Lonelily Skrevet 17. august 2022 #121 Skrevet 17. august 2022 22 hours ago, AnonymBruker said: Hva sier du til nabojenta? At du ikke har nok mat til henne? Eller at du ikke har råd til det? Anonymkode: afc5c...483 Som oftest tilbyr jeg mat, men det har vært et par situasjoner hvor det har kommet flere barn (har ikke visst om besøket) og de bor rett over veien. Da sier jeg bare at vi desverre ikke har nok middag til alle, men at de kan dra hjem å spise og komme tilbake å leke etterpå. Sant skal sies så har økonomien litt å si også. Er alenemor til 2 og barna er alltid hos oss. Kan telle på en hånd hvor mange middager datteren min har fått borte, jeg har servert hundrevis av måltider til hennes venner det siste året. Kjipt at det går bare en vei og det koster jo faktisk med ekstra mat og lørdagsgodt i lengden, men det er jo ikke noe jeg fokuserer på ovenfor barna. På en annen side er det hyggelig at barna trives her, da blir jeg jo godt kjent med vennene og har full oversikt over hva de holder på med 😉 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #122 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, hos oss får de ikke middag. Skal de ha middag, må de gå hjem og spise. Anonymkode: c2fe9...933 tilbyr du dem å vente på barnerommet eller i gangen? Anonymkode: afc5c...483
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #123 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 19.04): Fenomenet Swedengate har gått viralt på sosiale medier i sommer. Det handler om en påstand om at svenskene ikke tilbyr middag til barnets venner som er på besøk. Istedenfor må vennen vente på barnets rom til middagen er ferdig. #Swedengate går viralt på sosiale medier – hevder at svensker ikke tilbyr barn middag når de er på besøk – VG Er dette rart for dere eller helt normalt? Føler dere det som en forpliktelse å tilby mat til barn som er med hjem etter skolen? Anonymkode: afc5c...483 Har barn på 15, 12 og baby. Tilbyr alltid vennene å spise med oss når de er på besøk. Anonymkode: 5ce2c...cce
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #124 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oh no. Er foreldrene så rigide får de heller gi beskjed. Når barn er på besøk hos oss tilbyr vi de mat. Jeg ringer ikke foreldrene og spør om jeg kan gi barnet mat… Anonymkode: 71012...00e Men hvorfor ikke? (Og hvor rigid er det egentlig å være opptatt av at barna spiser grønnsaker eller dukker opp til middag når bestemor er på besøk? Jeg trodde det var ganske normalt. ) Anonymkode: 01862...4f9 1
Helene Skrevet 17. august 2022 #125 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 19.12): Ja Såklart! Jeg er ufør alenemor, så har ikke råd men jeg hopper gjerne over et måltid for å kunne tilby mitt barns venner middag mens de er her. Anonymkode: db721...93f Har kun lest første side. Har alltid hatt åpent hus til venner. Kunne sikkert spurt innimellom, er det greit for foreldrene dine at du spiser her? Det var aldri noe tema. Laget jeg middag, så fikk vennene også mat. Noen ganger kom datteren hjem og sa, jeg har spist middag hos vennen min. Irriterende enkelte ganger, uten å få beskjed, men stort sett var det greit. Kjente foreldrene til disse barndomsvennene. Vi var alle inkluderende.
