Gå til innhold

Hvorfor har barn så teite navn for tiden?


Mammatilernst

Anbefalte innlegg

Bedre enn trenden for 10 år siden med Leander Krisander Joander osv 

Anonymkode: 8ca5c...94e

  • Liker 16
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Bedre enn trenden for 10 år siden med Leander Krisander Joander osv 

Anonymkode: 8ca5c...94e

Chrizhanderre 

 

 

😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammeltanten min heter Lykke. Dama er ca en million år gammel. Så det er ikke et nytt navn ihvertfall. 

Mammatilernst skrev (1 time siden):

Ikke for å være frekk, men hvorfor har nesten ingen vanlige navn på barna for tiden? Har ei venninne som nettopp døpte jenta si Lykke, er ikke det litt tåpelig?
 

😂

 

Anonymkode: 395b3...bff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis virker det som flere og flere går tilbake til mer vettuge navn. Det har vært mye rart de senere årene. 
Lykke er ikke det verste da. 

Anonymkode: 4798b...ff5

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg synes «alle» kaller barna sina gamle og klassiske navn for tiden jeg. Typ Ingrid, Astrid, Sofie eller Amanda

Anonymkode: a2046...582

Amanda??

Anonymkode: b4b04...b91

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liam. Det må være det styggeste mest harry guttenavnet som er blitt veldig populært de siste årene. 

Anonymkode: b4b04...b91

  • Liker 36
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For Ernst er så mye bedre? 🤔

Anonymkode: f767f...005

Jævlig mye konsonanter på en gang her, slitsomt å si det om man ikke skal slurve 😅 synes det hadde vært kjipt å hett Lykke hvis jeg var veldig sur av meg.

Akkurat som babyen min når hun har en dårlig dag pga tenner og vræler og snerrer, med et smekke på seg hvor det står "gladjenta" 😆

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Embla Othea said:

Det finnes verre navn enn Lykke. Gerda for eksempel.

Man skal ikke dømme folk etter navn - da jeg var liten, hadde vi en nabo under oss som het Gerda, verdens snilleste dame og nabo, og det kan neppe ha vært enkelt for henne å leve i datidens etterkrigs-Norge da man etter okkupasjonen hadde et svært anstrengt forhold til alt som lød tysk.

Hun er død nå, men hørte at hun var et lyspunkt for de andre på eldrehjemmet da hun senere kom dit, sosial og utadvendt som hun var. Et fantastisk menneske som kunne ha vært et forbilde for mange andre.

Anonymkode: 53dc8...21b

  • Liker 10
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammatilernst skrev (2 timer siden):

Ikke for å være frekk, men hvorfor har nesten ingen vanlige navn på barna for tiden? Har ei venninne som nettopp døpte jenta si Lykke, er ikke det litt tåpelig?
 

😂

Nei, kanskje fordi de er så naive på menneskehetens vegne at de antar voksne folk ikke kommer til å mobbe unger på grunn av navnet deres, ts?

Vet du at når folk begynner en setning med «ikke for å» så avsluttes den alltid med å være nettopp dette? Oftest rasistisk, kjønnsdiskriminerende, stygg, mobbende - veldig sjeldent noe positivt. 

Ps: det betyr «du er frekk». Hjelper ikke å si «ikke for å» foran det frekke. :rolleyes:

Anonymkode: 09ebf...c0e

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JegMotStrømmen skrev (1 time siden):

Men det kommer nok av at jeg hadde en venninne som het Helle Lykke (danske foreldre)

Både Helle og Lykke er mye brukt i Danmark. Men kombinasjonen Helle Lykke - herlighet, sier de ikke "hell og lykke" på dansk? Det staves vel "held", men allikevel...

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammatilernst skrev (2 timer siden):

Ikke for å være frekk, men hvorfor har nesten ingen vanlige navn på barna for tiden? Har ei venninne som nettopp døpte jenta si Lykke, er ikke det litt tåpelig?
 

😂

Du som er mamma til *Ernst* velger å disse navnet Lykke….?🥲

Anonymkode: 85128...ed1

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Liam. Det må være det styggeste mest harry guttenavnet som er blitt veldig populært de siste årene. 

Anonymkode: b4b04...b91

Det og Imre! 

Anonymkode: 8f4ca...a9d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baldrian skrev (15 minutter siden):

Både Helle og Lykke er mye brukt i Danmark. Men kombinasjonen Helle Lykke - herlighet, sier de ikke "hell og lykke" på dansk? Det staves vel "held", men allikevel...

Det var det jeg også tenkte den gangen jeg ble kjent med henne. Men kjekk jente, så jeg ble jo vant til det. Hun brukte begge navnene også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Liam. Det må være det styggeste mest harry guttenavnet som er blitt veldig populært de siste årene. 

Anonymkode: b4b04...b91

Enig. Tipper det blir det nye Ronny.

 

Jeg synes Lykke er et grusomt navn - både fordi det høres jålete og dillete ut, men mest fordi det ligger forventninger i det som fort kan briste. Hva hvis Lykke blir mobba eller blir deprimert? Rusmisbruker? Synes ikke det kan sammenlignes med Bjørn og Tone (som noen påstod), siden ingen av dem er beskrivelser av en sinnstilstand.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å svare på spørsmålet: Grunnen er nok at folk vil være unike/vise verden hvor unike barna deres er, og "selvrealisere seg" gjennom barnas navn. 

Synes det er ved å tenke over det at flere kjendisbarn med ekstreme navn har bytta navn til noe mer normalt som voksne. Hvis man vil vise verden hvor unik man er, så bytt ut ditt eget navn, ikke la ungene dine slite med det. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er rundt 20 og det er noen på min alder som får barn. Det er veldig forskjellig hva de kaller barna sine. Vi har Norah(ja, med h), Ida, Elin, et utrolig sjeldent navn jeg ikke kan skrive her, men som har 0 treff på google, Mileah, Arian, Kristoffer osv.

Husker jeg satt drikken min i halsen da en venninne av meg hadde fått en sønn og sa navnet hans til meg. Dama var tenåring da han ble født. Jeg forventet typ Oliver, Liam, Tobias, Mio. Jeg forventet ikke Kåre😂

Anonymkode: 2eead...9d7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammatilernst skrev (2 timer siden):

Ikke for å være frekk, men hvorfor har nesten ingen vanlige navn på barna for tiden? Har ei venninne som nettopp døpte jenta si Lykke, er ikke det litt tåpelig?
 

😂

Men du ER frekk.

hilsen mammaen til Lykke

 

 

 

Anonymkode: 7f856...322

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er mange spesielle navn, for eksempel Bowie Blipp. Er det med et ønske om at han skal bli lagt merke til som voksen? Litt kul liksom? Lettere vei inn i showbiz enn «Ole Blipp»? 🤷‍♀️

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linus er litt tragisk. søtt på en baby, men ikke på en 40 åring.......

Konrad har nettopp startet i barnehagen- han burde vel ærlig talt vært på eldreheimen nå. 

svale er også et noe tragisk navn... 

Anonymkode: 47114...304

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...