Gå til innhold

tilbyr dere middag til barnets venner?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tror ikke dette er like stort fenomen lenger.  Men husker at jeg på 90-tallet måtte vente på venners rom mens de spiste middag med familien.  Eller noen ganger sitte med dem ved bordet,  uten å få noe servert. 

Hvis det var planlagt beøsk,  fikk vi selvsagt alltid mat. 

Anonymkode: 0b5a3...ce2

oi, det høres verre ut enn å måtte vente på rommet til vennen. 

Jeg husker da jeg var lite og på besøk hos venner etter skoletid. Jeg syntes det var ubehagelig å ikke vite om de ville at jeg skulle spise med dem eller ikke.  

Anonymkode: afc5c...483

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Jeg sender alltid melding til foreldrene slik at jeg ikke ødelegger dem middags planer. Også får dem mat her, hvis dem ønsker.

Skrevet

Så mye penger dere har. 

Anonymkode: fbf88...242

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Den setningen var litt uforståelig. Hvem lærer å si nei? Noen ganger kan det jo være greit at barnet spiser borte, andre ganger er det ikke det. Så da ringer man for å spørre. En telefon tar et minutt eller to.

Man lærer barnet å Si det selvsagt 

Anonymkode: 670ab...857

• Liker 1
Skrevet

Tilby alltid middag, og de spør selv hjemme om de får lov. Det er ikke alle som har en middag komme hjem til 🌼

Anonymkode: 26ab5...bb8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker at det kommer an på hvor mange barn man har innom huset. Hvis man bor på et travelt boligfelt med populære barn som har mye besøk så har man vel ikke råd til å ha 2-3 ekstra barn på middag hver dag. 

Anonymkode: 07ba5...5b5

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at det kommer an på hvor mange barn man har innom huset. Hvis man bor på et travelt boligfelt med populære barn som har mye besøk så har man vel ikke råd til å ha 2-3 ekstra barn på middag hver dag. 

Godt poeng!

Anonymkode: afc5c...483

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man lærer barnet å Si det selvsagt 

Anonymkode: 670ab...857

Er du virkelig så firkantet? Ungene vet da ikke alltid hva foreldrene hjemme har planlagt akkurat den dagen, og om dette er en ja-dag eller nei-dag til å spise borte. Eller mener du at unger kategorisk aldri skal kunne si ja til å spise hos venner??

Hos oss kom ofte ungene inn rett fra SFO og skole, og ble værende til middag uten å ha vært hjemom og spurt foreldrene først. Så da ringte jeg. Det kostet ingenting å ta den telefonen, og foreldrene ble fornøyde over å ha blitt spurt.

• Liker 4
Skrevet

Serverer alltid mat til barn på besøk. For meg er det en selvfølge. Ikke bare for at barnet skal slippe å gå sulten. Da går de sikkert bare hjem..men,det er koslig , det er den eneste tidspunktet vi får sittet ned og pratet og bli kjent med vennene😄ellers er de bare ute eller på rommet foran pc🤪

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det er sant, men hadde de vært tre stykker så hadde jeg kanskje sagt «nå skal vi spise, så ArneBjarne kan komme ut å leke etterpå» eller bedt de gå hjem til en av dem så kommer ArneBjarne bort etterpå, men er det en kompis eller kanskje to som er med hjem fra skolen eller innom i helgen å de gamer, så enten sender jeg melding til moren å spør eller de ringer hjem selv. Den eldste er tenåring så om hun har 3-4 venninner på besøk så må de gjerne gå å kjøpe seg en Grandiosa eller noe selv, lager ikke typ to kjøttdeigpakker og hele spaghettien når vi allerede er 5 stykker i familien, men alle blir tilbudt mat på en eller annen måte :)  Men har hun en eller to venninner på besøk så er det selvsagt mat til dem å :) 

Anonymkode: a0f86...6cd

Skrevet

Har alltid gitt mat til barnets venner men, det har dessverre begynt å bli for dyrt. Jeg har derfor måttet be barnet mitt begrense besøk av venner til 3 dager pr uke. De dagene blir det billige middager. 

Anonymkode: c5a69...e71

• Liker 3
Gjest Ghostface
Skrevet

Da jeg var liten og gikk på skole, når vi hadde med venner hjem fra skolen, var det vanlig at alle fikk middag.

Skrevet (endret)

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da gir man ungene noe brødmat, frukt e.l og tar middagen senere. Ungene skal ikke måtte gå timevis uten mat dersom de er der lenge.

Endret av Blizz1
  • Liker 1
Skrevet

Ja!

Först kollar jag så klart med barnet eller föräldrarna om det är ok eller de ska äta hemma. 

Bör jag växte upp i Sverige på 70-80 talet var det vanligt att vi inte blev erbjudna mat om det inte var bestämt i förväg. Vi fick vänta på rummet eller ute. Det var en annan tid med annan ekonomi. Jag tycker det började ändras andra halvan av 80-talet

• Liker 2
Skrevet

Ofta tycker jag att det varit mina barn som sagt; får Xxxx äta hos oss idag och då har vi anpassar. Det går alltid att spä ut eller fylla på till en option till. Eller så blev det inga rester för frysen. 

• Liker 1
Skrevet

Hva gjør dere hvis dere har beregnet f.eks en fiske/kyllingfilet per pers eller at det ikke er nok mat til 1-2 ekstra? 

Anonymkode: d460c...5b5

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva gjør dere hvis dere har beregnet f.eks en fiske/kyllingfilet per pers eller at det ikke er nok mat til 1-2 ekstra? 

Enten spiser jeg ikke middag selv, eller så kaster vi på noe vi har liggende (fiskepinner, fiskekaker, lefsepizza osv)

Anonymkode: 26ab5...bb8

• Liker 5
Skrevet

Alle får mat, men hvis jeg har beregnet middag nøyaktig til familien(har dårlig råd) og det plutselig kommer besøk, så kan besøket få noen brødskiver med pålegg. Jeg går ikke sulten selv, pga uventet besøk…

Anonymkode: 46915...a97

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Koker ekstra pasta , hiver en baguett inn i ovnen , kutter opp litt paprika/agurk/gulrot og sier det er tar-det-vi-har-med-litt-av-hvert-til-alle-middag😄✌️

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vokste opp på 1980-tallet og slik jeg minnes det så spiste man hjemme. Alle mine venninnebesøk under middag var at de ringte på 5 min før middag startet, eller mens vi spiste. Da var det å vente på rommet. 

Nå når jeg selv er mor og poden starter på skole neste år så tenker jeg at jeg selvsagt vil inkludere besøk i middag. Men må avklares med familien og helst ikke 3-4 stykker i slengen 🙂

Anonymkode: 97a89...5a1

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...