Tone83 Skrevet 17. august 2022 #126 Skrevet 17. august 2022 Selvfølgelig. Merkelig at det skal bli krise i hjemmet. Middagen hjemme kan jo bli noens kveldsmat🤷🏼♀️ 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #127 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, hos oss får de ikke middag. Skal de ha middag, må de gå hjem og spise. Anonymkode: c2fe9...933 Hvis noen blir med hjem etter skole/ barnehage etter avtale så mener du at de ikke får middag når dere spiser ?🤔 Anonymkode: 3cd93...748
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #128 Skrevet 17. august 2022 Før man fikk mobiltelefoner og telefon var dyrt, var barna friere. De gjorde litt som de ville, alle irettesatte hverandres barn, og det bare en norm at alle barn skulle hjem til middag. Anonymkode: c7f5f...b22 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #129 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hvorfor ikke? (Og hvor rigid er det egentlig å være opptatt av at barna spiser grønnsaker eller dukker opp til middag når bestemor er på besøk? Jeg trodde det var ganske normalt. ) Anonymkode: 01862...4f9 … Må innrømme at jeg hadde lurt på om det var skjult kamera om min svigerinne ringte meg for å spørre om min sønn kunne spise mat hos henne…. 😂😂 Anonymkode: 71012...00e 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #130 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis noen blir med hjem etter skole/ barnehage etter avtale så mener du at de ikke får middag når dere spiser ?🤔 Anonymkode: 3cd93...748 Etter avtale er jo noe helt annet. "Sweden gate" dreier seg om uplanlagte besøk. Anonymkode: 0b5a3...ce2 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #131 Skrevet 17. august 2022 Her serverer jeg middag. Men senest idag satt barnet mitt ved kjøkkenbordet hos en venn, familien spiste middag, hen satt og så på. Fikk du ikke tilbud om en potetbit engang eller brødskive spurte jeg, men nei hen gjorde ikke det. Folk er jammen forskjellig. Må legge til at det ikke handler om økonomi hos vennen. Og vi er heller ikke naboer. Anonymkode: d7452...834 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #132 Skrevet 18. august 2022 Unger som er her etter skoletid blir sendt hjem til middag, det er normalen i nabolaget. Ungene går jo selv hjem og ordner seg, er sikkert på besøk i flere timer uten voksentilsyn etter skole. De fleste vil gjerne ha ungene hjem i den tiden de selv kommer hjem fra jobb. Vi også. Så sendes de ut for å leke igjen senere. Anonymkode: 7f4e6...f8d 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #133 Skrevet 18. august 2022 Dere som sender barnet hjem når det er middag. Jeg regner med at det er snakk om spontane besøk. Hva blir forskjellen på det versus å be barnet vente på rommet, gangen til måltidet er ferdig? Anonymkode: afc5c...483
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #134 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dere som sender barnet hjem når det er middag. Jeg regner med at det er snakk om spontane besøk. Hva blir forskjellen på det versus å be barnet vente på rommet, gangen til måltidet er ferdig? Anonymkode: afc5c...483 Om ens eget barn da bare hiver i seg middagen, eller knapt nok spiser, for å komme seg fortest mulig tilbake til vennen som venter, går det ut over både hyggen ved middagsbordet, og barnets helse. Hos oss er middagen "Hellig", det er familietid, hvor vi alle sitter rundt bordet sammen og prater om dagen vår. Ikke kult om en unge da bare er utålmodig og vil vekk. Anonymkode: 4f39a...7dc 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #135 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere som sender barnet hjem når det er middag. Jeg regner med at det er snakk om spontane besøk. Hva blir forskjellen på det versus å be barnet vente på rommet, gangen til måltidet er ferdig? Anonymkode: afc5c...483 Så barnet kan få hilst på egne foreldre og snakket litt med dem, hovedsaklig. Poenget er jo ikke at vi ikke ønsker eller har mulighet til å spandere mat. Tror det er der hele misforståelsen ligger? Unger som ikke går på SFO mer er jo hjemme alene i rundt 3 timer her i byen, før foreldrene normalt sett kommer hjem. Da går ungene på besøk hos