle så ulik smak. 

Jeg syns Lykke er et fint navn, ikke noe jeg ville brukt selv. Men ikke verre enn mange andre navn jeg møter på min vei. 

Kjedelig om alle hadde hatt samme smak som meg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med akkurat navnet Lykke er jo ikke om det er fint eller ei, men at det legger føringer for hvordan dette barnet skal være, og hva det skal gi omgivelsene, nemlig lykke. Det vil bli påfallende om Lykke kler seg i helsort og blir deprimert og sur. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, ikke sant. Konrad forbinder jeg med en mann på 80 år.

Anonymkode: 3fc07...8c9

Jeg forbandt Alfred med en gammel mann, men er blitt vant til det. Sånn er det med Konrad også. Og hva med Oline, Åsta, Asta, Othilie osv? Gamle damer alle sammen? 
Noen mennesker klarer ikke å se at navn kommer tilbake etter et visst antall år. Folk er så kritiske og intolerante. Sukk

Anonymkode: 6f25b...d14

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Paulinetta said:

Problemet med akkurat navnet Lykke er jo ikke om det er fint eller ei, men at det legger føringer for hvordan dette barnet skal være, og hva det skal gi omgivelsene, nemlig lykke. Det vil bli påfallende om Lykke kler seg i helsort og blir deprimert og sur. 

Hva med Vilje og Vilja da? Må de være viljesterke? Og Siv og Veslemøy. Må de være små og spinkle? Klarer du ikke å se forbi det? 

Anonymkode: 6f25b...d14

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes «alle» kaller barna sina gamle og klassiske navn for tiden jeg. Typ Ingrid, Astrid, Sofie eller Amanda

Anonymkode: a2046...582

Enig, virker som om folk endelig begynner å komme seg litt igjen etter navnetrendene som har herjet de siste årene - jo mer innviklet og sukkersøtt, jo bedre 😅 

Lykke er langt fra min smak, men det er iallfall et ordentlig navn. Finnes mange kjipere alternativer for å si det sånn. 

Anonymkode: 85d3f...5fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor og i år har jeg utelukkende hørt om barn som har fått navn som Liv, Eva, Sigrid, Kristian, Sverre, Isak. Virker som det skal være så enkelt som mulig nå. 

Anonymkode: c39ef...35b

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I fjor og i år har jeg utelukkende hørt om barn som har fått navn som Liv, Eva, Sigrid, Kristian, Sverre, Isak. Virker som det skal være så enkelt som mulig nå. 

Anonymkode: c39ef...35b

Hva er «enkelt» med Sigrid og Kristian? Er det enklere enn Milla og Liam, mener du?

Anonymkode: b4b04...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammatilernst skrev (5 timer siden):

Ikke for å være frekk, men hvorfor har nesten ingen vanlige navn på barna for tiden? Har ei venninne som nettopp døpte jenta si Lykke, er ikke det litt tåpelig?
 

😂

Vil si de er bedre nå en før i tiden når barna het Olga, Berta, Aslaug, kåre, Pål, Bertil, Tordis, Sissel osv synest det er trist noen mennesker er så trangsynt at alt må være vanlig jeg er motsatt liker navn som skiller seg ut. Lykke nydeligt navn kanskje det navnet betyr noe for dem.

Anonymkode: 0e2c5...43c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammatilernst skrev (5 timer siden):

Ikke for å være frekk, men hvorfor har nesten ingen vanlige navn på barna for tiden? Har ei venninne som nettopp døpte jenta si Lykke, er ikke det litt tåpelig?
 

😂

Slik har det alltid vært, og kommer for hver generasjon til å fortsette. De navnene du kaller vanlig var engang uvanlig. Hadde blitt ganske kjedelig om alle fortsatt hadde en håndfull navn fra bibelen eller Snorre 

Anonymkode: 512d0...f93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I fjor og i år har jeg utelukkende hørt om barn som har fått navn som Liv, Eva, Sigrid, Kristian, Sverre, Isak. Virker som det skal være så enkelt som mulig nå. 

Anonymkode: c39ef...35b

Det er nok en mot-trend. Det har vært mye jåle-navn i 20 år nå, så mange er lei og velger heller enkle eller tradisjonelle navn.

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...