hverandre, og har noen sjeldne timer helt uten voksen styring og oversikt. De fleste her, også vi, ønsker ungene hjem når de kommer hjem fra jobb. Ikke fordi de må spise middag hjemme, men fordi de vil snakke med ungene sine, sjekke at de har det bra. Især timene etter skolen, før voksne kommer hjem, kan det fort bli litt ugreit mellom ungene. Hvem som får bli med hvem hjem, noen har blitt erta litt, eller det har skjedd noe annet som ikke har vært greit. Å få ungene hjem til sine og snakket med voksne fikser stort sett gryende problemer. Her henger de i gjenger sammen etter skoletid. Om ungene ikke ble sendt hjem når de voksne kommer hjem fra jobb, så ville mange av ungene knapt sett foreldrene sine i løpet av dagen. Anonymkode: 7f4e6...f8d 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #136 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 19.04): Fenomenet Swedengate har gått viralt på sosiale medier i sommer. Det handler om en påstand om at svenskene ikke tilbyr middag til barnets venner som er på besøk. Istedenfor må vennen vente på barnets rom til middagen er ferdig. #Swedengate går viralt på sosiale medier – hevder at svensker ikke tilbyr barn middag når de er på besøk – VG Er dette rart for dere eller helt normalt? Føler dere det som en forpliktelse å tilby mat til barn som er med hjem etter skolen? Anonymkode: afc5c...483 Ja, alltid. Har vi ikke ekstra mat kjører jeg på butikken. Anonymkode: 4757a...06b
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #137 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): tilbyr du dem å vente på barnerommet eller i gangen? Anonymkode: afc5c...483 Vi sender dem hjem til foreldrene. Hvorfor skal de ha middag hos oss når de kan spise hjemme? Anonymkode: c2fe9...933
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #138 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvis noen blir med hjem etter skole/ barnehage etter avtale så mener du at de ikke får middag når dere spiser ?🤔 Anonymkode: 3cd93...748 De blir sendt hjem for å spise. Hvorfor skal vi regne med porsjoner til venner som kanskje dukker opp? Vi har ikke forsørgelsesplikt overfor andre barn. Anonymkode: c2fe9...933 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #139 Skrevet 18. august 2022 Vi har som regel ikke beregnet noe ekstra mat, men skulle det komme noen på besøk, tilbyr jeg barna at de kan lage seg ostesmørbrød sammen i stedet for middag, Og så pleier vi som regel å ha en haug nudlepakker liggende (hamstrer fra innvandrerbutikker innimellom), så det er også et alternativ da hvis vi ikke har nok av den vanlige middagen. Er også vant til å måtte vente på rommet da jeg var barn og vi var på besøk hos hverandre. Det var vanlig da, i alle fall. Anonymkode: 9b571...be4 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #140 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (På 17.8.2022 den 12.24): Vi tar opp fisk/kjøtt/ting fra frysen dagen i forveien, og kjøper akkurat nok til at alle i familien blir mette. Vi er veldig obs på å unngå matsvinn. Og nei, da har vi ikke masse mat til overs så det bare er å komme innom uanmeldt på middag. Er besøket avtalt på forhånd, så får barnet middag. Blir det bare spontant med hjem fra skolen, får barnet tilbud om en skive eller noe sånt, mens vi andre spiser middag. Det er jeg vokst opp med, og tok aldri skade av å spise en skive eller vente på rommet (som jeg som regel foretrakk). Heldigvis er det vanligst at besøk avtales. Jeg liker ikke ha masse andre barn rundt bordet når vi skal spise som familie - det er familietid for meg. Anonymkode: 4f39a...7dc syns det er merkelig at voksne folk ikke skjønner at det kan oppleves ekstremt ubehagelig for et barn å bli sent inn på et rom alene for å vente eller sitte med en brødskive mens resten av menneskene rundt bordet hygger seg med varm mat. Som @Trolltunge nevnte; man føler seg fort veldig liten. Er man så kjip at man ikke klarer å koke litt mer pasta/poteter og fordele kjøttet så det rekker til en liten munn til en gang innimellom burde man heller avtale med eget barn at det ikke får ha med gjester hjem spontant. Ærlig talt Anonymkode: 2941a...81b 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå